Szczegółowe zasady finansowania prac badawczych i wdrożeniowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 27 listopada 1970 r.
w sprawie szczegółowych zasad finansowania prac badawczych i wdrożeniowych.

Na podstawie § 43 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1970 r. w sprawie zasad finansowania prac badawczych i wdrożeniowych (Dz. U. Nr 12, poz. 112) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Środki funduszu prac badawczych, zwanego w skrócie "FPB", i funduszu postępu techniczno-ekonomicznego, zwanego w skrócie "FPTE", przeznaczone na finansowanie prac badawczych, wykonywanych na podstawie umów (zleceń), są wykorzystywane na zapłatę za wykonanie całości lub wyodrębnionego etapu zamówionej pracy. Zasady i tryb zawierania i wykonywania umów (zleceń) o prace badawcze oraz dokonywania rozliczeń za te prace określają odrębne przepisy.
2.
Przekazywanie środków na działalność jednostek badawczych nie objętą umowami (zleceniami) określają przepisy w sprawie gospodarki finansowej jednostek badawczych.
§  2.
Z funduszu nowych uruchomień, zwanego w skrócie "FNU", są finansowane prace wdrożeniowe, zamieszczone w wykazie, o którym mowa w § 30 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1970 r. w sprawie zasad finansowania prac badawczych i wdrożeniowych (Dz. U. Nr 12, poz. 112), zwanego dalej "rozporządzeniem". Pozostałe prace wdrożeniowe są finansowane ze środków obrotowych oraz z innych środków określonych odrębnymi przepisami. Koszty prac sfinansowanych ze środków obrotowych mogą być odpisywane stopniowo według zasad obowiązujących dla rozliczeń międzyokresowych.
§  3.
1.
Właściwy oddział banku finansującego działalność jednostek będących dysponentami funduszów, o których mowa w § 1 i 2, otwiera dla każdego z tych funduszów odrębny rachunek bankowy. Podstawą otwarcia każdego z tych rachunków jest stwierdzenie jednostki nadrzędnej, że jednostka jest dysponentem określonego funduszu.
2.
Podstawą dokonywania przez dysponenta wypłat z rachunków bankowych funduszów są zatwierdzone plany tych funduszów.
3.
Wypłaty z rachunków bankowych FPTE i FNU przekraczające wysokość sum zgromadzonych na tych rachunkach mogą być pokryte kredytem bankowym zgodnie z § 15 ust. 3 i § 33 rozporządzenia.
§  4.
1.
Plan FPB obejmuje następujące zasadnicze pozycje:
1)
po stronie wpływów:
a)
dotacje z budżetu na prace badawcze zaliczone do problemów węzłowych,
b)
dotacje z budżetu na prace badawcze nie zaliczone do problemów węzłowych,
c)
wpływy ze sprzedaży składników majątkowych nabytych lub wytworzonych ze środków funduszu,
2)
po stronie wydatków:
a)
finansowanie prac badawczych zaliczonych do problemów węzłowych,
b)
finansowanie prac badawczych nie zaliczonych do problemów węzłowych,
c)
finansowanie prac własnych i działalności ogólnotechnicznej jednostek badawczych, działających według zasad rozrachunku gospodarczego,
d)
wpłaty do budżetu nie wykorzystanych środków funduszu, o których mowa w § 12 ust. 10 rozporządzenia,

z tym że wpływy wymienione w pkt 1 lit. b) i wydatki wymienione w pkt 2 lit. b) i c) mogą występować tylko w resorcie, w którym nie tworzy się FPTE oraz w resorcie obrony narodowej.

2.
Plan FPTE obejmuje następujące zasadnicze pozycje:
1)
po stronie wpływów:
a)
wpłaty przedsiębiorstw z tytułu narzutów na ich koszty,
b)
wpływy ze sprzedaży składników majątkowych nabytych lub wytworzonych ze środków funduszu,
c)
wpłaty jednostek badawczych ze sprzedaży wyników prac własnych,
2)
po stronie wydatków:
a)
finansowanie prac badawczych wykonywanych na podstawie umów (zleceń) z wyszczególnieniem prac zaliczonych do problemów resortowych i innych rodzajów prac, wyodrębnionych w planach rozwoju nauki i techniki,
b)
finansowanie prac własnych i działalności ogólnotechnicznej jednostek badawczych działających według zasad rozrachunku gospodarczego.
