W uzasadnieniu do projektu napisano, że deficyt budżetu państwa na koniec 2017 r. wyniesie 32 mld 937,4 mln zł wobec dopuszczonej ustawą kwoty 59 mld 345,5 mln zł.
"Prognozuje się, że dochody budżetu państwa w 2017 r. będą wyższe niż pierwotnie zaplanowano w ustawie budżetowej o ok. 18,4 mld zł. Spodziewane przekroczenie pierwotnej prognozy wynika głównie z wyższych prognozowanych dochodów z VAT oraz wyższej wpłaty z zysku NBP" - wyjaśniono.
"Zakłada się, że państwowy dług publiczny w ujęciu nominalnym wzrośnie o 37,5 mld zł w 2017 r. i o 61,5 mld zł w 2018 r. (do 1 bln 64,3 mld zł - PAP). Relacja długu do PKB obniży się w 2017 r. do 51,7 proc. i utrzyma się na tym poziomie w 2018 r." - napisano.
Resort finansów zakłada, że po przeliczeniu państwowego długu publicznego z zastosowaniem średnich kursów walut obcych i pomniejszeniu o kwotę wolnych środków służących finansowaniu potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w kolejnym roku, dług wyniesie na koniec 2017 i 2018 r. odpowiednio 50,3 proc. PKB oraz 50,5 proc. PKB.
Przy przyjętych założeniach przewidywana relacja długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (wg definicji UE) do PKB wyniesie 53,8 proc. na koniec 2017 r. i 54,2 proc. na koniec 2018 r. (PAP)
mmu/ je/