Istota rozbieżności w interpretowaniu przepisu zawartego w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym sprowadza się do tego, czy za wykorzystanie do produkcji uznawać należy użycie częściowo skażonego alkoholu polegające jedynie na wejściu przedmiotowego alkoholu w skład wytworzonego wyrobu, czy również takie użycie częściowo skażonego alkoholu, które jest niezbędne do wyprodukowania wyrobu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi, m.in. użycie do czyszczenia linii technologicznych.
Organy podatkowe upoważnione do wydawania interpretacji indywidualnych uznają, iż zwolnieniu od akcyzy powinien podlegać wyłącznie częściowo skażony alkohol, który wchodzi w skład wytworzonego produktu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi. W analogiczny sposób powyższy przepis interpretowany jest przez Naczelny Sąd Administracyjny.
Natomiast organy podatkowe stosujące przepisy prawa podatkowego w przedmiotowym zakresie uznają, że zwolnieniu od akcyzy podlega również częściowo skażony alkohol zużywany do czyszczenia linii produkcyjnych i ustalają normy zużycia dla tak używanego alkoholu. Wychodzą bowiem one z założenia, że użycie alkoholu częściowo skażonego jest niezbędne ze względów technologicznych do tego, aby w sposób racjonalny i skuteczny przeprowadzić produkcję wyrobu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi. Podobne stanowisko prezentuje również Komisja Europejska, jak i inne państwa członkowskie Unii Europejskiej. Stanowisko to znajduje potwierdzenie również w wyrokach sądów administracyjnych
Minister finansów, mając na uwadze, że częściowo skażony alkohol jest zużywany do czyszczenia linii produkcyjnych ze względów technologicznych po to, aby wyprodukowany produkt nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi spełniał normy czystości składu uznał, że podlega on zwolnieniu od akcyzy. na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Interpretacja ogólna ministra finansów z 8 kwietnia 2014 r., AG3/033/26/2013/FLL/6
Tekst pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego