Obecnie obowiązujące rozporządzenie z 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przewidywało dwuletni termin obowiązywania ustalonych w nim zwolnień, a zwolnienia przewidziane w projektowanym rozporządzeniu utrzymane zostaną wyłącznie przez jeden rok. Tak krótki termin nie pozwala podatnikom na długookresowe planowanie rozwiązań organizacyjnych w przedsiębiorstwie, ma również negatywny wpływ na stałość i pewność prawa.
W nowym rozporządzeniu utrzymano zwolnienie dla czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia z 2014 r. Załącznik został rozszerzony o jedną pozycję - usługi opieki medycznej oraz usługi masażu wykonywane osobiście przez osoby niewidome, posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, które prowadzą samodzielnie działalność gospodarczą i nie zatrudniają pracowników. Jak zauważają eksperci BCC, zwolnienie to nie obejmie osób niewidomych świadczących usługi innego rodzaju, mimo że również dla tych osób niedostępne są odpowiednie rozwiązania techniczne w zakresie kas rejestrujących. Dlatego lepszym rozwiązaniem byłoby przyjęcie generalnego zwolnienia dla usług wykonywanych osobiście przez osoby niewidome.
W nowym rozporządzeniu utrzymano zwolnienie dla dostaw towarów w systemie wysyłkowym oraz świadczenia usług jeżeli zapłata zostanie w całości dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Skorzystanie z tego zwolnienia według nowych regulacji uzależnione zostało od upoważnienia banku lub SKOK, prowadzących rachunek, na który dokonywana jest zapłata z tytułu tej czynności, do przekazania organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej informacji o wszystkich transakcjach dokonywanych na tym rachunku.
Wprowadzenie powyższego, dodatkowego wymogu BCC ocenia negatywnie. Pojawiają się tu wątpliwości w zakresie bezpieczeństwa danych. Przepis w powyższym brzmieniu otwiera dla organów podatkowych furtkę do obejścia szczególnej procedury pozyskiwania danych objętych tajemnicą skarbową. Taka możliwość, w tym zakresie, jest zupełnie nieuzasadniona. Ewentualne sprawdzenie prawidłowości rozliczeń podatnika powinno odbywać się przy zachowaniu standardów wyznaczonych przepisami Ordynacji podatkowej. Uchylanie powyższego trybu w ramach przepisów rozporządzenia wykonawczego BCC ocenia negatywnie.