Planowanie budżetowe w zakresie środków specjalnych, pochodzących z obowiązkowych świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne, oraz wykonywanie preliminarzy tych środków.

INSTRUKCJA
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 12 maja 1952 r.
w sprawie planowania budżetowego w zakresie środków specjalnych, pochodzących z obowiązkowych świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne, oraz w sprawie wykonywania preliminarzy tych środków.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 22, poz. 188) zarządza się, co następuje:

I.

Postanowienia ogólne.

1.
Powołane w instrukcji niniejszej akty prawne oznacza się następującymi skrótami:
a)
dekret z dnia 30 czerwca 1951 r. o obowiązku świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne (Dz. U. R. P. Nr 38, poz. 284) - skrótem: "dekret";
b)
uchwałę Nr 45 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie inwestycji pozalimitowych (Monitor Polski Nr A-9, poz. 140) - skrótem: "uchwała Rady Ministrów";
c)
instrukcję o inwestycjach pozalimitowych, stanowiącą załącznik do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 7 kwietnia 1951 r. (Monitor Polski Nr A-41, poz. 522), zmienioną zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 12 grudnia 1951 r. (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-1, poz. 19) - skrótem: "instrukcja P. K. P. G.";
d) 1
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 1951 r. w sprawie pozabudżetowych środków specjalnych na finansowanie inwestycji (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-1, poz. 22) - skrótem: "zarządzenie Ministra Finansów".
2.
Instrukcja niniejsza ustala zasady planowania budżetowego określonych w § 1 ust. 2 lit. a) zarządzenia Ministra Finansów środków specjalnych pochodzących z wycenionych obowiązkowych świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne (szarwark) oraz uzyskanych w miejsce tych świadczeń środków pieniężnych, jak również zasady wykonywania preliminarzy powyższych środków specjalnych.
3.
Ilekroć w instrukcji niniejszej jest mowa o środkach specjalnych, rozumieć przez to należy środki, wymienione w ust. 2.
4.
Środki specjalne mogą być użyte na cele określone w art. 4 dekretu, zarówno inwestycyjne jak i nieinwestycyjne. W zakresie inwestycji limitowych środki specjalne stanowią uzupełnienie dotacji budżetowych, w zakresie zaś inwestycji pozalimitowych i zadań nieinwestycyjnych - jedno ze źródeł ich finansowania.

II.

Plan wymiaru świadczeń.

5.
Wyodrębnienie środków specjalnych (ust. 2) celem ich gromadzenia i późniejszego rozdziału (środki specjalne akumulowane - § 4 zarządzenia Ministra Finansów) następuje w oparciu o plan wymiaru świadczeń, sporządzony na dany rok budżetowy.
6.
Prezydia gminnych rad narodowych oraz prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów (referaty finansowe) sporządzają plan wymiaru świadczeń w trzech egzemplarzach według wzoru Nr 1 i przesyłają dwa egzemplarze tego planu do wydziału podatków wiejskich prezydium powiatowej rady narodowej celem sprawdzenia i przekazania wydziałowi finansowemu tegoż prezydium.
7.
Prezydia rad narodowych miast stanowiących powiaty (referaty podatków wiejskich) przesyłają dwa egzemplarze planów, o których mowa w ust. 6, do wydziału podatków wiejskich prezydium wojewódzkiej rady narodowej celem sprawdzenia i przekazania wydziałowi finansowemu tegoż prezydium.
8.
W Prezydiach Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi plan wymiaru świadczeń sporządza wydział finansowy w porozumieniu z oddziałem podatków wiejskich.
9.
W planie wymiaru świadczenia powinny być podawane z wyszczególnieniem ilości dniówek pracy niewykwalifikowanej, przeliczonej na wartość pieniężną (§ 5 ust. 4 zarządzenia Ministra Finansów).

III.

Wyodrębnienie środków specjalnych akumulowanych.

