1. Zbyt szczegółowe planowanie dnia.
Jeśli nasz dzień pracy jest wypełniony co do minuty, jakakolwiek nieprzewidziana i niezależna od nas okoliczność lub gorsze samopoczucie może całkowicie pokrzyżować plany. Dobrym rozwiązaniem jest ujmowanie zadań w bokach, pomiędzy którymi następują przerwy na wypadek ewentualnych przesunięć w czasie lub po to, by choć chwilę odpocząć.
2. Złapać kilka srok za ogon.
Koncentrowanie się na wykonaniu kilku zadań jednocześnie tak samo dobrze rzadko przynosi oczekiwane efekty. Lepiej wyznaczyć sobie jeden cel, którego osiągnięcie pomoże zrealizować kolejne zamierzenia.
3. Dążenie do doskonałości.
Są osoby, które piszą opinie podatkowe tygodniami, stale je poprawiając, bo ciągle dostrzegają jakieś detale, które koniecznie trzeba dopracować. Bywa tak, że takie niekończące się ulepszanie wcale nie jest potrzebne, bo niedoskonałości widzi jedynie sam autor. Zatem wysoka jakość pracy tak – udoskonalanie w nieskończoność – nie.
4. Rezygnowanie z przerw w pracy.
To, że pracujemy bardzo dużo wcale nie gwarantuje nam wysokiej efektywności. Liczy się przede wszystkim intensywność – przykładowo, pracując 10 godzin w intensywnością na poziomie 2 zdziałamy tylko samo, co pracując 2 godziny z intensywnością 10. Kluczowa jest zatem pełna koncentracja na pracy – aby ja zwiększyć można zastosować technikę Pomodoro (nazwa pochodzi od od minutnika w kształcie pomidora). Chodzi w niej o to, by pracować nieprzerwanie bez żadnych zakłóceń przez np. 25 min i po tym czasie zrobić sobie 5-cio minutową przerwę. Po 4 takich cyklach można odpocząć dłużej. Ważne jest, aby w tych 25-ciominutowych przedziałach czasu skoncentrować się wyłącznie na wykonywanym zadaniu – pisaniu opinii, artykułu, oferty, czytaniu orzeczenia - bez zaglądania do poczty elektronicznej czy odbierania telefonów.
5. Brak nagradzania się.
Nagradzanie się za wysiłek włożony w pracę zwiększa produktywność i ogranicza ryzyko wypalenia zawodowego. Pomaga też zmobilizować się do skupienia na jednym zadaniu, ponieważ perspektywa nagrody sprzyja koncentracji. Po intensywnym wysiłku umysłowym można się nagrodzić kawałkiem czekolady. Po dłuższym okresie wytężonej pracy możemy sobie wyznaczyć większą nagrodę – np. krótki urlop.
Źródło: Ahmed Safwan, 5 Bad Habits You Must Change to Be More Productive, entrepreneur.com.