Organizacja wewnętrzna i szczegółowy zakres działania Komitetu dla Spraw Turystyki.

ZARZĄDZENIE NR 112
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 maja 1957 r.
w sprawie organizacji wewnętrznej i szczegółowego zakresu działania Komitetu dla Spraw Turystyki.

Na podstawie § 2 ust. 2 uchwały nr 127 Rady Ministrów z dnia 8 marca 1952 r. w sprawie organizacji turystyki (Monitor Polski Nr A-26, poz. 341) zarządza się, co następuje:
§  1.
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres działania Komitetu dla Spraw Turystyki określa statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 203 Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 września 1952 r. w sprawie organizacji wewnętrznej i szczegółowego zakresu działania Komitetu dla Spraw Turystyki (Monitor Polski Nr A-76, poz. 1209).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT KOMITETU DLA SPRAW TURYSTYKI

§ 1.
Komitet dla Spraw Turystyki, powołany uchwałą nr 127 Rady Ministrów z dnia 8 marca 1952 r. w sprawie organizacji turystyki (Monitor Polski Nr A-26, poz. 341), zwany w dalszym ciągu "Komitetem", działa na podstawie postanowień tej uchwały oraz niniejszego statutu.
§  2.
Komitet jest organem pracy Prezesa Rady Ministrów w zakresie całości spraw turystyki.
§  3.
Do zadań Komitetu należy stwarzanie warunków do rozwoju turystyki, pobudzanie i popieranie inicjatywy w tym zakresie oraz reprezentowanie całości spraw turystyki polskiej za granicą, a w szczególności:
1)
sprawy rozwoju turystyki krajowej i zagranicznej,
2)
opracowywanie i opiniowanie aktów prawnych dotyczących turystyki i krajoznawstwa,
3)
inicjowanie, koordynowanie programów i środków działalności turystycznej organów administracji państwowej, instytucji, przedsiębiorstw i organizacji społecznych w zakresie propagandy i informacji turystyczno-krajoznawczej, recepcji i obsługi turystycznej, zagospodarowania rejonów turystycznych, inwestycji oraz szkolenia kadr turystycznych,
4)
współdziałanie z właściwymi organami państwowymi w zakresie ochrony przyrody i opieki nad zabytkami kultury narodowej i zachowania swojszczyzny,
5)
opiniowanie i inicjowanie ogólnokrajowych planów produkcji i zaopatrzenia rynku w sprzęt turystyczny,
6)
opiniowanie ogólnokrajowych cen na sprzęt i usługi turystyczne,
7)
kierowanie propagandą i informacją turystyczna za granicą,
8)
inicjowanie, popieranie i koordynowanie działalności naukowo-badawczej w zakresie turystyki i krajoznawstwa,
9)
współdziałanie z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie szerzenia kultury sanitarnej,
10)
koordynowanie pracy wojewódzkich komitetów turystyki.
§  4.
W sprawach wymienionych w § 3 Komitet współdziała z właściwymi organami administracji państwowej, jak również z organizacjami społecznymi zainteresowanymi turystyką i krajoznawstwem.
§  5.
Ogół dochodów i wydatków Komitetu objęty jest budżetem Państwa i stanowi jego odrębną część.
§  6.
Ministerstwa, urzędy centralne, prezydia rad narodowych i jednostki gospodarki uspołecznionej obowiązane są - na żądanie Komitetu - dostarczyć potrzebnych materiałów i informacji w sprawach należących do zakresu działania Komitetu.
§  7.
W skład Komitetu - tworząc Plenum Komitetu - wchodzą:
1)
przewodniczący i zastępcy przewodniczącego Komitetu, zatwierdzani przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek Plenum Komitetu,
2)
pozostali członkowie Prezydium Komitetu wybierani przez Plenum Komitetu,
3)
przedstawiciele delegowani przez działające w zakresie ogólnokrajowym:
a)
organizacje turystyczne i ich wyodrębnione sekcje dla poszczególnych rodzajów turystyki,
b)
organizacje społeczne prowadzące również działalność turystyczną,
c)
naczelne organy administracji państwowej wyznaczone przez Prezesa Rady Ministrów,
d)
prezydia wojewódzkich rad narodowych i rad narodowych miast wyłączonych z województw,
e)
przedsiębiorstwa i zrzeszenia działające w zakresie usług turystycznych, wczasowych i uzdrowiskowych, wyznaczone przez właściwe władze zwierzchnie,
f)
instytucje reprezentujące uzdrowiska i ośrodki turystyczne w razie ich powstania,
4)
wybitni działacze i znawcy zagadnień turystyki lub dziedzin pokrewnych, powoływani przez Plenum Komitetu w liczbie do 20 osób na okres 3 lat.
§  8.
1.
Do zakresu działania Plenum Komitetu należy:
1)
ustalanie wytycznych i programów rozwoju turystyki,
2)
uchwalanie wytycznych w sprawach turystyki zagranicznej,
3)
opiniowanie projektów planów wieloletnich i rocznych, planów rozwoju turystyki, inwestycji oraz innej działalności gospodarczej związanej z turystyką,
4)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z rozwoju turystyki, z wykonania planów i z działalności Komitetu,
5)
rozpatrywanie i zatwierdzanie preliminarzy budżetowych Komitetu,
6)
ustalanie wytycznych dla gospodarki finansowej,
7)
wybór kandydatów na przewodniczącego i zastępców przewodniczącego Komitetu oraz wybór pozostałych członków Prezydium Komitetu,
8)
powoływanie komisji problemowych wraz z określeniem zakresu ich działalności i wybór przewodniczących komisji problemowych,
9)
powoływanie na członków Komitetu wybitnych działaczy i znawców turystyki lub dziedzin pokrewnych.
2.
Plenarne zebranie zwołuje przewodniczący co najmniej raz w roku. Na żądanie Prezydium Komitetu lub 1/3 liczby członków przewodniczący obowiązany jest zwołać nadzwyczajne plenarne zebranie w ciągu jednego miesiąca od zgłoszenia wniosku.
3.
Szczegółowe przepisy o trybie zwoływania, obradowania i podejmowania uchwał przez Plenum Komitetu ustala regulamin uchwalony przez Plenum Komitetu.
§  9.
1.
Organami Komitetu są:
1)
Prezydium Komitetu,
2)
przewodniczący Komitetu,
3)
komisje problemowe.
2.
Biurem Komitetu jest Sekretariat Komitetu kierowany przez przewodniczącego.
§  10.
1.
Prezydium Komitetu składa się z:
1)
przewodniczącego Komitetu i do 3 zastępców przewodniczącego,
2)
przewodniczących komisji problemowych i do 4 członków Prezydium Komitetu.
2.
Kadencja Prezydium trwa 3 lata.
3.
Do zakresu działania Prezydium Komitetu należy:
1)
ustalanie składu osobowego komisji problemowych,
2)
koordynacja prac komisji problemowych,
3)
uchwalanie planów pracy Komitetu,
4)
rozpatrywanie projektów preliminarzy budżetowych Komitetu,
5)
rozpatrywanie projektów planów gospodarczych turystyki,
6)
przygotowanie materiałów na plenarne zebrania,
7)
rozpatrywanie i opiniowanie innych spraw z zakresu turystyki przedstawionych Prezydium Komitetu.
4.
Prezydium Komitetu zwołuje przewodniczący Komitetu przynajmniej dwa razy na kwartał oraz na żądanie 1/3 ogólnej liczby członków Prezydium Komitetu.
§  11.
Do zadań przewodniczącego Komitetu należy:
1)
przedstawianie Prezesowi Rady Ministrów uchwał plenarnych zebrań,
2)
kierowanie działalnością Komitetu, Prezydium Komitetu oraz aparatem wykonawczym,
3)
przewodniczenie na zebraniach Plenum Komitetu i Prezydium Komitetu,
4)
reprezentowanie Komitetu na zewnątrz,
5)
przyjmowanie i zwalnianie pracowników Sekretariatu Komitetu oraz komisji problemowych na wniosek przewodniczących tych komisji,
6)
wyrażanie zgody na obsadę stanowisk przewodniczących wojewódzkich komitetów turystyki.
§  12.
Głównym zadaniem komisji problemowych jest opracowywanie kierunkowych wytycznych w przydzielonym im zakresie zadań. Szczegółowy zakres prac poszczególnych komisji określają regulaminy i odpowiednie uchwały Prezydium Komitetu. W skład komisji problemowych powinni wchodzić fachowi reprezentanci wszystkich zainteresowanych członków Komitetu.
§  13.
Szczegółową organizację oraz zakres działania Sekretariatu Komitetu ustala regulamin, uchwalony przez Prezydium Komitetu.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1957.39.252

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Organizacja wewnętrzna i szczegółowy zakres działania Komitetu dla Spraw Turystyki.
Data aktu: 16/05/1957
Data ogłoszenia: 22/05/1957
Data wejścia w życie: 22/05/1957