Zm.: uchwała w sprawie resortowej kontroli działalności gospodarczej państwowych jednostek organizacyjnych.

UCHWAŁA Nr 171
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 listopada 1977 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie resortowej kontroli działalności gospodarczej państwowych jednostek organizacyjnych.

Na podstawie art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244) oraz art. 9 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 18, poz. 111) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
W uchwale nr 191 Rady Ministrów z dnia 10 września 1971 r. w sprawie resortowej kontroli działalności gospodarczej państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski z 1971 r. Nr 48, poz. 309, z 1973 r. Nr 22, poz. 127, z 1974 r. Nr 41, poz. 241 i z 1975 r. Nr 31, poz. 192) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 pkt 1 lit. b) oraz w dziale II w tytule rozdziału 2 i w § 10 ust. 1, § 11, § 13 ust. 1 i § 14-17 użyty w różnych przypadkach wyraz "rewizja" zastępuje się odpowiednio wyrazem "kontrola";
2)
w § 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Kierownik jednostki organizacyjnej ustala regulamin kontroli wewnętrznej, określający zadania i zakres kontroli wewnętrznej, stosownie do struktury organizacyjnej jednostki i zakresu działania poszczególnych komórek organizacyjnych. Regulamin kontroli wewnętrznej podlega zatwierdzeniu przez jednostkę nadrzędną.";

3)
w § 9 ust. 1 po wyrazie "jednostki" dodaje się wyrazy "po niezwłocznym zawiadomieniu organów powołanych do ścigania przestępstw, jak również jednostki nadrzędnej";
4)
w § 10 ust. 1, § 11 ust. 2, § 12, § 13 ust. 1 i 3, § 14-16 i § 23 pkt 3 użyty w różnych liczbach i przypadkach wyraz "rewident" zastępuje się odpowiednio wyrazem "kontroler";
5)
w § 10 skreśla się ust. 2;
6)
w § 13:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Zwolnienie z pracy kontrolera zakładowego może nastąpić jedynie za zgodą kierownika jednostki nadrzędnej.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Kontroler zakładowy może być przez kierownika jednostki nadrzędnej oddelegowany do przeprowadzenia kontroli w innej jednostce na okres uzgodniony z kierownikiem jednostki, nie przekraczający jednak trzech miesięcy w ciągu roku.";

7)
w § 16 wyrazy "porewizyjne", "porewizyjnego" zastępuje się odpowiednio wyrazami "pokontrolne", "pokontrolnego";
8)
w § 19:
a)
w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) rewizje pełne - polegające na badaniu całokształtu działalności za okres jednego roku gospodarczego.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Rewizje, o których mowa w ust. 1:

1) przeprowadzane w terminach z góry ustalonych w kwartalnych planach operatywnych - są rewizjami planowymi,

2) dokonywane w trybie nagłym, zwłaszcza na wniosek sądu, organów powołanych do ścigania przestępstw lub innych uprawnionych organów - są rewizjami doraźnymi.";

c)
dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Jednostki nadrzędne mogą, z udziałem aparatu rewizji i zakładowej kontroli gospodarczej jednostek podległych, organizować rewizje koordynowane; powinny być one w zasadzie przeprowadzane jako rewizje planowe; zamiar ich przeprowadzania powinien być przez jednostkę nadrzędną zgłoszony jednostkom podległym w terminie umożliwiającym odpowiednie uzupełnienie planów rewizji i zakładowej kontroli gospodarczej, przy czym oddelegowanie rewidentów i kontrolerów zakładowych jednostek podległych do udziału w tych rewizjach nie powinno przekraczać dwu miesięcy w ciągu roku.

4. Tematyka, zakres, rodzaj i czas trwania rewizji doraźnej przeprowadzanej na wniosek sądu, organów powołanych do ścigania przestępstw lub innych uprawnionych organów (ust. 2 pkt 2) powinny być uzgodnione z sądem lub z tymi organami.";

9)
§ 20 otrzymuje brzmienie:

"§ 20. 1. Państwowe jednostki organizacyjne powinny być poddane rewizji planowej nie rzadziej niż raz na dwa lata. Tematykę tej rewizji, zakres, rodzaj i czas jej trwania określa stosownie do potrzeb organ zarządzający rewizję. Nie rzadziej niż raz na pięć lat powinna to być rewizja pełna; od zasady tej można odstąpić, jeżeli rewizje przeprowadzone w jednostce w ciągu ostatnich pięciu lat objęły łącznie całokształt działalności jednostki.

