Zespół do spraw Odbudowy po Powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r.

ZARZĄDZENIE Nr 103
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 9 października 2024 r.
w sprawie Zespołu do spraw Odbudowy po Powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1050 i 1473) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
W związku z powodzią we wrześniu 2024 r. i potrzebą koordynacji procesów odbudowy po powodzi tworzy się Zespół do spraw Odbudowy po Powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., zwany dalej "Zespołem".
2. 
Zespół jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§  2. 
Do zadań Zespołu należy:
1)
identyfikacja i analiza potrzeb w zakresie odbudowy po powodzi;
2)
wypracowywanie propozycji działań i kierunków rozwiązań niezbędnych do odbudowy po powodzi wraz z kalkulacją kosztów ich realizacji;
3)
opiniowanie planowanych wydatków budżetowych związanych z realizacją zadań w zakresie odbudowy po powodzi, w szczególności decyzji, rozstrzygnięć, planów dotyczących finansowania odbudowy po powodzi ze środków budżetu państwa i środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
4)
monitorowanie przebiegu działań w zakresie odbudowy po powodzi;
5)
opracowanie propozycji zmian w przepisach prawa w zakresie odbudowy po powodzi, w szczególności dotyczących infrastruktury drogowej, kolejowej, energetycznej, telekomunikacyjnej oraz urządzeń wodnych;
6)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Prezesa Rady Ministrów lub Radę Ministrów, które dotyczą zagadnień związanych z wykonywaniem zadań Zespołu.
§  3. 
1. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący Zespołu - Minister - Członek Rady Ministrów Marcin Kierwiński;
2)
pozostali członkowie Zespołu:
a)
po jednym przedstawicielu, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu, wyznaczonym przez:
Ministra - Członka Rady Ministrów Marcina Kierwińskiego,
Ministra Aktywów Państwowych, - Ministra Cyfryzacji,
Ministra do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego,
Ministra do spraw Unii Europejskiej,
Ministra Edukacji,
Ministra Finansów,
Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej,
Ministra Infrastruktury,
Ministra Klimatu i Środowiska,
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
Ministra Obrony Narodowej,
Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej,
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
Ministra Rozwoju i Technologii,
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
Ministra Zdrowia,
b)
przedstawiciel Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
c)
przedstawiciel Prezesa Rządowego Centrum Legislacji,
d)
przedstawiciel Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych,
e)
przedstawiciel Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie;
3)
sekretarz Zespołu - pracownik Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wyznaczony przez przewodniczącego Zespołu.
2. 
Przewodniczący Zespołu może zapraszać do udziału w pracach Zespołu, z głosem doradczym, osoby, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań Zespołu.
§  4. 
1. 
Pracami Zespołu kieruje przewodniczący Zespołu.
2. 
Do zadań przewodniczącego Zespołu należy w szczególności:
1)
zwoływanie posiedzeń Zespołu - z własnej inicjatywy albo na wniosek co najmniej połowy liczby członków Zespołu;
2)
przewodniczenie posiedzeniom Zespołu;
3)
określanie porządku obrad Zespołu;
4)
reprezentowanie Zespołu na zewnątrz.
3. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego Zespołu pracami Zespołu kieruje wyznaczony przez niego członek Zespołu.
4. 
Przewodniczący Zespołu może powierzyć pozostałym członkom Zespołu wykonywanie określonych obowiązków służących realizacji zadań Zespołu.
§  5. 
Przewodniczący Zespołu może, z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zespołu, zlecać wykonanie tłumaczeń, ekspertyz, opinii, analiz oraz raportów na potrzeby prac Zespołu.
§  6. 
Sekretarz Zespołu sporządza protokół posiedzenia Zespołu zawierający w szczególności poczynione ustalenia. Protokół podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu Zespołu oraz sekretarz Zespołu.
§  7. 
Zespół podejmuje ustalenia w drodze uzgodnienia stanowisk.
§  8. 
1. 
W celu realizacji zadań Zespołu przewodniczący Zespołu może tworzyć zespoły ekspertów.
2. 
W skład zespołu ekspertów wchodzą członkowie Zespołu lub osoby zaproszone do udziału w pracach Zespołu, o których mowa w § 3 ust. 2.
3. 
Przewodniczący Zespołu określa skład i zakres zadań zespołu ekspertów.
4. 
Przewodniczący Zespołu wyznacza przewodniczącego zespołu ekspertów spośród osób wchodzących w skład tego zespołu.
5. 
Posiedzenia zespołu ekspertów odbywają się w zależności od potrzeb, w terminie poprzedzającym planowane posiedzenie Zespołu.
6. 
Przepis § 7 stosuje się odpowiednio.
§  9. 
Przewodniczący Zespołu oraz przewodniczący zespołu ekspertów mogą zarządzić odbycie posiedzenia odpowiednio Zespołu albo zespołu ekspertów przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
§  10. 
1. 
Przewodniczący Zespołu przedstawia Radzie Ministrów kwartalne sprawozdanie z prac Zespołu.
2. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności informacje o:
1)
zadaniach zrealizowanych przez Zespół w okresie sprawozdawczym;
2)
zadaniach Zespołu przewidzianych na kolejny okres sprawozdawczy ze wskazaniem wstępnego harmonogramu ich realizacji;
3)
wnioskach i rekomendacjach w obszarze działalności Zespołu.
§  11. 
Na wniosek przewodniczącego Zespołu organy administracji rządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane udzielają Zespołowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu zadań Zespołu, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty dotyczące zakresu prac Zespołu.
§  12. 
Udział w pracach Zespołu jest nieodpłatny, z zastrzeżeniem § 13.
§  13. 
Członkowi zespołu ekspertów niezatrudnionemu w urzędzie obsługującym organy administracji rządowej lub inne organy państwowe przysługuje wynagrodzenie za opracowanie tłumaczenia, ekspertyzy, opinii, analizy lub raportu - w ustalonej przez przewodniczącego Zespołu wysokości od 25 % do 100 % wynagrodzenia sekretarza stanu w administracji rządowej.
§  14. 
Osobom, o których mowa w § 3 ust. 2, przysługuje zwrot kosztów przejazdu poniesionych w związku z uczestnictwem w posiedzeniu Zespołu lub zespołu ekspertów, obliczony zgodnie z przepisami dotyczącymi ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
§  15. 
Wydatki związane z działalnością Zespołu, a także tworzonych zespołów ekspertów są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  16. 
Obsługę techniczno-organizacyjną i biurową działalności Zespołu, a także tworzonych zespołów ekspertów zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§  17. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024