Szczegółowe zasady gospodarki finansowej zjednoczeń grupujących państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe, budowlane, usług rolniczych i gospodarki komunalnej, objętych planowaniem terenowym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 21 stycznia 1971 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej zjednoczeń grupujących państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe, budowlane, usług rolniczych i gospodarki komunalnej, objętych planowaniem terenowym.

Na podstawie § 51 pkt 1 uchwały nr 177 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, budowlanych, usług rolniczych i gospodarki komunalnej oraz ich zjednoczeń objętych planowaniem terenowym (Monitor Polski Nr 40, poz. 294) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie dotyczy zjednoczeń i zrzeszeń objętych przepisami uchwały nr 177 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, budowlanych, usług rolniczych i gospodarki komunalnej oraz ich zjednoczeń objętych planowaniem terenowym (Monitor Polski Nr 40, poz. 294), zwanej dalej "uchwałą".
§  2.
Zjednoczenie prowadzi działalność na podstawie planu finansowego, obejmującego:
1)
dochody i koszty związane:
a)
z zarządzaniem i koordynacją działalności zgrupowanych przedsiębiorstw,
b)
z zakładową działalnością socjalną na rzecz własnych pracowników i ich rodzin,
c)
z inną działalnością w zakresie świadczeń dla innych jednostek, np. wynajem lokalu we własnym budynku administracyjnym, garaży,
d)
z działalnością gospodarczą prowadzoną ze środków funduszu przedsięwzięć gospodarczych i funduszu branży,
e)
z działalnością gospodarczą prowadzoną przez komórki organizacyjne zjednoczenia,
2)
liczbę zatrudnionych i fundusz płac oraz średnie płace pracowników zjednoczenia,
3)
zestawienie łącznego wyniku finansowego działalności zjednoczenia wymienionej w pkt 1, zwanej dalej działalnością zjednoczenia, oraz podległych zakładów.
§  3.
Dochody i koszty działalności zjednoczenia ustala się w planie na podstawie:
1)
kwotowych norm wpłat obciążających koszty własne przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu (§ 40 ust. 1 uchwały),
2)
wytycznych prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), dotyczących liczby zatrudnionych oraz osobowego i bezosobowego funduszu płac zjednoczenia (§ 43 ust. 2 pkt 2 uchwały),
3)
planu dochodów i kosztów zakładowej działalności socjalnej, sporządzonego na podstawie norm wydatków i zasad finansowania tej działalności, wynikających z odrębnych przepisów,
4)
planu dochodów i kosztów innej działalności (§ 2 pkt 1 lit. c),
5)
planów przedsięwzięć gospodarczych, o których mowa w § 34 i § 38 ust. 1 uchwały,
6)
planu dochodów i kosztów działalności gospodarczej komórek organizacyjnych zjednoczenia (§ 2 pkt 1 lit. e).
§  4.
1.
W terminach określonych obowiązującymi przepisami zjednoczenie przesyła projekt planu finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) w 2 egzemplarzach i bankowi finansującemu w 1 egzemplarzu wraz ze szczegółowym uzasadnieniem.
2.
Wzór planu finansowego zjednoczenia określa odrębne zarządzenie.
§  5.
Zatwierdzony przez przewodniczącego prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) plan finansowy zjednoczenia stanowi podstawę dokonywania przez bank wypłat na pokrycie wydatków związanych z działalnością zjednoczenia; bank dokonuje wypłat z tytułu funduszu płac w granicach ustalonych w planie.
§  6.
1.
Działalność gospodarcza zjednoczenia prowadzona przez podległe zjednoczeniu zakłady działające na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym (§ 49 ust. 1 uchwały) nie jest objęta planem finansowym zjednoczenia; zakłady te sporządzają odrębne plany techniczno-ekonomiczne według zasad obowiązujących przedsiębiorstwa.
2.
