Chodzi o projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nr UC46), nad którym prace w łonie rządu ciągle trwają. Opublikowana została właśnie najnowsza jego wersja, datowana na 20 września. Nie zawiera ona  istotnych z perspektywy pracodawców zmian, choć zmieniło się brzmienie projektowanego art. 6.

Czytaj również: Jest etat dla cudzoziemca, będzie zezwolenie na jego pracę w Polsce>>

Każda umowa, także cywilnoprawna, ale już nie obowiązkowy etat

Zgodnie z najnowszą wersją projektowanego art. 6 ust. 1 pkt 1 zezwolenie na pracę będzie wydane, w przypadku gdy cudzoziemiec będzie wykonywał pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umowy z polskim podmiotem powierzającym pracę cudzoziemcowi, a w przypadku kierowania tego cudzoziemca przez podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi do innego podmiotu – na podstawie umowy o pracę tymczasową z polskim podmiotem powierzającym pracę cudzoziemcowi będącym agencją pracy tymczasowej. 

Wymóg zatrudnienia cudzoziemca na umowę o pracę został natomiast wpisany do art. 28. Zgodnie z nim zezwolenie na pracę cudzoziemca na rzecz polskiego podmiotu powierzającego pracę cudzoziemcowi będzie wydawane, jeżeli cudzoziemiec będzie wykonywał pracę na terytorium RP na podstawie stosunku pracy z polskim podmiotem powierzającym pracę cudzoziemcowi oraz spełnione będą następujące warunki:

  1. wysokość wynagrodzenia cudzoziemca nie będzie niższa niż: a) wysokość wynagrodzenia pracowników wykonujących pracę porównywalnego rodzaju lub na porównywalnym stanowisku oraz b) wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę;
  2. wymiar czasu pracy nie będzie niższy niż 1/4 pełnego wymiaru czasu pracy i nie będzie wyższy niż pełny wymiar czasu pracy.

W przypadku zaś złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca w niepełnym wymiarze czasu pracy uwzględnia się wysokość wynagrodzenia, która będzie określona w umowie z cudzoziemcem, proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy.

Wzory dokumentów w LEX:

 

Sprawdź również książkę: [E-book] Kodeks pracy. Komentarz [PRZEDSPRZEDAŻ] >>


Etat będzie wymagany przy oświadczeniu o powierzeniu pracy

Wykonywanie pracy na podstawie umowy o pracę będzie natomiast jednym z warunków, jeżeli pracodawca będzie chciał skorzystać z uproszczonej procedury, czyli oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi. Projekt ustawy w art. 59 ust. 1 pkt 5 stanowi bowiem, że polski podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi będzie składał za pomocą systemu teleinformatycznego, o którym mowa w projektowanym art. 26 ust. 1 pkt 7 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, jeżeli cudzoziemiec będzie wykonywał pracę na podstawie umowy o pracę.

Jak podkreśla Katarzyna Kamecka, ekspert ds. prawa pracy Polskiego Towarzystwa Gospodarczego, dotyczy to obywateli pięciu państw, które są wymienione w rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 lipca 2022 r. w sprawie zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi (Dz.U. z 2022 r., poz. 1558). Mianowicie Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy, czyli państw, których obywatele najczęściej zabiegają o pracę w Polsce.  

- Projekt nadal nie spełnia oczekiwań pracodawców, wciąż wnioskodawcy chcą utrzymać nakaz zatrudnienia cudzoziemców na podstawie umów o pracę. Natomiast nie każdy cudzoziemiec chce pracować na podstawie umowy o pracę. Większość pracowników zagranicznych przyjeżdża do innego kraju, aby jak najwięcej zarobić w krótkim czasie. Do tego jest potrzebna umowa o pracę. Dopiero jak się w danym kraju zadomowią i stwierdzą, że to jest ich miejsce do życia, wtedy chcą uzyskać większą stabilizację i pewność zatrudnienia – mówi Katarzyna Kamecka. Zastanawiające jest również, że konieczność zatrudnienia cudzoziemca na podstawie umowy o pracę będzie dotyczyła również oświadczeń o powierzeniu pracy, tym bardziej, że takie oświadczenie nie są tak sformalizowane jak zezwolenie na pracę, na które - w zależności od urzędu wojewódzkiego – pracodawcy oczekują nawet i pół roku. – To jest forma ograniczenia swobody działalności gospodarczej – wskazuje Kamecka. I dodaje: - Projektowane przepisy nie odpowiadają na potrzeby rynkowe pracodawców i cudzoziemców, którzy chcą w Polsce podjąć pracę. W świetle wyzwań i problemów, z którymi mierzy się rynek pracy, ta propozycje nie znajduje gospodarczego uzasadnienia.