Nadmieniam, iż firma marketingowa w następnej kolejności na podstawie umowy pomiędzy producentem jogurtu „S” odzyskuje tę kwotę (firma marketingowa pośredniczy).
Odpowiedź
Uzyskana cena towarów powinna zostać opodatkowana – jeśli nie przy dostawie towaru, to przy zwrocie kwot pieniężnych (dopłat).
Uzasadnienie
Ekonomicznym sensem opisanej akcji promocyjnej jest dopłata przez firmę marketingową do sprzedawanych przez spółdzielnię towarów (np. jogurtów). Zgodnie zaś z art. 29a ust. 1 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 poz. 1221 ze zm.) – dalej u.p.t.u., podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę, również tę kwotę, którą podatnik ma otrzymać od osoby trzeciej w formie dopłaty, która ma wpływ na cenę towarów.
Z drugiej zaś strony podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot udzielonych nabywcy obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży (art. 29a ust. 7 pkt 2 u.p.t.u.). W efekcie następuje ciąg zdarzeń: dostawa (sprzedaż) towaru za określoną cenę (opodatkowaną), ale ze zniżką (nieopodatkowaną), po czym następuje dopłata (opodatkowana).
W efekcie należy opodatkować uzyskaną przy sprzedaży towarów, zapłaconą przez klienta, cenę. Dalej należy opodatkować również dopłatę przekazaną przez firmę marketingową. Jeśli firma marketingowa tylko pośredniczy w przekazaniu pieniędzy, to kontrahentem będzie faktycznie dopłacający – producent towarów. Nie ma jednak przeszkód, by kwotę wskazaną w nocie wyfakturować następnie na firmę marketingową. Nota uznaniowa jest bowiem jedynie dokumentem kasowym, zaś obowiązek wystawienia faktury, nie obciąża kontrahenta, ale podatnika.
Obowiązek podatkowy powstanie zatem dwukrotnie – raz w momencie dostawy towaru (art. 19a ust. 1 u.p.t.u.) – w odniesieniu do uzyskanej płatności klienta, drugi raz w momencie otrzymania dopłaty – w odniesieniu do kwoty dopłaty (art. 19a ust. 5 pkt 2 u.p.t.u.).
Autor odpowiedzi: Krzysztof Klimek
Odpowiedzi udzielono 12.09.2017 r.
Czy zwrot udzielonych zniżek powinien nastąpić na podstawie noty uznaniowej czy faktury VAT?
Pytanie pochodzi z Vademecum Głównego KsięgowegoSpółdzielnia podpisała umowę o współpracę z firmą marketingową w zakresie realizacji promocji kuponowych na dany produkt sprzedawany w naszej sieci handlowej. Firma marketingowa zainstalowała (wynajęła) zestawy elektroniczne ułatwiające realizację promocji, za które wystawi fakturę VAT za najem. W umowie jest zapis, iż firma marketingowa zobowiązuje się do zwrotu wszelkich zniżek udzielonych naszym klientom klient kupując np. jogurt S w ilości 3 sztuk dostaje kupon rabatowy na np. 1 zł na zakup następnego jogurtu S i przy zakupie następnego pokazując ten kupon płaci mniej o 1 zł. Dalej zapis w umowie mówi, iż firma marketingowa zobowiązana jest do wystawienia noty uznaniowej obejmującej zniżki na podstawie przedstawionych przez nas miesięcznych raportów.Czy zwrot udzielonych zniżek powinien nastąpić na podstawie noty uznaniowej czy faktury VAT?