W uzasadnionych wypadkach zjednoczenie może realizować działalność gospodarczą za pośrednictwem zakładów podległych działających według zasad ograniczonego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, którego zakres określa uchwała kolegium zjednoczenia; w tych wypadkach do zjednoczenia stosuje się przepisy uchwały dotyczące przedsiębiorstw.
3.
Liczba zatrudnionych i fundusz płac związane z działalnością gospodarczą prowadzoną w trybie przepisów ust. 1 i 2 powinny mieścić się w granicach ustalonych dla wszystkich przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu.
§  7.
1.
Łączny wynik finansowy działalności zjednoczenia stanowi sumę wyników finansowych komórek organizacyjnych zjednoczenia oraz podległych zakładów.
2.
Wynik finansowy działalności zjednoczenia (ust. 1) podlega rozliczeniu w następujący sposób:
1)
dodatni wynik finansowy, tj. zysk zakładu podległego zjednoczeniu, rozlicza się według zasad obowiązujących przedsiębiorstwa,
2)
dodatni wynik finansowy (nadwyżka dochodów nad kosztami) komórki organizacyjnej zjednoczenia podlega rozliczeniu:
a)
w łącznym dodatnim wyniku finansowym zjednoczenia, gdy rozliczenie zysku zjednoczenia następuje w trybie przepisu § 27 uchwały,
b)
z funduszem rezerwowym zjednoczenia - w pozostałych wypadkach,
3)
ujemny wynik finansowy, tj. stratę zakładu podległego zjednoczeniu, rozlicza się z funduszem rezerwowym zjednoczenia.
§  8.
1.
Zjednoczenie posiada w banku finansującym rachunek środków na utrzymanie zjednoczenia. Na rachunek ten wpływają:
1)
wpłaty przedsiębiorstw, przeznaczone na pokrycie kosztów utrzymania zjednoczenia,
2)
dochody komórek organizacyjnych zjednoczenia,
3)
dochody z działalności, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. b) i c),
4)
równowartość nadwyżek kosztów nad dochodami komórek organizacyjnych zjednoczenia, przekazana z rachunku funduszu rezerwowego zjednoczenia lub z rachunku rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji (§ 7 ust. 2 pkt 2).
2.
Z rachunku środków na utrzymanie zjednoczenia pokrywa się:
1)
koszty działalności zjednoczenia wymienionej w § 2 pkt 1 lit. a), b), c) i e),
2)
odpisy amortyzacyjne,
3)
równowartość nadwyżki dochodów nad kosztami komórek organizacyjnych zjednoczenia podlegającej przekazaniu na rachunek funduszu rezerwowego zjednoczenia lub na rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji.
3.
Równowartość dodatniej różnicy między sumą narzutów na koszty przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu i dochodów z działalności, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. b) i c), a kosztami tej działalności oraz kosztami utrzymania zjednoczenia, skorygowanej o saldo strat i zysków nadzwyczajnych związanych z działalnością zjednoczenia określoną w § 2 pkt 1 lit. a) - d), podlega przekazaniu w ostatnim dniu roku na fundusz rezerwy zjednoczenia (§ 30 ust. 2 pkt 3 uchwały).
§  9.
1.
Oprócz rachunku środków na utrzymanie zjednoczenia, zjednoczenie posiada w banku finansującym następujące rachunki bankowe:
1)
rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji,
2)
rachunek rozliczeniowy eksportu (§ 25 ust. 1 uchwały),
3)
rachunek środków funduszu rezerwowego.
2.
Zjednoczenie może otwierać ponadto w banku:
1)
rachunek środków funduszu przedsięwzięć gospodarczych,
2)
rachunek środków funduszu branży,
3)
rachunek środków funduszu postępu techniczno-ekonomicznego,
4)
rachunek środków funduszu inwestycyjnego zjednoczenia,
5)
inne rachunki na podstawie obowiązujących przepisów.
§  10.
1.
