Branżowe warunki dostaw maszyn, narzędzi i urządzeń rolniczych oraz części wymiennych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU CIĘŻKIEGO
z dnia 23 marca 1959 r.
w sprawie branżowych warunków dostaw maszyn, narzędzi i urządzeń rolniczych oraz części wymiennych.

Na podstawie art. 3 ust. 2 dekretu z dnia 16 maja 1956 r. o umowach dostawy pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 16, poz. 87) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się branżowe warunki dostaw maszyn, narzędzi i urządzeń rolniczych oraz części wymiennych, zawarte w załączniku do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

BRANŻOWE WARUNKI DOSTAW MASZYN, NARZĘDZI I URZĄDZEŃ ROLNICZYCH ORAZ CZĘŚCI WYMIENNYCH

§ 1.
1.
Niniejsze branżowe warunki dostaw dotyczą dostaw dokonywanych przez przedsiębiorstwa produkcyjne wchodzące w skład Zjednoczenia Przemysłu Maszyn Rolniczych oraz przez inne przedsiębiorstwa resortu przemysłu ciężkiego, wytwarzające maszyny, narzędzia lub urządzenia rolnicze - na rzecz uspołecznionych przedsiębiorstw handlowych.
2.
W stosunku do spółdzielczych przedsiębiorstw handlowych w charakterze dostawców mogą występować również przedsiębiorstwa handlowe wchodzące w skład Zjednoczenia Przemysłu Maszyn Rolniczych.
§  2.
W sprawach nie unormowanych w niniejszych branżowych warunkach dostaw należy stosować - jeżeli nic innego nie wynika z ich przepisów - odpowiednie postanowienia ogólnych warunków dostawy w obrocie krajowym, stanowiące załącznik nr 2 do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 15 października 1956 r. w sprawie przydziałów, rozdzielników, uzgodnień dostaw i ogólnych warunków dostawy (Monitor Polski Nr 89, poz. 1016).

Umowy dostawy i terminy ich zawierania.

§  3.
1.
Wszystkie dostawy dokonywane są na podstawie umów zawartych w formie aktu podpisanego przez obie strony bądź w drodze złożenia przez odbiorcę zamówienia i przyjęcia tego zamówienia przez dostawcę.
2.
Przez zawarcie umowy dostawy dostawca zobowiązuje się dostarczyć odbiorcy określone w umowie artykuły, a odbiorca zobowiązuje się przyjąć te artykuły i zapłacić należność.
§  4.
Umowa dostawy powinna zawierać:
1)
nazwę i adres dostawcy,
2)
nazwę i adres odbiorcy ze wskazaniem jednostki nadrzędnej,
3)
określenie przedmiotu dostawy z podaniem szczegółowych żądań odbiorcy co do opakowania, wyposażenia, prób technicznych itp.,
4)
określenie ceny ze wskazaniem podstawy jej ustalenia,
5)
terminy odbioru lub wysyłki ze wskazaniem ilości towaru, które w poszczególnych terminach mają być dostarczone,
6)
sposób i miejsce realizacji dostawy (dokładny adres),
7)
dane o charakterze finansowym (nazwę i siedzibę banku płatnika, nr konta bankowego itp.),
8)
powołanie się na właściwe przepisy w sprawie warunków dostaw,
9)
podpisy osób upoważnionych do zawarcia umowy.
§  5.
1.
Umowy zawiera się na okresy kwartalne, najpóźniej na 100 dni przed rozpoczęciem kwartału, w którym ma nastąpić dostawa.
2.
W razie przesłania zamówienia pocztą termin złożenia zamówienia uważa się za zachowany, jeśli zamówienie oddano na pocztę w ostatnim jego dniu.
3.
Dostawca obowiązany jest potwierdzić zamówienie nie później niż na 90 dni przed rozpoczęciem kwartału, w którym ma nastąpić dostawa. Brak potwierdzenia w tym terminie jest równoznaczny z przyjęciem zamówienia.
4.
W razie niemożności przyjęcia zamówienia dostawca obowiązany jest powiadomić o tym niezwłocznie również jednostkę nadrzędną dostawcy i odbiorcy.
§  6.
Jeżeli dostawca w terminie określonym w § 5 ust. 3 odmówi całkowicie lub częściowo przyjęcia zamówienia, odbiorca - jeśli nie godzi się ze stanowiskiem dostawcy - powinien niezwłocznie zwrócić się do swej jednostki nadrzędnej z wnioskiem o podjęcie kroków mających na celu uzgodnienie stanowisk. Jednostka nadrzędna odbiorcy wystąpi w tej sprawie do jednostki nadrzędnej dostawcy w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o odmowie przyjęcia zamówienia.
§  7.
Odbiorca może złożyć zamówienie po upływie terminu określonego w § 5 ust. 1, będzie ono jednak zrealizowane w miarę możliwości dostawcy, który przyjmie zamówienie do wykonania lub odmówi dostawy w ciągu 10 dni od daty otrzymania zamówienia.

