Szczegółowe zasady gospodarki finansowej zjednoczeń grupujących państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe, budowlane, usług rolniczych i gospodarki komunalnej, objętych planowaniem terenowym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 21 stycznia 1971 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej zjednoczeń grupujących państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe, budowlane, usług rolniczych i gospodarki komunalnej, objętych planowaniem terenowym.

Na podstawie § 51 pkt 1 uchwały nr 177 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, budowlanych, usług rolniczych i gospodarki komunalnej oraz ich zjednoczeń objętych planowaniem terenowym (Monitor Polski Nr 40, poz. 294) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie dotyczy zjednoczeń i zrzeszeń objętych przepisami uchwały nr 177 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, budowlanych, usług rolniczych i gospodarki komunalnej oraz ich zjednoczeń objętych planowaniem terenowym (Monitor Polski Nr 40, poz. 294), zwanej dalej "uchwałą".
§  2.
Zjednoczenie prowadzi działalność na podstawie planu finansowego, obejmującego:
1)
dochody i koszty związane:
a)
z zarządzaniem i koordynacją działalności zgrupowanych przedsiębiorstw,
b)
z zakładową działalnością socjalną na rzecz własnych pracowników i ich rodzin,
c)
z inną działalnością w zakresie świadczeń dla innych jednostek, np. wynajem lokalu we własnym budynku administracyjnym, garaży,
d)
z działalnością gospodarczą prowadzoną ze środków funduszu przedsięwzięć gospodarczych i funduszu branży,
e)
z działalnością gospodarczą prowadzoną przez komórki organizacyjne zjednoczenia,
2)
liczbę zatrudnionych i fundusz płac oraz średnie płace pracowników zjednoczenia,
3)
zestawienie łącznego wyniku finansowego działalności zjednoczenia wymienionej w pkt 1, zwanej dalej działalnością zjednoczenia, oraz podległych zakładów.
§  3.
Dochody i koszty działalności zjednoczenia ustala się w planie na podstawie:
1)
kwotowych norm wpłat obciążających koszty własne przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu (§ 40 ust. 1 uchwały),
2)
wytycznych prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), dotyczących liczby zatrudnionych oraz osobowego i bezosobowego funduszu płac zjednoczenia (§ 43 ust. 2 pkt 2 uchwały),
3)
planu dochodów i kosztów zakładowej działalności socjalnej, sporządzonego na podstawie norm wydatków i zasad finansowania tej działalności, wynikających z odrębnych przepisów,
4)
planu dochodów i kosztów innej działalności (§ 2 pkt 1 lit. c),
5)
planów przedsięwzięć gospodarczych, o których mowa w § 34 i § 38 ust. 1 uchwały,
6)
planu dochodów i kosztów działalności gospodarczej komórek organizacyjnych zjednoczenia (§ 2 pkt 1 lit. e).
§  4.
1.
W terminach określonych obowiązującymi przepisami zjednoczenie przesyła projekt planu finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) w 2 egzemplarzach i bankowi finansującemu w 1 egzemplarzu wraz ze szczegółowym uzasadnieniem.
2.
Wzór planu finansowego zjednoczenia określa odrębne zarządzenie.
§  5.
Zatwierdzony przez przewodniczącego prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) plan finansowy zjednoczenia stanowi podstawę dokonywania przez bank wypłat na pokrycie wydatków związanych z działalnością zjednoczenia; bank dokonuje wypłat z tytułu funduszu płac w granicach ustalonych w planie.
§  6.
1.
Działalność gospodarcza zjednoczenia prowadzona przez podległe zjednoczeniu zakłady działające na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym (§ 49 ust. 1 uchwały) nie jest objęta planem finansowym zjednoczenia; zakłady te sporządzają odrębne plany techniczno-ekonomiczne według zasad obowiązujących przedsiębiorstwa.
2.
