Krajowy Program Restrukturyzacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 1 lipca 2009 r.
w sprawie Krajowego Programu Restrukturyzacji

Na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702, z późn. zm. 2 ) ogłasza się Krajowy Program Restrukturyzacji, stanowiący załącznik do obwieszczenia.

ZAŁĄCZNIK 

KRAJOWY PROGRAM RESTRUKTURYZACJI

Spis treści

Wstęp

Legislacja wspólnotowa

Legislacja krajowa

I. Podsumowanie najważniejszych celów, środków, działań, kosztów, interwencji finansowych oraz terminarz dla każdego właściwego regionu (art. 14 ust. 2 lit. a rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006)

II. Opis właściwych regionów oraz analiza problemów związanych z restrukturyzacją sektora cukru (art. 14 ust. 2 lit. b rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006)

III. Prezentacja przewidzianych celów i działań lub środków, z uwzględnieniem ich spójności z zakwalifikowanymi planami restrukturyzacji, polityki rozwoju wsi w danych regionach oraz innych środków, podejmowanych lub przewidzianych w tych regionach, szczególnie w ramach innych funduszy Wspólnoty (art. 14 ust. 2 lit. c rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006)

IV. Terminarz wszystkich przewidzianych działań lub środków oraz kryteriów stosowanych w celu odróżnienia ich od podobnych działań lub środków finansowanych w ramach innych funduszy Wspólnoty (art. 14 ust. 2 lit. d rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006)

V. Kwota dodatkowej pomocy na rzecz dywersyfikacji, która zostanie przyznana plantatorom buraków cukrowych, którzy zdecydują się zrezygnować z dalszej produkcji, oraz obiektywne i niedyskryminujące kryteria, którymi należy się kierować przy rozdzielaniu tej pomocy (art. 14 ust. 2 lit. e rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006)

VI. Plan finansowy określający szczegółowo wszystkie koszty działań i środków oraz harmonogram przewidzianych płatności (art. 14 ust. 2 lit. f rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006)

Wstęp

Krajowy Program Restrukturyzacji będzie wdrażany w gminach objętych restrukturyzacją przemysłu cukrowniczego, zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 320/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. ustanawiającego tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 320/2006 pomoc przeznaczona na dywersyfikację finansowana jest z Tymczasowego Funduszu Restrukturyzacji wchodzącego w skład Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG). Działania objęte Krajowym Programem Restrukturyzacji są komplementarne i spójne z działaniami w ramach Osi I rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (art. 6 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 320/2006).

Z uwagi na fakt, że w okresie pierwszych dwóch lat gospodarczych funkcjonowania Tymczasowego Funduszu Restrukturyzacji (2006/2007-2007/2008) żaden z producentów cukru/izoglukozy nie złożył wniosku o pomoc restrukturyzacyjną, w latach tych nie był realizowany proces dywersyfikacji w Polsce. Niniejszy Program opracowywano w oparciu o wielkość zrzeczonej kwoty produkcyjnej cukru w Polsce w odniesieniu do roku gospodarczego 2008/2009.

Krajowy Program Restrukturyzacji zawiera działania, których celem jest tworzenie rozwiązań alternatywnych do uprawy buraków cukrowych w gminach dotkniętych procesem restrukturyzacji. Szczególnie ważne jest finansowe wsparcie plantatorów, którzy całkowicie lub częściowo utracili prawo do uprawy i dostawy buraków cukrowych, oraz innych podmiotów w celu zachowania stabilności gospodarczej, rozwoju ww. gmin oraz prawidłowego funkcjonowania społeczności lokalnych.

Beneficjentami Programu będą mogli zostać również pracownicy likwidowanych zakładów produkcyjnych, w przypadku gdy spełnią wymogi określone w "Warunkach przyznania i wypłaty pomocy" w ramach Krajowego Programu Restrukturyzacji. Warunki te zostaną opublikowane na stronie internetowej Agencji Rynku Rolnego: www.arr.gov.pl.

Wspieranie produkcji energii ze źródeł odnawialnych odgrywa istotną rolę w energetyce regionalnej Unii Europejskiej. W Polsce odnawialne źródła energii są nadal wykorzystywane w niewielkim stopniu. Mając na uwadze powyższe, w ramach Krajowego Programu Restrukturyzacji skoncentrowano się na działaniach umożliwiających realizację projektów związanych z inwestycjami ukierunkowanymi na przetwarzanie produktów rolnych na cele energetyczne.

