Odpowiedź:
Zwykle, pojedyncze zapomniane faktury można rozliczyć na bieżąco w następnym po poniesieniu roku podatkowym.
Uzasadnienie:
Podatnik nie posiada dowolności w sposobie i terminie ujmowania kosztów uzyskania przychodów. Zakładam jednak, że spółka, ze względu na zasadę istotności, by nie korygować bilansu roku 2015 zaksięguje te faktury na bieżąco w roku 2016.
Podatnik powinien ujmować koszty uzyskania przychodów w terminach wynikających z przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.p. Za dzień poniesienia kosztu uważa się dzień, na który zaksięgowano koszt na podstawie otrzymanej faktury (art. 15 ust. 4e u.p.d.o.p.).
Jeśli zatem odnalezione faktury dotyczą kosztów bezpośrednich, to zastosowanie znajdzie art. 15 ust. 4c u.p.d.o.p., zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami danego roku podatkowego, a poniesione po jego zamknięciu są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie (w roku 2016). W przypadku kosztów bezpośrednich uzyskania przychodów roku 2015 można ujawnić koszty w rachunkowości podatkowej roku 2016.
Jeśli natomiast odnalezione faktury dotyczą kosztów pośrednich, to zastosowanie znajdzie art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z przychodami danego roku podatkowego są ujmowane w dacie poniesienia lub rozliczane w czasie. W przypadku kosztów pośrednich poniesionych (zaksięgowanych) w roku 2016 można ująć je podatkowo również w roku 2016. Jeśli natomiast koszty dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, to konieczne będzie ich proporcjonalne rozliczenie.
Krzysztof Klimek, autor współpracuje z publikacją Vademecum Doradcy Podatkowego
Odpowiedzi udzielono 5.10.2016 r.
Czy pojedyncze zapomniane faktury można rozliczyć na bieżąco w następnym po poniesieniu roku podatkowym?
Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Doradcy PodatkowegoPo weryfikacji sald zobowiązań w 2016 r. ustalono, iż kilka faktur wystawionych jeszcze w 2015 r. nie zostało zaksięgowanych. Faktury dotyczą zarówno kosztów bezpośrednich jak i pośrednich.Jakie firma powinna przyjąć zasady wyjścia z tej sytuacji zaksięgować faktury w 2016 r. jako koszt uzyskania przychodu roku 2016, czy konieczne będzie księgowanie błędu podstawowego i korekta CIT8 z roku 2015?