Zasady i tryb sporządzania, zatwierdzania i wykonywania preliminarzy zakładów budżetowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 21 grudnia 1957 r.
w sprawie zasad i trybu sporządzania, zatwierdzania i wykonywania preliminarzy zakładów budżetowych.

Na podstawie § 7 uchwały nr 432 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1957 r. w sprawie zakładów budżetowych (Monitor Polski Nr 89, poz. 530) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Preliminarze zakładów budżetowych obejmują ich dochody i wydatki oraz salda (stan środków pieniężnych) na początek i koniec roku.
2.
Do preliminarzy zakładów budżetowych należy dołączyć:
1)
kalkulację dochodów,
2)
uzasadnienie wydatków,
3)
tablicę kalkulacyjną zatrudnienia i płac.
3.
Wzory preliminarza i załączników do niego ustala załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Klasyfikację dochodów i wydatków zakładów budżetowych ustala załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§  3.
1.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) za zgodą Ministra Finansów mogą w stosunku do poszczególnych zakładów budżetowych lub ich rodzajów wprowadzić zmiany ustalonych wzorów preliminarza i załączników do niego, jak również klasyfikacji dochodów i wydatków.
2.
Zmiany klasyfikacji mogą polegać w szczególności na rozbudowie klasyfikacji dochodów według poszczególnych źródeł dochodów własnych oraz na wprowadzeniu do klasyfikacji wydatków podziału na rozdziały, odpowiadające poszczególnym kierunkom działalności lub komórkom organizacyjnym zakładu.
§  4.
1.
Preliminarze zakładów budżetowych budżetu centralnego podlegają zatwierdzeniu na zasadach, w trybie i w terminach przewidzianych dla zatwierdzania preliminarzy dochodów i preliminarzy wydatków budżetu centralnego.
2.
Jeżeli zatwierdzenie preliminarzy w trybie określonym w ust. 1 nie nastąpi przed początkiem roku budżetowego, jednostkowe preliminarze zakładów budżetowych podlegają wstępnemu zatwierdzeniu przez ich nadrzędne jednostki organizacyjne.
3.
Przy wstępnym zatwierdzaniu należy przestrzegać zgodności ze wstępnie ustalonymi przez Ministerstwo Finansów dla zbiorczych preliminarzy zakładów budżetowych kwotami:
1)
dotacji z budżetu na pokrycie niedoboru,
2)
wpłat do budżetu,
3)
funduszu płac,
4)
inwestycji zdecentralizowanych oraz dotacji z budżetu na ten cel,
5)
kapitalnych remontów.
§  5.
Przy zatwierdzaniu preliminarzy zakładów budżetowych budżetów terenowych stosuje się odpowiednio przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 1953 r. w sprawie zatwierdzania objętych budżetami terenowymi preliminarzy jednostek budżetowych oraz bilansów dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych (Monitor Polski Nr A-64, poz. 781).
§  6.
1.
Zatwierdzenie jednostkowego preliminarza zakładu budżetowego stanowi dla właściwego oddziału Narodowego Banku Polskiego podstawę do otwarcia rachunku bankowego oraz do przyjmowania na ten rachunek wpłat i dokonywania zeń wypłat.
2.
Zatwierdzenie wstępne utrzymuje moc do chwili zatwierdzenia ostatecznego, nie dłużej jednak niż 21 dni od zatwierdzenia przez Ministerstwo Finansów preliminarza zbiorczego.
§  7.
1.
Wypłaty z rachunku bankowego zakładu budżetowego są ograniczone wysokością posiadanych na rachunku sum.
2.
Wydatki zakładu budżetowego poza wpłatami do budżetu nie mogą przekraczać kwot ustalonych w poszczególnych paragrafach preliminarza.
3.
Właściwe oddziały Narodowego Banku Polskiego czuwają nad tym, aby wydatki zakładów budżetowych nie przekraczały ogólnej sumy preliminarza.
§  8.
1.
