Jesteśmy gospodarstwem pomocniczym przy jednostce macierzystej-Wojewódzkiej Samorządowej Jednostce Organizacyjnej. Głównym zadaniem statutowym jest edukacja. Do tej pory zakupy środków trwałych podlegały 100% umorzeniu w chwili zakupu w związku z wykorzystywaniem ich do celów edukacyjnych (np. komputery, sprzęt laboratoryjny). W tym roku uruchomiliśmy bazę socjalno-bytową, z której korzystają dzieci biorące udział w edukacji oraz zakupiliśmy środek trwały o wartości powyżej 3500 zł tj. magiel.
Czy ww. magiel możemy umorzyć w 100% w chwili zakupu wykorzystując zapis do celów edukacyjnych?
Piszecie Państwo, że "do tej pory zakupy środków trwałych podlegały 100% umorzeniu w chwili zakupu w związku z wykorzystywaniem ich do celów edukacyjnych (np. komputery, sprzęt laboratoryjny)".
Nie jestem w stanie zrozumieć, na jakiej podstawie prawnej mogło się to odbywać. Takich jednostek jak Państwa nie dotyczą żadne szczególne przypadki, czy też zasady amortyzacji podatkowej.
Zgodnie z przepisami art. 16h ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p., odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Podatnicy dokonują wyboru jednej z metod amortyzacji określonych w u.p.d.o.p. dla poszczególnych środków trwałych przed rozpoczęciem ich amortyzacji; wybraną metodę stosuje się do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego.
Nie ma w zasadzie regulacji, które pozwalają na natychmiastowe i pełne umorzenie wartości środka trwałego, w związku z prowadzeniem statutowej działalności edukacyjnej.
Są pewne możliwości, ale one dotyczą w zasadzie wszystkich podatników. Zgodnie z art. 16d ust. 1 u.p.d.o.p. jednorazowo mogą być zamortyzowane tzw. niskocenne środki trwałe (o wartości mniejszej niż 3500 zł).
Tzw. mali podatnicy mogą dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego do łącznej sumy nieprzekraczającej równowartości 50.000 euro (art. 16k ust. 7 u.p.d.o.p.), przy czym w 2009 i 2010 r. limit ten wynosi 100.000 euro.
Być może na tej właśnie podstawie macie Państwo prawo do jednorazowej amortyzacji. Jeśli tak - to nie ma znaczenia, czy te środki trwałe są związane z działalnością podstawową (edukacyjną), czy też nie.
Czy ww. magiel możemy umorzyć w 100% w chwili zakupu wykorzystując zapis do celów edukacyjnych?
Nie wiem nadal, na jakiej podstawie mogłaby Państwu ewentualnie przysługiwać jednorazowa amortyzacja. Przepisy pozwalające na jednorazową amortyzację nie wiążą jej z faktem wykorzystywania środków trwałych na działalność statutową, bądź nie.
Piszecie Państwo, że "do tej pory zakupy środków trwałych podlegały 100% umorzeniu w chwili zakupu w związku z wykorzystywaniem ich do celów edukacyjnych (np. komputery, sprzęt laboratoryjny)".
Nie jestem w stanie zrozumieć, na jakiej podstawie prawnej mogło się to odbywać. Takich jednostek jak Państwa nie dotyczą żadne szczególne przypadki, czy też zasady amortyzacji podatkowej.
Zgodnie z przepisami art. 16h ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p., odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Podatnicy dokonują wyboru jednej z metod amortyzacji określonych w u.p.d.o.p. dla poszczególnych środków trwałych przed rozpoczęciem ich amortyzacji; wybraną metodę stosuje się do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego.
Nie ma w zasadzie regulacji, które pozwalają na natychmiastowe i pełne umorzenie wartości środka trwałego, w związku z prowadzeniem statutowej działalności edukacyjnej.
Są pewne możliwości, ale one dotyczą w zasadzie wszystkich podatników. Zgodnie z art. 16d ust. 1 u.p.d.o.p. jednorazowo mogą być zamortyzowane tzw. niskocenne środki trwałe (o wartości mniejszej niż 3500 zł).
Tzw. mali podatnicy mogą dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego do łącznej sumy nieprzekraczającej równowartości 50.000 euro (art. 16k ust. 7 u.p.d.o.p.), przy czym w 2009 i 2010 r. limit ten wynosi 100.000 euro.
Być może na tej właśnie podstawie macie Państwo prawo do jednorazowej amortyzacji. Jeśli tak - to nie ma znaczenia, czy te środki trwałe są związane z działalnością podstawową (edukacyjną), czy też nie.