Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 czerwca 1950 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały Rady Ministrów - Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych. 1

Na podstawie § 2 uchwały Rady Ministrów Nr 864 z dnia 12 grudnia 1951 r. (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-1, poz. 9) ogłasza się w załączeniu jednolity tekst uchwały Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 1950 r. - Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr A-70, poz. 814) z uwzględnieniem zmian uchwalonych do dnia 31 grudnia 1951 r., a ogłoszonych w Monitorze Polskim: z 1950 r. Nr A-78, poz. 906, Nr A-95, poz. 1204, Nr A-100, poz. 1259, Nr A-112, poz. 1404, Nr A-121, poz. 1481, Nr A-129, poz. 1610, z 1951 r. Nr A-5, poz. 60, Nr A-9, poz. 137, Nr A-12, poz. 176, Nr A-28, poz. 357, Nr A-35, poz. 435, Nr A-44, poz. 575 i 576, Nr A-47, poz. 619, Nr A-56, poz. 737, Nr A-72, poz. 930, Nr A-77, poz. 1065, Nr A-93, poz. 1281, Nr A-102, poz. 1480 - oraz z 1952 r. Nr A-1, poz. 9 i Nr A-2, poz. 33 i 34.
Jednolity tekst nie obejmuje następujących przepisów:
1)
§§ 2 i 3 uchwały Rady Ministrów z dnia 21 października 1950 r. o zmianie Instrukcji Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr A-121, poz. 1481) w brzmieniu:

"§ 2. Prezes Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości na podstawie wniosków prezydiów właściwych rad narodowych przedstawi w terminie do dnia 20 listopada 1950 r. do zatwierdzenia Prezydium Rady Ministrów projekt etatów dla wydziałów (samodzielnych oddziałów) przemysłu materiałów budowlanych.

§ 3. Prezydia właściwych rad narodowych za zgodą Prezesa Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości przedłożą Ministrowi Finansów w terminie do dnia 30 listopada 1950 r. wnioski w sprawie dodatkowych budżetów na rok 1950 oraz wnioski w sprawie budżetów na rok 1951 w związku z wykonaniem niniejszej uchwały.";

2)
§ 2 uchwały Nr 290 Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 1951 r. o zmianie Instrukcji Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr A-35, poz. 435) w brzmieniu:

"§ 2. W prezydiach powiatowych (miejskich) rad narodowych należy sprawy inwestycji powierzać zespołom pracowników lub określonym pracownikom, kierując się następującymi wytycznymi:

1) w ramach referatu handlu - zespołowi;

2) w ramach referatów: kultury i sztuki oraz pracy i pomocy społecznej - określonemu pracownikowi;

3) w ramach referatów: przemysłu, komunikacji, oświaty i zdrowia - za zgodą władz naczelnych - zespołowi pracowników lub określonemu pracownikowi w zależności od wysokości nakładów inwestycyjnych, ilości tytułów i rodzaju inwestycji (robót lub zakupów inwestycyjnych).

W miejsce przewidzianego w § 2 uchwały Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 1950 r. (Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych - Monitor Polski Nr A-70, poz. 814) referatu inwestycji w wydziale gospodarki komunalnej i mieszkaniowej można sprawy inwestycji powierzyć zespołowi lub określonemu pracownikowi.

Powyższych wytycznych dotyczących powierzania spraw inwestycji zespołowi pracowników lub określonemu pracownikowi nie stosuje się do tych wydziałów lub referatów, w których nie występują zagadnienia inwestycyjne".

ZAŁĄCZNIK 

UCHWAŁA RADY MINISTRÓW

z dnia 10 czerwca 1950 r.

INSTRUKCJA Nr 8

w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych.

Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130) Rada Ministrów uchwala:

