Komisja Racjonalizacji Druków.

ZARZĄDZENIE Nr 77
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 września 1970 r.
w sprawie Komisji Racjonalizacji Druków.

W celu dalszego rozwoju działalności Komisji Racjonalizacji Druków i dostosowania tej działalności do aktualnych potrzeb gospodarki zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Komisja Racjonalizacji Druków, zwana dalej Komisją, jest komisją międzyresortową i działa jako jednostka organizacyjna podporządkowana Prezesowi Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
2.
Zadaniem Komisji jest optymalne ograniczanie różnorodności formularzy i wprowadzanie do użytku wzorów, których racjonalne opracowanie wpłynie na usprawnienie działalności administracji państwowej, jednostek gospodarki uspołecznionej i organizacji społecznych oraz przyczyni się do oszczędności papieru.
§  2.
Zadania Komisji obejmują w szczególności:
1)
ujednolicanie i racjonalizację wzorów formularzy w skali ogólnopaństwowej;
2)
zatwierdzanie wzorów formularzy centralnych oraz ustalanie wzorników tych formularzy;
3)
opiniowanie projektów wzorów formularzy resortowych, branżowych i zakładowych, o nakładzie przekraczającym zużycie papieru w ilości 2.000 kg w skali rocznej;
4)
opiniowanie projektów wzorów formularzy stanowiących załączniki do aktów prawnych, ogłaszanych w Dzienniku Ustaw, Monitorze Polskim, dziennikach urzędowych i biuletynach ministerstw i urzędów centralnych;
5)
opiniowanie projektów wzorów formularzy stosowanych w prezydiach i biurach rad narodowych oraz ustalanie wzorników tych formularzy;
6)
inicjowanie i koordynowanie prac w zakresie ujednolicenia i racjonalizacji wzorów formularzy, prowadzonych przez ministerstwa, urzędy centralne i organizacje społeczne;
7)
opiniowanie planów prac w zakresie ujednolicenia i racjonalizacji wzorów formularzy oraz ocena ich wykonania, na podstawie informacji przedstawianych przez jednostki wymienione w pkt 6;
8)
opiniowanie na wniosek dyrektora Zjednoczenia Przemysłu Poligraficznego projektów planów produkcji formularzy;
9)
zatwierdzanie katalogów wzorów formularzy resortowych i branżowych z jednoczesnym ustalaniem jednolitej nomenklatury;
10)
opracowywanie wydawnictw z zakresu techniki projektowania, ujednolicania i racjonalizacji wzorów formularzy;
11)
inicjowanie i organizowanie prac badawczych, doświadczalnych i organizacyjnych zmierzających do doskonalenia techniki i metod racjonalizowania wzorów formularzy;
12)
inicjowanie szkolenia pracowników administracji państwowej, jednostek gospodarki uspołecznianej i organizacji społecznych, zatrudnionych przy ujednolicaniu i racjonalizacji wzorów formularzy, w zakresie techniki opracowywania wzorów formularzy;
13)
opracowywanie uwag dotyczących zmian obowiązujących przepisów i metod pracy, których konieczność wynikać będzie z analizy stosowanych wzorów formularzy, a następnie przedstawianie tych uwag właściwym organom administracji państwowej;
14)
opracowywanie i organizowanie opracowania projektów norm dotyczących formularzy.
§  3.
W skład Komisji wchodzą:

Przewodniczący: - powołany przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego,

Sekretarz: - powołany przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego na wniosek Przewodniczącego Komisji,

członkowie: - przedstawiciele (po jednym):

Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów,

Ministra Finansów,

Ministra Kultury i Sztuki,

Ministra Obrony Narodowej,

Ministra Spraw Wewnętrznych,

Szefa Urzędu Rady Ministrów,

Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,

Prezesa Komisji Organizacji Zarządzania,

Pełnomocnika Rządu do Spraw Elektronicznej Techniki Obliczeniowej,

wyznaczeni przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych, oraz

- wybitni specjaliści, powołani przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego w liczbie od 4 do 6 osób, na wniosek Przewodniczącego Komisji.