2. Kierownik jednostki organizacyjnej, do której zakresu działania należy dokonywanie rewizji, obowiązany jest w ramach posiadanych środków zapewnić komórce rewizyjnej liczbę etatów rewidenckich niezbędnych do pełnej realizacji zadań określonych w ust. 1, z uwzględnieniem odpowiedniej (co najmniej 10%) rezerwy czasu na rewizje doraźne.";

10)
w § 21:
a)
po pkt 2 przecinek zastępuje się kropką,
b)
skreśla się pkt 3,
c)
dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Zakłady i inne jednostki wchodzące w skład przedsiębiorstw wielozakładowych mogą być na podstawie decyzji właściwego ministra rewidowane przez te przedsiębiorstwa.";

11)
§ 22 otrzymuje brzmienie:

"§ 22. 1. Rewizja jednostek objętych budżetami terenowymi jest organizowana według następujących zasad:

1) wydziały budżetowo-gospodarcze w urzędach wojewódzkich są rewidowane przez Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska,

2) wydziały finansowe w urzędach wojewódzkich są rewidowane przez Ministra Finansów w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska,

3) pozostałe wydziały w urzędach wojewódzkich (poza wymienionymi w pkt 1 i 2) są rewidowane przez wydziały finansowe w tych urzędach,

4) urzędy miejskie, miast i gmin oraz gmin, a także jednostki organizacyjne podporządkowane miejskim radom narodowym, radom narodowym miast i gmin oraz gminnym radom narodowym są rewidowane przez wydziały finansowe w urzędach wojewódzkich,

5) jednostki organizacyjne podporządkowane wojewódzkim radom narodowym (w tym centrale zjednoczeń terenowych, przedsiębiorstwa terenowe, zespoły opieki zdrowotnej, szpitale, szkoły, domy kultury i inne) rewidowane są przez wydziały w urzędach wojewódzkich, określone przez wojewodów,

6) urzędy dzielnicowe oraz jednostki organizacyjne podporządkowane dzielnicowym radom narodowym są rewidowane przez wydziały finansowe w urzędach właściwych miast,

7) przedsiębiorstwa i inne jednostki zgrupowane w zjednoczeniach terenowych są rewidowane przez centrale tych zjednoczeń.

2. Jednostki i komórki organizacyjne wymienione w ust. 1 pkt 3-7 są ponadto rewidowane przez właściwych rzeczowo ministrów w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska. Do rewizji dokonywanych w tym trybie nie stosuje się zasad zawartych w § 20 ust. 1.

3. Zakłady i inne jednostki wchodzące w skład terenowych przedsiębiorstw wielozakładowych mogą być na podstawie decyzji wojewody rewidowane przez te przedsiębiorstwa.

4. W uzasadnionych organizacyjnie wypadkach wojewodowie mogą:

1) skoncentrować wszystkie lub niektóre komórki rewizyjne w wydziale finansowym w urzędzie wojewódzkim,

2) wyrazić zgodę na powołanie komórek rewizyjnych w wydziałach finansowych w urzędach dzielnicowych oraz urzędach tych miast, w których zostały utworzone wydziały finansowe; w takim wypadku wydziały te dokonują rewizji jednostek organizacyjnych podporządkowanych miejskim i dzielnicowym radom narodowym.";

12)
w § 23 wyrazy "Zadania organów rewizyjnych są następujące" zastępuje się wyrazami "Zadaniami rewizyjnymi są";
13)
§ 25 otrzymuje brzmienie:

"§ 25. Organem zarządzającym rewizję oraz sprawującym ogólny nadzór nad jej przeprowadzeniem jest:

1) w ministerstwie - kierownik tej komórki, do której zakresu działania należą zagadnienia rewizyjne,

2) w centrali zjednoczenia i przedsiębiorstwie wielozakładowym - kierownik jednostki,

