Odpowiedź:
Koszty ubezpieczenia związane z udzielonymi kredytami, przeznaczonymi na działalność gospodarczą mogą stanowić koszty uzyskania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.f. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Jak wynika z treści pytania został zaciągnięty kredyt na cele prowadzonej działalności gospodarczej. W celu zabezpieczenia spłaty kredytu została zakupiona polisa na wypadek utraty zysku.
Biorąc pod uwagę treść powyższego przepisu należy wskazać, iż koszty ubezpieczenia na życie związane z udzielonymi kredytami, przeznaczonymi na działalność gospodarczą mogą stanowić koszty uzyskania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Analogiczne stanowisko znajdujemy w rozstrzygnięciach organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 7 marca 2013 r., ITPB1/415-1341/12/AD, w analogicznej do Państwa sytuacji wskazuje: "skoro bowiem, jak wynika z wniosku, wydatki te są nierozerwalnie związane z kredytem, przeznaczonym na cele działalności gospodarczej, to należy je uznać za pozostające w związku ze źródłem przychodu, jakim jest działalność gospodarcza. Zatem przedmiotowe wydatki spełniają przesłanki, o których mowa w cyt. wyżej art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."
Artur Kowalski, autor współpracuje z publikacją Vademecum Głównego Księgowego
Odpowiedzi udzielono 11.03.2016 r.
Czy koszty ubezpieczenia związane z udzielonymi kredytami mogą stanowić koszty uzyskania przychodów?
Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego KsięgowegoOsoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą dostała pożyczkę z banku na działalność gospodarczą. W warunkach umowy pożyczki jest cesja praw z Umowy ubezpieczenia od utraty zysku. Na harmonogramie wartość raty ogółem zawiera: ratę kapitałową, odsetki oraz ubezpieczenie. Czy comiesięczna rata ubezpieczenia (w chwili zapłaty całej raty) jest kosztem uzyskania przychodów?