Legislacja wspólnotowa

* rozporządzenie Rady (WE) nr 320/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. ustanawiające tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz. Urz. UE L 58 z 28.02.2006, str. 42, z późn. zm.),

* rozporządzenie Komisji (WE) nr 968/2006 z dnia 27 czerwca 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 320/2006 ustanawiającego tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 176 z 30.06.2006, str. 32, z późn. zm.),

* rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.),

* rozporządzenie Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.).

Legislacja krajowa

* ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702, z późn. zm.).

I. Podsumowanie najważniejszych celów, środków, działań, kosztów, interwencji finansowych oraz terminarz dla każdego właściwego regionu (art. 14 ust. 2 lit. a rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006)

1. Główny cel

Głównym celem Krajowego Programu Restrukturyzacji jest wsparcie rozwiązań alternatywnych do uprawy buraków cukrowych i produkcji cukru w gminach dotkniętych restrukturyzacją sektora cukrowniczego przez modernizację gospodarstw rolnych, tj. zakup nowych maszyn i urządzeń do produkcji rolnej w celu zmiany profilu działalności rolniczej na inny niż uprawa buraków cukrowych, oraz wsparcie inwestycji ukierunkowanych na przetwarzanie produktów rolnych na cele energetyczne.

2. Środki i działania przewidziane w ramach Krajowego Programu Restrukturyzacji

Pomoc na rzecz dywersyfikacji może zostać przyznana na następujące działania w ramach Osi I:

* "Modernizacja gospodarstw rolnych" - inwestycje umożliwiające zmianę profilu produkcji na inny niż uprawa buraków cukrowych, tj. zakup nowych maszyn i urządzeń do produkcji rolnej,

* "Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" - przetwarzanie produktów rolnych na cele energetyczne.

3. Koszty i finansowanie

Środki finansowe przeznaczone na realizację działań w ramach Krajowego Programu Restrukturyzacji pochodzą z Tymczasowego Funduszu Restrukturyzacji. Zgodnie z decyzją Komisji 2008/600/WE z dnia 14 lipca 2008 r. ustalającą na rok gospodarczy 2008/2009 kwoty pomocy na rzecz dywersyfikacji oraz dodatkowej pomocy na rzecz dywersyfikacji przyznawanej w ramach tymczasowego systemu restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 193 z 22.07.2008, str. 16) kwota pomocy na rzecz dywersyfikacji przysługująca Polsce wynosi 34.412.304,98 euro. Działania w ramach Programu będą współfinansowane przez beneficjentów na poziomie:

- 60 % kosztów kwalifikowalnych w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych",

- 50 % kosztów kwalifikowalnych w ramach działania "Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej".

4. Interwencja finansowa

Pomoc przeznaczona na poszczególne działania objęte Programem nie może przekraczać sum ani stawek wsparcia dla działań określonych w załączniku do rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 (art. 6 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 320/2006).

Działania w ramach Programu będą finansowane przez Tymczasowy Fundusz Restrukturyzacji na poziomie:

- 40 % kosztów kwalifikowalnych w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych",

- 50 % kosztów kwalifikowalnych w ramach działania "Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej".

5. Harmonogram

Pomoc na rzecz dywersyfikacji będzie wypłacana dwa razy w roku (w marcu i wrześniu), a ostateczny termin wypłaty pomocy upływa dnia 30 września 2011 r. (art. 17 ust. 1 oraz ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006).

II. Opis właściwych regionów oraz analiza problemów związanych z restrukturyzacją sektora cukru (art. 14 ust. 2 lit. b rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006)

1. Charakterystyka rynku cukru w Polsce w roku gospodarczym 2007/2008

W roku gospodarczym 2007/2008 liczba plantatorów buraków cukrowych w Polsce wynosiła około 60 tys., a całkowity obszar produkcji buraków - około 230 tys. hektarów. Produkcja buraków była na poziomie około 12.650.000 ton, a produkcja cukru wyniosła około 1.900.000 ton, w tym 1.772.477 ton cukru kwotowego.

2. Skutki restrukturyzacji w Polsce w roku gospodarczym 2008/2009

W ramach procesu restrukturyzacji wszyscy producenci cukru złożyli do Agencji Rynku Rolnego kwalifikujące się wnioski o pomoc restrukturyzacyjną. Składanie wniosków przebiegało dwuetapowo, pierwszy etap zakończył się dnia 31 stycznia 2008 r. (producenci cukru złożyli 17 wniosków), natomiast drugi etap - dnia 31 marca 2008 r. (producenci cukru złożyli 7 wniosków). Łącznie zrzeczono się 366.868,923 ton cukru, co stanowi 20,7 % kwoty produkcyjnej, którą posiadali producenci cukru w Polsce.

W wyniku procesu restrukturyzacji całkowitym demontażem zostało objętych 8 zakładów produkcyjnych (do pomocy restrukturyzacyjnej zgłoszono również 10 zakładów produkcyjnych bez demontażu). Procesem restrukturyzacji zostało dotkniętych około 27 tys. plantatorów (czyli około 45 % ogółu).

Problemy, które zaistniały w wyniku restrukturyzacji, to zmniejszenie praw do uprawy i dostawy plantatorom buraków cukrowych oraz utrata pracy przez pracowników zatrudnionych w zakładach produkcyjnych. Plantatorzy będą musieli znaleźć alternatywę dla uprawy buraków cukrowych, aby zrekompensować straty związane z zaprzestaniem uprawy.

3. Regiony

W celu opracowania Krajowego Programu Restrukturyzacji przyjęto, że Polska stanowi jeden region objęty procesem restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego. Dla przejrzystości stosowania procedur kwalifikujących beneficjentów do uzyskania pomocy finansowej przyjęto właściwość terytorialną. Proces restrukturyzacji obejmuje 977 spośród 2.478 gmin (co stanowi około 39,4 %) we wszystkich 16 województwach w Polsce. Beneficjenci, aby kwalifikować się do uzyskania pomocy, powinni prowadzić działalność na obszarach tych gmin.

Najwięcej zrzeczonej kwoty produkcyjnej cukru przypada na województwa: mazowieckie, kujawsko-pomorskie i wielkopolskie. W tych województwach również największa liczba plantatorów została całkowicie lub częściowo pozbawiona prawa do uprawy i dostawy buraków cukrowych. Natomiast najmniej dotknięte procesem restrukturyzacji zostało województwo zachodniopomorskie.

Gminy objęte restrukturyzacją przedstawiono na mapach nr 1 i nr 2, stanowiących załączniki do Krajowego Programu Restrukturyzacji.

Tabela nr 1. Zrzeczona kwota cukru oraz liczba plantatorów, którzy całkowicie lub częściowo utracili prawo do uprawy i dostawy buraków cukrowych, w podziale na poszczególne województwa

LP. WOJEWÓDZTWO ZRZECZONA KWOTA CUKRU [t] LICZBA PLANTATORÓW BURAKÓW CUKROWYCH
1 2 3 4
1 mazowieckie 64.153,4 5.305
2 kujawsko-pomorskie 50.887,8 4.061
3 wielkopolskie 48.348,3 4.609
4 dolnośląskie 44.669,0 1.464
5 podlaskie 35.551,3 1.463
6 opolskie 31.837,7 1.705
7 świętokrzyskie 25.583,5 2.248
8 łódzkie 15.598,7 1.819
9 lubelskie 12.767,1 1.696
10 lubuskie 9.968,6 221
11 pomorskie 9.087,7 508
12 podkarpackie 7.655,7 712
13 warmińsko-mazurskie 5.743,4 215
14 śląskie 2.594,3 482
15 małopolskie 2.274,3 188
16 zachodniopomorskie 147,9 22
SUMA 366.868,9 26.718

III. Prezentacja przewidzianych celów i działań lub środków, z uwzględnieniem ich spójności z zakwalifikowanymi planami restrukturyzacji, polityki rozwoju wsi w danych regionach oraz innych środków, podejmowanych lub przewidzianych w tych regionach, szczególnie w ramach innych funduszy Wspólnoty (art. 14 ust. 2 lit. c rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006)

1. Przewidziane środki i działania w ramach Krajowego Programu Restrukturyzacji

* Działanie "Modernizacja gospodarstw rolnych" - inwestycje umożliwiające zmianę profilu produkcji na inny niż uprawa buraków cukrowych, tj. zakup nowych maszyn i urządzeń do produkcji rolnej (art. 26 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005).

Działanie ma na celu wsparcie modernizacji gospodarstw rolnych oraz ułatwienie zmiany profilu produkcji wyłącznie plantatorom, którzy częściowo lub całkowicie utracili prawo do uprawy i dostawy buraków cukrowych, prowadzącym działalność na terenach gmin objętych procesem restrukturyzacji.

Beneficjentami pomocy w ramach ww. działania są plantatorzy buraków cukrowych, którzy częściowo lub całkowicie utracili prawo do uprawy i dostawy buraków cukrowych, prowadzący działalność na terenach gmin objętych procesem restrukturyzacji.

Wsparcie finansowe będzie udzielane na zakup nowych maszyn i urządzeń do produkcji rolnej.

Maksymalny poziom pomocy wynosi 40 % kosztów inwestycji kwalifikującej się do objęcia pomocą (zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005).

* Działanie "Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" - przetwarzanie produktów rolnych na cele energetyczne (art. 28 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005).

Działanie ma na celu poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw prowadzących działalność na terenach gmin objętych procesem restrukturyzacji przez wsparcie inwestycji ukierunkowanych na przetwarzanie produktów rolnych na cele energetyczne.

Beneficjentami pomocy w ramach ww. działania są mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 750 pracowników lub posiadające obrót nieprzekraczający 200 milionów euro, prowadzące działalność na terenach gmin dotkniętych procesem restrukturyzacji.

Pomoc finansowa będzie przyznawana na inwestycje mające na celu budowę lub modernizację przedsiębiorstw zorientowanych na rynki bioenergii, które przetwarzają produkty rolne na cele energetyczne.

Maksymalny poziom pomocy wynosi 50 % kosztów kwalifikowalnych (zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005).

2. Polityka rolna, inne środki podejmowane lub przewidziane w danych regionach, szczególnie w ramach innych funduszy Wspólnoty, oraz spójność Programu z zakwalifikowanymi planami restrukturyzacji, złożonymi przez producentów cukru

Producenci cukru w Polsce ubiegali się o pomoc restrukturyzacyjną w związku ze zrzeczeniem się 366.868,923 ton kwoty cukru. Wnioski zostały zakwalifikowane, a wielkość pomocy restrukturyzacyjnej została potwierdzona przez Komisję. Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej na działania w ramach dywersyfikacji Polsce przysługuje 34.412.304,98 euro.

Krajowy Program Restrukturyzacji jest spójny z polityką rozwoju wsi zawartą w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Działania przewidziane w Krajowym Programie Restrukturyzacji są zgodne z działaniami w ramach Osi I rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005.

Beneficjentami pomocy na rzecz dywersyfikacji mogą być plantatorzy buraków cukrowych, którzy całkowicie lub częściowo utracili prawo do uprawy i dostawy buraków cukrowych, oraz przedsiębiorstwa prowadzące działalność na terenach gmin objętych procesem restrukturyzacji.

IV. Terminarz wszystkich przewidzianych działań lub środków oraz kryteriów stosowanych w celu odróżnienia ich od podobnych działań lub środków finansowanych w ramach innych funduszy Wspólnoty (art. 14 ust. 2 lit. d rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006)

1. Terminarz wszystkich przewidzianych działań

Działania przewidziane w Krajowym Programie Restrukturyzacji należy wprowadzić najpóźniej do dnia 30 września 2010 r. (art. 14 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006).

2. Kryteria służące rozróżnieniu działań i środków od podobnych, finansowanych z innych funduszy wspólnotowych

Zastosowano następujące kryteria, które pozwolą na odróżnienie działań w ramach Krajowego Programu Restrukturyzacji od działań realizowanych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW):

1) terytorialne

- w związku z pogorszeniem się sytuacji ekonomicznej gmin dotkniętych procesem restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego z pomocy na rzecz dywersyfikacji mogą skorzystać plantatorzy, którzy całkowicie lub częściowo utracili prawo do uprawy i dostawy buraków cukrowych, oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność na tych obszarach (tj. gminach objętych procesem restrukturyzacji zgodnie z załącznikami nr 1 i nr 2 do Krajowego Programu Restrukturyzacji). Pomoc ta jest przyznawana niezależnie od środków finansowych, które podmioty te będą mogły uzyskać, realizując działania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Jednakże środki finansowe przeznaczone na dane działanie w ramach ww. programów nie mogą się powielać (art. 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006);

2) czasowe

- projekty w ramach działań Krajowego Programu Restrukturyzacji będą realizowane w krótszych ramach czasowych niż w PROW. Termin na wdrożenie działań upływa dnia 30 września 2010 r., a na wypłatę środków finansowych - dnia 30 września 2011 r.

Terminy wypłaty środków finansowych w ramach pomocy na rzecz dywersyfikacji są krótsze niż terminy w ramach PROW. Pomoc na rzecz dywersyfikacji będzie wypłacana dwa razy w roku (w marcu i wrześniu) po wdrożeniu danego działania i skontrolowaniu przez Agencję Rynku Rolnego wydatków poniesionych przez beneficjenta;

3) przedmiotowe

- w ramach Krajowego Programu Restrukturyzacji, ze względu na krótki okres na wdrożenie oraz ograniczone środki finansowe, zawężono zakres działań, które mogą zostać wdrożone przez beneficjentów. Realizacja projektów będzie związana wyłącznie z inwestycjami dotyczącymi przetwarzania produktów rolnych na cele energetyczne lub inwestycjami dotyczącymi zakupu nowych maszyn i urządzeń do produkcji rolnej;

4) podmiotowe

- w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" - inwestycje umożliwiające zmianę profilu produkcji na inny niż uprawa buraków cukrowych, tj. zakup nowych maszyn i urządzeń do produkcji rolnej, beneficjentami mogą być wyłącznie plantatorzy, którzy całkowicie lub częściowo utracili prawo do uprawy i dostawy buraków cukrowych, prowadzący działalność na terenach gmin objętych procesem restrukturyzacji.

Beneficjent pomocy na rzecz dywersyfikacji będzie zobowiązany złożyć oświadczenie, że w ramach danego działania nie korzystał ze środków finansowych pochodzących z innych funduszy wspólnotowych.

Podmioty realizujące działania z Krajowego Programu Restrukturyzacji nie są wyłączone z możliwości ubiegania się o pomoc na podjęcie innych działań w ramach PROW, jednakże działania sfinansowane przez Tymczasowy Fundusz Restrukturyzacji nie mogą kwalifikować się do uzyskania pomocy w ramach innych funduszy wspólnotowych.

Zagwarantowano również system kontroli w celu wyeliminowania powielania się środków z innych funduszy wspólnotowych. Agencja Rynku Rolnego, jako organ administrujący pomocą na rzecz dywersyfikacji, będzie wymieniać informacje z innymi organami zaangażowanymi w finansowanie rozwoju obszarów wiejskich, w tym z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, przeprowadzać kontrole administracyjne wniosków o przyznanie pomocy na rzecz dywersyfikacji, kontrole krzyżowe zarówno przed przyznaniem pomocy, jak i w trakcie realizacji projektów w celu uniknięcia podwójnego finansowania z Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz z działaniami podejmowanymi w ramach innych funduszy wspólnotowych.

V. Kwota dodatkowej pomocy na rzecz dywersyfikacji, która zostanie przyznana plantatorom buraków cukrowych, którzy zdecydują się zrezygnować z dalszej produkcji, oraz obiektywne i niedyskryminujące kryteria, którymi należy się kierować przy rozdzielaniu tej pomocy (art. 14 ust. 2 lit. e rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006)

Polsce nie przysługuje dodatkowa pomoc na rzecz dywersyfikacji, gdyż kwota cukru, której łącznie się zrzeczono, nie przekroczyła 50 % krajowej kwoty cukru.

VI. Plan finansowy określający szczegółowo wszystkie koszty działań i środków oraz harmonogram przewidzianych płatności (art. 14 ust. 2 lit. f rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006)

Pomoc na rzecz dywersyfikacji dostępna z Tymczasowego Funduszu Restrukturyzacji wynosi 34.412.304,98 euro.

Planowany podział środków finansowych w ramach działań Krajowego Programu Restrukturyzacji przedstawia tabela nr 2.

Tabela nr 2. Podział środków finansowych wg działań

Działanie Szacowany udział pomocy Szacowana kwota pomocy [w euro]
"Modernizacja gospodarstw rolnych" - inwestycje umożliwiające zmianę profilu produkcji na inny niż uprawa buraków cukrowych 30 % 10.323.691,49
"Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" - przetwarzanie produktów rolnych na cele energetyczne 70 % 24.088.613,49
SUMA 100 % 34.412.304,98

Dopuszcza się możliwość dokonania przesunięć środków finansowych pomiędzy ww. działaniami.

Pomoc na rzecz dywersyfikacji będzie wypłacana beneficjentom dwa razy w roku (w marcu i wrześniu) na podstawie udokumentowanych, zweryfikowanych oraz skontrolowanych wydatków (art. 17 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) 968/2006).

Załączniki:

Załącznik nr 1 - Mapa regionów objętych procesem restrukturyzacji (gminy objęte procesem restrukturyzacji w podziale na zrzeczone kwoty cukru [t])

Załącznik nr 2 - Mapa regionów objętych procesem restrukturyzacji (gminy objęte procesem restrukturyzacji w podziale na liczbę plantatorów)

Załącznik Nr  1

 MAPA REGIONÓW OBJĘTYCH PROCESEM RESTRUKTURYZACJI (GMINY OBJĘTE PROCESEM RESTRUKTURYZACJI W PODZIALE NA ZRZECZONE KWOTY CUKRU)

Załącznik Nr  2

 MAPA REGIONÓW OBJĘTYCH PROCESEM RESTRUKTURYZACJI (GMINY OBJĘTE PROCESEM RESTRUKTURYZACJI W PODZIALE NA LICZBĘ PLANTATORÓW)

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 95, poz. 792 i Nr 97, poz. 799.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024