Pierwszym krokiem powinna być dogłębna analiza firmy. Należy w obiektywnie określić swoje aktualne miejsce na rynku i pozycję wobec konkurencji, przyjrzeć się swojej ofercie, określić elementy przewagi (korzyści ze współpracy) – krótko mówiąc, określić rzeczywistą tożsamość firmy. Nie chodzi tu o upiększanie rzeczywistości i stworzenie foldera reklamowego. Dobra diagnoza sytuacji wyjściowej jest niezbędnym i niezwykle istotnym warunkiem do podjęcia dalszych działań zmierzających do budowania wizerunku. Wiedząc kim jesteśmy, poznajemy swoje deficyty (to, co należy zmienić) oraz mocne strony (to, co należy wzmacniać i komunikować). Na tej podstawie definiujemy cele – stan, jaki chcemy osiągnąć dzięki działaniom z zakresu PR.

Drugi krok, to analiza profilu aktualnych klientów, usług z jakich korzystają (które są bardziej, a które mniej popularne, w czym jesteśmy lepsi od konkurencji), sygnałów dotyczących zapotrzebowania na dodatkowe usługi itp. Dokładne określenie grupy docelowej firmy jest konieczne, aby komunikacja nie była rozproszona: trafiała do tych potencjalnych klientów, na których nam najbardziej zależy i którzy mogą generować oczekiwane zyski.



Trzeci krok, to dobór kanałów i instrumentów przekazu – oddzielnie dla potrzeb komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej. Do wyboru mamy media tradycyjne: prasę, radio, telewizję oraz nowe media – przede wszystkim internet. Instrumentami komunikacji poprzez media tradycyjne są artykuły, wypowiedzi eksperckie, wywiady, konferencje prasowe itp. Komunikacja prowadzona poprzez internet, do strona internetowa, mailingi (np. newletter), prowadzenie bloga, aktywność na forach dyskusyjnych itp. Warto też korzystać z mediów wewnętrznych (własnych), takich jak raporty, sprawozdania i inne publikacje firmowe. Zdaniem ekspertów najskuteczniejszym kanałem komunikacji są kontakty bezpośrednie, czyli spotkania i rozmowy telefoniczne z potencjalnymi klientami, udział w targach, wystawach, prowadzenie szkoleń, organizowanie dni otwartych itp.

Zobacz też: Nowa edycja Akademii Sprzedaży dla Doradców Podatkowych >>