Na rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji wpływają:
1)
wpłaty z zysku przekazywane przez zgrupowane w zjednoczeniu przedsiębiorstwa (§ 6 ust. 6 i 7 uchwały),
2)
dotacje z budżetu Państwa,
3)
nadwyżki dochodów nad kosztami komórek organizacyjnych zjednoczenia (§ 8 ust. 2 pkt 3) przekazywane z bankowego rachunku środków na utrzymanie zjednoczenia,
4)
inne wpływy przewidziane w obowiązujących przepisach.
2.
Z rachunku rozliczeń z tytułu wpłat zysku i dotacji pokrywa się wydatki dotyczące:
1)
kwot podlegających przekazaniu na rzecz budżetu Państwa,
2)
dotacji należnych przedsiębiorstwom,
3)
odpisów na fundusz rezerwowy zjednoczenia,
4)
nadwyżek kosztów nad dochodami komórek organizacyjnych zjednoczenia przekazywanych na rachunek środków na utrzymanie zjednoczenia (§ 8 ust. 1 pkt 4),
5)
inne wydatki przewidziane w obowiązujących przepisach.
§  11.
1.
Wszystkie nakłady inwestycyjne zjednoczenia w zakresie jego działalności, o której mowa w § 2 pkt 1, oraz zakładów podległych zjednoczeniu, które nie otrzymały uprawnień do tworzenia funduszu inwestycyjnego lub inwestycyjno-remontowego, finansowane są ze środków terenowego funduszu inwestycyjnego na zasadach określonych odrębnymi przepisami. Nakłady na inwestycje podległych zjednoczeniu zakładów, które otrzymały uprawnienia do tworzenia funduszu inwestycyjnego lub inwestycyjno-remontowego, finansowane są ze środków tych funduszy na zasadach określonych odrębnymi przepisami, nakłady zaś na inwestycje branżowe finansowane są z terenowego funduszu inwestycyjnego.
2.
W razie otrzymania przez zjednoczenie w trybie obowiązujących przepisów uprawnienia do utworzenia branżowego funduszu inwestycyjnego zjednoczenia, nakłady na inwestycje branżowe, o których mowa w ust. 1, finansowane są ze środków tego funduszu.
3.
Remonty kapitalne, średnie i bieżące środków trwałych użytkowanych w zakresie działalności zjednoczenia pokrywane są w ciężar kosztów tej działalności. Sposób pokrywania kosztów remontów w zakładach podległych zjednoczeniu określa dyrektor zjednoczenia zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  12.
1.
Różnica między dochodami a kosztami poszczególnych przedsięwzięć gospodarczych finansowanych z funduszu przedsięwzięć gospodarczych i zakończonych w danym roku podlega rozliczeniu w następujący sposób:
1)
różnica dodatnia (nadwyżka dochodów nad kosztami określonego przedsięwzięcia gospodarczego) podlega przekazaniu na fundusz rezerwowy, chyba że kolegium zjednoczenia podejmie decyzję rozliczenia tej nadwyżki z przedsiębiorstwami uczestniczącymi w przedsięwzięciu,
2)
różnica ujemna (nadwyżka kosztów nad dochodami określonego przedsięwzięcia gospodarczego) powinna być pokryta dodatkowymi wpłatami dokonanymi przez przedsiębiorstwa uczestniczące w przedsięwzięciu lub pokryta ze środków funduszu rezerwowego zjednoczenia.
2.
Różnica między dochodami a kosztami przedsięwzięć gospodarczych finansowanych z funduszu przedsięwzięć gospodarczych, nie zakończonych w danym roku, wpływa na powiększenie lub zmniejszenie tego funduszu.
3.
Różnica między dochodami a kosztami poszczególnych przedsięwzięć gospodarczych finansowanych z funduszu branży zarówno zakończonych, jak i nie zakończonych w danym roku, wpływa na powiększenie lub zmniejszenie tego funduszu.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1971.8.56

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady gospodarki finansowej zjednoczeń grupujących państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe, budowlane, usług rolniczych i gospodarki komunalnej, objętych planowaniem terenowym.
Data aktu: 21/01/1971
Data ogłoszenia: 08/02/1971
Data wejścia w życie: 08/02/1971