3.
Plan FNU obejmuje następujące zasadnicze pozycje:
1)
po stronie wpływów:
a)
wpłaty przedsiębiorstw z tytułu narzutów na ich koszty oraz z tytułu zwrotu środków tego funduszu zużytych na uruchomienie nowej produkcji (§ 31 ust. 3 pkt 1 i ust. 4 rozporządzenia),
b)
wpływy ze sprzedaży składników majątkowych nabytych lub wytworzonych ze środków funduszu,
2)
po stronie wydatków - finansowanie prac wdrożeniowych z podziałem na prace realizowane w ramach poszczególnych problemów węzłowych i pozostałe prace wdrożeniowe.
4.
W planach FPB i FPTE wykazuje się ponadto przelewy redystrybucyjne i kwoty dotyczące rozliczenia środków funduszu przekazywanych jednostkom koordynującym, a w planach FPTE i FNU - kredyt bankowy i spłatę tego kredytu.
5.
Szczegółowy układ planów poszczególnych funduszów określa zarządzenie w sprawie opracowania projektu budżetu centralnego.
§  5.
1.
Plany funduszów sporządza się na okresy roczne w układzie wpływów i wydatków (ujęcie kasowe).
2.
Plan FPB poszczególnych dysponentów tego funduszu podlega zatwierdzeniu przez ministra (Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk) nadzorującego jednostkę, która pełni funkcję dysponenta, na podstawie zbiorczego planu funduszu, zatwierdzonego przez Ministra Finansów. Ministerstwo Finansów przekazuje po jednym egzemplarzu zatwierdzonych zbiorczych planów funduszu poszczególnych resortów Komitetowi Nauki i Techniki.
3.
Plan EPTE podlega zatwierdzeniu przez kierownika jednostki będącej dysponentem funduszu na podstawie ustalonych norm narzutów obciążających koszty przedsiębiorstw oraz na podstawie ustaleń jednostki nadrzędnej w zakresie planowych przesunięć środków funduszu. Jeżeli dysponentami funduszu są przedsiębiorstwa, dyrektor zjednoczenia zatwierdza zbiorczy plan funduszu, jednostkowy plan funduszu zjednoczenia i jednostkowe plany funduszu poszczególnych przedsiębiorstw.
4.
Plan FNU zjednoczenia podlega zatwierdzeniu przez dyrektora zjednoczenia, a jeżeli dysponentami funduszu są przedsiębiorstwa - dyrektor zjednoczenia zatwierdza plan zbiorczy zjednoczenia i plany jednostkowe funduszu.
5.
Przy zatwierdzaniu planów poszczególnych funduszów należy uwzględniać zadania wynikające z planów gospodarczych, a zwłaszcza planów koordynacyjnych, oraz wynikające z tych planów wskaźniki i ustalenia jednostki nadrzędnej.
6.
Dyrektorzy zjednoczeń przekazują ministerstwu egzemplarz zatwierdzonych zbiorczych planów FPTE i FNU; ministerstwo sporządza zbiorcze plany tych funduszów i przesyła je Komitetowi Nauki i Techniki oraz Ministerstwu Finansów.
§  6.
1.
Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki, ministrowie i Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk, będący dysponentami środków budżetowych przeznaczonych na dotacje na FPB, przekazują te dotacje bezpośrednio na rachunek funduszu poszczególnych jego dysponentów jednorazowo w terminie do 10 dni po zatwierdzeniu przez Ministra Finansów szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetu centralnego lub po zwiększeniu tych dotacji w ciągu roku.
2.
Odrębnie przekazuje się dotacje na FPB na finansowanie prac zaliczonych do problemów węzłowych i odrębnie dotacje na finansowanie pozostałych prac badawczych.
3.
