W przedmiotowej sprawie przedsiębiorca, który w 2004 r. uzyskał zezwolenie na prowadzenie do 2015 r. działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) zwrócił się do Ministra Gospodarki z wnioskiem o stwierdzenie nieważności zezwolenia w części dotyczącej terminu jego obowiązywania. Przedsiębiorca powołał się na art. 19 ust. 1 ustawy z 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, zgodnie z którym zezwolenie wygasa z upływem okresu, na jaki została ustanowiona strefa. Powołał się też na rozporządzenie, na podstawie, którego okres funkcjonowania strefy został wydłużony do dnia 31 grudnia 2020 r. (obecnie jest to 31 grudnia 2026 r.).
SSE mają za zadanie osiągnięcie określonych celów społeczno - gospodarczych, głównie w drodze udzielania pomocy publicznej. A ta pomoc może mieć różną formę (przede wszystkim zwolnień od podatku dochodowego od osób prawnych i fizycznych). Dla przedsiębiorcy była to istotna kwestia, ponieważ mógłby wykorzystać wypracowane przez siebie zwolnienie z CIT.
Minister Gospodarki odmówił stwierdzenia nieważności zezwolenia albowiem nie zostały spełnione przesłanki stwierdzenia nieważności decyzji.
Sprawa ostatecznie trafiła do NSA. Sąd wskazał tu na art. 22 Konstytucji RP, zgodnie z którym ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny. Udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE na czas określony jest więc ograniczeniem wolności prowadzenia takiej działalności. Brak w ustawie regulującej zasady prowadzenia działalności gospodarczej zapisu w przedmiocie możliwości wydawania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na czas oznaczony lub nieoznaczony, nie może być podstawą do wydawania zezwoleń na czas oznaczony i ograniczania w ten sposób wolności prowadzenia działalności gospodarczej.
Podsumowując NSA stwierdził, że w dacie wydania przedsiębiorcy zezwolenia, tj. w październiku 2004 r. nie było ustawowej podstawy do zawarcia w zezwoleniu zapisu wskazującego na końcowy termin, do którego udzielono zezwolenia, a zatem określenie tego terminu nastąpiło bez podstawy prawnej. Sąd uchylił więc decyzję Ministra Gospodarki.
Wyrok ma charakter przełomowy, ponieważ podważa legalność dat ważności zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnych strefach ekonomicznych. Dla przedsiębiorców ma to istotne znaczenie, ponieważ w większości przypadków przedsiębiorcy działający w SSE nie wykorzystaliby całej wypracowanej ulgi podatkowej w terminie wyznaczonym w zezwoleniu.
Wyrok NSA z 11 marca 2014 r., II GSK 136/13
Omówienie pochodzi w programu LEX Administracja Skarbowa