3) dla urzędu terenowego organu administracji państwowej - właściwy terenowy organ administracji państwowej.";

14)
w § 26 i 35 ust. 2 skreśla się użyte w różnych przypadkach wyrazy "(prezydenci miast stopnia wojewódzkiego)";
15)
w § 28:
a)
w ust. 1 wyrazy "na pisemny wniosek organu zarządzającego rewizję, udostępnić rewidentowi" zastępuje się wyrazami "po okazaniu przez rewidenta zarządzenia przeprowadzenia rewizji w jednostce rewidowanej, udostępnić mu" oraz skreśla się ostatnie zdanie,
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Jeżeli kontrahentem jednostki rewidowanej jest jednostka gospodarki nie uspołecznionej, organ zarządzający rewizję może zwrócić się do okręgowego zarządu dochodów państwa i kontroli finansowej właściwego terytorialnie dla tego kontrahenta z wnioskiem o zbadanie (z ewentualnym udziałem rewidenta) określonych dokumentów lub operacji dotyczących obrotów z jednostką rewidowaną.";

16)
w § 31 ust. 3 dodaje się zdanie w brzmieniu: "Zwolnienie z pracy rewidenta może nastąpić jedynie za zgodą kierownika jednostki nadrzędnej.";
17)
w § 33:
a)
w ust. 1 skreśla się wyrazy "kombinatach i innych";
b)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Wynagrodzenie funkcyjne może być przyznane kierownikowi komórki rewizyjnej, nie wykonującemu bezpośrednio rewizji jednostek podporządkowanych (§ 23 pkt 1), jedynie w razie gdy w komórce tej zatrudnionych jest co najmniej czterech rewidentów; warunkiem przyznania tego wynagrodzenia jest osobiste wykonywanie wszystkich zadań rewizyjnych, wykraczających poza bezpośrednie rewidowanie w terenie jednostek podporządkowanych, w tym również wykonywanie prac kierowniczych, instruktażowych, analitycznych, ewidencyjnych, sprawozdawczych itp. Jeżeli rewidenci nie są organizacyjnie wyodrębnieni i do zakresu działania komórki organizacyjnej należą, obok rewizji, również inne zagadnienia, wynagrodzenie funkcyjne przyznane kierownikowi tej komórki (w której zatrudnionych jest co najmniej czterech rewidentów) nie może przekraczać kwoty 1.000 zł miesięcznie.";

18)
w § 36:
a)
po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) przedsiębiorstwach wielozakładowych - należy przez to rozumieć wyłącznie przedsiębiorstwa, w których skład wchodzą jednostki organizacyjne działające według zasad wewnętrznego pełnego rozrachunku gospodarczego",

b)
dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) wojewodzie lub urzędzie wojewódzkim - należy przez to rozumieć również prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego lub podległy mu urząd",

c)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) komórce rewizyjnej - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną lub stanowisko pracy, wykonujące zadania rewizyjne określone w § 23.";

19)
w § 40 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Minister Finansów:

1) określa szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania rewizji w państwowych jednostkach organizacyjnych,

2) może ustalać i przekazywać ministrom i wojewodom określone zadania rewizyjne, jak również żądać sprawozdań i informacji o stanie wykonania tych zadań.";

20)
po § 40 dodaje się § 40a w brzmieniu:

"§ 40a. Zasady i tryb koordynacji działalności organów resortowej kontroli gospodarczej z działalnością Najwyższej Izby Kontroli określają odrębne przepisy."

§  2.
Minister Finansów ogłosi w Monitorze Polskim w drodze obwieszczenia jednolity tekst uchwały nr 191 Rady Ministrów z dnia 10 września 1971 r. w sprawie resortowej kontroli działalności gospodarczej państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski z 1971 r. Nr 48, poz. 309, z 1973 r. Nr 22, poz. 127, z 1974 r. Nr 41, poz. 241, z 1975 r. Nr 31, poz. 192 i z 1977 r. Nr 31, poz. 150), z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów wydanych przed dniem ogłoszenia jednolitego tekstu oraz z zastosowaniem ciągłej numeracji działów, rozdziałów, paragrafów, ustępów, punktów i liter.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1978 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024