Środki przeznaczone na finansowanie prac badawczych zaliczonych do problemów węzłowych, nie wykorzystane w związku z zaniechaniem realizacji określonych prac lub niższym niż planowano kosztem wykonania tych prac, powinny być wpłacone do budżetu w ciągu 10 dni od dnia rozliczenia kosztów lub od dnia powzięcia decyzji o zaniechaniu realizacji prac.
§  7.
1.
Jednostki nadrzędne będące dysponentami środków budżetowych oraz środków FPB i FPTE, przeznaczonych na finansowanie prac własnych i działalności ogólnotechnicznej podległych jednostek badawczych działających według zasad rozrachunku gospodarczego, przekazują te środki w okresach kwartalnych na podstawie sprawozdań jednostek badawczych, zawierających rozliczenie faktycznych kosztów za poprzedni kwartał.
2.
W sprawozdaniach, o których mowa w ust. 1, wyszczególnia się tematy prac własnych i koszty ważniejszych tematów tych prac oraz rodzaje działalności ogólnotechnicznej. Jednostka nadrzędna może wskazać, dla których rodzajów działalności ogólnotechnicznej należy w sprawozdaniu wyszczególnić ich koszty.
§  8.
Dotacje z budżetu na zwiększenie środków obrotowych jednostek badawczych oraz dotacje na pokrycie kosztów tej części działalności jednostek badawczych będących zakładami budżetowymi, która jest realizowana bez umów (zleceń), przekazuje się na zasadach i w trybie określonym w przepisach w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek badawczych.
§  9.
1.
Dysponenci FPB i FPTE, będący jednostkami odpowiedzialnymi za rozwiązanie problemów węzłowych, resortowych i branżowych ustalonych w planach rozwoju nauki i techniki, przekazują - na zasadach określonych w § 4 ust. 4 rozporządzenia - środki funduszu na prace wchodzące w skład tych problemów na specjalny rachunek bankowy jednostki koordynującej; środki te przekazuje się do wysokości planowanych nakładów na te prace, przypadających na dany rok, po wyłączeniu nakładów dokonywanych przez jednostki budżetowe.
2.
Podstawą przekazania środków, o których mowa w ust. 1, są zatwierdzone plany koordynacyjne. Wysokość planowanych na dany rok nakładów określa się dla poszczególnych prac wchodzących w skład określonych problemów w zleceniu generalnym jednostki odpowiedzialnej lub w umowie generalnej.
3.
Z rachunku bankowego, o którym mowa w ust. 1, jednostka koordynująca finansuje prace wchodzące w skład określonego problemu (węzłowego, resortowego, branżowego), wykonywane przez jednostki współpracujące na podstawie umów (zleceń) zawartych zgodnie z przepisami o zawieraniu umów (zleceń) na prace badawcze, w formie zapłaty za wykonanie rozliczonej fakturą pracy lub jej etapu; z rachunku tego jednostka koordynująca finansuje ponadto prace przez nią wykonywane, rozliczając się z tych prac w formie odrębnej faktury, sporządzonej według zasad i w trybie określonym dla prac wykonywanych na podstawie umów (zleceń), a ponadto - rozliczony w formie odrębnej faktury - dodatek z tytułu pełnienia funkcji jednostki koordynującej.
4.
Stawkę zysku należną jednostce koordynującej prace badawcze wchodzące w skład problemu w zakresie prac wykonanych przez jednostki współpracujące oblicza się w wysokości 2% wartości zrealizowanych faktur jednostek współpracujących oraz kosztów prac wykonywanych przez współpracujące jednostki budżetowe; zysk ten stanowi dodatek z tytułu pełnienia funkcji jednostki koordynującej i jest zaliczany na dochody tej jednostki. Dodatek nie przysługuje jednostce koordynującej będącej jednostką budżetową.
5.
Po zakończeniu całości prac nad rozwiązaniem problemu i dokonaniu rozliczeń za te prace, nie wykorzystana część środków przekazana na rozwiązanie tego problemu powinna być bezzwłocznie zwrócona na rachunek funduszu, z którego została przekazana (FPB lub FPTE). Środki nie wykorzystane na pokrycie kosztów prac zaliczonych do problemów węzłowych, zwrócone na rachunek FPB, podlegają niezwłocznemu przekazaniu na dochody budżetowe.
§  10.
1.
Dysponenci funduszów sporządzają sprawozdania z wykonania planów funduszów na odpowiednich formularzach Min. Fin. nr 7970, 7971 i 7972.
2.
Sprawozdania sporządza się za okresy półroczne w sumach narastających od początku roku. Jednostka nadrzędna może wprowadzić obowiązek sporządzania skróconych sprawozdań w okresach kwartalnych. Sprawozdania przesyła się jednostce nadrzędnej, która sporządza sprawozdanie zbiorcze i przesyła je ministerstwu, w terminach ustalonych dla składania sprawozdań finansowych.
3.
Sprawozdania roczne uzupełnia się danymi o wartości nie zagospodarowanych składników majątkowych sfinansowanych ze środków funduszów, a pozostających po wykonaniu prac, z wydzieleniem wartości aparatury, przyrządów specjalnych i prototypów o charakterze środków trwałych.
4.
Ministerstwa sporządzają za okresy półroczne sprawozdania zbiorcze i składają je w terminie 25 dni po zakończeniu półrocza Komitetowi Nauki i Techniki, Głównemu Urzędowi Statystycznemu oraz w 2 egzemplarzach Ministerstwu Finansów.
§  11.
1.
Jednostki koordynujące składają jednostkom odpowiedzialnym w okresach półrocznych odrębne rozliczenia z wykorzystania środków przekazanych im z FPB na realizację prac badawczych objętych problemami węzłowymi i odrębne rozliczenia z wykorzystania środków przekazanych im z FPTE lub FPB na realizację prac objętych problemami resortowymi i problemami branżowymi oraz rozliczenie końcowe po zakończeniu wszystkich prac objętych określonym problemem na formularzu Min. Fin. nr 7973.
2.
Na podstawie rozliczeń jednostek odpowiedzialnych ministerstwa sporządzają i przekazują Komitetowi Nauki i Techniki, Głównemu Urzędowi Statystycznemu i Ministerstwu Finansów sprawozdania zbiorcze dotyczące realizacji problemów węzłowych i resortowych na formularzu Min. Fin. nr 7973, z tym że w zakresie problemów resortowych wykazuje się tylko sumy zbiorcze.
3.
Sprawozdania wymienione w ust. 1 i 2 składa się w terminach określonych w § 10 ust. 2 i 4.
4.
Po zakończeniu i rozliczeniu wszystkich prac wchodzących w skład problemu węzłowego jednostki odpowiedzialne przesyłają Komitetowi Nauki i Techniki końcowe rozliczenie tych prac.
§  12.
Zasady finansowania i sprawozdawczości, o których mowa w § 9 i 11, w zakresie problemów węzłowych dotyczących obronności kraju będą uregulowane odrębnie.
§  13.
1.
Aktywa i pasywa funduszu postępu techniczno-ekonomicznego utworzonego na podstawie dotychczasowych przepisów stają się w dniu 1 stycznia 1971 r. aktywami i pasywami FPTE, a w wypadkach, o których mowa w § 40 ust. 2 rozporządzenia - aktywami i pasywami FPB.
2.
Aktywa i pasywa funduszu nowych uruchomień utworzonego na podstawie dotychczasowych przepisów stają się w dniu 1 stycznia 1971 r. aktywami i pasywami FNU.
3.
Pozostałości środków dotychczasowego funduszu postępu techniczno-ekonomicznego i funduszu nowych uruchomień wykazuje się w planach na 1971 r. odpowiednio jako pozostałości FPTE i FNU, a w wypadkach, o których mowa w § 40 ust. 2 rozporządzenia, jako pozostałości FPB.
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1971 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1970.41.310

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady finansowania prac badawczych i wdrożeniowych.
Data aktu: 27/11/1970
Data ogłoszenia: 12/12/1970
Data wejścia w życie: 01/01/1971