Zmiany preliminarzy zakładów budżetowych, polegające na powiększeniu dotacji z budżetu, mogą być dokonane dopiero po wprowadzeniu odpowiednich zmian w budżecie.
2.
Zwiększenia wydatków na inwestycje zdecentralizowane mogą być dokonywane bez zwiększenia dotacji z budżetu na ten cel.
3.
Zmiany preliminarzy zakładów budżetowych, polegające na zmniejszeniu wpłaty do budżetu, mogą być dokonywane tylko za zgodą właściwego organu finansowego.
4.
Poza przypadkami określonymi w ust. 1 i 3 zmiany preliminarzy jednostkowych mogą być dokonywane bez zmiany preliminarza zbiorczego.
5.
Nie stanowią zmian określonych w § 4 ust. 2 uchwały nr 432 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1957 r. w sprawie zakładów budżetowych (Monitor Polski Nr 89, poz. 530):
1)
przesunięcia między osobowym a bezosobowym funduszem płac,
2)
przesunięcia między inwestycjami zdecentralizowanymi a kapitalnymi remontami, jeżeli nie powodują one zmniejszenia kwoty inwestycji zdecentralizowanych poniżej przewidzianej w budżecie dotacji na ten cel,
3)
przesunięcia funduszu płac oraz wydatków na inwestycje zdecentralizowane i kapitalne remonty między preliminarzami jednostkowymi, objętymi jednym preliminarzem zbiorczym.
§  9.
1.
Zakłady budżetowe, których preliminarze przewidują wpłaty do budżetu, dokonują tych wpłat w ciągu 15 dni po zakończeniu kwartału.
2.
Wpłacie do budżetu podlega nadwyżka środków na rachunku bankowym ponad 1/12 preliminowanej rocznej kwoty wydatków własnych zmniejszona o kwotę nie wykorzystanych dotacji na inwestycje zdecentralizowane, z tym że suma kwartalnych wpłat do budżetu nie może być niższa od preliminowanej rocznej kwoty wpłat.
3.
Wpłaty do budżetu za ostatni kwartał dokonuje się w dniu 31 grudnia.
4.
W razie niedokonania przez zakład budżetowy wpłat do budżetu w terminach ustalonych w ust. 1 i 3 właściwy oddział Narodowego Banku Polskiego na podstawie zlecenia pokrycia należności budżetowych, wystawionego przez nadrzędną jednostkę organizacyjną zakładu budżetowego lub organ finansowy, dokona przelewu odpowiedniej kwoty na dochody budżetowe.
§  10.
1.
Kwartalne dotacje na pokrycie niedoboru przekazywane są zakładom budżetowym na podstawie odpowiednich wniosków w dwóch ratach.
2.
Jeżeli pozostałość środków na początek kwartału, zmniejszona o kwotę nie wykorzystanych dotacji na inwestycje zdecentralizowane, jest wyższa od 1/12 preliminowanej rocznej kwoty wydatków własnych, drugą ratę kwartalnej dotacji należy obniżyć o tę różnicę.
§  11.
W razie przekroczenia do końca ubiegłego kwartału funduszu płac ponad kwotę wynikającą z przemnożenia 1/4 preliminowanej kwoty tego funduszu przez liczbę zakończonych kwartałów wpłaty do budżetu podlegają zwiększeniu o kwotę przekroczenia, a dotacje z budżetu - zmniejszeniu o tę kwotę.
§  12.
1.
Odstępstwa od zasad określonych w § 9 ust. 2, § 10 i § 11 dopuszczalne są za zgodą właściwego organu finansowego.
2.
Odstępstwa od zasad określonych w § 9 ust. 2 i § 10 ust. 2 powinny być stosowane w szczególności w tych przypadkach, gdy:
1)
nadwyżki na rachunkach zakładów budżetowych, określone w § 9 ust. 2 i § 10 ust. 2, wynikają ze zwiększonych dochodów i wykorzystanie tych nadwyżek zostało uwzględnione przy zmianie preliminarzy,
2)
nadwyżki te wynikają z sezonowości dochodów lub wydatków,
3)
dokonanie określonego wydatku zostało z przyczyn nie zawinionych przez zakład budżetowy przesunięte na następny kwartał.