W uzasadnionych wypadkach zjednoczenie może realizować działalność gospodarczą za pośrednictwem zakładów podległych działających według zasad ograniczonego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, którego zakres określa uchwała kolegium zjednoczenia; w tych wypadkach do zjednoczenia stosuje się przepisy uchwały dotyczące przedsiębiorstw.
3.
Liczba zatrudnionych i fundusz płac związane z działalnością gospodarczą prowadzoną w trybie przepisów ust. 1 i 2 powinny mieścić się w granicach ustalonych dla wszystkich przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu.
§  7.
1.
Łączny wynik finansowy działalności zjednoczenia stanowi sumę wyników finansowych komórek organizacyjnych zjednoczenia oraz podległych zakładów.
2.
Wynik finansowy działalności zjednoczenia (ust. 1) podlega rozliczeniu w następujący sposób:
1)
dodatni wynik finansowy, tj. zysk zakładu podległego zjednoczeniu, rozlicza się według zasad obowiązujących przedsiębiorstwa,
2)
dodatni wynik finansowy (nadwyżka dochodów nad kosztami) komórki organizacyjnej zjednoczenia podlega rozliczeniu:
a)
w łącznym dodatnim wyniku finansowym zjednoczenia, gdy rozliczenie zysku zjednoczenia następuje w trybie przepisu § 27 uchwały,
b)
z funduszem rezerwowym zjednoczenia - w pozostałych wypadkach,
3)
ujemny wynik finansowy, tj. stratę zakładu podległego zjednoczeniu, rozlicza się z funduszem rezerwowym zjednoczenia.
§  8.
1.
Zjednoczenie posiada w banku finansującym rachunek środków na utrzymanie zjednoczenia. Na rachunek ten wpływają:
1)
wpłaty przedsiębiorstw, przeznaczone na pokrycie kosztów utrzymania zjednoczenia,
2)
dochody komórek organizacyjnych zjednoczenia,
3)
dochody z działalności, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. b) i c),
4)
równowartość nadwyżek kosztów nad dochodami komórek organizacyjnych zjednoczenia, przekazana z rachunku funduszu rezerwowego zjednoczenia lub z rachunku rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji (§ 7 ust. 2 pkt 2).
2.
Z rachunku środków na utrzymanie zjednoczenia pokrywa się:
1)
koszty działalności zjednoczenia wymienionej w § 2 pkt 1 lit. a), b), c) i e),
2)
odpisy amortyzacyjne,
3)
równowartość nadwyżki dochodów nad kosztami komórek organizacyjnych zjednoczenia podlegającej przekazaniu na rachunek funduszu rezerwowego zjednoczenia lub na rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji.
3.
Równowartość dodatniej różnicy między sumą narzutów na koszty przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu i dochodów z działalności, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. b) i c), a kosztami tej działalności oraz kosztami utrzymania zjednoczenia, skorygowanej o saldo strat i zysków nadzwyczajnych związanych z działalnością zjednoczenia określoną w § 2 pkt 1 lit. a) - d), podlega przekazaniu w ostatnim dniu roku na fundusz rezerwy zjednoczenia (§ 30 ust. 2 pkt 3 uchwały).
§  9.
1.
Oprócz rachunku środków na utrzymanie zjednoczenia, zjednoczenie posiada w banku finansującym następujące rachunki bankowe:
1)
rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji,
2)
rachunek rozliczeniowy eksportu (§ 25 ust. 1 uchwały),
3)
rachunek środków funduszu rezerwowego.
2.
Zjednoczenie może otwierać ponadto w banku:
1)
rachunek środków funduszu przedsięwzięć gospodarczych,
2)
rachunek środków funduszu branży,
3)
rachunek środków funduszu postępu techniczno-ekonomicznego,
4)
rachunek środków funduszu inwestycyjnego zjednoczenia,
5)
inne rachunki na podstawie obowiązujących przepisów.
§  10.
1.
