Zdaniem autorów projektu, z powodu niejasnych i niesprecyzowanych przepisów, gminy mają problem w podjęciu prac obejmujących oświetlenie uliczne i wykorzystania w pełni środków z Programu Inwestycji Strategicznych „Rozświetlamy Polskę”. Samorządy są zobowiązane do utrzymywania oświetlenia, które znajduje się na infrastrukturze własnej (wybudowanej po 1990 roku, po pierwszej reformie samorządowej przez gminy) lub infrastrukturze przedsiębiorstw energetycznych. Obecnie gmina, aby dokonać modernizacji oświetlenia, o którym mowa w art. 18 ust 1 pkt 2 i 3 Prawa energetycznego, lub prowadzić eksploatację tego oświetlenia na infrastrukturze, która nie jest jej własnością musi uzyskać tytuł prawny do tej infrastruktury. Z reguły jest to umowa dzierżawy lub inna umowa nienazwana lub nazwana w kodeksie cywilnym. W znacznej części przedsiębiorcy energetyczni odmawiają zawarcia takiej umowy lub uzależniają jej zawarcie od nałożenia niekorzystnych dla gmin warunków. Pisaliśmy o tym szerzej w tekstach: Wiele gmin rozświetli Polskę tylko na własnych słupach i Samorządom trudno rozświetlić Polskę - spółki energetyczne zgasiły program
- Gminy są zobowiązane do utrzymywania oświetlenia w terenie zabudowy. Definicja terenu zabudowy jest obecnie przedmiotem wielu postępowań sądowych, w których gminy weszły w spór z zarządcą dróg krajowych po ostatniej nowelizacji przepisów. Określenie terenu zabudowy jest w praktyce uznaniowe i każdy z organów administracji publicznej (czy to samorząd, czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad) interpretuje inaczej, na swoją korzyść. W tej sytuacji niezbędne są zmiany ustawowe, które zawiera proponowany projekt – zaznaczają autorzy projektu
Przedsiębiorstwo energetycznie bezpłatnie udostępni infrastrukturę
Projektowana ustawa zakłada wprowadzenie przepisów zobowiązujących przedsiębiorstwa energetyczne do nieodpłatnego udostępnienia infrastruktury oświetleniowej samorządom gmin po uzyskaniu przez nich stosownych uzgodnień technicznych z tym przedsiębiorstwem. Jednocześnie dotychczas zawarte umowy dzierżawy przez te podmioty z samorządami mają ulec rozwiązaniu i zmienić swój odpłatny charakter w nieodpłatny. Zdaniem projektodawców przedsiębiorstwa energetyczne nic na tym nie stracą, bo modernizacja infrastruktury oświetleniowej przez samorządy zmniejszy wydatki, jakie musiałby ponieść same.
Zaproponowane przepisy zmienią także określenie obszaru, na jakim gmina wykonuje zadanie własne polegające na oświetleniu. Zamiast nieprecyzyjnego pojęcia „teren zabudowy” proponuje się określenie tego obszaru przez odwołanie się do definicji „obszaru zabudowanego” zawartej w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
- W praktyce więc wyznaczenie tego obszaru będzie proste i jednoznaczne przez umieszczone przy ulicach pionowe znaki drogowe - wskazują autorzy.
Dowodzą, że brak zmian stanu obecnego spowolni i utrudni proces modernizacji oświetlenia przez gminy oraz utrzymywać będzie w sporze samorządy gmin zarządcami dróg co do ustalenia, kto jest zobowiązany do utrzymania oświetlenia na właściwym obszarze
Projekt został skierowany do Biura Legislacji Kancelarii Sejmu oraz do Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu.
Cena promocyjna: 182.4 zł
|Cena regularna: 228 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 205.2 zł