10.
W oparciu o plany wymiaru świadczeń prezydia miejskich rad narodowych, które te plany sporządziły (ust. 6, 7 i 8), podejmują - na wniosek wydziału (referatu) finansowego - decyzję o wyodrębnieniu środków specjalnych akumulowanych celem ich gromadzenia i późniejszego rozdziału (§ 4 ust. 1 zarządzenia Ministra Finansów).
11.
W zakresie środków specjalnych akumulowanych budżetów gminnych decyzję o wyodrębnieniu wydaje, na wniosek wydziału finansowego, prezydium powiatowej rady narodowej po otrzymaniu z prezydiów gminnych rad narodowych planów wymiaru świadczeń (§ 4 ust. 1 zarządzenia Ministra Finansów).
12.
Decyzja o wyodrębnieniu środków specjalnych akumulowanych powinna określać właściwe jednostki budżetowe i osoby uprawnione do dysponowania tymi środkami w myśl obowiązujących przepisów o rachunkowości budżetowej (§ 4 ust. 2 zarządzenia Ministra Finansów). Właściwymi jednostkami budżetowymi są prezydia gminnych rad narodowych, prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów, wydziały finansowe prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty oraz Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi - w których okręgu pobierane są świadczenia.

IV.

Rachunek akumulacyjny środków specjalnych.

13.
Decyzja o wyodrębnieniu (ust. 10 i 11) stanowi podstawę dla Narodowego Banku Polskiego do otworzenia dla każdej gminy (miasta) odrębnego rachunku akumulacyjnego środków specjalnych (§ 4 ust. 2 zarządzenia Ministra Finansów).
14.
Narodowy Bank Polski zawiadamia o otworzeniu każdego rachunku akumulacyjnego wydział finansowy prezydium właściwej powiatowej (miejskiej) rady narodowej, które wydało decyzję o wyodrębnieniu (ust. 10 i 11) - (§ 4 ust. 3 i 4 zarządzenia Ministra Finansów).
15.
Z chwilą otwarcia przez Narodowy Bank Polski rachunku akumulacyjnego środków specjalnych na rachunek ten mogą być przyjmowane jedynie wpłaty z tytułu równowartości świadczeń w naturze, płatnych w gotówce. Prawo zaś dysponowania tym rachunkiem powstaje dopiero po złożeniu Narodowemu Bankowi Polskiemu dokumentów, wymienionych w §§ 7 i 8 zarządzenia Ministra Finansów.

V.

Plan zużycia świadczeń i preliminarz środków specjalnych akumulowanych.

16.
Na podstawie otrzymanych planów wymiaru świadczeń (ust. 6 i 7) oraz złożonych zapotrzebowań na te świadczenia (ust. 18) wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej dla każdej gminy i miasta nie stanowiącego powiatu, a wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej - dla każdego miasta stanowiącego powiat - sporządzają w trzech egzemplarzach:
a)
projekt planu zużycia świadczeń według wzoru Nr 2,
b)
projekt preliminarza środków specjalnych akumulowanych według wzoru Nr 3.
17.
Projekt planu zużycia i preliminarz środków specjalnych akumulowanych dla m. st. Warszawy i m. Łodzi sporządzają wydziały finansowe prezydiów rad narodowych tych miast (§ 8 ust. 2 zarządzenia Ministra Finansów).
18.
Zainteresowane prezydia gminnych rad narodowych, prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów, wydziały fachowe prezydiów rad narodowych oraz jednostki budżetowe budżetu centralnego składają zapotrzebowania na świadczenia, według wzoru Nr 4, właściwym organom, powołanym do sporządzania projektów planów zużycia tych świadczeń (ust. 16 i 17), do dnia 20 lipca roku poprzedzającego dany rok budżetowy.
19.
Jednostkami budżetowymi budżetu centralnego w rozumieniu ust. 18 są władze naczelne i urzędy centralne lub jednostki i instytucje przez nie upoważnione.
20.
Projekt planu zużycia świadczeń powinien określać udział poszczególnych inwestorów i wykonawców w ogólnej wysokości tych świadczeń. Udział ten należy wykazać z wyszczególnieniem ilości dniówek pracy niewykwalifikowanej, przeliczonej na wartość pieniężną (§ 8 ust. 1 zarządzenia Ministra Finansów).
21. 2
Ustala się następującą klasyfikację dochodów i wydatków preliminarza środków specjalnych akumulowanych (ust. 16 lit. b):

Dochody:

§ 6 - Równowartość pieniężna świadczeń w naturze, które mają być dostarczone w robociźnie, materiałach i środkach przewozowych,

§ 7 - Wpływy pieniężne, które mają być uzyskane w zamian za świadczenia w naturze.

W obu tych paragrafach należy nadto podawać ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej, przeliczonej na wartość pieniężną.