Na rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji wpływają:
1)
wpłaty z zysku przekazywane przez zgrupowane w zjednoczeniu przedsiębiorstwa (§ 6 ust. 6 i 7 uchwały),
2)
dotacje z budżetu Państwa,
3)
nadwyżki dochodów nad kosztami komórek organizacyjnych zjednoczenia (§ 8 ust. 2 pkt 3) przekazywane z bankowego rachunku środków na utrzymanie zjednoczenia,
4)
inne wpływy przewidziane w obowiązujących przepisach.
2.
Z rachunku rozliczeń z tytułu wpłat zysku i dotacji pokrywa się wydatki dotyczące:
1)
kwot podlegających przekazaniu na rzecz budżetu Państwa,
2)
dotacji należnych przedsiębiorstwom,
3)
odpisów na fundusz rezerwowy zjednoczenia,
4)
nadwyżek kosztów nad dochodami komórek organizacyjnych zjednoczenia przekazywanych na rachunek środków na utrzymanie zjednoczenia (§ 8 ust. 1 pkt 4),
5)
inne wydatki przewidziane w obowiązujących przepisach.
§  11.
1.
Wszystkie nakłady inwestycyjne zjednoczenia w zakresie jego działalności, o której mowa w § 2 pkt 1, oraz zakładów podległych zjednoczeniu, które nie otrzymały uprawnień do tworzenia funduszu inwestycyjnego lub inwestycyjno-remontowego, finansowane są ze środków terenowego funduszu inwestycyjnego na zasadach określonych odrębnymi przepisami. Nakłady na inwestycje podległych zjednoczeniu zakładów, które otrzymały uprawnienia do tworzenia funduszu inwestycyjnego lub inwestycyjno-remontowego, finansowane są ze środków tych funduszy na zasadach określonych odrębnymi przepisami, nakłady zaś na inwestycje branżowe finansowane są z terenowego funduszu inwestycyjnego.
2.
W razie otrzymania przez zjednoczenie w trybie obowiązujących przepisów uprawnienia do utworzenia branżowego funduszu inwestycyjnego zjednoczenia, nakłady na inwestycje branżowe, o których mowa w ust. 1, finansowane są ze środków tego funduszu.
3.
Remonty kapitalne, średnie i bieżące środków trwałych użytkowanych w zakresie działalności zjednoczenia pokrywane są w ciężar kosztów tej działalności. Sposób pokrywania kosztów remontów w zakładach podległych zjednoczeniu określa dyrektor zjednoczenia zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  12.
1.
Różnica między dochodami a kosztami poszczególnych przedsięwzięć gospodarczych finansowanych z funduszu przedsięwzięć gospodarczych i zakończonych w danym roku podlega rozliczeniu w następujący sposób:
1)
różnica dodatnia (nadwyżka dochodów nad kosztami określonego przedsięwzięcia gospodarczego) podlega przekazaniu na fundusz rezerwowy, chyba że kolegium zjednoczenia podejmie decyzję rozliczenia tej nadwyżki z przedsiębiorstwami uczestniczącymi w przedsięwzięciu,
2)
różnica ujemna (nadwyżka kosztów nad dochodami określonego przedsięwzięcia gospodarczego) powinna być pokryta dodatkowymi wpłatami dokonanymi przez przedsiębiorstwa uczestniczące w przedsięwzięciu lub pokryta ze środków funduszu rezerwowego zjednoczenia.
2.
Różnica między dochodami a kosztami przedsięwzięć gospodarczych finansowanych z funduszu przedsięwzięć gospodarczych, nie zakończonych w danym roku, wpływa na powiększenie lub zmniejszenie tego funduszu.
3.
Różnica między dochodami a kosztami poszczególnych przedsięwzięć gospodarczych finansowanych z funduszu branży zarówno zakończonych, jak i nie zakończonych w danym roku, wpływa na powiększenie lub zmniejszenie tego funduszu.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024