Na nadanie numeru druku sejmowego czeka poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka -,,Aktywny rodzic”. Projekt wpłynął do laski marszałkowskiej w środę, 26 marca 2025 r., a dziś został skierowany do sejmowego Biura Legislacyjnego oraz Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji.
Czytaj również: Aktywny Rodzic a RKO: W okresie przejściowym ciągłość wypłaty świadczeń>>
Co proponują posłowie?
- Celem ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka -,,Aktywny rodzic” jest podnoszenie aktywności zawodowej – napisali autorzy projektu w uzasadnieniu. Jak dalej tłumaczą, w przypadku świadczenia „aktywni rodzice w pracy”, zasadniczym warunkiem jego otrzymania jest podleganie ubezpieczeniom społecznym z tytułu zatrudnienia lub prowadzenia działalności gospodarczej. Aby zapobiec nadużywaniu tego prawa wprowadzano regułę, że prawo do tego świadczenia mają małżeństwa lub osoby wspólnie wychowujące dzieci, których łączna podstawa oskładkowania składkami ZUS wynosi co najmniej 100 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę, przy czym podstawa, od której są opłacane składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe każdego z nich nie może być niższa niż: po pierwsze - 50 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym okresie, na który jest ustalane prawo do świadczenia „aktywni rodzice w pracy", po drugie - 30 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym okresie, na który jest ustalane prawo do świadczenia „aktywni rodzice w pracy” - w przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, o których mowa w ust. 4 lub w art. 18a i art. 18c ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
Zdaniem posłów Polski 2050-TD tak ustalone warunki prowadzą do sytuacji, że jeżeli oboje małżonków lub osób wspólnie wychowujących dziecko podlega preferencyjnym ubezpieczeniom społecznym, od których nie są odprowadzane składki (art. 18 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców) lub odprowadzane są składki w stawkach liczonych od 30 proc. minimalnego wynagrodzenia, to suma tych podstaw jest niższa niż 100 proc. minimalnego wynagrodzenia, co wyłącza prawo do uzyskania świadczenia ,,aktywni rodzice w pracy”. - Takie wyłączenie jest niesprawiedliwe dla osób w pełni aktywnych zawodowo, okresowo tylko korzystających z preferencyjnych zasad oskładkowania - podkreślają. I wskazują, że podobny problem występuje w przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą samotnie wychowujących dzieci. W tym przypadku warunkiem uzyskania świadczenia jest podleganie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu od podstawy, której wysokość wynosi nie mniej niż 100 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę niezależnie od tytułu oskładkowania. - W tym przypadku osoby samotnie wychowujące dziecko zwolnione ze składek ZUS lub płacące składki od podstawy stanowiącej 30 proc. minimalnego wynagrodzenia również nie mogą uzyskać świadczenia – wyjaśniają autorzy projektu.
Celem projektu jest zatem zlikwidowanie tych wyłączeń, poprzez wprowadzenie zasady, że preferencyjne oskładkowanie jest równoznaczne z opłacaniem składek od podstawy 100 proc. minimalnego wynagrodzenia. Utrzymanie obecnego stanu utrwali nierówność wynikającą z nieuzasadnionego pozbawienia prawa rodziców i osób wychowujących dzieci, którzy prowadzą pełną aktywność zawodową w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, a tylko ze względu na okresowe zwolnienia i preferencje nie spełniają formalnych kryteriów przewidzianych ustawie.
Nowelizacja ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.