§ 1. 2
Ustala się następującą tymczasową organizację wewnętrzną wydziałów prezydiów wojewódzkich rad narodowych:
Wydział Oddział Zakres spraw
1. Ogólno-Gospodarczy 1. Ogólny Sprawy pieczęci i odznak, sprawy kancelaryjne, bibliotek oraz sprawy nie należące do zakresu działania innych wydziałów.
2. Budżetowo-Gospodarczy Sprawy budżetowe, administracji budynków biurowych prezydium, sprawy intendentury i inwestycyjne.
3. Transportowy Sprawy: obsługi komunikacyjnej i gospodarki taboru, norm etatów samochodowych, nadzoru i kontroli gospodarki środkami lokomocji w prezydiach terenowych rad narodowych i instytucjach podległych.
4. Biuro Wojewódzkiej Komisji Lokalowej Sprawy obsługi biurowej Wojewódzkiej Komisji Lokalowej, wynikające z ustawowego zakresu jej działania.
2. Organizacyjny 1. Organizacyjny Sprawy: sekretariatu prezydium, kancelarii tajnej ogólnej, wyborów, struktury organizacyjnej i etatów wydziałów (oddziałów, referatów, zarządów) prezydium wojewódzkiej rady narodowej i prezydiów rad narodowych niższego stopnia, komitetów redakcyjnych dla radiowęzłów terenowych, sołtysów, osobowe wydziału oraz sprawy odznaczeń
2. Rad Narodowych i Ich Organów Sprawy rady narodowej i jej komisji oraz prezydiów rad narodowych niższego stopnia, sprawy planów pracy, sprawy komitetów blokowych.
3. Instruktażu Organizacyjnego Sprawy instruktażu organizacyjnego w terenie.
4. Samodzielny Referat Podziału Terytorialnego Sprawy podziału terytorialnego oraz nazw miejscowości.
5. Samodzielny Referat Skarg i Zażaleń Sprawy skarg i zażaleń zgłaszanych pisemnie bądź ustnie do protokołu, sprawy krytyki prasowej oraz rejestracja i kontrola terminowego załatwienia tych spraw.
2a. Sprawozdawczości Sprawy: sprawozdawczości i statystyki z działalności rad narodowych i ich organów oraz informacji bieżącej
3. Kadr i Szkolenia 1. Osobowy Sprawy ogólnego nadzoru i koordynacji polityki kadr i szkolenia w terenie, sprawy osobowe pracowników wydziałów prezydium wojewódzkiej rady narodowej oraz pracowników komórek organizacyjnych niższego rzędu, podlegających następującym wydziałom: ogólnemu, kadr, inspekcji, społeczno-administracyjnemu, kultury, pracy i pomocy społecznej.
2. Ewidencji Kadr Prowadzenie ewidencji osobowej, sprawozdawczość i statystyka.
3. Szkolenia Sprawy szkolenia społeczno-politycznego i doszkalania fachowego.
4. Akcji Socjalnej Prowadzenie akcji socjalnej dla pracowników wydziałów prezydiów wojewódzkich rad narodowych i nadzór nad akcją socjalną, prowadzoną przez niższe jednostki organizacyjne.
4. (skreślony) -
5. Finansowy 1. Budżetowy Sprawy: planowania budżetowego, budżetów administracji, etatów i płac, finansowania urządzeń kulturalno-społecznych, budżetów terenowych.
2. Księgowości Sprawy: ogólnej rachunkowości, budżetu centralnego, budżetów terenowych.
3. Finansów Gospodarki Narodowej Sprawy: zbiorczych planów finansowych, przedsiębiorstw przemysłowych, handlowych i usługowych, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, rolnej i leśnej, drogowej i budowlanej.
4. Dochodów Państwowych Sprawy: terenowego planowania, organizacji poboru i prowadzenia rachunkowości dochodów budżetu centralnego z gospodarki uspołecznionej, kontroli rozliczeń w zakresie należności budżetowych od jednostek gospodarki uspołecznionej, kontroli dochodów administracyjnych w jednostkach budżetowych, rejestru przedsiębiorstw państwowych, mienia przechodzącego z mocy obowiązujących przepisów na rzecz Państwa i rozliczeń z tym związanych oraz nadzoru i kierowania pracami inspekcji dochodów państwowych.
5. Podatków Miejskich Sprawy: planowania podatków miejskich, podatków: obrotowego, dochodowego, od wynagrodzeń, majątkowych i miejscowych, sprawy opłaty skarbowej, egzekucyjne.
6. Inspekcji Etatów i Płac Sprawy: rejestracji i kontroli etatów, funduszu płac oraz wydatków rzeczowo-administracyjnych jednostek administracyjnych.
7. Karny-Skarbowy Sprawy karne skarbowe.
8. Kadr i Szkolenia Sprawy osobowe pracowników podległych komórek organizacyjnych oraz sprawy szkolenia zawodowego w zakresie działania wydziału.
9. Ogólny Sprawy ogólno-administracyjne, organizacyjne i rachuby oraz sprawy nie należące do zakresu działania innych oddziałów.
10. (skreślony)
11. Podatków Wiejskich Sprawy wymiaru i poboru podatku gruntowego, nadzwyczajnego podatku od wzbogacenia wojennego (z działu II) obciążającego gospodarstwa rolne, świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne, świadczeń rzeczowych i opłat elektryfikacyjnych oraz sprawy karne skarbowe w zakresie tych należności, jak również sprawy poboru składek ubezpieczeń państwowych i innych należności niepodatkowych od gospodarstw rolnych.
UWAGA 1: Ponadto w przypadkach określonych w § 14 ust. 2 Instrukcji Nr 3 tworzy się oddziały odrębne.
6. Społeczno-Administracyjny 1. Spraw Społecznych Sprawy: społeczno-polityczne, narodowościowe, zgromadzeń i zebrań, stowarzyszeń, graniczne, repatriacji oraz inne sprawy nie należące do zakresu działania innych oddziałów.
2. Administracyjny Sprawy: postępowania wywłaszczeniowego, obywatelstwa, akt i urzędów stanu cywilnego, zmiany i ustalania imion i nazwisk.
3. Karno-Administracyjny Sprawy: postępowania karno-administracyjnego, nadzoru i sprawozdawczości.
4. Wywłaszczeniowy Sprawy postępowania wywłaszczeniowego.
UWAGA: Oddziały wywłaszczeniowe tworzy się tylko w Prezydiach Wojewódzkich Rad Narodowych w Katowicach i Krakowie.
7. Wojskowy
8. Oświaty 1. Ogólno-Administracyjny Sprawy: organizacyjne, gospodarcze, finansowe, uposażeń, rachunkowo-kasowe, księgowości, sprawdzania rachunkowości i dokumentów.
2. Spraw Osobowych Sprawy osobowe pracowników zarządu szkolnictwa oraz szkół i zakładów podległych wydziałowi.
3. Szkolenia i Doskonalenia Kadr Sprawy kształcenia pracowników pedagogicznych szkolnictwa podstawowego i domów dziecka oraz doskonalenia zawodowego i ideologicznego pracowników pedagogicznych i administracyjnych.
4. Planowania i Zaopatrzenia Sprawy: planów, preliminarzy budżetowych, sprawozdawczości i statystyki z wykonania planów, sprawy zaopatrzenia szkolnego w sprzęt, pomoce naukowe, podręczniki.
5. Inwestycji Sprawy planowania inwestycyjnego i wykonawstwa inwestycyjnego.
6. Szkolnictwa Podstawowego Sprawy nadzoru programowego i pedagogicznego oraz administracji nad szkolnictwem podstawowym.
7. Szkolnictwa Licealnego Ogólnokształcącego Sprawy nadzoru programowego i pedagogicznego nad szkolnictwem licealnym.
8. Oświaty Dorosłych Sprawy: organizowania i nadzorowania sieci terenowej szkolnictwa dla pracujących, szkolenia pracowników oświatowo-społecznych, sprawy kształcenia korespondencyjnego i samokształcenia, sprawy walki z analfabetyzmem.
9. Opieki nad Dzieckiem Sprawy: opieki nad dzieckiem i młodzieżą, organizacji opieki całkowitej i częściowej, sprawy gospodarcze placówek opiekuńczo-wychowawczych, sprawy wczasów dzieci i młodzieży.
10. Nadzoru i Inspekcji Sprawy inspekcji w zakresie wszystkich oddziałów oraz sprawy instruktażu.
11. Wychowania Fizycznego i Higieny Szkolnej Sprawy: nadzoru i instruktażu z zakresu akcji wychowania fizycznego, kultury fizycznej i sportu na terenie szkół, sprawy higieny szkolnej.
Samodzielny Referat Przedszkoli Sprawy organizacji i nadzoru akcji wychowania przedszkolnego w mieście i na wsi.
Samodzielny Referat Szkolnictwa Specjalnego Sprawy organizacji i nadzoru nad szkolnictwem specjalnym dla niewidomych, głuchoniemych, upośledzonych i dzieci trudnych do prowadzenia.
Samodzielny Referat Przysposobienia Wojskowego Sprawy przysposobienia wojskowego młodzieży szkolnej
9. Kultury 1. Administracji i Planowania Sprawy: administracyjne, organizacyjne, planowania, zatrudnienia i płac, finansowe i księgowości, inwestycji, zaopatrzenia, gospodarcze, statystyki i sprawozdawczości.
2. Upowszechniania Kultury Sprawy: organizacji, nadzoru, pomocy i instruktażu artystycznego i oświatowego dla świetlic gromadzkich, powiatowych domów kultury, parków kultury i wiejskich ognisk artystycznych; organizacji opieki nad twórczością amatorską; kontroli repertuaru, imprez i obchodów artystycznych; estetyki wystaw, dekoracji i form propagandy wizualnej; kontroli publicznych imprez artystyczno-widowiskowych i zabaw, sprawy związane z pobytem gości zagranicznych, koordynacji całokształtu pracy kulturalno-oświatowej, wniosków kadrowych i sprawozdawczości.
3. Szkolnictwa Artystycznego (lub Samodzielny Referat Szkolnictwa Artystycznego) Sprawy: organizacji i wizytacji szkół artystycznych I i II stopnia, ognisk artystycznych, liceów bibliotekarskich, liceów kulturalno-oświatowych oraz nadzoru programowego, pedagogicznego i administracyjnego nad nimi, wniosków w zakresie doboru i szkolenia kadr pedagogicznych, ideologiczne i bytowe młodzieży oraz sprawozdawczości.
4. Samodzielny Referat Bibliotek i Czytelnictwa Sprawy: organizacji i nadzoru sieci publicznych bibliotek powszechnych oraz nadzoru i koordynacji działalności bibliotek wszystkich typów; organizacji i propagandy czytelnictwa, wnioskowanie w zakresie doboru i szkolenia zawodowego i ideologicznego pracowników bibliotek; sprawozdawczości.
5. Wojewódzki Konserwator Zabytków (stanowisko pracy) Sprawy: rejestracji, konserwacji, dokumentacji, inwentaryzacji i orzecznictwa w zakresie ochrony zabytków, opiniowania i zatwierdzania planów rozbudowy miast i odbudowy obiektów zabytkowych od strony konserwatorskiej; opieki nad dziełami sztuki, kontroli punktów złomu, składnic archiwalnych i antykwariatów oraz pracy konserwatorów prywatnych, współpracy z muzeami w zakresie upowszechniania zabytków muzealnych; realizacji planów inwestycyjnych i usługowych w swoim zakresie oraz inspekcji i sprawozdawczości konserwatorskiej.
10. Rolnictwa i Leśnictwa 1. Planowania i Inwestycji Sprawy: planowania, inwestycji, sprawozdawczości i inspekcji.
2. Produkcji Roślinnej Sprawy: planów i sprawozdawczości, produkcji zbóż i okopowych, użytków zielonych, sadownictwa i warzywnictwa, roślin przemysłowych, gospodarki nawozowej.
3. Produkcji Zwierzęcej Sprawy: planów i sprawozdawczości, żywienia i pasz, chowu bydła, owiec i kóz, trzody chlewnej, koni, drobiu i drobnego inwentarza, rybactwa, higieny zwierząt.
4. Urządzeń Rolnych Sprawy: zapasu ziemi, regulacji rolnych, prawno-hipoteczne, osadnictwa rolnego.
5. Spółdzielczości Produkcyjnej Sprawy: planów inwestycji i zaopatrzenia, agronomiczne i socjalne
6. Finansów Rolnych Sprawy: finansowo-kredytowe, rachunkowości, administracji, ubezpieczeń rzeczowych.
7. Kadr i Szkolenia Sprawy: osobowe pracowników podległych komórek organizacyjnych, nauczycieli i pracowników administracyjnych szkół i kursów rolniczych oraz sprawy szkolenia pracowników administracyjnych.
8. Nasiennictwa Sprawy: planów, nadzoru, kwalifikacji polowej i sprawozdawczości produkcji nasiennej oraz sprawy stacji doświadczalnych oceny nasion.
9. Leśnictwa Sprawy leśnictwa na terenie województwa.
10. Szkolnictwa Rolniczego Sprawy: planowania, zapotrzebowania i szkolenia kadr rolniczych, nadzoru programowego i pedagogicznego oraz administracji nad szkołami i kursami rolniczymi, zaopatrzenia szkół i ośrodków szkolnych oraz sprawy przysposobienia rolniczego.
11. Nasiennictwa Sprawy: planów, nadzoru, kwalifikacji polowej i sprawozdawczości produkcji nasiennej oraz sprawy stacji oceny nasion.
12. Upowszechnienia Wiedzy Rolniczej Sprawy masowej oświaty w zakresie podstaw rolnictwa.
Uwaga: Wydziały rolnictwa i leśnictwa działają tytko w Prezydiach Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi
11. Budownictwa 1. Ogólny Sprawy: organizacyjne, ogólne, planowania i realizacji budżetu, statystyki i sprawozdawczości ogólnej, gospodarcze oraz sprawy nie wchodzące do zakresu działania innych oddziałów jak również nadzór w podanym zakresie nad wydziałami budownictwa prezydiów rad narodowych niższego stopnia.
2. Planowania Zabudowy Osiedli Miejskich Sprawy: programów, instruowania organów prezydiów rad niższego stopnia, sporządzania projektów planów osiedli według zleceń odgórnych, wytycznych do planów zabudowy, opiniowania projektów planów osiedli.
3. Planowania Zabudowy Osiedli Wiejskich Sprawy jak pod 2 w stosunku do osiedli wiejskich.
4. Orzecznictwa i Realizacji Planów Zabudowy Sprawy: postępowania prawnego, orzecznictwa, programu, instruktażu, nadzoru w zakresie dokumentacji, planów nabycia, przejęcia, przygotowania terenów, opiniowanie planów zabudowy z punktu widzenia racjonalnej gospodarki terenami, ewidencja dokumentacji i planów.
5. Architektoniczno-Budowlany Sprawy: akceptacji programów techniczno-budowlanych, zatwierdzania projektów architektoniczno-budowlanych, kontroli standardów budowlanych i oszczędnościowej.
6. Nadzoru Budowlanego Sprawy: nadzoru policyjno-budowlanego, orzecznictwa prawa budowlanego, uprawnień budowlanych, nadzoru nad wykonywaniem zawodu w zakresie projektowania i kierowania robotami.
7. Kadr i Szkolenia Sprawy osobowe pracowników podległych komórek organizacyjnych oraz sprawy szkolenia w zakresie działalności wydziału.
8. Budownictwa Wiejskiego Sprawy budownictwa w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych oraz obsługi inwestycji budowlanych, związanych z akcją osiedleńczą.
12. Komunikacji Drogowej 1. Ruchu Drogowego Sprawy: porządku drogowego, kontroli ruchu, dotyczące kierowców i ich szkolenia
2. Gospodarki Samochodowej Sprawy: budżetowe i gospodarcze wydziału, sprawy eksploatacji technicznej i zaopatrzenia pojazdów samochodowych, warsztatów naprawczych i stacji obsługi oraz kontrola gospodarki samochodowej przedsiębiorstw i instytucji.
3. Przewozów Sprawy: rejestracji, ewidencji i statystyki pojazdów i ich użytkowników, zezwoleń na zarobkowy transport drogowy, organizacji usług transportowych i kontraktacji pojazdów.
4. Dróg Powiatowych i Gminnych Sprawy: planowania, statystyki i sprawozdawczości dotyczącej dróg powiatowych i gminnych, sprawy związane z budową i utrzymaniem dróg i mostów gminnych, przygotowywanie opinii o planach i gospodarce na drogach powiatowych i kontrola tej gospodarki wykonywanej przez wojewódzkie zarządy dróg publicznych.
13. Zdrowia 1. Zastępca kierownika Wydziału do Spraw Sanitarno-Epidemiologicznych będący równocześnie Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym Sprawy nadzoru nad działalnością sanitarno-przeciwepidemiczną zakładów służby zdrowia oraz rozbudowy sieci placówek sanitarno-epidemiologicznych.
2. Wojewódzki inspektor walki z gruźlicą Sprawy organizowania profilaktyki i lecznictwa oraz nadzoru fachowo-lekarskiego w zakresie walki z gruźlicą.
3. Wojewódzki inspektor pomocy doraźnej Sprawy organizowania pomocy doraźnej dla ludności województwa oraz nadzoru fachowego w tym zakresie.
4. Oddział Profilaktyki i Lecznictwa Sprawy: organizowania profilaktyki, ogólnej i specjalistycznej pomocy leczniczej dla ludności, opieki lekarsko-dentystycznej oraz nadzoru fachowo-lekarskiego w wymienionym zakresie.
5. Oddział Ochrony Zdrowia w Zakładach Pracy Sprawy organizowania pomocy leczniczo-zapobiegawczej w zakładach pracy oraz nadzoru fachowego w tym zakresie.
6. Oddział Ochrony Macierzyństwa i Zdrowia Dziecka Sprawy: organizowania profilaktyki i lecznictwa w zakresie ochrony macierzyństwa i zdrowia dziecka, opieki higieniczno-lekarskiej w zakładach nauczania i wychowania oraz nadzoru fachowego w zakresie pediatrii, ginekologii i położnictwa.
7. Starszy inspektor nadzoru farmaceutycznego Sprawy: nadzoru nad jakością leków w produkcji i obrocie oraz nad wyrobem i obrotem środków odurzających i artykułów sanitarnych oraz trucizn i środków do zwalczania szkodników, nadzoru farmaceutycznego nad wytwórniami, hurtowniami, aptekami, punktami aptecznymi i drogeriami, opiniowania rozmieszczenia aptek otwartych i punktów aptecznych.
8. Starszy inspektor średniego szkolnictwa medycznego Sprawy: organizowania szkół i kursów oraz nadzoru nad ich działalnością, rekrutacji kandydatów do szkół i na kursy, praktyk wakacyjnych oraz sprawy bytowe młodzieży.
9. Oddział Statystyki Medycznej Sprawy: opracowywania materiałów w zakresie operatywnej statystyki medycznej oraz sprawozdawczości z wykonania planu gospodarczego, nadzoru i instruktażu w zakresie prac statystyczno-sprawozdawczych podległych jednostek.
10. Oddział Planowania i Budżetu Sprawy: opracowywania projektów planów gospodarczych, projektów budżetów, podziału zadań planowych, limitów budżetowych oraz uruchamiania kredytów dla jednostek podległych, sprawy wykonywania budżetu wydziału, instruktażu i nadzoru nad wykonywaniem planu i budżetu przez jednostki podległe oraz analiza sprawozdawczości budżetowej i kosztów.
11. Oddział Rachunkowości Sprawy: prowadzenia rachunkowości budżetowej i materiałowej wydziału i niesamodzielnych jednostek budżetowych, analizy formalno-rachunkowej sprawozdawczości budżetowej jednostek podległych, opracowywania okresowych sprawozdań zbiorczych i zamknięć rachunkowych oraz sprawy nadzoru, instruktażu i organizacji rachunkowości w podległych jednostkach.
12. Oddział Zaopatrzenia Sprawy: opracowywania zbiorczych planów zaopatrzenia medycznego, gospodarczego i inwestycyjnego, ustalania rozdzielników na sprzęt i materiały zagospodarowane, analizy stanu zaopatrzenia jednostek służby zdrowia nadzoru nad gospodarką materiałową i magazynową oraz sprawy gospodarstw pomocniczych prowadzonych przez zakłady służby zdrowia.
13. Oddział Inwestycji Sprawy: planowania inwestycji i remontów, dokumentacji prawnej i projektowo-kosztorysowej, nadzoru i kontroli wykonawstwa inwestycji i remontów oraz sprawozdawczości inwestycyjnej.
14. Oddział Organizacyjno-Administracyjny Sprawy: analizy organizacji oraz etatów wydziału i jednostek podległych oraz opracowywanie wniosków w tym zakresie, nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej i etatowej, sprawy prawne, sprawy opracowywania zbiorczych planów pracy wydziału i kontroli ich wykonania, rejestracji i kontroli załatwiania uchwał prezydium wojewódzkiej rady narodowej oraz skarg i zażaleń, sprawy obsługi administracyjnej i gospodarczej wydziału.
15. Oddział Kadr Sprawy: osobowe i ewidencji personalnej personelu kierowniczego jednostek podległych, rejestracji, rozmieszczenia, kontroli zatrudnienia oraz uprawnień zawodowych fachowych pracowników służby zdrowia, sprawy komisji kontroli zawodowej, przestrzegania dyscypliny pracy, szkolenia zawodowego i ideologicznego, akcji socjalnej nadzoru i instruktażu jednostek podległych w zakresie spraw kadrowych.
Uwaga 1 Zakres działania inspektorów sanitarnych określa dekret z dnia 4 sierpnia 1954 r. o państwowej inspekcji sanitarnej (Dz. U. Nr 37, poz. 160).
Uwaga 2 Aparatem pracy wojewódzkich inspektorów jest:
1) inspektora walki z gruźlicą - wojewódzka przychodnia przeciwgruźlicza
2) inspektora pomocy doraźnej - wojewódzka stacja pogotowia ratunkowego
Inspektorami wojewódzkimi są dyrektorzy wymienionych zakładów służby zdrowia
Uwaga 3 Oddział ochrony zdrowia w zakładach pracy przewiduje się w wydziałach zdrowia Prezydiów Wojewódzkich Rad Narodowych w Stalinogrodzie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku oraz Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi; w pozostałych wydziałach zdrowia prezydiów wojewódzkich rad narodowych zadania tego oddziału należą do zakresu spraw oddziału profilaktyki i lecznictwa
14. Pracy i Pomocy Społecznej 1. Ogólny Sprawy: organizacyjne, budżetowo-gospodarcze wydziału i Samodzielnego Oddziału Zatrudnienia, planowania i inwestycji, sprawozdawczości i statystyki oraz sprawy nie należące do zakresu działania innych oddziałów.
2. Inspekcji, Ochrony i Higieny Pracy Sprawy: wizytacji zakładów pracy, ochrony pracy, techniki bezpieczeństwa pracy oraz higieny pracy.
3. Pomocy Społecznej Sprawy: pomocy przejściowej zakładów, pomocy społecznej i gospodarstw przyzakładowych.
4. Spraw Inwalidzkich Sprawy: orzecznictwa w zakresie zaopatrzenia inwalidzkiego, leczenia, protezowania, pomocy przejściowej i stałej dla inwalidów wojennych i wojskowych i osób pozostałych po inwalidach, po poległych i zmarłych w związku ze służbą wojskową; sprawy rent inwalidów i osób pozostałych po inwalidach, likwidacja rent.
5. Samodzielny Referat Produktywizacji Inwalidów Sprawy produktywizacji inwalidów.
15. Samodzielny Oddział Zatrudnienia Sprawy: werbunku, pośrednictwa pracy, ewidencji i sił roboczych, zatrudniania kobiet i młodzieży.
16. Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej 1. Planowania i Koordynacji Sprawy programów, koordynacji i opracowania w oparciu o projekty wojewódzkich zarządów i innych jednostek szczebla wojewódzkiego, zbiorczych planów techniczno-ekonomicznych, budżetów i planów finansowych oraz sprawy nadzoru nad funkcjonowaniem służb planowania i finansów, sprawozdawczości i statystyki w zakresie gospodarki komunalnej, a ponadto sprawy instruktażu i organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwach i jednostkach budżetowych.
2. Gospodarki Mieszkaniowej Sprawy ewidencji i inwentaryzacji istniejących zasobów powierzchni mieszkaniowej, nadzoru nad gospodarką budynkami mieszkalnymi, ustalania planu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych osiedli, sprawy budownictwa mieszkaniowego w zakresie właściwości resortu gospodarki komunalnej, sprawy wynikające z dekretu o najmie lokali, a w szczególności sprawy masowych remontów kapitalnych domów mieszkalnych, sprawy czynszów i świadczeń najemców, wpłat na F.G.M., nadzoru nad przymusowymi zrzeszeniami prywatnych właścicieli nieruchomości oraz sprawy związane z walką z grzybem domowym.
3. Kwaterunkowy Sprawy związane ze stosowaniem przepisów o publicznej gospodarce lokalami oraz obsługą Odwoławczej Komisji Lokalowej.
4. Ogólny Sprawy własnej rachunkowości wydziału, sprawy gospodarcze, techniczno-biurowe i sprawy nie należące do zakresu działania innych jednostek organizacyjnych wydziału - w tym sprawy kadr i szkolenia.
17. Handlu 1. Ogólno-Administracyjny Sprawy: kancelarii wydziału, okresowych planów i sprawozdań wydziału, skarg i zażaleń ludności, administracji handlu, wyposażenia technicznego i zaopatrzenia materiałowego aparatu handlu, organizacji hal i targowisk, lokali handlowych, przekazywania maszyn, środków transportowych i innych urządzeń między jednostkami handlu, sporządzania preliminarza budżetowego wydziału, budżetu hal, targowisk, rzeźni i innych miejskich przedsiębiorstw nadzorowanych przez wydział, opiniowania i wnioskowania w sprawach planów finansowo-gospodarczych działalności finansowej przedsiębiorstw będących na budżecie terenowym, planowania i organizacji transportu.
2. Kadr i Szkolenia Sprawy: osobowe pracowników wydziałów prezydiów miejskich i powiatowych rad narodowych, podległych placówek organizacyjnych oraz szkolenia zawodowego w zakresie działania wydziału.
