Wprowadzenie systemu prognoz jako podstawy do opracowywania planów 5-letnich i planów perspektywicznych.

UCHWAŁA Nr 150
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 września 1970 r.
w sprawie wprowadzenia systemu prognoz jako podstawy do opracowywania planów 5-letnich i planów perspektywicznych.

W celu udoskonalenia istniejącego systemu planowania średnio- i długookresowego oraz w celu stworzenia przesłanek do ustalania w planach gospodarczych najbardziej prawidłowych kierunków rozwoju społeczno-gospodarczego kraju - Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy uchwały dotyczą prognoz średnio- i długookresowych, obejmujących okresy od kilku do kilkudziesięciu lat, opracowywanych w szczególności dla potrzeb planowania gospodarczego. Uchwała nie dotyczy prognoz krótkookresowych, prognoz przewidywanego wykonania planu na określony okres kalendarzowy oraz prognoz przebiegu niektórych zjawisk koniunkturalnych o krótkich cyklach. Ilekroć w niniejszej uchwale użyto określenia "prognozy", rozumie się przez to prognozy średnio- i długookresowe.
2.
Studia prognostyczne polegają na:
1)
badaniu najbardziej prawdopodobnego przebiegu przyszłych zjawisk społecznych, politycznych, gospodarczych, kulturowych i naukowo-technicznych, determinowanych przez czynniki zewnętrzne lub wewnętrzne,
2)
określaniu najbardziej pożądanego przebiegu i kształtu przyszłych zjawisk, o których mowa w pkt 1.
3.
Prognozy powinny stanowić integralną część systemu planowania i powinny być wykorzystywane przy opracowywaniu planów gospodarczych. W szczególności studia i opracowania prognostyczne powinny stanowić podstawę do opracowywania i określania w planach gospodarczych:
1)
celów - z punktu widzenia społeczno-gospodarczego i politycznego,
2)
możliwości, warunków i środków realizacji tych celów oraz powinny umożliwiać dokonywanie wyboru alternatywnych rozwiązań.
§  2.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki, Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk, ministrowie, kierownicy urzędów centralnych oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) podejmą i zorganizują prace prognostyczne, obejmujące najważniejsze dziedziny dla przyszłego rozwoju społeczno-ekonomicznego kraju i poszczególnych województw (regionów).
§  3.
1.
Studia prognostyczne powinny być prowadzone w sposób ciągły i w miarę zachodzących zmian oraz powstawania nowych zjawisk lub tendencji poszczególne prognozy lub ich części powinny być aktualizowane. Aktualizacja prognoz powinna być dokonywana w miarę potrzeby co 3-5 lat, w zależności od specyfiki zagadnienia, z odpowiednim wydłużaniem horyzontu czasowego.
2.
Okres, na który są opracowane prognozy, zależy od specyfiki przedmiotu, dla którego dana prognoza jest opracowywana.
3.
Prace nad poszczególnymi prognozami powinny zamykać się w takich etapach, aby można je było wykorzystać jako materiał wyjściowy przy opracowywaniu planów 5-letnich i perspektywicznych.
§  4.
Ustala się sześć podstawowych grup prognoz. Organizowanie prac prognostycznych w poszczególnych grupach należy:
1)
w grupie I, obejmującej prognozy demograficzne, dotyczące rozwoju liczby i struktury ludności według podstawowych cech demograficznych i społeczno-ekonomicznych - do Głównego Urzędu Statystycznego przy udziale Polskiej Akademii Nauk i Komisji Planowania przy Radzie Ministrów;
2)
w grupie II, obejmującej prognozy w zakresie nauki i techniki, dotyczące przyszłego rozwoju nauki i techniki, dla podstawowych jej dziedzin i problemów, z określeniem znaczenia przyszłych odkryć naukowych i ich adaptacji dla życia społecznego i gospodarczego kraju - do Komitetu Nauki i Techniki, przy współudziale Polskiej Akademii Nauk i właściwych ministerstw;
3)
w grupie III, obejmującej prognozy społeczne, dotyczące kształtu i wzorców przyszłego społeczeństwa socjalistycznego, w tym zwłaszcza stratyfikacji społecznej, różnic w warunkach bytowych i kulturowych, wzorców konsumpcyjnych, stosunków pracy, wypoczynku, poziomu wykształcenia, kierunków zainteresowań kulturalnych, ewolucji stanu zdrowia i ochrony zdrowia ludności i innych - do Polskiej Akademii Nauk, we współpracy z właściwymi ministerstwami i urzędami centralnymi;
4)
w grupie IV, obejmującej prognozy rozwoju ekonomicznego, dotyczące kształtowania się podstawowych dziedzin i czynników rozwoju ekonomicznego w dalszej przyszłości, przede wszystkim w zakresie ogólnego tempa rozwoju i podstawowych zmian strukturalnych gospodarki narodowej, kształtowania się zasobów siły roboczej, kwalifikacji zawodowych, potrzeb społecznych itp., które powinny być sporządzane dla kraju na tle tego rodzaju prognoz dla dużych układów polityczno-gospodarczych świata - do Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, przy udziale Polskiej Akademii Nauk i Głównego Urzędu Statystycznego;
5)
w grupie V, obejmującej prognozy techniczno-gospodarcze, dotyczące:
a)
poszczególnych działów i gałęzi gospodarki narodowej, branż, grup wyrobów,
b)
wybranych kompleksowych problemów ekonomicznych, jak np. popytu konsumpcyjnego, rozwoju handlu zagranicznego, cen i popytu na rynkach zagranicznych, stosowania elektronicznej techniki obliczeniowej w gospodarce, nowych technologii i innych

- do właściwych ministerstw i urzędów centralnych;

6)
w grupie VI, obejmującej prognozy przestrzenne, dotyczące;
a)
rozmieszczenia elementów gospodarki narodowej w skali kraju, województw (regionów) oraz jednostek osadniczych,
b)
pożądanych przedsięwzięć społeczno-gospodarczych w układach przestrzennych,
c)
specjalizacji gospodarczej jednostek osadniczych i terenów oraz ochrony środowiska geograficznego

- do Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Polskiej Akademii Nauk, właściwych ministerstw i urzędów centralnych oraz prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).

§  5.
1.
Opracowywanie prognoz:
1)
ogólnych koncepcji rozwoju gospodarczego kraju należy do Komisji Planowania przy Radzie Ministrów,
2)
ogólnych koncepcji rozwoju nauki i techniki należy do Komitetu Nauki i Techniki.
2.
Tryb, metody, formy, zakres oraz etapy opracowań prognoz ustalają:
1)
w zakresie rozwoju gospodarczego kraju - Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów,
2)
w zakresie rozwoju nauki i techniki - Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki.
§  6.
Prezes Rady Ministrów, na wniosek Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, zgłoszony w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki oraz Sekretarzem Naukowym Polskiej Akademii Nauk, powoła Główną Komisję Prognozowania oraz określi zakres jej działania.
§  7.
1.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) w uzgodnieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów mogą powoływać resortowe oraz wojewódzkie komisje do spraw badań i studiów prognostycznych albo powierzać zadania w tym zakresie już istniejącym komisjom o zbliżonym zakresie działania.
2.
Do obowiązków komisji resortowych oraz komisji wojewódzkich należy koordynowanie prac prognostycznych oraz opiniowanie opracowanych prognoz.
3.
Skład komisji, o których mowa w ust. 1, powinien zapewnić odpowiednio szeroką reprezentację przedstawicieli właściwych dziedzin nauki i administracji gospodarczej różnych szczebli.
§  8.
1.
Podjęte w poszczególnych dziedzinach prace prognostyczne powinny między innymi w pierwszej kolejności umożliwić Komisji Planowania przy Radzie Ministrów opracowanie:
1)
założeń do wytycznych do planu 5-letniego na lata 1976-1980,
2)
zarysu perspektywicznego planu rozwoju społeczno-ekonomicznego kraju do 1990 r.
2.
Prace prognostyczne, które miałyby być wykorzystane do opracowań wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2, powinny być zakończone w pierwszej połowie 1972 r.
§  9.
1.
Na podstawie wyników prac prognostycznych, opracowanych według zasad określonych zgodnie z przepisami § 5 ust. 2, Komisja Planowania przy Radzie Ministrów opracuje zarys perspektywicznego planu rozwoju społeczno-ekonomicznego kraju do 1990 r. i przedłoży go Radzie Ministrów w terminie do dnia 30 listopada 1972 r.
2.
Zarys perspektywicznego planu rozwoju społeczno-ekonomicznego kraju powinien mieć charakter studium, określającego cele rozwojowe podstawowych dziedzin gospodarki narodowej oraz środki niezbędne do ich realizacji, a w szczególności:
1)
kierunki i stopień zaspokajania materialnych i kulturalnych potrzeb ludności,
2)
kierunki rozwoju produkcji materialnej w dziedzinach szczególnie ważnych z punktu widzenia postępu technicznego oraz charakteryzujących się długimi cyklami realizacji,
3)
kierunki polityki przestrzennej.
3.
Zarys perspektywicznego planu rozwoju społeczno-ekonomicznego kraju powinien być opracowany w dwóch przekrojach:
1)
jako działowo-problemowy plan rozwoju społeczno-ekonomicznego,
2)
jako perspektywiczny plan przestrzennego zagospodarowania kraju.
4.
Komisja Planowania przy Radzie Ministrów, przy współpracy Komitetu Nauki i Techniki, Polskiej Akademii Nauk, ministerstw i urzędów centralnych oraz prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), określi preferowane kierunki i węzłowe problemy rozwoju społeczno-ekonomicznego na 10-20 lat i przedłoży je Radzie Ministrów do zatwierdzenia wraz z odpowiednimi projektami uchwał w terminie do dnia 30 listopada 1972 r.
§  10.
Zarys perspektywicznego planu rozwoju społeczno-ekonomicznego kraju, o którym mowa w § 9, zostanie wykorzystany między innymi do:
1)
opracowania założeń do planu 5-letniego na lata 1976-1980 dla całego kraju i w układzie przestrzennym,
2)
innych opracowań planistycznych, zwłaszcza programowania przedsięwzięć inwestycyjnych na dużą skalę i o długim cyklu realizacji.
§  11.
Upoważnia się Ministra Finansów do przyznania z rezerwy budżetowej 1971 r. niezbędnych środków na realizację prac prognostycznych, prowadzonych zgodnie z ustaleniami niniejszej uchwały. Środki finansowe niezbędne na lata następne powinny być uwzględniane w corocznych projektach budżetów zainteresowanych ministerstw i prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  12.
1.
Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki, Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk, Minister Oświaty i Szkolnictwa Wyższego oraz ministrowie nadzorujący szkoły wyższe i instytuty naukowo-badawcze zapewnią czynny udział pracowników nauki w pracach prognostycznych prowadzonych przez inne jednostki organizacyjne.
2.
Minister Oświaty i Szkolnictwa Wyższego zaleci wyższym uczelniom, w szczególności o kierunkach ekonomicznych i technicznych, włączenie do programów nauczania problematyki, metodyki i techniki prognozowania oraz popularyzowanie dorobku poszczególnych katedr (instytutów) w tej dziedzinie, a także podejmowanie prac naukowych (doktorskich, habilitacyjnych), jak również studiów podyplomowych na niektórych wyższych uczelniach.
3.
Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki, ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych zapewnią dostosowanie planów pracy służb informacji naukowo-technicznej i ekonomicznej i innych do potrzeb prognozowania oraz zapewnią systematyczny dopływ informacji opracowującym prognozy.
4.
Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki zorganizuje ośrodek naukowo-badawczy do prowadzenia prac nad naukowymi podstawami prognozowania, w szczególności w dziedzinie nauki i techniki, upowszechniania osiągnięć i doświadczeń oraz dokształcania kadr w zakresie metod i technik prognozowania.
§  13.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym stosowanie przepisów zawartych w niniejszej uchwale.
§  14.
Tracą moc:
1)
uchwała nr - 360 Rady Ministrów z dnia 25 listopada 1966 r. o trybie prac nad planem perspektywicznym rozwoju gospodarki narodowej w latach 1966-1985 oraz
2)
uchwała nr 225 Rady Ministrów z dnia 29 lipca 1964 r. w sprawie organizacyjno-technicznej rekonstrukcji branż i gałęzi gospodarki uspołecznionej oraz regionów (Monitor Polski Nr 55, poz. 261).
§  15.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1970.34.266

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Wprowadzenie systemu prognoz jako podstawy do opracowywania planów 5-letnich i planów perspektywicznych.
Data aktu: 17/09/1970
Data ogłoszenia: 26/10/1970
Data wejścia w życie: 26/10/1970