§  13.
1.
Nie wykorzystane dotacje na inwestycje zdecentralizowane podlegają do dnia 31 grudnia zwrotowi na wznowienie kredytu budżetowego, z którego zostały udzielone.
2.
Za nie wykorzystane dotacje na inwestycje zdecentralizowane uważa się sumę dotacji udzielonych na ten cel od początku roku, zmniejszoną o kwotę poniesionych wydatków na inwestycje zdecentralizowane.
3.
Przepis § 9 ust. 4 ma odpowiednie zastosowanie.
§  14.
1.
Zakłady budżetowe prowadzą rachunkowość według zasad określonych zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 marca 1956 r. w sprawie rachunkowości budżetowej (Monitor Polski Nr 29, poz. 390) stosując w księgowości konta przewidziane dla środków specjalnych, przy odpowiednim uzupełnieniu nazw tych kont, oraz konta odnoszące się do inwestycji.
2.
Zakłady budżetowe składają sprawozdania z wykonania swych preliminarzy w trybie określonym w przepisach o rachunkowości budżetowej według wzoru przewidzianego dla środków specjalnych przy odpowiedniej zmianie nazwy wzoru sprawozdania.
§  15.
1.
W uzasadnionych przypadkach zakłady budżetowe mogą być podzielone na oddziały prowadzące gospodarkę finansową na podstawie własnych preliminarzy i posiadające własne rachunki bankowe we właściwych terytorialnie oddziałach Narodowego Banku Polskiego.
2.
O podziale zakładu budżetowego na oddziały decyduje jego nadrzędna jednostka organizacyjna.
§  16.
1.
Preliminarze oddziałów zakładu budżetowego zatwierdza wstępnie lub ostatecznie kierownik zakładu budżetowego na podstawie wstępnie lub ostatecznie zatwierdzonego preliminarza zakładu.
2.
Zatwierdzenie wstępne preliminarza oddziału zakładu budżetowego utrzymuje moc do chwili zatwierdzenia ostatecznego, nie dłużej jednak niż 28 dni od zatwierdzenia przez Ministerstwo Finansów preliminarza zbiorczego.
3.
Równocześnie z zatwierdzeniem preliminarzy oddziałów kierownik zakładu budżetowego określa wysokość dochodów i wydatków będących w jego bezpośredniej gestii.
§  17.
1.
Zmiany preliminarzy oddziałów zakładu budżetowego przeprowadza kierownik zakładu.
2.
Zmiany preliminarzy oddziałów zakładu budżetowego, z których wynikają zmiany preliminarza zakładu budżetowego, mogą być wprowadzone dopiero po dokonaniu we właściwym trybie odpowiednich zmian preliminarza zakładu.
§  18.
1.
Oddziały zakładu budżetowego, których preliminarze przewidują odprowadzanie środków na rachunek zakładu, dokonują tych wpłat w ciągu 5 dni po zakończeniu kwartału.
2.
Wpłat za ostatni kwartał oddziały zakładu budżetowego dokonują na rachunek zakładu do dnia 20 grudnia.
§  19.
Do oddziałów zakładów budżetowych stosuje się odpowiednio przepisy §§ 1, 2, 3, 6, 7, 9 ust. 2-4 oraz §§ 10, 11, 12, 13 i 14 niniejszego zarządzenia.
§  20.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1958 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

JEDNOSTKOWY/ZBIORCZY PRELIMINARZ (ODDZIAŁU) ZAKŁADU(ÓW) BUDŻETOWEGO(YCH)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

KLASYFIKACJA DOCHODÓW I WYDATKÓW ZAKŁADÓW BUDŻETOWYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1958.1.4

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady i tryb sporządzania, zatwierdzania i wykonywania preliminarzy zakładów budżetowych.
Data aktu: 21/12/1957
Data ogłoszenia: 10/01/1958
Data wejścia w życie: 10/01/1958, 01/01/1958