Wydatki:

§ 40 - Wydatki na rolnictwo i leśnictwo,
§ 41 - " " komunikację,
§ 42 - Wydatki na gospodarkę komunalną,
§ 43 - " " oświatę i kulturę,
§ 44 - " " zdrowie i kulturę fizyczną,
§ 45 - " " pomoc społeczną.
Każdy z paragrafów po stronie wydatków dzieli się na 3 pozycje:
poz. a) - inwestycje limitowe,
poz. b) - " pozalimitowe,
poz. c) - cele nieinwestycyjne.
22.
Plany zużycia świadczeń ustala i preliminarze środków specjalnych akumulowanych zatwierdza, na wniosek właściwego wydziału finansowego:
a)
dla gmin i miast nie stanowiących powiatów - prezydium powiatowej rady narodowej,
b)
dla miast stanowiących powiaty - prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
23.
Plany zużycia świadczeń sporządzone przez Prezydia Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi zatwierdza Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego i Minister Finansów, a preliminarze środków specjalnych akumulowanych dla tych miast - Minister Finansów (§ 8 ust. 1 zarządzenia Ministra Finansów).
24.
Ustalone (zatwierdzone) plany zużycia świadczeń oraz preliminarze środków specjalnych akumulowanych przesyła się w jednym egzemplarzu do prezydiów właściwych gminnych (miejskich) rad narodowych wraz z planem wymiaru świadczeń.
25.
Na podstawie zatwierdzonych dla każdej gminy i miasta nie stanowiącego powiatu preliminarzy środków specjalnych akumulowanych prezydium powiatowej rady narodowej sporządza w dwóch egzemplarzach, według wzoru Nr 3, zbiorczy preliminarz środków specjalnych akumulowanych dla całego powiatu i przesyła jeden egzemplarz tego preliminarza do prezydium wojewódzkiej rady narodowej równocześnie z projektem zbiorczego budżetu powiatu.
26.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej sporządza w dwóch egzemplarzach, według wzoru Nr 3, zbiorczy preliminarz środków specjalnych akumulowanych dla całego województwa na podstawie zatwierdzonych preliminarzy środków specjalnych akumulowanych miast stanowiących powiaty oraz otrzymanych od prezydiów powiatowych rad narodowych zbiorczych preliminarzy (ust. 25) i przesyła go w dwóch egzemplarzach do Ministerstwa Finansów równocześnie z projektem zbiorczego budżetu województwa.

VI.

Wyodrębnienie środków specjalnych na poszczególne inwestycje i cele nieinwestycyjne.

27.
Prezydia powiatowych i wojewódzkich rad narodowych oraz Prezydia Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi zawiadamiają jednostki, które zgłosiły zapotrzebowania na świadczenia (ust. 18), o przydzielonych im świadczeniach bezzwłocznie po ustaleniu bądź zatwierdzeniu planów zużycia tych świadczeń (ust. 22 i 23).
28.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 27, stanowi podstawę do wydania decyzji o wyodrębnieniu - w ramach przydzielonych świadczeń - środków specjalnych na poszczególne inwestycje limitowe i pozalimitowe oraz na poszczególne cele nieinwestycyjne.
29.
Decyzję o wyodrębnieniu (ust. 28) wydaje w zakresie budżetu centralnego właściwy minister, w zakresie zaś budżetów terenowych - prezydium właściwej rady narodowej na wniosek wydziału finansowego. Decyzję o wyodrębnieniu środków specjalnych w zakresie budżetu gminnego wydaje prezydium właściwej powiatowej rady narodowej (§ 4 ust. 1 zarządzenia Ministra Finansów).
30.
Decyzja o wyodrębnieniu (ust. 28) powinna określać jednostki budżetowe i osoby uprawnione do dysponowania środkami specjalnymi (§ 4 ust. 2 zarządzenia Ministra Finansów). Stanowi ona podstawę:
a)
do wprowadzenia środków specjalnych jako uzupełniającego źródła finansowania inwestycji limitowych do tytułu inwestycyjnego i planu pokrycia finansowego inwestycji limitowej,
b)
do otworzenia rachunku bankowego środków specjalnych dla danej inwestycji pozalimitowej przez bank finansujący tę inwestycję,
c)
do otworzenia przez Narodowy Bank Polski rachunku bankowego środków specjalnych na cele nieinwestycyjne dla każdego rozdziału klasyfikacji budżetowej, z którym zadanie nieinwestycyjne jest powiązane.
31.
Banki finansujące inwestycje pozalimitowe (ust. 30 lit. b) zawiadamiają o otworzeniu każdego rachunku bankowego w zakresie środków specjalnych budżetu centralnego Ministerstwo Finansów, w zakresie zaś środków specjalnych budżetów terenowych - właściwy wydział finansowy. Właściwym wydziałem finansowym w zakresie środków specjalnych budżetów gminnych rad narodowych jest wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej.

