Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - dalej u.p.d.o.p., zwolnione są od podatku dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Jednocześnie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p. zwolnione są od podatku dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Z przepisów nie wynika, które z powyższych zwolnień ma pierwszeństwo. W mojej ocenie pierwszeństwo należy przyznać zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p. Przemawia za tym fakt, że przepis określający to zwolnienie jest wcześniejszy (tj. oznaczony jest niższym numerem), jak również to, iż w art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p. nie ma mowy o stosowaniu zwolnienia z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p. (jest natomiast przepis nakazujący stosować to zwolnienie z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 14a u.p.d.o.p.).
A zatem uważam, że dotacje, o których mowa, uznać należy za przychody zwolnione od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p. Należy je zatem wykazać w poz. 8 informacji CIT-8/O (nie zaś w poz. 12, jak miałaby się rzecz, gdyby uznać, że są to przychody zwolnione od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p.), a następnie w poz. 20 informacji CIT-8/O oraz w poz. 40 zeznania CIT-8.
Materiał pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego