Zapewnienie dalszej poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.

UCHWAŁA Nr 26
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 marca 1985 r.
w sprawie zapewnienia dalszej poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.

W celu poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wzmożenia niezbędnego w warunkach reformy gospodarczej nadzoru organów założycielskich nad działalnością przedsiębiorstw państwowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Naczelne i centralne organy administracji państwowej, będące organami założycielskimi przedsiębiorstw państwowych, zwanych dalej "przedsiębiorstwami", w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy są obowiązane w szczególności do:
1)
przeprowadzania analizy oraz w miarę potrzeby nowelizacji przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, wydanych dla nadzorowanych gałęzi pracy, oraz branżowych norm technicznych dotyczących produkowanych w resorcie maszyn i urządzeń z punktu widzenia bezpieczeństwa, higieny pracy i ergonomii,
2)
określania branżowych kryteriów ocen stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kierunków działania, związanych ze specyfiką zagrożeń zawodowych występujących w przedsiębiorstwach,
3)
inicjowania i koordynowania prac rozwojowych oraz prac naukowo-badawczych, wpływających na poprawę warunków pracy w przedsiębiorstwach,
4)
szkolenia, doskonalenia i egzaminowania kadry kierowniczej oraz służb bezpieczeństwa i higieny pracy przedsiębiorstw,
5)
udzielania pomocy przedsiębiorstwom w rozwiązywaniu problemów technicznych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz opiniowania wniosków przedsiębiorstw w sprawie preferencji ekonomicznych w związku z podejmowanymi przedsięwzięciami inwestycyjnymi, poprawiającymi warunki bezpieczeństwa i higieny pracy,
6)
dokonywania kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwach i oceny ich działalności w tym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw, w których stwierdza się wzrost wypadków przy pracy lub chorób zawodowych.
2.
Zadania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, o których mowa w ust. 1, organy założycielskie wykonują współdziałając z właściwymi związkami zawodowymi.
3.
Przepisy ust. 1 pkt 3-6 i ust. 2 stosuje się do terenowych organów administracji państwowej o właściwości ogólnej, będących organami założycielskimi przedsiębiorstw.
4.
Naczelne i centralne organy administracji państwowej oraz terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej są obowiązane realizować zadania, o których mowa w ust. 1-3, również w stosunku do państwowych jednostek organizacyjnych nie będących przedsiębiorstwami.
§  2.
Kontrola, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 6, powinna obejmować w szczególności wykonywanie przez dyrektorów przedsiębiorstw obowiązków w zakresie:
1)
zapewnienia przestrzegania przez osoby kierujące zespołami pracowników obowiązków z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
2)
zapoznawania pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sprawdzenia znajomości tych przepisów i zasad, a także umiejętności organizowania pracy bezpiecznej przez osoby przewidziane do pełnienia funkcji kierowniczych,
3)
rzetelności badania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy,
4)
przeprowadzania pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, a także wyposażenia przedsiębiorstw - stosownie do nakazów państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego - w urządzenia niezbędne do przeprowadzania tych pomiarów,
5)
uwzględniania w planach poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy przedsięwzięć modernizacyjnych i innych przedsięwzięć techniczno-organizacyjnych, ograniczających zagrożenia zawodowe,
6)
zapewnienia środków finansowych niezbędnych do realizacji przedsięwzięć, o których mowa w pkt 5, oraz prowadzenia we współpracy z zakładową organizacją związkową bieżącej kontroli wykonywania planów poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy,
7)
uwzględniania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy podczas realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych i techniczno-organizacyjnych oraz poddawania wnikliwej ocenie założeń projektów i dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz technologicznej,
8)
zaopatrywania pracowników w niezbędną do wykonywania pracy odzież ochronną, odzież roboczą i sprzęt ochrony osobistej oraz racjonalnego gospodarowania tymi przedmiotami,
9)
zapewniania przemysłowej służbie zdrowia warunków niezbędnych do wykonywania opieki medycznej i profilaktycznej nad pracownikami oraz uwzględniania jej wniosków dotyczących likwidacji lub ograniczenia czynników szkodliwych dla zdrowia lub prac uciążliwych,
10)
systematycznego badania stanu wypadkowości przy pracy, zachorowalności na choroby zawodowe i inne schorzenia wywołane warunkami środowiska pracy oraz stosowania na podstawie wyników tych badań właściwych środków zapobiegawczych,
11)
zapewnienia warunków skutecznego działania zakładowej organizacji związkowej i społecznej inspekcji pracy w zakresie ochrony pracy, udziału przedstawicieli kierownictwa przedsiębiorstwa w przeprowadzaniu społecznych przeglądów warunków pracy oraz realizacji wynikających z nich wniosków, a także zaleceń społecznych inspektorów pracy,
12)
stosowania przewidzianych w przepisach kar wobec osób naruszających przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
13)
dochodzenia odszkodowań od pracowników za szkody wyrządzone przedsiębiorstwu wskutek naruszenia przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy z winy pracownika,
14)
stosowania świadczeń z tytułu zatrudnienia w warunkach szkodliwych dla zdrowia i uciążliwych oraz wypłacania świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
15)
dostosowania do warunków przedsiębiorstwa zadań i uprawnień służby bezpieczeństwa i higieny pracy w celu poprawy skuteczności jej działania,
§  3.
W razie stwierdzenia w wyniku kontroli zawinionych przez dyrektora przedsiębiorstwa nieprawidłowości w zakresie stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, organ założycielski powinien stosować przewidziane w przepisach środki dyscyplinujące, a w wypadkach szczególnie rażących - odwoływać dyrektora w obowiązującym trybie. W przedsiębiorstwie, w którym dyrektora powołuje i odwołuje rada pracownicza, umotywowane wnioski w sprawie odwołania dyrektora powinny być kierowane do rady pracowniczej.
§  4.
Organy założycielskie są obowiązane dokonywać corocznie, z udziałem Państwowej Inspekcji Pracy i właściwych federacji związków zawodowych, oceny skuteczności działań zmierzających do likwidacji lub ograniczania zagrożeń życia i zdrowia pracowników w przedsiębiorstwach.
§  5.
Organy założycielskie przedsiębiorstw produkujących maszyny i inne urządzenia techniczne na potrzeby gospodarki narodowej powinny przeprowadzać systematyczną kontrolę przestrzegania przez te przedsiębiorstwa obowiązku poddawania ocenie pod względem wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy maszyn i innych urządzeń technicznych przed dopuszczeniem do ich produkcji.
§  6.
1.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, na wniosek Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, uwzględni w projektach narodowego planu społeczno-gospodarczego na lata 1986-1990 i centralnych planów rocznych zadania dotyczące ograniczenia zagrożeń życia i zdrowia pracowników oraz, w wypadkach wymagających pomocy państwa, preferencje ekonomiczno-finansowe w stosunku do przedsiębiorstw o szczególnie szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych warunkach pracy.
2.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych wyda wytyczne w sprawie ramowych zasad działania służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
3.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego spowoduje zaostrzenie kontroli prawidłowości sprawozdań statystycznych przedsiębiorstw w zakresie wypadków przy pracy.
§  7.
Zaleca się centralnym związkom spółdzielczym stosowanie przepisów uchwały.
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1985.6.42

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zapewnienie dalszej poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.
Data aktu: 04/03/1985
Data ogłoszenia: 05/04/1985
Data wejścia w życie: 05/04/1985