3. Planowania Sprawy: kontroli i instruktażu nad sporządzaniem planów przez podległe komórki planowania, wytycznych w zakresie planowania obrotu artykułami przemysłowymi i spożywczymi, skupu artykułów będących w gestii Ministerstwa Handlu Wewnętrznego, inwestycji sieci handlowej, przetwórstwa, żywienia zbiorowego, zatrudnienia i kosztów, zbierania projektów planów odcinkowych oraz przekazywania zainteresowanym jednostkom planów zatwierdzonych przez Ministerstwo Handlu Wewnętrznego, kontroli i analizy planów i wnioskowania.
4. Inwestycji Sprawy: programu inwestycyjnego, dokumentacji technicznej, zaopatrzenia materiałowego i rozdzielnictwa, kontroli ulokowania zleceń, nadzoru robót inwestycyjnych, kapitalnych remontów, sprawozdawczości.
5. Cen Sprawy: ustalania - w zakresie zleconym przez Państwową Komisję Cen - cen artykułów spożywczych i przemysłowych, przeznaczonych do zbytu w detalicznej sieci obrotu handlowego, cen skupu zdecentralizowanego, cen w zakładach żywienia zbiorowego oraz opłat i stawek taryfowych za usługi jak również prowadzenie prac analitycznych w dziedzinie kształtowania się cen artykułów przemysłowych i spożywczych.
6. Artykułów Spożywczych Sprawy: techniki handlu i obsługi konsumenta, współpracy aparatu hurtu i detalu, produkcji zdecentralizowanej, nadzorowania wykonania miesięcznych planów obrotu młynarstwa i piekarnictwa, przetwórstwa spożywczego nie wchodzącego do przemysłu kluczowego - z wyjątkiem przetwórstwa mięsnego, skupu i kontraktacji warzyw, owoców, ziemniaków wczesnych, miodu, wosku, drobiu i jaj, kontroli piekarń pod względem wykonywania planów wypieku, przestrzegania receptur i toku produkcji, rozliczeń i premiowania.
7. Żywienia Zbiorowego Sprawy: produkcji, obsługi konsumentów, planowania sieci i jej lokalizacji oraz wyposażenia zakładów żywienia zbiorowego w sprzęt i urządzenia techniczne, nadzoru nad wykonaniem nakazów planu żywienia zbiorowego, sprawozdawczości operatywnej i kontroli receptur w zakładach żywienia zbiorowego i zatwierdzania receptur regionalnych, uprawnień na prowadzenie zakładów gastronomicznych.
8. Artykułów Przemysłowych Sprawy: techniki handlu, obsługi konsumentów, współpracy aparatu hurtu i detalu, produkcji zdecentralizowanej, nadzorowania wykonania miesięcznych planów obrotu.
9. Produkcji Sprawy: przetwórstwa mięsa, zaopatrzenia rzeźni i zakładów utylizacyjnych, nie podległych przemysłowi kluczowemu, oraz rzeźni Centralnego Zarządu Przemysłu Mięsnego i zakładów utylizacyjnych znajdujących się w gestii Centralnego Zarządu Przetwórstwa Odpadków Zwierzęcych i Roślinnych, skupu trzody bekonowej, mleka i ryb.
10. Rozdzielnictwa Bonowego Sprawy: rozdzielnictwa bonowego na terenie województwa, koordynowania i nadzorowania pracy referatów rozdzielnictwa bonowego w wydziałach handlu prezydiów powiatowych rad narodowych i miast wydzielonych, kontroli wykonania zarządzeń i instrukcji wydanych w zakresie rozdzielnictwa bonowego, sprawdzania w zakładach pracy prawidłowości wydawania bonów mięsno-tłuszczowych, rozprowadzania bonów i innych druków na poszczególne powiaty i miasta wydzielone, opracowywania dla podległych referatów szczegółowych wytycznych i instrukcji uwzględniających warunki terenowe, interpretacji obowiązujących zarządzeń w sprawie rozdzielnictwa bonowego, zbierania materiałów sprawozdawczych z poszczególnych powiatów i miast wydzielonych z rozdziału bonów, sporządzania zbiorczego sprawozdania z terenu województwa i przesyłania go do Ministerstwa Handlu Wewnętrznego, zbierania materiałów dotyczących rozliczeń z rozprowadzonych bonów z powiatów i miast wydzielonych oraz przesłania do Ministerstwa zbiorczego rozliczenia, inne sprawy z zakresu rozdzielnictwa bonowego zlecone przez to Ministerstwo".
18. Przemysłu 1. Organizacyjno-Administracyjny Sprawy ogólne i budżetowe wydziału, organizacji przedsiębiorstw wytwórczych i usługowych państwowego przemysłu terenowego i spółdzielczości, nadzoru państwowego w stosunku do przedsiębiorstw spółdzielczych, przemysłu prywatnego i rzemiosła oraz ich organizacji, ewidencji przedsiębiorstw i zakładów.
2. Planowania Sprawy: planów zbiorczych, planów przemysłu miejscowego, planów spółdzielczości wytwórczej i pomocniczej, sprawy rzemiosła i przemysłu prywatnego, sprawozdawczości i nadzoru.
3. Inwestycji Sprawy planowania inwestycyjnego, wykonawstwa inwestycyjnego.
4. Techniki i Produkcji Sprawy usprawnienia procesów technologicznych oraz nadzoru produkcji i usług wykonywanych przez jednostki drobnej wytwórczości, wykorzystania maszyn i urządzeń technicznych, sprawowanie nadzoru technicznego określonego prawem przemysłowym i przepisami związkowymi.
5. Zaopatrzenia i Zbytu Sprawy: zaopatrzenia, surowców miejscowych i zastępczych, odpadków, materiałów pomocniczych, gospodarki materiałowej, zbytu, transportu.
6. Kadr i Szkolenia Sprawy osobowe pracowników podległych komórek organizacyjnych oraz sprawy szkolenia w zakresie działalności wydziału.
19. Statystyki 1. Organizacji i Inspekcji Sprawy organizacji i koordynacji oraz inspekcji i kontroli prac statystyczno-sprawozdawczych, prowadzonych przez urzędy i instytucje państwowe, przedsiębiorstwa gospodarki uspołecznionej oraz inne instytucje i organizacje, a w szczególności sprawy zwalczania nielegalnej sprawozdawczości statystycznej, sprawy ogólnego nadzoru nad wydziałami statystyki w prezydiach rad narodowych niższego stopnia i statystykami powiatowymi; sprawy szkolenia pracowników komórek statystycznych.
2. Statystyki Gospodarczej Sprawy zbierania, opracowywania i analizowania danych statystycznych w dziedzinie statystyki gospodarczej w zakresie i w trybie ustalonych instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego; sprawy udzielania jednostkom planującym niezbędnych informacji statystycznych.
3. Statystyki Społecznej Sprawy zbierania, opracowywania i analizowania danych statystycznych w dziedzinie statystyki społecznej, w zakresie i w trybie ustalonych instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego, sprawy udzielania jednostkom planującym niezbędnych informacji statystycznych.
4. Samodzielny Referat Ogólny Sprawy ogólne, organizacyjne, planowania i sprawozdawczości, budżetu oraz sprawy nie należące do zakresu działania innych oddziałów.
20. (skreśony)
21. do Spraw Wyznań Sprawy: nadzoru nad wykonaniem przepisów, dotyczących związków religijnych i stowarzyszeń wyznaniowych, wolności wyznaniowej, nadzoru nad szkolnictwem wyznaniowym.
22. Biuro Wojewódzkiego Komitetu Kultury Fizycznej 1. Ogólno-Administracyjny Sprawy administracyjne oraz obsługi finansowo-gospodarczej i technicznej Komitetu.
2. Wychowania Fizycznego i Sportu Sprawy: wyszkolenia sportowego w organizacjach sportowych, wychowania fizycznego w szkolnictwie, odznaki SPO, kalendarza imprez oraz opieki lekarskiej w organizacjach sportowych.
oraz Samodzielne Referaty:
1. Planowania i Sprawozdawczości Sprawy: koordynacji planów na szczeblu powiatowym, ustalenia planów na szczeblu wojewódzkim, kontroli planów w zakresie województwa i opracowywania sprawozdawczości zbiorczej dla Głównego Komitetu Kultury Fizycznej.
2. Szkolenia Kadr Sprawy: szkolenia fachowego i politycznego oraz typowania kandydatów do szkół i na kursy.
3. Kadr Sprawy polityki kadr oraz sprawy osobowe pracowników jednostek organizacyjnych niższego rzędu.
4. Propagandy Sprawy prowadzenia prasy polityczno-wychowawczej, propagandowej oraz kolportażu prasy i wydawnictw.
5. Inwestycji Sprawy budownictwa sportowego w skali wojewódzkiej, planowanie tego budownictwa oraz sprawy nadzoru i kontroli wykonawstwa.
