Zakres i tryb koordynowania działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji z działalnością Najwyższej Izby Kontroli.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 20 listopada 1958 r.
w sprawie zakresu i trybu koordynowania działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji z działalnością Najwyższej Izby Kontroli.

W celu skoordynowania działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji z działalnością Najwyższej Izby Kontroli, należytego wykorzystania wyników kontroli oraz uniknięcia zbiegu kontroli Rada Państwa na podstawie art. 9 ustawy z dnia 13 grudnia 1957 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. Nr 61, poz. 330) postanawia, co następuje:
§  1.
Następujące organy kontroli, rewizji i inspekcji obowiązane są do koordynowania swojej działalności z działalnością Najwyższej Izby Kontroli, zwanej w dalszych przepisach "NIK":

- księgowi-rewidenci we wszystkich resortach,

- Główny Inspektorat Kontrolno-Rewizyjny Ministerstwa Finansów oraz inspektoraty kontrolno-rewizyjne przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych w zakresie kontroli finansowo-ekonomicznych,

- organy kontroli, rewizji i inspekcji Ministerstwa Finansów oraz instytucji kredytowych i finansowych, podległych Ministerstwu Finansów,

- Państwowa Inspekcja Handlowa,

- Główna Kontrola Wojskowa,

-Wydział Kontroli Zużycia Drewna Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego,

- Inspekcja Centralnego Zarządu Ubezpieczeń Społecznych.

§  2.
Organy, o których mowa w § 1, zwane dalej "organami kontroli", obowiązane są:
a)
uzgadniać z NIK kwartalne plany kontroli,
b)
przeprowadzać w przypadkach szczególnie uzasadnionych niektóre kontrole wspólnie z NIK pod jej kierownictwem,
c)
wykonywać kontrole doraźne zlecone przez NIK,
d)
przesyłać do NIK wyniki ważniejszych kontroli oraz okresowe sprawozdania.
§  3.
1.
Organy kontroli uzgadniają, w zależności od swojego zakresu i zasięgu działania, swoje kwartalne plany kontroli odpowiednio z NIK lub z właściwą delegaturą.
2.
Kwartalne plany kontroli wymieniają tematy kontroli, a w miarę potrzeby - jednostki objęte kontrolą i czasokres kontroli.
§  4.
1.
Kontrole wspólne polegają na uczestnictwie inspektorów NIK i inspektorów innych organów kontroli w łącznej ekipie kontrolnej; w tych przypadkach kierownictwo kontrolą i kierowanie wystąpień zawierających uwagi i wnioski należy do NIK.
2.
Wspólne przeprowadzenie kontroli może również polegać na uzgodnieniu organizacji kontroli oraz wspólnym ustaleniu tematów kontroli, jednostek, czasokresu, a w miarę potrzeby - również składu ekip kontrolnych i postępowania pokontrolnego.
§  5.
Zlecenia w przedmiocie wykonania kontroli doraźnych powinny określać temat i jednostki podlegające kontroli oraz w miarę potrzeby - termin przeprowadzenia kontroli i wskazówki metodyczne.
§  6.
1.
Organy kontroli przesyłają do NIK wyniki ważniejszych kontroli bezzwłocznie po ich zakończeniu.
2.
Organy kontroli przesyłają do NIK odpisy sprawozdań kwartalnych ze swej działalności.
§  7.
NIK i jej delegatury mogą zwoływać narady z organami kontroli w celu wymiany doświadczeń w zakresie metod, techniki i organizacji kontroli.
§  8.
1.
Organy kontroli wymienione w § 1 oraz wszelkie inne organy kontroli, rewizji i inspekcji są obowiązane do wykonywania kontroli doraźnych na zlecenie NIK.
2.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów może zobowiązać organy kontroli, rewizji i inspekcji nie wymienione w § 1 do koordynowania swojej działalności z działalnością NIK w zakresie nie wykraczającym poza postanowienia niniejszej uchwały.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1959 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1958.95.517

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zakres i tryb koordynowania działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji z działalnością Najwyższej Izby Kontroli.
Data aktu: 20/11/1958
Data ogłoszenia: 12/12/1958
Data wejścia w życie: 01/01/1959