Podstawę odliczenia może stanowić otrzymany oryginał faktury, faktura korygująca albo ich duplikat. Nie jest natomiast możliwe dokonanie odliczenia w oparciu o przesłany faksem wydruk faktury, czy też opis poszczególnych elementów faktury.
Czy podatnik może odliczyć podatek naliczony skoro nie otrzymał jeszcze faktury VAT, ale przesłano mu faks albo dokładny opis tej faktury?
Zgodnie z właściwym przepisem ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarw i usług co do zasady - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje, za okres w ktrym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Regulacja ta jest zgodna z prawem wsplnotowym i orzeczeniami Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zatem jeśli podatnik nie otrzymał faktury w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu, a przypadku rozliczających się kwartalnie: kwartale), nie może dokonać odliczenia podatku naliczonego za ten okres.