Przekazywanie ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych w postaci elektronicznej będzie od 1 lipca 2016 r. obowiązkiem „dużych”' przedsiębiorców. Pozostali przedsiębiorcy w okresie przejściowym – od 1 lipca 2016 r. do 30 czerwca 2018 r. – będą uprawnieni, ale nie obowiązani do przekazywania organom podatkowym danych w postaci elektronicznej. Nie dotyczy to rejestrów sprzedaży i zakupu VAT – te dokumenty średni przedsiębiorcy będą obowiązani przesyłać w formacie JPK od 1 stycznia 2017 r., natomiast mali i mikroprzedsiębiorcy – od 1 stycznia 2018 r.
Zobacz: Od 1 lipca duże firmy będą stosować Jednolity Plik Kontrolny >>
BCC podkreśla, że wprowadzenie JPK wiąże się z daleko idącą zmianą i ze znacznymi obciążeniami dla podatników, gdyż raportowanie w formie JPK jest, pod niektórymi względami, bardziej skomplikowane od rozwiązań obecnie przyjętych w systemach księgowych. Niektóre dane, które obecnie nie są wprowadzane przez przedsiębiorców do systemów księgowych, będą musiały być ujmowane w JPK.
Możliwość wykonania tego obowiązku uzależniona jest od stworzenia funkcjonalnych rozwiązań informatycznych, które dotychczas nie były oferowane na rynku. Ustawa z 10 września 2015 r. wprowadzająca obowiązek raportowania w systemie JPK od początku przewidywała konkretne i krótkie terminy na dostosowanie się przez przedsiębiorców do jej wymagań. Stworzenie rozwiązań informatycznych, z których będą mogli korzystać przedsiębiorcy wymaga znajomości wymaganych struktur logicznych oraz sposobu przekazywania danych. Pomimo tego, jak zauważa BCC, struktury logiczne postaci elektronicznej ksiąg i dowodów księgowych zostały opublikowane na stronie resortu finansów dopiero 9 marca 2016 r. Oznacza to, że czas na przygotowanie, przetestowanie oraz pełne wdrożenie rozwiązań informatycznych skrócono przedsiębiorcom o kilka miesięcy i zdaniem BCC oczekiwanie od przedsiębiorców wykonania nałożonych na nich obowiązków w terminie od 1 lipca 2016 r. jest nieusprawiedliwione.
Spełnienie wymogów do raportowania w formie JPK jest jak najbardziej możliwe, jednakże w wielu przypadkach wymaga dłuższego czasu niż nałożony ustawą. Firmy opracowujące oprogramowanie księgowe pracują intensywnie nad dostosowaniem swoich systemów do nowych wymagań. Jednakże rozwiązania te nie będą na dzień 1 lipca 2016 r. w dostatecznym stopniu przetestowane. Ponadto, z sygnałów płynących od przedsiębiorców wynika, że nie we wszystkich przypadkach dojdzie we właściwym czasie do pełnego przygotowania organizacyjnego.
W opinii BCC wskazany byłby więc okres przejściowy, w którym nie karano by za popełnienie błędów mniejszej wagi, co pozwoliłby firmom spokojnie wdrożyć JPK. Zalecanym byłoby także utworzenie przez Ministerstwo Finansów testowego rozwiązania tzw. „bramki interfejsowej”, dzięki której podatnicy mogliby sprawdzić, czy zastosowana forma JPK w rzeczywistości odpowiada wymaganiom kreślonym w strukturach logicznych.
Zobacz: Jednolity Plik Kontrolny - zmiany od 1 lipca 2016 r. >>
Dowiedz się więcej z książki | |
Nowelizacja ordynacji podatkowej
|