Co istotne, przepisy podatkowe nie precyzują formy, w jakiej certyfikat rezydencji powinien być wydany. Wymają jedynie, aby był wydany przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby kontrahenta. Z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19.04.2018 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.71.2018.1.BG wynika, że polskie przepisy nie mogą narzucać administracjom podatkowym innych państw formy w jakiej wydają certyfikaty rezydencji. Administracje podatkowe są w tym zakresie związane wyłącznie przepisami prawa obowiązującymi w ich państwach.
Dokumenty również elektroniczne
Organ podatkowy potwierdził, że dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. W niektórych krajach administracje podatkowe są uprawnione do wydawania certyfikatów rezydencji również w formie elektronicznej (pdf lub innej formie elektronicznej). Forma elektroniczna jest równoważna formie papierowej, co oznacza, że w przypadku gdy dana administracja podatkowa umożliwia swojemu podatnikowi uzyskanie certyfikatu w wersji papierowej lub elektronicznej, żadna forma nie ma pierwszeństwa przed drugą. Obie formy mają rangę dokumentu urzędowego wydanego zgodnie z prawem tego państwa.
Podatkowy zakład zagraniczny. Koncepcja i funkcjonowanie >>
Forma certyfikatu rezydencji
Nie ma zatem podstaw, aby polskie organy podatkowe odmawiały uznania za certyfikat rezydencji dokumentu wydanego w wersji elektronicznej przez administrację podatkową innego państwa, jeśli przepisy danego państwa przewidują taką formę certyfikatu rezydencji. W przeciwnym wypadku, tj. gdyby organy podatkowe akceptowały jedynie formę papierową certyfikatu rezydencji, oznaczałoby to, że organy podatkowe tworzą dodatkowe, nieprzewidziane przepisami prawa wymagania co do formy certyfikatu i wchodzą w kompetencję zagranicznych administracji podatkowych, narzucając formę w jakiej mają być wydawane certyfikaty rezydencji.
Tożsame stanowisko organu podatkowego zostało przedstawione również w interpretacji z 13.11.2017 r., nr. 0111-KDIB1-3.4010.371.2017.l.JKT.
Opodatkowanie zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC). Konieczność reformy >>