Nazwa metody DAGMAR pochodzi od pierwszych liter tytułu książki autorstwa Colley’a: Definining Advertising Goals for Measured of Advertising Results, co oznacza określanie celów reklamy dla pomiaru jej wyników. Kontrola przebiega na kilku etapach procesu komunikacyjnego, a najbardziej pożądany efekt to decyzja klienta o zakupie lub skorzystaniu z usługi. Nie jest to jednak jedyny oczekiwany wynik podejmowanych przez firmę działań promocyjnych – zakup może być poprzedzony innymi etapami. Poniżej są one przedstawione na przykładzie sprzedaży usług kancelarii podatkowej lub biura rachunkowego:
- Doprowadzenie do kontaktu z firmą i jej ofertą – klient dowiaduje się o istnieniu kancelarii/biura. Na tym etapie chodzi o to, by potencjalni klienci zwrócili uwagę i zainteresowali się kancelarią/biurem oraz zapamiętali jej nazwę (albo adres strony internetowej). Stanowi to warunek i punkt wyjścia do skorzystania z kolejnych instrumentów promocyjnych.
- Odkrycie przez klienta korzyści ze współpracy z kancelarią/biurem – dostrzeżenie różnic pomiędzy ofertą nadawcy komunikatu, a tym co proponuje konkurencja oraz poznania korzyści z podpisania umowy.
- Wzbudzenie przekonania, że warto postąpić zgodnie z przesłaniem komunikatu promocyjnego (reklamy, PR) – czyli uzyskanie przez klienta takiej wiedzy o firmie, jej ofercie oraz korzyściach ze współpracy i przewadze nad konkurencją, że kancelaria/biuro staje się firmą pierwszego wyboru w momencie podejmowania decyzji o podpisaniu umowy.
Metoda DAGMAR jest narzędziem wykorzystywanym już na etapie planowania – tworzenia strategii komunikacyjnej. Pozwala już na wstępie określić oczekiwane efekty działań, a następnie stwierdzić, w jakim stopniu zostały zrealizowane.
Dowiedz się więcej z książki | |
Doradca podatkowy. Jak z sukcesem prowadzić kancelarię, biuro rachunkowe
|