Założeniem prezydenckiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwiększenie kwoty wolnej od podatku z 3 091 zł do 8 000 zł. Stosownie do proponowanych zmian, kwota zmniejszająca podatek zostanie podniesiona z 556,02 zł do 1440 zł. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r. Proponowane zmiany mają znaleźć zastosowanie do dochodów uzyskanych lub poniesionej straty od tego dnia.

Zobacz: Projekt dot. kwoty wolnej od podatku skierowany do dalszych prac w komisji >>

Konsekwencją podniesienia kwoty wolnej od podatku będzie rzeczywiste zwiększenie wysokości dochodu uzyskiwanego m.in. przez pracowników ze stosunku pracy. Mechanizm polegający na zwiększeniu kwoty zmniejszającej podatek stanowi bowiem redukcję obciążeń fiskalnych, co przekłada się na wzrost faktycznie otrzymywanego wynagrodzenia netto. Co istotne, uzyskanie wyższej płacy netto nie jest w tym przypadku powiązane z obciążeniem pracodawcy dodatkowymi kosztami. W tym aspekcie planowaną zmianę należy więc ocenić pozytywnie.

Zdaniem BCC, proponowana zmiana jest korzystnym rozwiązaniem. Wzrost kwoty wolnej od podatku powinien przełożyć się na zwiększoną konsumpcję, a w konsekwencji na wzrost gospodarczy i wyższe wpływy podatkowe. Za podwyższeniem kwoty wolnej od podatku przemawia  również to, że jej wysokość nie była waloryzowana od wielu lat, co spowodowało oderwanie od realiów ekonomiczno-społecznych.

BCC zauważa jednak, że, że podniesienie kwoty wolnej od podatku, a co za tym idzie zmniejszenie wpływów budżetowych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, może negatywnie wpłynąć na stan finansów jednostek samorządu terytorialnego, spowodować ubytek ich dochodów, w szczególności gmin, oraz zachwiać ich równowagą finansową.

Zobacz: PO: projekt podniesienia kwoty wolnej od podatku to zamach na samorządy >>

 

Dowiedz się więcej z książki
PIT. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł