Wstępne prace związane z opracowaniem projektów planu inwestycyjnego i planu budownictwa na lata 1965 i 1966.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 30 kwietnia 1964 r.
w sprawie wstępnych prac związanych z opracowaniem projektów planu inwestycyjnego i planu budownictwa na lata 1965 i 1966.

W celu stworzenia podstaw do prawidłowego opracowania projektów planu inwestycyjnego i planu budownictwa na lata 1965 i 1966 - na podstawie § 1 pkt 5 i 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 czerwca 1960 r. w sprawie szczegółowego zakresu i trybu działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Dz. U. Nr 31, poz. 171) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

I etap prac.

§  1.
1.
Ministrowie i prezydia wojewódzkich rad narodowych (WRN) polecą nadzorowanym inwestorom podjęcie niezwłocznie określonych w niniejszym zarządzeniu wstępnych prac związanych z opracowaniem projektu planu inwestycyjnego na lata 1965 i 1966.
2.
Ministrowie i prezydia WRN nadzorujący przedsiębiorstwa budowlano-montażowe polecą podległym jednostkom podjęcie współpracy z inwestorami oraz aktywnego współudziału we wstępnych pracach, o których mowa w ust. 1, według zasad określonych w zarządzeniu.
§  2.
1.
W terminie do dnia 10 czerwca 1964 r. inwestorzy powinni uzgodnić z przewidywanymi generalnymi lub bezpośrednimi wykonawcami robót budowlano-montażowych program robót budowlano-montażowych przewidzianych do realizacji w latach 1965 i 1966 oraz rozmiary nakładów niezbędnych na te roboty. W toku tych uzgodnień należy dążyć do maksymalnego wykorzystania możliwości wykonania robót budowlano-montażowych systemem gospodarczym.
2.
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, mają charakter wstępny.
§  3.
1.
W zakresie kontynuowanych zadań inwestycyjnych inwestorzy w porozumieniu z wykonawcami robót budowlano-montażowych, a w zakresie dostaw również z właściwymi dostawcami podstawowych maszyn i urządzeń, przeanalizują i określą:
1)
przewidywane na koniec roku 1964 wykonanie robót, a w zakresie maszyn i urządzeń - stan dostaw,
2)
pozostały do wykonania (po dniu 31 grudnia) zakres robót i nakładów niezbędnych do zakończenia i oddania do użytku zadania inwestycyjnego (lub etapu) z wyodrębnieniem w ramach zadania:
a)
obiektów kontynuowanych,
b)
obiektów nowo rozpoczynanych;
3)
optymalny i realny program robót budowlano-montażowych i nakładów przewidzianych na lata 1965 i 1966 na podstawie umów wieloletnich - z uwzględnieniem obowiązujących cykli budowy i możliwości maksymalnego przyśpieszenia terminów oddania do użytku zadania (lub etapu), z podziałem na:
a)
obiekty kontynuowane,
b)
obiekty nowo rozpoczynane.
2.
W pracach określonych w ust. 1 szczególną uwagę należy zwrócić na:
1)
możliwość etapowego oddawania zadań do użytku, zapewniających uzyskanie efektu gospodarczego (przyrostu zdolności produkcyjnych, usługowych lub innych efektów),
2)
koncentrację nakładów i robót na obiekty podstawowe oraz te obiekty pomocnicze, które warunkują oddanie do użytku i uruchomienie eksploatacji kompleksu produkcyjnego (usługowego),
3)
obniżenie posiadanych remanentów nie zagospodarowanych maszyn i urządzeń przez przekazanie ich do montażu lub ich zagospodarowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4)
ograniczenie zamówień na nowe maszyny i urządzenia tylko do przypadków w pełni uzasadnionych dokumentacją i harmonogramem budowy oraz cyklem dostawy,
5)
zapewnienie dla planowanego programu nakładów i robót na lata 1965 i 1966 wymaganej dokumentacji projektowo-kosztorysowej (w zakresie nakładów i robót na 1966 r. na tle uzgodnionych z biurami projektów terminów dostarczenia dokumentacji).
3.
W zakresie kontynuowanych zadań inwestycyjnych inwestorzy przedstawią dotychczasowym wykonawcom robót budowlano-montażowych w 2 egzemplarzach plany rzeczowo-finansowe dla tych zadań inwestycyjnych wraz z wkładką, opracowane zgodnie z przepisami zarządzenia nr 23 Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 31 maja 1963 r. w sprawie metod opracowania projektu narodowego planu gospodarczego na 1964 r. (wzór IN-7 rozdziału "Inwestycje i rozdział robót budowlano-montażowych" instrukcji do opracowania projektu narodowego planu gospodarczego).
§  4.
1.
W zakresie nowo rozpoczynanych zadań inwestycyjnych inwestorzy zobowiązani są do ponownej analizy celowości i niezbędnych realizacji tych zadań, w szczególności na tle:
1)
analizy aktualnego bilansu zdolności produkcyjnych (i usługowych) i stopnia ich wykorzystania oraz wyczerpania innych bezinwestycyjnych możliwości zaspokojenia potrzeb produkcyjnych lub usługowych (np. zwiększenia ilości zmian itp.),
2)
analizy efektywności,
3)
zapewnienia dla planowanej do uruchomienia produkcji zaplecza surowcowego, kadr, kooperacji oraz innych warunków eksploatacyjnych,
4)
posiadania wymaganej dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
5)
skoordynowania planowanej inwestycji z inwestycjami towarzyszącymi i współzależnymi innych inwestorów,
6)
zapewnienia dostaw maszyn i urządzeń, zwłaszcza z importu.
2.
W zakresie nowo rozpoczynanych zadań inwestycyjnych inwestorzy porozumiewają się z przewidywanymi generalnymi wykonawcami robót, właściwymi z punktu widzenia specjalizacji robót i zasięgu działania, oraz przedstawiają im do opinii 2 egzemplarze projektu planu rzeczowo-finansowego zadania inwestycyjnego (wzór IN-7 według instrukcji wymienionej w § 3 ust. 3).
§  5.
1.
Przedstawione przez inwestorów plany rzeczowo-finansowe wraz z wkładką (§ 3 ust. 3) oraz projekty planów rzeczowo-finansowych (§ 4 ust. 2) powinny być zaopiniowane przez generalnych lub bezpośrednich wykonawców robót budowlano-montażowych. Opinia ta powinna być oparta na wynikach analizy planowanego programu robót i nakładów w świetle ustaleń wynikających z umów wieloletnich i ustosunkowania się w szczególności do zagadnień:
1)
zgodności planowanych nakładów i robót z zakresem rzeczowym, wynikającym z zawartych umów,
2)
zgodności planowanych nakładów oraz terminów realizacji z cyklami budowy,
3)
właściwej koncentracji nakładów,
4)
terminów oddawania do użytku zadań lub ich części (etapów), a w razie niemożliwości zachowania terminów wynikających z umów - uzasadnienia odchyleń,
5)
możliwości wykonania całości lub niektórych robót systemem gospodarczym.
2.
Opinie generalnych lub bezpośrednich wykonawców powinny być opracowane na piśmie w formie adnotacji na projektach planów rzeczowo-finansowych lub na wkładkach do planów rzeczowo-finansowych bądź w formie załącznika do powyższych materiałów. Jeden egzemplarz opinii wraz z projektem planu rzeczowo-finansowego lub z wkładką wykonawcy zwracają inwestorom, zatrzymując u siebie kopię opinii i jeden egzemplarz projektu planu rzeczowo-finansowego albo wkładki.
§  6.
1.
Inwestorzy po opracowaniu i wstępnym uzgodnieniu z wykonawcami programu nakładów i robót na lata 1965 i 1966 przesyłają w terminie do dnia 10 czerwca 1964 r. jednostkom nadrzędnym (zjednoczeniom lub innym jednostkom równorzędnym):
1)
plany rzeczowo-finansowe (wraz z wkładkami) w odniesieniu do zadań kontynuowanych oraz projekty planów rzeczowo-finansowych w odniesieniu do zadań nowo rozpoczynanych, zaopiniowane przez wykonawców robót,
2)
propozycje dotyczące zakresu i rodzaju robót przewidzianych do wykonania systemem gospodarczym.
2.
Jednostki nadrzędne inwestorów mogą ustalić dalsze materiały, które powinny być im przedstawione przez inwestorów w terminie określonym w ust. 1.

Rozdział  2.

II etap prac.

§  7.
1.
Jednostki nadrzędne nadzorujące inwestorów (zjednoczenia - jednostki równorzędne, wydziały prezydiów WRN) po otrzymaniu wytycznych co do rozmiarów nakładów na roboty budowlano-montażowe w zakresie inwestycji na lata 1965 i 1966 (z wyłączeniem inwestycji przedsiębiorstw oraz innych inwestycji nie objętych wskaźnikami dyrektywnymi):
1)
dokonują analizy i oceny materiałów przedstawionych przez inwestorów (§ 6), w szczególności z punktu widzenia ich zgodności z otrzymanymi wytycznymi co do rozmiarów nakładów na roboty budowlano-montażowe oraz podziału robót budowlano-montażowych przewidywanych do realizacji systemem gospodarczym i systemem zleceniowym,
2)
w granicach ustalonych wytycznych określą wysokość nakładów na poszczególne zadania inwestycyjne oraz
3)
wydadzą inwestorom zaświadczenia według załączonego wzoru (załącznik nr 1), stwierdzające wysokość nakładów na roboty budowlano-montażowe dla poszczególnych zadań inwestycyjnych przewidzianych do realizacji systemem zleceniowym.
2.
Określona przez jednostki nadrzędne łączna wysokość nakładów na roboty budowlano-montażowe dla poszczególnych zadań inwestycyjnych nie może przekraczać kwot ustalonych dla jednostek nadrzędnych w wytycznych.
3.
Przy określaniu wysokości nakładów na roboty budowlano-montażowe dla poszczególnych zadań inwestycyjnych należy przestrzegać następujących zasad:
1)
przede wszystkim zapewnić pełne pokrycie zapotrzebowania na roboty budowlano-montażowe w zakresie zadań kontynuowanych, a w ich ramach w pierwszej kolejności dla obiektów kontynuowanych (wraz z niezbędnymi robotami oraz obiektami towarzyszącymi i pomocniczymi),
2)
dopuszczać do realizacji zadania nowo rozpoczynane dopiero po pełnym pokryciu zapotrzebowania na roboty budowlano-montażowe w zakresie zadań kontynuowanych i z zachowaniem zasady koncentracji, tj. ograniczenia nadmiernej ilości nowo rozpoczynanych równocześnie zadań oraz zapewnienia nakładów w dalszych latach zgodnie z cyklami budowy,
3)
ustalić wysokość nakładów na roboty budowlano-montażowe z uwzględnieniem opinii wykonawców robót, a w szczególności co do koncentracji, cyklu budowy oraz terminów realizacji i oddawania do użytku,
4)
uwzględniać możliwości wykonawstwa systemem gospodarczym.
4.
Jednostki nadrzędne opracują oddzielnie dla każdego województwa zbiorcze zestawienie wydanych inwestorom zaświadczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i przekażą je zjednoczeniom wiodącym budownictwa, a w odniesieniu do województwa katowickiego - Wojewódzkiej Komisji Rozdziału Robót w Katowicach. W zbiorczych zestawieniach należy podać nazwę inwestora i zadania inwestycyjne oraz wielkość nakładów na roboty budowlano-montażowe przewidziane do wykonania systemem zleceniowym z podziałem na lata 1965 i 1966.
§  8.
1.
W terminach określonych przez Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów inwestorzy zgodnie z zaświadczeniami (§ 7 ust. 1 pkt 3) zlecą wykonawcom zamieszczenie w projekcie planu produkcji budowlano-montażowej robót z planu inwestycyjnego (bez inwestycji przedsiębiorstw) przewidzianych do realizacji w 1965 r. oraz wstępnie zarejestrują wielkość i zakres robót planowanych na rok 1966 na kwestionariuszu obiektowym KB, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
2.
Zlecenia i rejestracja, o których mowa w ust. 1, powinny być dokonane w zakresie zadań kontynuowanych u dotychczasowych wykonawców, a w zakresie zadań nowo rozpoczynanych - we właściwych z punktu widzenia specjalizacji robót i zasięgu działania przedsiębiorstwach budowlano-montażowych, z zachowaniem zasady generalnego wykonawcy.
§  9.
Jednostki nadrzędne przedsiębiorstw budowlano-montażowych określą w wytycznych dla nadzorowanych przedsiębiorstw globalną wielkość robót budowlano-montażowych obejmujących:
1)
inwestycje przedsiębiorstw i inne inwestycje nie objęte wskaźnikami dyrektywnymi,
2)
kapitalne remonty,
3)
remonty średnie i bieżące,
4)
roboty eksploatacyjne, budownictwo tymczasowe przedsiębiorstw budowlano-montażowych, usunięcie szkód górniczych i inne spoza planu inwestycyjnego.
§  10.
1.
W terminach przewidzianych do udzielenia zleceń (§ 8 ust. 1) inwestorzy zlecą właściwym przedsiębiorstwom budowlano-montażowym zamieszczenie w planie produkcji budowlano-montażowej przewidzianych do realizacji w 1965 r. robót budowlano-montażowych w zakresie kontynuowania inwestycji przedsiębiorstw oraz innych kontynuowanych inwestycji nie objętych wskaźnikami dyrektywnymi, a także wszystkich robót spoza planu inwestycyjnego (z planu remontów, szkód górniczych, budownictwa tymczasowego i innych).
2.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe przyjmą powyższe zlecenia w granicach ustalonych przez jednostki nadrzędne wielkości zadań produkcyjnych tych przedsiębiorstw na 1965 r. (§ 9).
3.
Nowo rozpoczynane w 1965 r. inwestycje przedsiębiorstw oraz nowo rozpoczynane obiekty z inwestycji przedsiębiorstw, o ile nie są przewidziane do wykonania systemem gospodarczym, zlecone będą dopiero po uchwaleniu narodowego planu gospodarczego na 1965 r., tj. w okresie, kiedy zostanie określony program tych inwestycji oraz wielkość środków finansowych na ich realizację.
§  11.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe mają obowiązek zgodnie ze specjalizacją robót i zasięgiem działania przyjąć zgłoszenia oparte na zaświadczeniach, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 3 oraz zlecenia dotyczące kontynuowanych inwestycji przedsiębiorstw i robót spoza planu inwestycyjnego (§ 10 ust. 1) i wydać inwestorom odpowiednie potwierdzenie tych zgłoszeń na kwestionariuszu obiektowym.
§  12.
1.
Na podstawie dokonanych zgłoszeń przedsiębiorstwa budowlano-montażowe opracują i przedstawią jednostkom nadrzędnym spisy proponowanych do przyjęcia zleceń według wzorów RR-1 i RR-1a, stanowiących załączniki nr 3 i 4, odrębne dla każdego województwa, na którego terenie mają być wykonywane roboty budowlano-montażowe.
2.
Ponadto przedsiębiorstwa budowlano-montażowe opracują i przedstawią swoim jednostkom nadrzędnym następujące materiały:
1)
imienne spisy przyjętych zleceń dotyczących inwestycji centralnych oraz inwestycji zjednoczeń według wzoru RR-1,
2)
imienne spisy wszystkich zarejestrowanych, a nie przyjętych zleceń z planu inwestycyjnego centralnego i terenowego według wzoru RR-1 z podziałem na województwa, oddzielnie dla każdego inwestora centralnego,
3)
zbiorcze zestawienie przyjętych zleceń z planu inwestycyjnego i spoza planu inwestycyjnego według wzoru RR-2a, stanowiącego załącznik nr 5, z podziałem na województwa,
4)
zbiorcze zestawienie nie przyjętych zleceń z planu inwestycyjnego i spoza planu inwestycyjnego według wzoru RR-2a.
§  13.
1.
Zjednoczenia nadzorujące przedsiębiorstwa budowlano-montażowe na podstawie otrzymanych materiałów opracują zbiorcze zestawienia wymienione w § 12 i przekażą te zestawienia nadzorującym je ministerstwom (prezydiom WRN) oraz właściwym zjednoczeniom wiodącym budownictwa i Wojewódzkiej Komisji Rozdziału Robót w Katowicach.
2.
Wyłącza się spod obiektowego rozpatrywania przez zjednoczenia wiodące budownictwa (Wojewódzką Komisję Rozdziału Robót w Katowicach) zleceń i rejestracji dokonanych przez inwestorów podległych Ministerstwom: Rolnictwa, Łączności, Komunikacji, Górnictwa i Energetyki, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Lekkiego oraz Przemysłu Spożywczego i Skupu - w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych podległych tym ministerstwom.
3.
Zjednoczenia nadzorujące przedsiębiorstwa budowlano-montażowe wyżej wymienionych ministerstw zobowiązane są przekazać zjednoczeniom wiodącym budownictwa (Wojewódzkiej Komisji Rozdziału Robót w Katowicach) zestawienia określone w § 12 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 jedynie w zakresie zleceń dokonanych przez inwestorów podległych innym ministerstwom oraz zestawienia określone w § 12 ust. 2 pkt 3 i 4.
§  14.
1.
Materiały przekazane przez zjednoczenia nadzorujące przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, o których mowa w § 13, będą podstawą do opracowania przez zjednoczenia wiodące budownictwa, a na terenie województwa katowickiego przez Wojewódzką Komisję Rozdziału Robót, wojewódzkich bilansów, których zakres ustala instrukcja dotycząca opracowania projektu planu budownictwa na lata 1965 i 1966.
2.
Bilanse te powinny uwzględniać w poszczególnych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych 3% rezerwę na roboty poślizgowe nie wykonane w 1964 r.

Rozdział  3.

Przepisy końcowe.

§  15. 1
1.
Znosi się wojewódzkie komisje rozdziału robót, z wyjątkiem Wojewódzkiej Komisji Rozdziału Robót w Katowicach.
2.
Zakres działania zniesionych wojewódzkich komisji rozdziału robót przejmą zjednoczenia wiodące budownictwa, których spis zawiera załącznik nr 6 do zarządzenia.
§  16. 2
Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów ustali szczegółowy zakres działania zjednoczeń wiodących budownictwa, szczegółowy terminarz i zakres prac związanych z wykonaniem niniejszego zarządzenia, a w szczególności określi zakres współpracy pomiędzy zjednoczeniami wiodącymi budownictwa (Wojewódzką Komisją Rozdziału Robót w Katowicach) a zjednoczeniami nadzorującymi przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, jak również zasady i tryb udzielania podzleceń.
§  17.
1.
Przez zadania lub obiekty kontynuowane należy rozumieć zadania lub obiekty rozpoczęte lub przewidziane do rozpoczęcia do dnia 31 grudnia 1964 r.
2.
Przez zadania lub obiekty nowo rozpoczynane należy rozumieć zadania lub obiekty rozpoczynane po dniu 1 stycznia 1965 r.
§  18.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ZAŚWIADCZENIE NR ....

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

KWESTIONARIUSZ OBIEKTOWY **)

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

SPIS ZLECEŃ Z PLANU INWESTYCYJNEGO 1965 i 1966 R.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

SPIS ZLECEŃ NA WYKONANIE ROBÓT BUDOWLANO MONTAŻOWYCH SPOZA PLANU INWESTYCYJNEGO W 1965 R.

NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ...............

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

ZBIORCZE ZESTAWIENIE ZLECEŃ NA 196... R. OBJĘTYCH PORTFELEM W GENERALNYM I BEZPOŚREDNIM WYKONAWSTWIE REALIZOWANYCH NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ......

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

WYKAZ ZJEDNOCZEŃ WIODĄCYCH BUDOWNICTWA

grafika
1 Z dniem 29 maja 1967 r. § 15 traci moc w zakresie organizacji, trybu oraz bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych, zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 2 zarządzenia nr 30 z dnia 19 maja 1967 r. w sprawie ramowych zasad, trybu i organizacji bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych (M.P.67.29.137).
2 Z dniem 29 maja 1967 r. § 16 traci moc w zakresie organizacji, trybu oraz bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych, zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 2 zarządzenia nr 30 z dnia 19 maja 1967 r. w sprawie ramowych zasad, trybu i organizacji bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych (M.P.67.29.137).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1964.30.133

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Wstępne prace związane z opracowaniem projektów planu inwestycyjnego i planu budownictwa na lata 1965 i 1966.
Data aktu: 30/04/1964
Data ogłoszenia: 11/05/1964
Data wejścia w życie: 11/05/1964