Głównym kryterium wyboru specjalisty do spraw PR powinny być wysokie kwalifikacje: kierunkowe wykształcenie wsparte praktycznym doświadczeniem. W przypadku kancelarii podatkowych istotna będzie choćby ogólna znajomość branży oraz doświadczenie w zakresie public relations usług, najlepiej profesjonalnych.
Do najważniejszych cech PR-owca należy łatwość nawiązywania i utrzymywania dobrych relacji z ludźmi, komunikatywność, takt i obycie towarzyskie (w tym znajomość języków obcych), wysoka kultura osobista, pomysłowość, kreatywność, umiejętność zarządzania czasem i projektami, odporność na stres, doskonała znajomość polszczyzny, tzw. lekkie pióro. Niezbędnym warunkiem jest stale pogłębiana ogólna wiedza o świecie, w zasadzie z każdej dziedziny – gospodarki, polityki, kultury, sztuki, wiedzy o społeczeństwie i in. Przydają się też zdolności negocjacyjne.
Poniżej wymienione są najważniejsze obowiązki specjalisty ds. PR w małej firmie1)
- opracowywanie strategii komunikacyjnej firmy i kontrola efektów wdrożonych planów PR-owych,
- współpraca z mediami,
- upowszechnianie i nagłaśnianie informacji o firmie za pomocą różnych kanałów komunikacyjnych, aranżowanie wywiadów, artykułów eksperckich itd.,
- komunikacja wewnątrz firmy (pomiędzy pracownikami, z kierownictwem),
- monitoring otoczenia mającego wpływ na działanie firmy, raportowanie,
- relacje z inwestorami i kontrahentami (nawiązywanie kontaktów, negocjowanie umów, budowanie pozytywnej atmosfery dla rozwoju biznesu),
- opracowywanie materiałów promocyjnych, grafiki, audio/video, broszur, folderów (we współpracy z grafikiem),
- gromadzenie i archiwizacja wszelkich dokumentów dotyczących firmy (tworzenie archiwum, kronik wydarzeń z życia firmy itp.)
- obsługa różnego rodzaju spotkań zarządu (kierownictwa),
- zarządzanie obecnością firmy w sieci (administrowanie stroną www, tworzenie, i rozsyłanie newsletterów, aktualizowanie profili w mediach społecznościowych, aktywność na forach dyskusyjnych),
- pisanie dla potrzeb PR (wszelkie pisma oficjalne, oferty, zaproszenia itd.),
- utrzymywanie kontaktów i udział w spotkaniach z władzami lokalnymi, samorządowymi, gośćmi zagranicznymi itd.,
- przygotowywanie eventów (dni otwartych drzwi, darmowych porad, obchodów jubileuszowych), udział w otwieraniu oddziałów,
- koordynacja prac nad stworzeniem/modyfikacją systemu identyfikacji wizualnej firmy,
- udział w formułowaniu katalogu wartości, misji, wizji firmy,
- przygotowanie i udział w targach, konferencjach, wystawach, szkoleniach,
- koordynacja działalności pro publico bono i zaangażowania społecznego firmy,
- współpraca z działem (specjalistą) ds. marketingu, agencjami reklamowymi, studiami graficznymi oraz innymi firmami zewnętrznymi zajmującymi się szeroko rozumiana promocją.
1) Na podstawie K. Wojcik, Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, wyd. V, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2013 r.