Dostawa i odbiór towaru oraz gwarancje.

§  8.
Dostawa towaru następuje zależnie od warunków umowy w chwili:
1)
przekazania towaru przez dostawcę przewoźnikowi do przewozu,
2)
odbioru towaru przez odbiorcę w magazynie dostawcy,
3)
odbioru towaru w magazynie własnym odbiorcy, jeżeli dostawca dostarczył towar własnym środkiem transportowym.
§  9.
1.
Z chwilą nadania towaru do przewozu szkoda powstała na skutek utraty lub uszkodzenia obciąża odbiorcę.
2.
W razie odbioru towaru przez odbiorcę w magazynie dostawcy ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru przechodzi na odbiorcę z chwilą dokonania odbioru.
3.
Jeżeli dostawca przesyła towar własnym środkiem transportu, ponosi on ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru do chwili odebrania go przez odbiorcę.
§  10.
Dostawca ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikłą w czasie transportu, jeśli powstała z jego winy, a w szczególności na skutek wad towaru, niewłaściwego załadowania lub opakowania oraz braku szczegółowej specyfikacji.
§  11.
1.
Na żądanie i na koszt odbiorcy dostawca obowiązany jest ubezpieczyć towar oddany do przewozu przewoźnikowi.
2.
Dochodzenie wynagrodzenia szkody, wynikłej podczas transportu, obciąża odbiorcę, któremu dostawca udostępnia wszelkie potrzebne w tym celu dokumenty.
§  12.
1.
W razie stwierdzenia uszkodzeń lub braków ilościowych przy odbiorze przesyłki dostarczonej przez przewoźnika odbiorca winien w ciągu 24 godzin sporządzić odpowiedni protokół z udziałem przedstawiciela przewoźnika i niezwłocznie powiadomić o tym dostawcę.
2.
Tryb załatwiania reklamacji, dotyczących szkód powstałych w czasie transportu, określają w stosunku do przewoźnika odpowiednie przepisy.
§  13.
1.
Z chwilą przyjęcia i pokwitowania towaru przez odbiorcę służy mu w stosunku do dostawcy prawo reklamacji jedynie z tytułu wad ukrytych.
2.
Zakres gwarancji i tryb załatwienia reklamacji z tytułu wad ukrytych określają przepisy o gwarancjach, stanowiące załącznik nr 1 do niniejszych warunków dostaw.
3.
Wykaz sprzętu rolniczego objętego gwarancją stanowi załącznik nr 2 do niniejszych warunków dostaw.
4.
Reklamacje z tytułu wad ukrytych w stosunku do sprzętu rolniczego nie objętego gwarancjami załatwiane są według ogólnych przepisów o rękojmi z tego tytułu.

Opakowanie.

§  14.
1.
Dostawa towaru odbywa się w odpowiednim opakowaniu, którego wartość wkalkulowana jest w cenę towaru.
2.
W razie żądania odbiorcy dostawy towaru w opakowaniu specjalnym odbiorca pokrywa różnicę kosztu opakowań.
3.
Drobne części wyposażenia, nie wmontowane na stałe w maszyny, narzędzia lub urządzenia rolnicze, wysyła się w odpowiednim opakowaniu, którego wartość wkalkulowana jest w cenę towaru.
4.
Wysyłka wyposażenia, o którym mowa w ust. 3, następuje osobną przesyłką drobnicową lub ekspresową, o ile przesyłka zasadnicza dokonana jest w wagonach odkrytych, przy czym odbiorcę towaru uprzedza się o tym w liście przewozowym, dotyczącym przesyłki zasadniczej.
§  15.
1.
Części wymienne wysyła się luzem lub w opakowaniu odpowiednim do danego rodzaju części.
2.
Opakowania przystosowane do wielokrotnego użytku podlegają zwrotowi.
3.
Zasady obrotu i kary za ewentualne niezwrócenie opakowań zwrotnych określają ogólne warunki dostaw, o których mowa w § 2.

Warunki dostawy, ceny i rozliczenia.

§  16.
Dostawa towaru odbywa się na warunkach:
1)
franco wagon stacja odbiorcy - przy dostawach między stronami określonymi w § 1 ust. 1 oraz przy dostawach w tranzycie rozliczanym między stronami określonymi w § 1 ust. 2,
2)
loco magazyn dostawcy - przy wszelkich innych dostawach między stronami określonymi w § 1 ust. 2.
§  17.
1.
W cenę towaru wkalkulowany jest koszt załadunku i przewozu zwyczajną wagonową przesyłką kolejową.
2.
Jeżeli odbiorca żąda przewozu innymi środkami transportu lub innym rodzajem przesyłki, pokrywa wynikającą stąd różnicę kosztu.
§  18.
1.
Dostawy towaru, dokonywane między stronami określonymi w § 1 ust. 1, liczone są po cenach detalicznych obowiązujących w dniu dostawy, pomniejszonych o marżę hurtową i detaliczną.
2.
Przy dostawach towaru między stronami określonymi w § 1 ust. 2 w razie odbioru towaru z magazynu, odbiorcy przysługuje realizacja pełnej marży detalicznej i 0,4 marży hurtowej, a przy dostawach dokonywanych w tranzycie rozliczanym - pełna marża detaliczna i 0,80 marży hurtowej.
§  19.
1.
Podstawą rozliczeń jest faktura wystawiona po całkowitym lub częściowym wykonaniu zamówienia.
2.
Dniem wykonania zamówienia lub umowy jest dzień wydania lub wysyłki towaru przez dostawcę.
§  20.
Odbiorca może odmówić zapłaty w przypadku, gdy rozliczenia następują w drodze inkasa bankowego:
1)
całkowicie, gdy:
a)
nie zamówił towaru albo towar dostarczono przed lub po ustalonych terminach,
b)
dostarczony towar w całości nie odpowiada obowiązującym normom jakościowym,
c)
uprzednio już zapłacił za towar,
d)
dostarczony towar nie nadaje się do użytku jako nie skompletowany,
e)
towar nadesłano pod niewłaściwym adresem,
f)
dostarczono towar w całości bez wymaganych oznaczeń,
g)
dostarczono towar bez instrukcji o obsłudze, a jeżeli chodzi o sprzęt rolniczy objęty gwarancjami - również gdy dostarczono go bez kart gwarancyjnych;
2)
częściowo, gdy:
a)
nie zastosowano właściwych cen i marż zgodnie z niniejszymi przepisami,
b)
nadesłano towar w ilościach przewyższających zamówienie,
c)
nadesłano obok towaru zamówionego również nie zamówiony,
d)
za nadesłany towar odbiorca częściowo już zapłacił,
e)
faktura wykazuje błędy rachunkowe,
f)
część towaru wykazuje wady jakościowe,
g)
część towaru nie nadaje się do użytku, jako nie skompletowana,
h)
część towaru nadesłano pod niewłaściwym adresem,
i)
dostawca nie potrącił płatnikowi należnych kar umownych,
j)
nadesłano część towaru bez wymaganych oznaczeń, instrukcji o obsłudze, a jeżeli chodzi o sprzęt objęty gwarancjami - również gdy nadesłano jego część bez kart gwarancyjnych.
§  21.
Sposób zapłaty regulują obowiązujące przepisy o rozliczeniach.

Zmiany umowy, odstąpienia od umowy oraz kary za niewykonanie zobowiązań umownych.

§  22.
1.
Jednostka nadrzędna odbiorcy może w porozumieniu z jednostką nadrzędną dostawcy przejąć do dyspozycji centralnej zamówienia złożone przez podległe jej jednostki handlowe.
2.
Strony mają prawo zmienić umowę lub od niej odstąpić:
1)
za wzajemną zgodą,
2)
na uzgodnione zarządzenie jednostek nadrzędnych stron.
§  23.
Strona inicjująca odstąpienie od umowy płaci drugiej stronie karę przewidzianą ogólnymi warunkami dostaw w rozdziale o wynagrodzeniu szkód rzeczywistych i karach oraz pokrywa wszelkie szkody, jeżeli przekraczają one wysokość ustalonych kar.
§  24.
1.
Kary umowne, jakie obowiązują strony w razie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, określają ogólne warunki dostaw w obrocie krajowym.
2.
Kary liczone są od wartości w cenach zbytu nie wykonanej lub nienależycie wykonanej umowy.

Oznaczenie towaru.

§  25.
1.
Wszystkie maszyny, narzędzia i urządzenia rolnicze powinny posiadać trwałą tabliczkę firmową z podaniem nazwy producenta, nazwy przedmiotu, symbolu katalogowego, roku produkcji, znaku kontroli technicznej i ceny detalicznej.
2.
Wszystkie części wymienne powinny być zaopatrzone w metki oraz ocechowane zgodnie z oznaczeniami katalogowymi przez odlewanie, wybijanie, wytłaczanie lub malowanie oznaczeń. Części wymienne drobne, do których nie można stosować tych metod oznaczania, należy cechować na opakowaniu.

Załącznik  Nr 1

PRZEPISY O GWARANCJI
1.
Przez udzielenie gwarancji dostawca zobowiązuje się w okresie objętym gwarancją do bezpłatnej naprawy uszkodzonej maszyny, dostarczenia użytkownikowi nowych, wykonanych właściwie części, pokrycia kosztów zakupu tych części lub wymiany całej maszyny, jeżeli uszkodzenie maszyny nastąpiło w okresie gwarancji z winy dostawcy, z powodu wad ukrytych (np. na skutek wadliwego wykonania maszyny lub jej części bądź użycia nieodpowiednich materiałów oraz komisyjnie stwierdzonych braków w zaplombowanym opakowaniu). Gwarancją dostawcy objęte są wszystkie elementy maszyny, osprzęt i części wymienne, z wyjątkiem ogumienia. Gwarancją nie obejmuje się tych części, których fizyczne zużycie w wyniku pracy następuje przed upływem okresu gwarancyjnego.
2.
Przez użytkownika rozumie się osobę fizyczną lub prawną nabywającą sprzęt w celu jego fizycznej eksploatacji.
3.
Użytkownik korzysta z 12-miesięcznego okresu gwarancyjnego liczonego od daty nabycia sprzętu przez niego, jednakże pod warunkiem że okres ten mieści się w okresie 3 lat liczonym od daty dokonania dostawy sprzętu przez dostawcę. Okres gwarancyjny przedłuża się o czas trwania napraw gwarancyjnych, które muszą być uwidocznione na karcie gwarancyjnej. Jeżeli w chwili nabywania sprzętu przez użytkownika upłynął od dnia dostawy okres przekraczający 2 lata, odbiorca jest obowiązany dokonać przewartościowania maszyny, przy czym obniżka z tego tytułu może wynosić 0,5% wartości za każdy miesiąc brakujący do pełnego 12-miesięcznego okresu gwarancji.
4.
Uznanie reklamacji z tytułu gwarancji (wady ukryte) następuje wówczas, jeśli uszkodzenie wynikło podczas eksploatacji zgodnej z instrukcją o obsłudze, z zachowaniem wszystkich czynności konserwacyjnych i właściwego składowania przez odbiorcę. W odniesieniu do maszyn prostych reklamacje uznaje się, jeżeli eksploatacja ich nie odbiegała od powszechnie obowiązujących zasad.
5.
Dokonanie jakichkolwiek zmian technicznych, niewłaściwe użytkowanie albo brek odpowiedniej konserwacji lub należytego składowania zwalnia dostawcę od obowiązku napraw gwarancyjnych.
6.
Podstawą do załatwienia reklamacji w okresie gwarancyjnym jest kupon reklamacyjny z poświadczoną na nim datą nabycia maszyny. Użytkownik zakupując maszynę, która jest objęta gwarancją, otrzymuje kartę gwarancyjną z numerem fabrycznym maszyny wraz z kuponami reklamacyjnymi, na których musi być wpisana przez odbiorcę data dokonanej sprzedaży. Za niezamieszczenie daty nabycia na karcie gwarancyjnej odpowiedzialność ponosi odbiorca. Karta gwarancyjna zawiera datę upływu okresu gwarancyjnego. Karta gwarancyjna i kupony reklamacyjne dotyczą wyłącznie tego sprzętu, do którego zostały dołączone przy sprzedaży.
7.
Reklamacje przyjmuje w zasadzie odbiorca, u którego dokonano zakupu sprzętu, przy czym odbiorca obowiązany jest do przyjęcia każdej zgłoszonej reklamacji. Użytkownik ma również prawo reklamowania bezpośrednio u dostawcy.
8.
Reklamacje dzielą się w zależności od rozmiaru uszkodzenia na reklamacje dotyczące poważnych uszkodzeń i reklamacje dotyczące drobnych uszkodzeń, usterek lub niedomagań.

Reklamacje dotyczące poważnych uszkodzeń.

9.
Reklamacje zaliczone do tej grupy są to reklamacje typu awaryjnego:
1)
wymagające fachowego demontażu i naprawy,
2)
dotyczące maszyn bądź części o dużych wymiarach, co powoduje trudności transportowe,
3)
dotyczące części lub zespołów maszyn zaplombowanych przez dostawcę bądź zastrzeżonych w karcie gwarancyjnej do naprawy wyłącznie przez fabrykę.
10.
W razie zgłoszenia reklamacji u odbiorcy przez użytkownika odbiorca jest obowiązany wypełnić formularz reklamacyjny w 3 egzemplarzach, z których jeden zostanie wysłany do dostawcy, drugi należy wręczyć reklamującemu, a trzeci zaś pozostanie u odbiorcy. Składając reklamację bezpośrednio u dostawcy użytkownik jest obowiązany wysłać do niego wyłącznie kupon reklamacyjny.
11.
Dostawca zobowiązany jest do natychmiastowego, najpóźniej w ciągu 3 dni od otrzymania reklamacji, poinformowania odbiorcy i użytkownika o dalszym trybie załatwienia reklamacji przez:
1)
podanie terminu wysłania przedstawiciela w celu oceny uszkodzenia lub jego usunięcia na miejscu,
2)
wskazanie zakładu, który w imieniu dostawcy usunie uszkodzenia na miejscu,
3)
udzielenie zezwolenia na wymianę uszkodzonego zespołu lub części przez fachowca wskazanego przez użytkownika lub odbiorcę albo przez samego odbiorcę lub użytkownika we własnym zakresie, jeżeli taka propozycja była zawarta w reklamacji,
4)
propozycję wydania użytkownikowi nowej maszyny z magazynów odbiorcy,
5)
powiadomienie o odrzuceniu reklamacji z podaniem uzasadnienia oraz informację o sposobie usunięcia uszkodzenia.
12.
W razie gdy między dostawcą a użytkownikiem nie zostanie uzgodniony inny termin załatwienia reklamacji, to jeżeli w ciągu 14 dni, a w stosunku do maszyn wysoce skomplikowanych w ciągu 21 dni, odbiorca nie zostanie zawiadomiony o całkowitym załatwieniu reklamacji, powiadomi on telegraficznie dostawcę, że jeśli w terminie 3 dni reklamacja nie zostanie ostatecznie załatwiona, wyda użytkownikowi nową maszynę lub zwróci użytkownikowi równowartość wraz z pokryciem kosztów transportu. Uszkodzona maszyna pozostanie u odbiorcy do dyspozycji dostawcy, dostawca zaś zostanie obciążony przez odbiorcę wszystkimi kosztami związanymi z załatwieniem przez odbiorcę reklamacji.
13.
W razie delegowania przedstawiciela dostawcy na miejsce w celu bliższego zbadania zasadności reklamacji dostawca jest obowiązany najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia dokonania przeglądu maszyny powiadomić pisemnie odbiorcę i użytkownika o sposobie załatwienia reklamacji.
14.
Użytkownikowi przysługuje prawo odwołania się od decyzji dostawcy do władz nadrzędnych dostawcy bezpośrednio lub za pośrednictwem odbiorcy. Władze nadrzędne dostawcy powiadomią użytkownika i odbiorcę o swojej decyzji w sprawie złożonego odwołania w ciągu 14 dni.

Reklamacje dotyczące drobnych uszkodzeń, usterek lub niedomagań.

15.
Do grupy tej zalicza się reklamacje, które można bez trudu załatwić przez wymianę uszkodzonych części bądź zespołu, zakupując je po obowiązujących cenach u odbiorcy bądź gdziekolwiek indziej. Uszkodzone części czy zespoły powinny być złożone u odbiorcy, który wówczas wypełnia formularz reklamacyjny i przesyła go wraz z kuponem reklamacyjnym do dostawcy. Zdeponowane u odbiorcy uszkodzone części i zespoły będą weryfikowane w terminach uzgodnionych z dostawcą, nie rzadziej jednak niż raz na 2 miesiące. Weryfikacji dokonywać będzie upoważniony przez dostawcę jego przedstawiciel. Uznanie reklamacji zobowiązuje dostawcę do zwrotu użytkownikowi kosztów zakupionej przez niego części lub zespołu.
16.
Jeżeli użytkownik nie ma możliwości zakupienia nowej części lub zespołu bądź też nie zgodzi się na pokrycie kosztów nabycia części wymiennych, reklamację należy załatwić w trybie normalnym, traktując ją jak awaryjną.
17.
Jeśli dostawca zażąda wysłania uszkodzonej części do fabryki lub wskazanego przez niego przedstawiciela, użytkownik wysyła je tymczasem na swój koszt. Użytkownik powinien zamieścić w przesłanej do dostawcy reklamacji uwagę, czy w razie odmownego jej załatwienia dostawca na koszt użytkownika ma mu przesłać nową część i uszkodzoną, czy też tylko nową bądź uszkodzoną.
18.
W razie uznania reklamacji dostawca zwraca użytkownikowi najpóźniej w ciągu 5 dni od daty otrzymania reklamacji nową część oraz koszty przesyłki do fabryki części uszkodzonej.
19.
Dostawca, nie uznając reklamacji, jest obowiązany w ciągu 5 dni od daty jej otrzymania powiadomić o swoim stanowisku użytkownika oraz odbiorcę. Równocześnie, zależnie od dyspozycji użytkownika podanej w reklamacji, dostawca dokonuje wysyłki nowej lub uszkodzonej części albo obu jednocześnie. Odesłanie przez dostawcę do użytkownika uszkodzonej części może nastąpić jedynie w razie reklamacji nie uznanej.
20.
Użytkownikowi przysługuje również prawo odwołania się od decyzji dostawcy do jego władz nadrzędnych według zasad ustalonych w ust. 14.

Przepisy końcowe.

21.
Czynności określone w ust. 10 odbiorca wykonuje bezpłatnie. W razie uzasadnionej potrzeby dokonania zawiadomienia telegraficznego lub telefonicznego dostawca pokrywa odbiorcy koszty poniesione w związku z takim zawiadomieniem.
22.
W razie wykonywania przez odbiorcę na zlecenie dostawcy usług reklamacyjnych, z wyjątkiem omówionych w ust. 10, dostawca płaci odbiorcy niezależnie od wszystkich udokumentowanych kosztów związanych z załatwieniem reklamacji następujące opłaty ryczałtowe:
1)
przy wysokości faktury do 100 zł - 10 zł,
2)
" " " " 500 zł - 20 zł,
3)
" " " " do 1.000 zł - 30 zł,
4)
" " " powyżej 1.000 zł - 50 zł.

Postępowanie przewidziane w ust. 15 uprawnia odbiorcę do pobrania opłaty ryczałtowej dopiero po dokonaniu weryfikacji przez przedstawiciela dostawcy.

Załącznik  Nr 2

WYKAZ MASZYN, NARZĘDZI I URZĄDZEŃ ROLNICZYCH OBJĘTYCH GWARANCJĄ

1. Siewniki nawozowe

2. Siewniki zbożowe

3. Siewniki do traw i koniczyn

4. Siekacze

5. Młocarnie

6. Sieczkarnie

7. Wialnie

8. Pługi koleśne

9. Pługi ramowe

10. Kultywatory konne

11. Pielniki

12. Wieloraki

13. Brony sprężynowe

14. Kosiarki

15. Żniwiarki

16. Snopowiązałki

17. Grabie konne

18. Sadzarki do ziemniaków

19. Kopaczki

20. Śrutowniki

21. Kieraty

22. Sortowniki

23. Pługi łąkowe ciągnikowe

24. Pługi ciągnikowe

25. Wyrywacze lnu

26. Roztrząsacze obornika

27. Pługi bezkoleśne

28. Beczki

29. Parniki

30. Dmuchawy

31. Obsypniki

32. Brony talerzowe

33. Młynki

34. Rozlewacze

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024