Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które przygotowało projekt, w jego uzasadnieniu przypomina, że mechanizm rynku mocy (wprowadzony ustawą z 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy) zapewnia możliwość wynagradzania uczestników rynku za ich pozostawanie w gotowości do dostarczania mocy i zapewnienie dostaw energii elektrycznej do systemu elektroenergetycznego w przypadku przewidywanych problemów z pokryciem zapotrzebowania.
Ryzyko braku pokrycia zapotrzebowania na moc
Do rynku mocy odnosi się też unijne rozporządzenie 2019/943 w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej. Akt ten w art. 22 ust. 4 wprowadza wymogi dotyczące limitów emisji CO2 dla mechanizmów zdolności wytwórczych.
- Wprowadzenie limitu emisji CO2 na rynku mocy ograniczyło znacząco zakres podmiotów, które konkurują w ramach aukcji rynku mocy, co może prowadzić do braku pokrycia całego zapotrzebowania na moc, jakie jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw. Aby rozwiązać ten problem, projektodawca zaproponował wprowadzenie dodatkowej aukcji uzupełniającej, w ramach której byłby możliwy udział jednostek wytwórczych emitujących powyżej 550 kg CO2/MWh i ich konkurowanie z pozostałymi podmiotami, które spełniają limit emisji 550 kg CO2/MWh (jednostki wytwórcze, magazyny energii, DSR) – czytamy w uzasadnieniu.
MKiŚ wyjaśnia, że taką możliwość – w ograniczonym czasie i pod rygorystycznymi warunkami - umożliwia rozporządzenie 2024/1747, zwane rozporządzeniem EMD.
Przeczytaj także: Nowelizacja specustawy jądrowej skierowana do uzgodnień
Aukcje uzupełniające na wypadek problemów
Projekt zakłada przeprowadzenie czterech aukcji uzupełniających na następujące okresy dostaw: druga połowa 2025 r. (aukcja półroczna) oraz na lata dostaw 2026, 2027 i 2028 (aukcje roczne).
- Aukcje uzupełniające zostaną przeprowadzone po zakończeniu aukcji dodatkowych rynku mocy, tzn. będą przeprowadzone z krótszym niż rok wyprzedzeniem względem momentu rozpoczęcia trwania obowiązku mocowego (lead time) – czytamy w uzasadnieniu.
Projektodawca wyjaśnia, że aukcje uzupełniające będą w swej istocie przedłużeniem istniejących procesów rynku mocy (m.in. aukcji dodatkowych). Będą organizowane w przypadku, gdy po przeprowadzeniu pierwotnych procesów rynku mocy na dany rok (aukcji głównych i dodatkowych) zidentyfikowany problem z wystarczalnością zasobów wytwórczych nie zostanie rozwiązany.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.