Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości na terenie miasta dla przedsiębiorców, którzy wybudują budynki pod działalność nie związaną z handlem. Przez okres trzech lat są oni zwolnieni z płacenia podatku od nowo powstałego budynku. Skutki podatkowe tej uchwały są wykazywane w sprawozdaniach o dochodach.
Czy zwolnienie takie jest formą pomocy publicznej i czy powinno być wykazywane w sprawozdaniach o udzieleniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców?
Zwolnienie jest kierowane do przedsiębiorców. Jest selektywne. Polega na zmniejszeniu obciążeń publicznoprawnych przedsiębiorcy. Jak najbardziej stanowi ono zatem formę pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
Regulacje prawne dotyczące podatku od nieruchomości zawarte są w przepisach ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) - dalej u.p.o.l.
Przepis art. 7 ust. 3 u.p.o.l. stanowi, że rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1 oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm).
Przepis art. 7 ust. 6a u.p.o.l. wprost stanowi, że zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w ust. 2 pkt 5a u.p.o.l. (dotyczące przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego), stanowi pomoc de minimis, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28 grudnia 2006).
Powyższe nie oznacza wszakże, że inne zwolnienia w podatku od nieruchomości - w tym te, które wprowadzane są przez gminę - nie stanowią pomocy de minimis.
pomoc publiczna obejmuje również interwencje negatywne, takie jak redukcje lub zrzeczenie się należności, opłat czy podatków przez budżet państwowy lub terenowy- także wówczas gdy następuje w ramach zwolnień podatkowych.
Także zwolnienie podatkowe zasadniczo może być uznane za pomoc publiczną, o ile kierowane jest do przedsiębiorcy i prowadzi do jego uprzywilejowania. Również w piśmiennictwie - przywołując orzecznictwo ETS w tym zakresie - wskazuje się, że pomocą publiczną są takie zwolnienia podatkowe, które są selektywne, tzn. odnoszące się tylko do ograniczonych podmiotowo przedsiębiorców (A. Kamiński, M. Pogoński, Pomoc publiczna do przedsiębiorców, PP 2004, nr 10, s. 6).
To, że zwolnienia podatkowe stanowić mogą pomoc publiczną wynika także z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983 z późn. zm.). Stanowi się tam m.in. o sposobie obliczania wielkości pomocy, w sytuacji gdy jest ona udzielana w formie zwolnienia od podatków
Zwolnienie podatkowe, o którym mowa w pytaniu, kierowane jest do określonych przedsiębiorców. Może być ona zatem pomocą publiczną.
Informacje o zwolnieniach, o których mowa, należy zatem umieszczać w sprawozdaniach sporządzanych na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej, informacji o nieudzieleniu takiej pomocy oraz sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 952).
Czy zwolnienie takie jest formą pomocy publicznej i czy powinno być wykazywane w sprawozdaniach o udzieleniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców?
Zwolnienie jest kierowane do przedsiębiorców. Jest selektywne. Polega na zmniejszeniu obciążeń publicznoprawnych przedsiębiorcy. Jak najbardziej stanowi ono zatem formę pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
Regulacje prawne dotyczące podatku od nieruchomości zawarte są w przepisach ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) - dalej u.p.o.l.
Przepis art. 7 ust. 3 u.p.o.l. stanowi, że rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1 oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm).
Przepis art. 7 ust. 6a u.p.o.l. wprost stanowi, że zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w ust. 2 pkt 5a u.p.o.l. (dotyczące przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego), stanowi pomoc de minimis, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28 grudnia 2006).
Powyższe nie oznacza wszakże, że inne zwolnienia w podatku od nieruchomości - w tym te, które wprowadzane są przez gminę - nie stanowią pomocy de minimis.
pomoc publiczna obejmuje również interwencje negatywne, takie jak redukcje lub zrzeczenie się należności, opłat czy podatków przez budżet państwowy lub terenowy- także wówczas gdy następuje w ramach zwolnień podatkowych.
Także zwolnienie podatkowe zasadniczo może być uznane za pomoc publiczną, o ile kierowane jest do przedsiębiorcy i prowadzi do jego uprzywilejowania. Również w piśmiennictwie - przywołując orzecznictwo ETS w tym zakresie - wskazuje się, że pomocą publiczną są takie zwolnienia podatkowe, które są selektywne, tzn. odnoszące się tylko do ograniczonych podmiotowo przedsiębiorców (A. Kamiński, M. Pogoński, Pomoc publiczna do przedsiębiorców, PP 2004, nr 10, s. 6).
To, że zwolnienia podatkowe stanowić mogą pomoc publiczną wynika także z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983 z późn. zm.). Stanowi się tam m.in. o sposobie obliczania wielkości pomocy, w sytuacji gdy jest ona udzielana w formie zwolnienia od podatków
Zwolnienie podatkowe, o którym mowa w pytaniu, kierowane jest do określonych przedsiębiorców. Może być ona zatem pomocą publiczną.
Informacje o zwolnieniach, o których mowa, należy zatem umieszczać w sprawozdaniach sporządzanych na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej, informacji o nieudzieleniu takiej pomocy oraz sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 952).