Niedobór wykwalifikowanych pracowników, konieczność standaryzacji procesów czy potrzeba zwiększania wydajności - to tylko niektóre z wyzwań, z jakimi boryka się współczesna branża HR. Dla wielu firm odpowiedzią na te wyzwania stają się innowacje technologiczne, które pozwalają nie tylko automatyzować codzienną pracę, ale też budować znaczącą przewagę konkurencyjną. Wspierające od wielu lat rozwój branży HR w naszym kraju Polskie Forum HR, opublikowało właśnie kolejną edycję swojego corocznego raportu “HR TECH CHANGER 2024”, który kompleksowo ukazuje stan rynku narzędzi HR Tech w Polsce. Opracowanie nie tylko obrazuje dynamiczne zmiany zachodzące na polskim rynku technologii HR, ale również wskazuje na szanse i wyzwania, przed którymi stoi branża w obliczu transformacji cyfrowej.

- Polski rynek HR dynamicznie się rozwija, oferując firmom coraz więcej możliwości, ale także stawiając przed nimi nowe wyzwania - od skutecznego wdrażania nowoczesnych technologii, przez efektywne zarządzanie rekrutacją w warunkach rynku pracownika, aż po tworzenie środowisk pracy, które angażują i motywują – mówi Anna Wicha, prezes zarządu Polskiego Forum HR.  I dodaje: - Jako Polskie Forum HR od wielu lat monitorujemy nowe narzędzia technologiczne wspierające rozwój i cyfryzację branży HR. W naszym raporcie analizujemy kluczowe aspekty tej transformacji, wskazując kierunki i narzędzia, które mogą pomóc firmom w budowaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, sprostaniu wyzwaniom rynku pracy oraz zwiększaniu efektywności operacyjnej.

Czytaj również: AI rekrutacji – ułatwienie, czy nieuczciwa praktyka? Badanie Pracuj.pl>>

Sztuczna inteligencja w HR - szansa czy wyzwanie?

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w obszar zarządzania zasobami ludzkimi, stając się kluczowym narzędziem dla wielu profesjonalistów HR. Jak wskazuje raport, aż 53 proc. specjalistów HR regularnie korzysta z narzędzi opartych o sztuczną inteligencję w swojej codziennej pracy, co świadczy o ich rosnącej popularności i skuteczności. Z drugiej strony, 32 proc. respondentów przyznaje, że w ogóle nie stosuje narzędzi wykorzystujących AI w swoich działaniach, co podkreśla istniejącą barierę w adopcji tej technologii. Wśród wyzwań związanych z wykorzystaniem narzędzi HR Tech najczęściej wskazywano - błędy algorytmiczne i stronniczość AI (38 proc.), trudności związane ze skutecznym wdrożeniem technologii (41 proc.), obawę o zachowanie bezpieczeństwa danych (46 proc.) czy same koszty wykorzystania narzędzi HR Tech (56 proc.).

- Sztuczna inteligencja niewątpliwie odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości technologii, a co za tym idzie, wpływa na liczne sektory gospodarki. Jej efektywne wykorzystanie może wielokrotnie zwiększyć produktywność zespołów i znacząco przełożyć się na wyniki biznesowe firm - komentuje Przemysław Kadula, członek zarządu Polskiego Forum HR. Według niego, jak pokazuje raport, aż 63 proc. dostępnych na polskim rynku narzędzi HR Tech opiera swoje działanie na AI, co podkreśla znaczenie sztucznej inteligencji w transformacji branży.

 

Nowość
Prawo pracy
-10%
Nowość

Krzysztof Baran

Sprawdź  

Cena promocyjna: 71.11 zł

|

Cena regularna: 79 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 55.3 zł


 

HR Tech wspiera kluczowe obszary HR

Innowacje w HR to nie tylko AI, choć znaczna ich część korzysta z dobrodziejstw sztucznej inteligencji. Na rynku istnieje wiele zaawansowanych rozwiązań HR Tech skutecznie automatyzujących codzienną pracę, podnoszących efektywność zespołów HR i tym samym całej organizacji. 55 proc. specjalistów korzysta z narzędzi technologicznych do pozyskiwania kandydatów i zarządzania bazą danych (ATS), 40 proc. wykorzystuje je do selekcji, a 26 proc. do oceny kompetencji kandydatów. Ponadto 31 proc. firm stosuje rozwiązania HR Tech w procesie onboardingu nowych pracowników.

- Systemy HR Tech wspierają zarządzanie wydajnością i zaangażowaniem poprzez narzędzia do oceny wyników, ustalania celów i monitorowania postępów. Automatyzacja procesów, takich jak zarządzanie czasem pracy czy świadczeniami, oszczędza czas i redukuje koszty, a zaawansowana analityka pozwala lepiej przewidywać rotację i projektować interwencje. Dodatkowo rozwiązania wspierające komunikację i programy benefitowe, jak Carrotspot, budują pozytywne relacje i wzmacniają kulturę organizacyjną – podkreśla Arkadiusz Kamiński, HR Digital Transformations Director (R&D), LUX MED Benefity.

 

Sprawdź również książkę: Prawo pracy >>


Bariery i potrzeba edukacji

Automatyzacja rutynowych procesów została wskazana przez 88 proc. respondentów jako największa korzyść płynąca z wdrożenia nowoczesnych technologii HR Tech. Optymalizacja kosztów (65 proc.) oraz ulepszona analiza danych (59 proc.) również znalazły się wysoko na liście zalet, co pokazuje ogromny potencjał tych narzędzi w usprawnianiu procesów HR. Jednocześnie branża wciąż zmaga się z istotnymi wyzwaniami. Dla 56 proc. ankietowanych kluczową barierą są wysokie koszty wdrożenia technologii. Warto również zwrócić uwagę na ograniczoną dostępność szkoleń – tylko 44 proc. respondentów deklaruje, że ich pracodawcy oferują możliwości rozwijania kompetencji technologicznych. - Bez wątpienia wykorzystanie narzędzi HR Tech niesie za sobą wiele możliwości i pozwala organizacjom wejść na wyższy poziom biznesu. Należy jednak pamiętać, że obok inwestycji w same narzędzia HR Tech kluczowe jest również wspieranie edukacji i rozwoju umiejętności zespołów, aby organizacje mogły w pełni wykorzystać potencjał tych technologii – zauważa Piotr Śledź, prezes zarządu IT.integro.

- Polski rynek HR stoi przed ogromnymi możliwościami, jednak ich realizacja wymaga świadomego wdrażania innowacyjnych narzędzi oraz konsekwentnego inwestowania w rozwój kompetencji zespołów – podkreśla Anna Wicha.