6. Kontroli Sprawy kontroli i instruowania w zakresie spraw organizacyjno-fachowych i finansowo-gospodarczych jednostek podległych i nadzorowanych.
23. Komenda Terenowej Obrony Przeciwlotniczej
24. (skreślony)
25. Geodezyjny 1. Administracji Mierniczej Nadzór nad zawodem mierniczym, uprawnienia zawodowe, administracja miernictwa i sprawozdawczość, planowanie robót geodezyjnych oraz jego koordynacja z planem innych wydziałów.
2. Nadzoru Robót Geodezyjnych Dokumentacja techniczna, zlecanie robót, kosztorysy, kalkulacje, nadzór techniczny i koordynacja robót geodezyjnych.
3. Katastru i Map Kataster gruntowy i budynkowy, współudział przy inwentaryzacji gruntów, sprawy znaków granicznych, ewidencja punktów pomiarowych, przechowywanie dokumentacji.
26. Turystyki Sprawy: planowania, organizowania, koordynowania i popierania turystyki
27. Geologiczny - Zbieranie i systematyzowanie danych o występowaniach i lokalnych złożach kopalin oraz materiałów hydrogeologicznych i geotechnicznych.
Współpraca i udzielanie fachowej pomocy w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki.
Współpraca w zakresie ochrony przyrody nieożywionej, muzealnictwa geologicznego i popularyzacji nauk geologicznych."
28. Samodzielny Oddział Leśnictwa Sprawy: planowania w zakresie lasów niepaństwowych, nadzoru technicznego nad lasami niepaństwowymi i lasami państwowymi nie wchodzącymi w skład państwowego gospodarstwa leśnego, zalesienia nieużytków i innych niepaństwowych gruntów nieleśnych, planów gospodarstwa leśnego dla lasów niepaństwowych, ochrony lasów, współdziałania przy regulacji stanu posiadania lasów, obrotu surowcem drzewnym z lasów niepaństwowych, współpracy z państwowym gospodarstwem leśnym, zadrzewień, planowania gospodarki łowieckiej, tworzenia obwodów łowieckich, wydzierżawiania ich i zarządzania obwodami nie wydzierżawionymi, planów hodowlanych, ochrony zwierzyny, szkód wyrządzanych przez zwierzynę, nadzoru nad dozorcami łowieckimi, pomników przyrody i rezerwatów, ochrony gatunkowej zwierząt i roślin, ochrony krajobrazu, statystyki i sprawozdawczości.
Uwaga: Sprawy osobowe i budżetowo-rachunkowe Samodzielnego Oddziału Leśnictwa załatwiają Wydziały Kadr i Szkolenia oraz Ogólno-Gospodarczy
§  2. 3
Ustala się następującą tymczasową organizację wewnętrzną wydziałów prezydiów powiatowych rad narodowych.
Wydział Referaty
1. Finansowy 1. Budżetowy,
2. Finansów Gospodarki Narodowej,
3. Inspekcja Dochodów Państwowych
4. Podatków Miejskich,
5. Inspekcji Etatów i Płac,
6. Księgowości Budżetowej i Podatkowej,
7. Egzekucyjny,
8. Ogólny,
9. Inspekcja Podatków Wiejskich
Ponadto w przypadkach określonych w § 14 ust. 2 Instrukcji Nr 3 tworzy się odrębne oddziały.
2. Oświaty 1. Administracyjno-Finansowy,
2. Kadr i Szkolenia,
3. Planowania,
4. Inwestycji,
5. Przedszkoli,
6. Szkolnictwa Podstawowego i Specjalnego,
7. Oświaty Dorosłych,
8. Opieki nad Dzieckiem,
9. Wychowania Fizycznego.
3. Rolnictwa i Leśnictwa 1. Planowania i Inwestycji,
2. Produkcji Roślinnej,
3. Produkcji Zwierzęcej,
4. Urządzeń Rolnych,
5. Wodno-Prawny,
6. Leśnictwa,
7. Inspektor upowszechnienia wiedzy rolniczej.
8. Budżetowo-Rachunkowy
9. Referat Rachunkowości Spółdzielni Produkcyjnych
Ponadto w powiatach o wielkim nasileniu spółdzielczości produkcyjnej i ośrodków maszynowych: agronom powiatowy.
Uwaga: Wydziały rolnictwa i leśnictwa działają tylko w prezydiach miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty
4. Komunikacji Drogowej 1. Dróg Powiatowych i Gminnych
2. Transportu i Gospodarki Samochodowej
5. Zdrowia 1. Zastępca kierownika Wydziału do Spraw Sanitarno-Epidemiologicznych będący równocześnie powiatowym (miejskim, dzielnicowym) inspektorem sanitarnym.
2. Referat Ochrony Macierzyństwa i Zdrowia Dziecka.
3. Referat Profilaktyki i Lecznictwa.
4. Referat Statystyki Medycznej.
5. Referat Planowania, Budżetu i Rachunkowości.
6. Referat Administracyjno-Gospodarczy.
7. Referat Kadr.
Uwaga 1 Referaty ochrony macierzyństwa i zdrowia dziecka przewiduje się w zasadzie w powiatach i miastach stanowiących powiaty, liczących powyżej 60.000 mieszkańców, oddziały ochrony macierzyństwa i zdrowia dziecka przewiduje się w miastach liczących powyżej 100.000 mieszkańców lub będących siedzibą wojewódzkiej rady narodowej. Szczegółowe wytyczne w tym zakresie ustali Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem-Szefem Urzędu Rady Ministrów oraz Prezesem Państwowej Komisji Etatów
Uwaga 2 W powiatach i miastach stanowiących powiaty liczących do 60.000 mieszkańców nie przewiduje się referatu ochrony macierzyństwa i zdrowia dziecka. W powiatach, o których mowa, przewiduje się stanowisko pracy powiatowego inspektora ochrony zdrowia dziecka. Aparatem pracy wymienionego inspektora jest poradnia dla dzieci właściwej terenowo przychodni powiatowej (miejskiej, obwodowej). Powiatowym inspektorem ochrony zdrowia dziecka jest kierownik wymienionej poradni
Uwaga 3 W powiatach liczących mniej niż 30.000 mieszkańców zadania referatów statystyki medycznej, planowania, budżetu i rachunkowości oraz administracyjno-gospodarczego powinny być skumulowane w referacie administracyjno-budżetowym
Uwaga 4 W miastach liczących od 100.000 do 200.000 mieszkańców zamiast referatów profilaktyki i lecznictwa oraz planowania, budżetu i rachunkowości mogą być utworzone odpowiednie oddziały
Uwaga 5 W miastach liczących powyżej 200.000 mieszkańców zamiast referatów: statystyki medycznej, administracyjno-gospodarczego i kadr mogą być utworzone odpowiednie oddziały
6. Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej 1. Ogólny,
2. Planowania,
3. Finansów,
4. Gospodarki Mieszkaniowej,
5. Przedsiębiorstw i Urządzeń Komunalnych.
7. Budownictwa 1. Planowania Zabudowy,
2. Budownictwa,
3. Budownictwa Wiejskiego.
8. Biuro Powiatowego Komitetu Kultury Fizycznej 1. Ogólno-Administracyjny,
2. Kadr,
3. Wyszkolenia Sportowego,
4. Planowania i Sprawozdawczości.
9. Komenda Terenowej Obrony Przeciwlotniczej
10. (skreślony)
11. Kultury 1. Upowszechniania kultury
2. Bibliotek i Czytelnictwa
11. Handlu 1. Ogólno-Administracyjny
2. Planowania
3. Artykułów Spożywczych i Przemysłowych.
Uwaga: Referaty tworzy się, jeżeli w wydziale jest co najmniej pięciu pracowników. W miastach stanowiących powiaty referat artykułów spożywczych i przemysłowych może być rozdzielony na referat artykułów spożywczych i referat artykułów przemysłowych".
13. Oddział Organizacyjny 1. Rad Narodowych i Ich Organów
2. Instruktażu Organizacyjnego
3. Skarg i Zażaleń
14. Oddział Ogólno-Gospodarczy 1. Ogólny
2. Gospodarczy
3. Rachunkowo-Kasowy
§  3.
We wszystkich województwach z wyjątkiem tych województw, z których obszaru tworzone są nowe województwa, ustalenie tymczasowej organizacji prezydiów wojewódzkich i powiatowych rad narodowych (§§ 1 i 2) nie może spowodować powiększenia ilości etatów tych prezydiów ponad ilość etatów, wynikającą ze zsumowania dotychczasowych etatów władz administracji państwowej i samorządowej, ulegających zespoleniu w tych prezydiach.
§  4.
W przypadkach gdy ze względu na szczególne potrzeby i warunki działania rady narodowej organizacja wydziałów prezydium tej rady wymaga dokonania zmian, odpowiednie wnioski powinny być zgłoszone powołanej niniejszą uchwałą komisji (§§ 5 i 6), która je rozpatrzy i przedłoży Prezydium Rządu wraz ze swoimi wnioskami.
§  5.
1.
Prowizoryczne etaty dla prezydiów wojewódzkich rad narodowych w Koszalinie, Opolu i Zielonej Górze ustali w terminie do dnia 19 czerwca 1950 r. Komisja w składzie:

Wiceminister Finansów (przewodniczący),

przedstawiciel Zespołu II Prezydium Rady Ministrów,

przedstawiciel właściwej władzy naczelnej

w rozumieniu § 22 Instrukcji Nr 2.

2.
Równocześnie Komisja w związku ze zmniejszeniem terytorialnego zakresu działania odpowiednio zmniejszy etaty prezydiów wojewódzkich rad narodowych tych województw, z których obszaru utworzone są nowe województwa.
3.
Komisja dokona ustalenia (ust. 1) względnie zmniejszenia etatów (ust. 2) przy udziale dwu przedstawicieli prezydiów wojewódzkich rad narodowych, z których obszaru tworzone są nowe województwa (członka prezydium i przedstawiciela wydziału finansowego) oraz przedstawiciela komórki organizacyjnej nowotworzonych województw.
§  6.
1.
Komisja, o której mowa w § 5 ust. 1, w terminie do dnia 1 lipca 1950 r. ustali na 1951 r.:
a)
etaty prezydiów wojewódzkich rad narodowych dla poszczególnych województw oraz
b)
kontyngenty etatów prezydiów rad narodowych niższego stopnia na obszarze województwa.
2.
Komisja dokona powyższych ustaleń (ust. 1 lit. a) i b) przy udziale dwu przedstawicieli danego prezydium wojewódzkiej rady narodowej (członka prezydium i przedstawiciela wydziału finansowego).
3.
Kontyngenty etatów (ust. 1 lit. b) zawierać powinny orientacyjny podział etatów na wydziały.
§  7.
W ramach kontyngentu etatów województwa (§ 6 ust. 1 lit. b) prezydium wojewódzkiej rady narodowej przy udziale prezydiów powiatowych rad narodowych w terminie do dnia 9 lipca 1950 r. ustali na 1951 r.:
a)
etaty prezydiów powiatowych rad narodowych oraz
b)
kontyngenty etatów dla prezydiów gminnych i miejskich rad narodowych w poszczególnych powiatach.
§  8.
W ramach kontyngentu dla powiatu (§ 7 lit. b) prezydium powiatowej rady narodowej w terminie do dnia 19 lipca 1950 r. ustali etaty prezydiów poszczególnych gminnych i miejskich rad narodowych na 1951 r.
§  9.
Ustalenia Komisji względnie prezydiów rad narodowych (§§ 6-8) są wiążące, w szczególności przy układaniu projektów budżetów terenowych na 1951 r.
§  10.
1.
Postanowienia niniejszej uchwały dotyczące prezydiów wojewódzkich rad narodowych stosuje się odpowiednio do Prezydiów Miejskich Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi, a dotyczące prezydiów powiatowych rad narodowych - do prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie. Ponadto postanowienia § 1 i § 6 ust. 1 lit. a) stosuje się odpowiednio do prezydiów miejskich rad narodowych miast liczących ponad 100.000 mieszkańców.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy organizacji wewnętrznej wydziału komunikacji drogowej Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi, miast liczących ponad 100.000 mieszkańców i miast stanowiących powiaty, liczących do 100.000 mieszkańców.
3. 4
Przepis ust. 1 nie dotyczy również organizacji wewnętrznej wydziałów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej oraz kwaterunkowych Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi, miast liczących ponad 100.000 mieszkańców oraz miast stanowiących powiaty miejskie.
4.
W prezydiach rad narodowych miast liczących ponad 100.000 mieszkańców z wyjątkiem m. st. Warszawy w wydziale budownictwa: 1) nie ma Oddziału Planowania Zabudowy Osiedli Wiejskich i Oddziału Budownictwa Wiejskiego, 2) Oddział "2. Planowania Zabudowy Osiedli Miejskich" otrzymuje nazwę "2. Planowania Zabudowy Miasta", 3) Oddział "4. Orzecznictwa i Realizacji Planów Zabudowy" - nazwę "4. Orzecznictwa i Realizacji Planu Zabudowy". W wydziałach budownictwa prezydiów rad narodowych, stanowiących powiaty miejskie, nie ma referatu budownictwa wiejskiego.
4a. 5
W prezydiach rad narodowych miast liczących ponad 100.000 mieszkańców, z wyjątkiem m. st. Warszawy i m. Łodzi, w wydziale organizacyjnym: 1) zamiast oddziału instruktażu organizacyjnego tworzy się samodzielny referat instruktażu organizacyjnego, 2) nie ma oddziału sprawozdawczości, a w sprawach tego oddziału właściwy jest oddział rad narodowych i ich organów
§  11. 6
1.
Ustala się następującą tymczasową organizację wewnętrzną wydziału komunikacji drogowej Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi oraz miast, liczących ponad 100.000 mieszkańców:
Wydział Oddział Zakres spraw
Komunikacyjny 1. Ogólny Sprawy finansowo-budżetowe, gospodarcze i personalne wydziału oraz sprawy nie należące do innych oddziałów.
2. Ruchu Drogowego Sprawy: porządku drogowego, kontroli ruchu, kierowców pojazdów oraz ich szkolenia.
3. Transportu Drogowego Sprawy: rejestracji pojazdów samochodowych i ewidencji ich użytkowników, rejestracji pojazdów konnych, zezwoleń na zarobkowy transport drogowy oraz organizacji usług transportowych.
4. Gospodarki Samochodowej Sprawy: sprawozdawczości i statystyki, transportu samochodowego, eksploatacji technicznej i zaopatrzenia samochodów oraz obsługi technicznej.
2.
Ustala się następującą tymczasową organizację wewnętrzną wydziałów komunikacyjnych prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty, liczących do 100.000 mieszkańców:
Wydział Referaty
Komunikacyjny 1. Ogólny
2 Ruchu Drogowego
3. Gospodarki Samochodowej
§  12.
1. 7
Ustala się następującą organizację wewnętrzną wydziałów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi:
Wydział Oddział Zakres spraw
Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej 1. Planowania i Koordynacji Sprawy programów, koordynacji i opracowania w oparciu o projekty miejskich zarządów i innych jednostek szczebla miejskiego, zbiorczych planów techniczno-ekonomicznych, budżetów i planów finansowych oraz sprawy nadzoru nad funkcjonowaniem służb planowania i finansów, sprawozdawczości i statystyki w zakresie gospodarki komunalnej, ponadto sprawy instruktażu i organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwach i jednostkach budżetowych.
2. Gospodarki Mieszkaniowej Sprawy ewidencji i inwentaryzacji istniejących zasobów powierzchni mieszkaniowej, nadzoru nad gospodarką budynkami mieszkalnymi, ustalania planu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, sprawy budownictwa mieszkaniowego w zakresie właściwości resortu gospodarki komunalnej, sprawy wynikające z dekretu o najmie lokali, a w szczególności sprawy masowych remontów kapitalnych domów mieszkalnych, sprawy czynszów i świadczeń najemców, wpłat na F.G.M., nadzoru nad przymusowymi zrzeszeniami prywatnych właścicieli nieruchomości oraz sprawy związane z walką z grzybem domowym.
3. Ogólny Sprawy własnej rachunkowości wydziału, sprawy gospodarcze, techniczno-biurowe i sprawy nie należące do zakresu działania innych jednostek organizacyjnych wydziału - w tym sprawy kadr i szkolenia.";
2. 8
Ustala się następującą organizację wewnętrzną wydziałów kwaterunkowych Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi oraz miast liczących ponad100.000 mieszkańców:
Wydział Oddział Zakres spraw
Kwaterunkowy 1. Polityki Kwaterunkowej Sprawy kontroli stanu zagęszczenia w lokalach mieszkalnych, zabezpieczania lokali, rejestracji lokali zastrzeżonych, przekwaterowań z domów zagrożonych, przeznaczonych do rozbiórki oraz przeznaczonych na cele publiczne, sprawy wykonywania orzeczeń kwaterunkowych, współpraca z administracją budynków mieszkalnych i komitetami blokowymi, ewidencja domów przydzielonych instytucjom na mieszkania pracownicze oraz kontrola stanu zagęszczenia w tych mieszkaniach.
2. Przydziałów Sprawy przydziałów lokali mieszkalnych i użytkowych, prowadzenia rejestru wniosków i rejestru lokali zwalnianych, prowadzenia kartoteki, przyjmowania odwołań od orzeczeń Wydziału Kwaterunkowego, wydawania zaświadczeń.
3. Ogólny Sprawy prowadzenia kancelarii i archiwum wydziału, sprawy osobowe, finansowo-gospodarcze wydziału oraz prowadzenie sprawozdawczości i statystyki z prac wydziału.";
§  12a. 9
Tworzy się w Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie Wydział:
Wydział Oddział Zakres spraw
Kontroli Ruchu Ludności Ruchu Ludności Sprawy zezwoleń na zameldowanie na pobyt okresowy i stały, analiza ruchu ludności, zezwolenia na przeniesienie pracowników do pracy w Warszawie, prowadzenie rejestrów pobytu okresowego i stałego.
Samodzielny Referat Kontroli Prowadzenie aktualnej kontroli zameldowań ludności oraz kontrola uprawnień do uzyskania zezwoleń na zameldowanie.
Przesiedleń Postępowanie w sprawach pozbawiania prawa pobytu, sporządzanie planów osiedleńczych w innych miejscowościach, postępowanie w sprawie przymusowych wysiedleń.
Ogólny Sprawy gospodarcze Wydziału oraz sprawy nie należące do innych oddziałów (referatów) Wydziału".
§  13. 10
Ustala się następującą organizację wewnętrzną wydziałów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów rad narodowych miast liczących ponad100.000 mieszkańców:
Wydział Oddział Zakres spraw
Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej 1. Planowania Sprawy programów i koordynacji planów, nadzór nad wykonaniem i analiza wyników wykonania planów, statystyka i sprawozdawczość w zakresie gospodarki komunalnej.
2. Inwestycji Sprawy planu inwestycyjnego, dokumentacji technicznej, planowania wykonawstwa robót inwestycyjnych, planowania zaopatrzenia inwestycyjnego w zakresie gospodarki komunalnej.
3. Finansów Sprawy opracowania w zakresie działania wydziału budżetu i opiniowania planów finansowych przedsiębiorstw komunalnych, sprawy kredytów, kontrola rachunkowości i kasowości przedsiębiorstw komunalnych oraz sprawy rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej własnej i podległych jednostek budżetowych.
4. Gospodarki Mieszkaniowej Sprawy ewidencji i inwentaryzacji istniejących zasobów powierzchni mieszkaniowej, nadzoru nad gospodarką budynkami mieszkalnymi, ustalania planu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, sprawy budownictwa mieszkaniowego w zakresie resortu gospodarki komunalnej, sprawy wynikające z dekretu o najmie lokali, a w szczególności sprawy masowych remontów kapitalnych domów mieszkalnych, sprawy czynszów i świadczeń najemców, wpłat na F.G.M., nadzoru nad przymusowymi zrzeszeniami prywatnych właścicieli nieruchomości oraz sprawy związane z walką z grzybem domowym.
5. Urządzeń Komunalnych Opracowywanie planów, realizacja zadań planowych i sprawozdawczość dotycząca dróg, ulic, placów, mostów, wiaduktów i innych obiektów służących dla celów komunikacji oraz budowy i utrzymania parków, zieleńców, ogrodów działkowych i otwartych terenów sportowych w zakresie właściwości gospodarki komunalnej, a nadto sprawy grobownictwa.
5. Kadr i Szkolenia Sprawy osobowe pracowników podległych komórek organizacyjnych oraz sprawy szkolenia w zakresie działalności wydziału.
7. Samodzielny Referat Administracyjno-Gospodarczy Sprawy gospodarcze, techniczno-biurowe oraz wszelkie inne sprawy z zakresu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej nie należące do zakresu działania innych jednostek organizacyjnych wydziału.";
§  14. 11
Ustala się następującą organizację wewnętrzną wydziałów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie:
Wydział Referaty
Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej 1. Planowania
2. Finansów
3. Gospodarki Mieszkaniowej
4. Kwaterunkowy
5. Urządzeń Komunalnych
6. Ogólny
§  15. 12
Właściwa władza naczelna (§ 22 Instrukcji Nr 2) w terminie do dnia 1 lipca 1950 r. za zgodą Prezesa Rady Ministrów ustali ogólne tymczasowe wytyczne co do podziału funkcji w ramach oddziałów (w formie referatów lub bezreferatowo), z zastrzeżeniem postanowień § 3 niniejszej uchwały.

Na podstawie tych wytycznych prezydium wojewódzkiej rady narodowej zatwierdzi podział czynności w ramach oddziałów.

Ostateczny wewnętrzny podział organizacyjny oddziałów zostanie ustalony na podstawie wyników prac Komisji (§ 5 ust. 1) co do etatyzacji władz terenowych na rok 1951.

§  16. 13
(skreślony).
1 Z dniem 1 listopada 1954 r. tracą moc obowiązującą odpowiednie postanowienia dotyczące wydziałów rolnictwa i leśnictwa Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi, Zarządów Weterynarii m. st. Warszawy i m. Łodzi oraz Zarządu Wodno-Melioracyjnego m. st. Warszawy, zawarte w niniejszej uchwale zgodnie z § 24 pkt 3 uchwały nr 681 z dnia 26 października 1954 r. w sprawie utworzenia Zarządu Rolnictwa i Lasów Prezydium Rady Narodowej m.st. Warszawy oraz Zarządu Rolnictwa Prezydium Rady Narodowej m. Łodzi. (M.P.54.123.1776).

Z dniem 7 grudnia 1954 r. niniejsza uchwała traci moc w zakresie unormowanym uchwałą nr 92 z dnia 5 lutego 1955 r. o organizacji i zakresie działania zarządów spraw wewnętrznych w prezydiach wojewódzkich rad narodowych i Rad Narodowych m.st. Warszawy i m. Łodzi. (M.P.55.16.163), zgodnie z § 17 pkt 3 tej uchwały.

Z dniem 1 stycznia 1955 r. tracą moc obowiązującą odpowiednie przepisy dotyczące wydziałów (oddziałów, referatów) rolnictwa i leśnictwa prezydiów miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty, zawarte w niniejsze uchwale zgodnie z ust. 14 pkt 3 uchwały nr 4 z dnia 7 stycznia 1955 r. w sprawie organizacji państwowej służby rolnej w miastach stanowiących powiaty. (M.P.55.5.63).

- zmieniony przez § 10 ust. 1 lit. a) uchwały nr 147 z dnia 19 lutego 1955 r. w sprawie wydziałów rent i pomocy społecznej prezydiów rad narodowych. (M.P.55.19.192) z dniem 1 marca 1955 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Z dniem 24 marca 1955 r. tracą moc przepisy niniejszej uchwały w zakresie unormowanym uchwałą nr 187 z dnia 5 marca 1955 r. w sprawie utworzenia komitetów turystyki przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m.st. Warszawie i m. Łodzi). (M.P.55.25.252), zgodnie z § 12 pkt 3 tej uchwały.

Z dniem 15 kwietnia 1955 r. tracą moc przepisy niniejszej uchwały w zakresie unormowanym uchwałą nr 271 z dnia 2 kwietnia 1955 r. w sprawie utworzenia jednostek organizacyjnych prezydiów rad narodowych w zakresie administracji torfowej. (M.P.55.33.311), zgodnie z § 5 pkt 3 tej uchwały.

Z dniem 1 października 1955 r. tracą moc przepisy dotyczące organizacji wydziałów i referatów przemysłu, wojewódzkich zarządów przemysłu terenowego i terenowego przemysłu materiałów budowlanych zawarte w niniejszej uchwale, zgodnie z § 25 pkt 3 uchwały nr 463 z dnia 11 czerwca 1955 r. w sprawie organizacji i zakresu działania organów prezydiów rad narodowych w dziedzinie przemysłu. (M.P.55.69.873).

Z dniem 1 lipca 1956 r. tracą moc przepisy dotyczące organizacji organów prezydiów rad narodowych w zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej zgodnie z § 22 pkt 4 lit. b) uchwały nr 243 z dnia 25 maja 1956 r. w sprawie organizacji organów prezydiów rad narodowych w zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej. (M.P.56.50.567).

2 Załącznik § 1:

- zmieniony przez § 1 uchwały nr 11 z dnia 10 stycznia 1952 r. (M.P.52.A-11.106) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 lutego 1952 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 81 z dnia 20 lutego 1952 r. (M.P.52.A-21.252) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 marca 1952 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 i pkt 2 uchwały nr 99 z dnia 1 marca 1952 r. (M.P.52.A-22.280) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 15 marca 1952 r.

- zmieniony przez § 1 uchwały nr 128 z dnia 8 marca 1952 r. (M.P.52.A-26.342) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 marca 1952 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 i pkt 2 uchwały nr 134 z dnia 8 marca 1952 r. (M.P.52.A-26.346) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 1952 r.

- zmieniony przez § 1 uchwały nr 261 z dnia 5 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-35.510) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 maja 1952 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 590 z dnia 17 lipca 1952 r. (M.P.52.A-65.997) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lipca 1952 r.

- zmieniony przez § 1 uchwały nr 538 z dnia 1 lipca 1952 r. (M.P.52.A-63.952) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 26 lipca 1952 r.

- zmieniony przez § 1 uchwały nr 697 z dnia 31 lipca 1952 r. (M.P.52.A-68.1029) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 sierpnia 1952 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 909 z dnia 10 października 1952 r. (M.P.52.A-92.1422) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1952 r.

- zmieniony przez § 1 uchwały nr 28 z dnia 10 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-11.153) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lutego 1953 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 73 z dnia 17 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-11.158) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lutego 1953 r.

- zmieniony przez § 6 pkt 1 i pkt 2 uchwały nr 476 z dnia 20 czerwca 1953 r. w sprawie zniesienia wydziałów inspekcji (referatów kontroli) i przekształcenie referatów organizacyjnych na oddziały organizacyjne prezydiów rad narodowych. (M.P.53.A-66.790) z dniem 15 lipca 1953 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 i pkt 2 uchwały nr 577 z dnia 1 sierpnia 1953 r. (M.P.53.A-75.897) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 września 1953 r.

- zmieniony przez § 2 uchwały nr 940 z dnia 9 grudnia 1953 r. (M.P.53.A-115.1496) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 29 grudnia 1953 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 81 z dnia 23 lutego 1954 r. (M.P.54.A-24.391) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 marca 1954 r.

- zmieniony przez § 4 pkt 1 i pkt 2 uchwały nr 523 z dnia 2 sierpnia 1954 r. w sprawie samodzielnych oddziałów (referatów) leśnictwa prezydiów rad narodowych. (M.P.54.A-78.918) z dniem 20 sierpnia 1954 r.

- zmieniony przez § 9 uchwały nr 294 z dnia 2 czerwca 1954 r. w sprawie zastępstwa sądowego i obsługi prawnej terenowych organów władzy państwowej. (M.P.54.A-55.752) z dniem 30 września 1954 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 888 z dnia 18 grudnia 1954 r. (M.P.55.1.2) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 listopada 1954 r.

- zmieniony przez § 4 uchwały nr 132 z dnia 17 lutego 1955 r. w sprawie utworzenia wydziałów do spraw wyznań w prezydiach wojewódzkich rad narodowych oraz Rad Narodowych m.st. Warszawy i m. Łodzi. (M.P.55.16.164) z dniem 26 lutego 1955 r.

- zmieniony przez § 1 uchwały nr 115 z dnia 12 lutego 1955 r. (M.P.55.17.174) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 lutego 1955 r.

3 Załącznik § 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 81 z dnia 20 lutego 1952 r. (M.P.52.A-21.252) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 marca 1952 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 i pkt 4 uchwały nr 99 z dnia 1 marca 1952 r. (M.P.52.A-22.280) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 15 marca 1952 r.

- zmieniony przez § 1 uchwały nr 261 z dnia 5 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-35.510) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 maja 1952 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 590 z dnia 17 lipca 1952 r. (M.P.52.A-65.997) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lipca 1952 r.

- zmieniony przez § 1 uchwały nr 551 z dnia 9 lipca 1952 r. (M.P.52.A-63.956) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 26 lipca 1952 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 909 z dnia 10 października 1952 r. (M.P.52.A-92.1422) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1952 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 73 z dnia 17 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-11.158) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lutego 1953 r.

- zmieniony przez § 6 pkt 3 uchwały nr 476 z dnia 20 czerwca 1953 r. w sprawie zniesienia wydziałów inspekcji (referatów kontroli) i przekształcenie referatów organizacyjnych na oddziały organizacyjne prezydiów rad narodowych. (M.P.53.A-66.790) z dniem 15 lipca 1953 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 i pkt 4 uchwały nr 577 z dnia 1 sierpnia 1953 r. (M.P.53.A-75.897) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 września 1953 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 81 z dnia 23 lutego 1954 r. (M.P.54.A-24.391) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 marca 1954 r.

- zmieniony przez § 5 uchwały nr 257 z dnia 8 maja 1954 r. w sprawie oddziałów ogólno-gospodarcze prezydiów rad narodowych. (M.P.54.A-49.671) z dniem 27 maja 1954 r.

- zmieniony przez § 4 pkt 3 uchwały nr 523 z dnia 2 sierpnia 1954 r. w sprawie samodzielnych oddziałów (referatów) leśnictwa prezydiów rad narodowych. (M.P.54.A-78.918) z dniem 20 sierpnia 1954 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 888 z dnia 18 grudnia 1954 r. (M.P.55.1.2) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 listopada 1954 r.

4 Załącznik § 10 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 909 z dnia 10 października 1952 r. (M.P.52.A-92.1422) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1952 r.
5 Załącznik § 10 ust. 4a dodany przez § 6 pkt 4 uchwały nr 476 z dnia 20 czerwca 1953 r. w sprawie zniesienia wydziałów inspekcji (referatów kontroli) i przekształcenie referatów organizacyjnych na oddziały organizacyjne prezydiów rad narodowych. (M.P.53.A-66.790) z dniem 15 lipca 1953 r.
6 Załącznik § 11 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 81 z dnia 20 lutego 1952 r. (M.P.52.A-21.252) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 marca 1952 r.
7 Załącznik § 12 zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały nr 909 z dnia 10 października 1952 r. (M.P.52.A-92.1422) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1952 r.
8 Załącznik § 12 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr 909 z dnia 10 października 1952 r. (M.P.52.A-92.1422) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1952 r.
9 Załącznik § 12a dodany przez § 1 uchwały nr 244 z dnia 8 maja 1954 r. (M.P.54.A-43.627) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 maja 1954 r.
10 Załącznik § 13 zmieniony przez § 1 pkt 6 uchwały nr 909 z dnia 10 października 1952 r. (M.P.52.A-92.1422) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1952 r.
11 Załącznik § 14 zmieniony przez § 1 pkt 7 uchwały nr 909 z dnia 10 października 1952 r. (M.P.52.A-92.1422) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1952 r.
12 Załącznik § 15 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 134 z dnia 8 marca 1952 r. (M.P.52.A-26.346) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 1952 r.
13 Załącznik § 16 skreślony przez § 1 uchwały nr 261 z dnia 5 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-35.510) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 maja 1952 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-8.76 t.j.

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych.
Data aktu: 10/06/1950
Data ogłoszenia: 25/01/1952
Data wejścia w życie: 16/06/1950