§  4.
Przewodniczący Komisji może zapraszać do udziału w pracach Komisji rzeczoznawców spośród fachowców w zakresie rozpatrywanego zagadnienia, jak również zwracać się o opinię do organów administracji państwowej i jednostek organizacyjnych prowadzących działalność naukowo-badawczą i gospodarczą.
§  5.
Organy administracji państwowej i jednostki gospodarki uspołecznionej obowiązane są udostępniać Komisji materiały niezbędne do wykonania powierzonych jej zadań.
§  6.
Ministerstwa, centralne urzędy i zarządy główne organizacji społecznych wyznaczają stałych łączników z Komisją, których zadaniem jest robocze współdziałanie z Biurem Komisji w prowadzonych przez te jednostki pracach nad ujednoliceniem wzorów formularzy.
§  7.
1.
Szczegółowy tryb działania Komisji ustala regulamin uchwalony przez Komisję i zatwierdzony przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
2.
Organem wykonawczym Komisji jest Biuro Komisji, którego formę działania określa regulamin, o którym mowa w ust. 1.
3.
Przewodniczącym Komisji może być, a Sekretarzem Komisji powinien być stały pracownik Biura Komisji.
4.
Kierownikiem Biura jest Przewodniczący lub Sekretarz Komisji - stały pracownik Biura.
§  8.
Do pracowników Biura Komisji mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 lipca 1964 r. w sprawie ustalania stanowisk, kwalifikacji i uposażeń pracowników ministerstw i urzędów centralnych (Dz. U. Nr 29, poz. 186).
§  9.
Komisja używa pieczęci urzędowej okrągłej z godłem państwowym i napisem w otoku "KOMISJA RACJONALIZACJI DRUKÓW przy Prezesie PKN".
§  10.
Wydatki Komisji objęte są budżetem Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  11.
1.
Formularze, których wzory nie zostały zatwierdzone w trybie przewidzianym zarządzeniem nr 205 Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 października 1961 r. w sprawie gospodarki formularzami (Monitor Polski Nr 79, poz. 330) nie mogą być produkowane.
2.
Od decyzji Komisji odmawiającej zatwierdzenia wzoru formularza służy odwołanie do Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego za pośrednictwem właściwego organu naczelnego.
§  12.
Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Prezesem Polskiego Komitetu Normalizacyjnego określi zasady współpracy Zjednoczenia Przemysłu Poligraficznego z Komisją Racjonalizacji Druków, a w szczególności tryb składania wniosków w przedmiocie opiniowania projektów planów produkcji formularzy, tryb i sposób oddziaływania na drukarnie w kierunku przestrzegania zakazu produkcji formularzy, o których mowa w § 11 ust. 1, oraz obowiązki w zakresie wydawania wzorników i innych wydawnictw z zakresu techniki projektowania, racjonalizacji i ujednolicania wzorów formularzy.
§  13.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym realizowanie przepisów niniejszego zarządzenia przy stosowaniu i produkowaniu formularzy przez jednostki spółdzielcze.
§  14.
W zarządzeniu nr 205 Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 października 1961 r. w sprawie gospodarki formularzami (Monitor Polski Nr 79, poz. 330) dotychczasowy § 8 otrzymuje brzmienie:

"§ 8. Przepisy zarządzenia nie dotyczą formularzy specjalnych Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, formularzy sprawozdawczo-statystycznych wydawanych lub zatwierdzanych przez Główny Urząd Statystyczny oraz formularzy sprawozdawczości wprowadzanych przez Ministra Finansów w uzgodnieniu z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego."

§  15.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 158 Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 lipca 1954 r. w sprawie powołania Komisji Racjonalizacji Druków,
2)
zarządzenie nr 216 Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 1957 r. w sprawie podporządkowania Komisji Racjonalizacji Druków.
§  16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1970.34.267

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Komisja Racjonalizacji Druków.
Data aktu: 16/09/1970
Data ogłoszenia: 26/10/1970
Data wejścia w życie: 26/10/1970