Dostaliśmy faktury za usługi, oczywiście zapłaciliśmy za nie, następnie odliczyliśmy podatek naliczony zawarty w tych fakturach. Po paru miesiącach okazało się, że na tych fakturach była stawka VAT 22%, a powinna być 0%. Wyszło to w trakcie kontroli w naszej firmie. Teraz kontrolujący twierdzą, że musimy zwrócić ten podatek naliczony. Nie rozumiem dlaczego, skoro wcześniej ten podatek zapłaciłem już wystawcy faktur, to nie jest mój błąd.
Jak się bronić?
Stanowisko urzędników jest błędne. Na podatniku nie ciąży obowiązek sprawdzenia czy sprzedawca zastosował dobrą stawkę. Dlatego też odliczenie podatku VAT w takiej sytuacji przysługiwało Państwu. Natomiast sprzedawca powinien wystawić w takiej sytuacji fakturę korygującą i na tej podstawie powinni Państwo skorygować podatek naliczony.
Podatek naliczony podlegający odliczeniu wynika z faktur zakupu, będących w posiadaniu podatnika. Ustawodawca określił również pewne wyłączenia do zastosowania obniżenia podatku. Zostały one wymienione w art. 88 ust. 1 i ust. 3a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Z przywołanych przepisów nie wynika jednak brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ustalony wg błędnej stawki.
Takie samo stanowisko reprezentują również organy podatkowe, przykładowo Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu z dnia 14 czerwca 2006 r., US.VI-/443-16/06, gdzie czytamy: W uzasadnieniu pisma czytamy, że:
"(...) Spółce przysługuje prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT, pomimo zastosowania przez sprzedawcę w fakturach dokumentujących świadczenie usług dostarczania wody pitnej i odprowadzania ścieków błędnej stawki podatku (...)."
Powyższe stanowisko potwierdził również Naczelnik Dyrektor w Rzeszowie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 1 marca 2007 r., IS.II/2-443/328, w którym czytamy: "(...) Podatnik ma zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych (tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, czyli wyłączeń zastosowania obniżenia podatku. Z powołanych przepisów nie wynika brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ustalony - w ocenie podatnika - wg błędnej stawki. W tej sytuacji spółce przysługuje prawo do rozliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego w fakturach podwykonawców, o ile równocześnie spełnione zostały pozytywne przesłanki realizacji tegoż prawa (...)".
Ponadto argumentem za prawem nabywcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze z zawyżoną lub zaniżoną stawką VAT jest jednak treść § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.). Ustawodawca przyznał nabywcy prawo (odpowiednio zobowiązał) do podwyższenia (odpowiednio zmniejszenia) kwoty podatku naliczonego w określonym terminie, w razie pomyłki co do stawki podatku, a zatem z założenia przyjął, że nabywca przed otrzymaniem faktury korygującej dokonał odliczenia podatku naliczonego według błędnej stawki. Gdyby takie odliczenie nie przysługiwało racjonalny prawodawca określiłby termin dokonania odliczenia, a nie korekty kwot podatku naliczonego. Zatem niezależnie od tego, czy sprzedawca zastosował zaniżoną, czy też zawyżoną stawkę VAT, jeśli tylko sprzedaż podlega opodatkowaniu, nabywcy co do zasady przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze.