Zdaniem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, które jest autorem projektu, brak wystarczających nakładów na BDO w latach 2025-2027 może spowodować komplikacje w realizacji obowiązków przez ponad 600 tys. podmiotów wpisanych do rejestru BDO, jeśli chodzi o prowadzenie ewidencji odpadów i składanie sprawozdań.
Najważniejsze rozwiązania
W latach 2025-2027 zwiększone zostaną środki na finansowanie BDO. Od 2025, przez trzy lata, wpływy do budżetu państwa (64,35 proc.) z tytułu opłat rejestrowych i rocznych będą stanowiły bezpośredni przychód NFOŚiGW. Dzięki temu NFOŚiGW będzie mógł dofinansować BDO.
Zobacz również: Plastikowe jednorazówki do bazy danych o odpadach
Szacuje się, że w latach 2025-2027 będzie to ok. 94 mln zł. Jednocześnie projekt zakłada dodanie możliwości finansowania BDO ze środków, które są przeznaczone na rozwój projektów cyfrowych i teleinformatycznych.
Ponadto, projekt zakłada przesunięcie terminu uruchomienia tzw. modułu potwierdzeń w BDO. Dzięki modułowi możliwe będzie wystawianie za pośrednictwem BDO następujących dokumentów, które obecnie mają formę papierową:
- dokumentów potwierdzających recykling dla odpadów opakowaniowych – uruchomienie od 2026 roku;
- zaświadczeń dla odpadów ze sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz odpadów ze zużytych baterii i akumulatorów, a także dokumentów potwierdzających recykling dla odpadów z takich produktów, jak oleje i opony – uruchomienie od 2027 roku.
Nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo od 1 stycznia 2025 roku.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.