VII.

Szczegółowe preliminarze środków specjalnych.

A.

Postanowienia ogólne.

32. 3
Wykonawcy inwestycji pozalimitowych oraz zadań budżetowych, na realizację których przewidziane zostały świadczenia określone w zatwierdzonym planie zużycia tych świadczeń, sporządzają dla tych inwestycji i zadań szczegółowe preliminarze środków specjalnych na formularzach według wzorów, ustalonych przepisami instrukcji Ministra Finansów w sprawie zasad i trybu opracowania projektu budżetu Państwa na rok 1953, stanowiącej załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. w sprawie opracowania projektu budżetu Państwa na rok 1953 (Monitor Polski Nr A-60, poz. 913). W preliminarzach szczegółowych środki pochodzące z obowiązkowych świadczeń powinny być zaplanowane w wysokości ustalonej zatwierdzonym planem zużycia tych świadczeń.
33.
Preliminarze środków specjalnych sporządza się na dany rok budżetowy w trybie przewidzianym dla opracowania budżetu Państwa.
34.
Preliminarze środków specjalnych otrzymują oznaczenie części, działu i rozdziału tych jednostek i zadań budżetowych, z którymi są budżetowo powiązane.
35.
Preliminarzy środków specjalnych na inwestycje limitowe nie sporządza się, ponieważ środki te są objęte planami pokrycia finansowego inwestycji limitowych.

B.

Preliminarze środków specjalnych na inwestycje pozalimitowe.

36.
Preliminarz jednostkowy środków specjalnych sporządza inwestor na poszczególną inwestycję pozalimitową. Przez poszczególną inwestycję pozalimitową rozumie się inwestycję, objętą jednym zgłoszeniem inwestycji pozalimitowe] (§ 19 instrukcji P.K.P.G.).
37.
Przed sporządzeniem preliminarza środków specjalnych na inwestycję pozalimitową konieczne jest uprzednie uzyskanie zatwierdzenia zgłoszenia tej inwestycji w trybie przewidzianym w §§ 19-22 instrukcji P.K.P.G.
38.
Preliminarz środków specjalnych na inwestycję pozalimitową może obejmować po stronie dochodów prócz środków, pochodzących z wycenionych obowiązkowych świadczeń w naturze lub uzyskanych w ich miejsce wpływów pieniężnych, także i inne środki, które w myśl obowiązujących przepisów mogą być przeznaczone na sfinansowanie inwestycji pozalimitowych.
39. 4
Ustala się następującą klasyfikację dochodów i wydatków preliminarzy środków specjalnych na inwestycje pozalimitowe:

Dochody:

§ 6 - Równowartość pieniężna świadczeń w naturze, które mają być dostarczone w robociźnie, materiałach i środkach przewozowych,

§ 7 - Wpływy pieniężne, które mają być uzyskane w zamian za świadczenia w naturze,

§ 8 - Dochody budżetu dodatkowego,

§ 9 - Równowartość wkładu dobrowolnej bezpłatnej pracy obywateli,

§ 10 - Fundusze uzyskane z tytułu likwidacji szkód przemysłowych lub ubezpieczeń majątku trwałego,

§ 11 - Ofiary społeczeństwa.

W §§ 8 i 9 należy nadto podawać ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej, przeliczonej na wartość pieniężną.

Wydatki:

§ 1 - Płace,

§ 2 - Ubezpieczenia i świadczenia,

§ 27 - Wydatki materiałowe produkcyjne,

§ 28 - Usługi obce.

40. 5
Preliminarze środków specjalnych na inwestycje pozalimitowe zatwierdzane są w trybie, przewidzianym przepisami § 6 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. w sprawie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr A-60, poz. 914), z tym że preliminarze te dla gmin i miast nie stanowiących powiatów zatwierdza właściwy wydział prezydium powiatowej rady narodowej w porozumieniu z wydziałem finansowym (§ 9 ust. 2 zarządzenia Ministra Finansów).

C.

Preliminarze środków specjalnych na cele nieinwestycyjne.

41. 6
Preliminarze środków specjalnych na cele nieinwestycyjne - oddzielnie dla każdego rozdziału klasyfikacji budżetowej - sporządza się i zatwierdza według zasad ustalonych przepisami powołanego w ust. 40 zarządzenia Ministra Finansów. Przepis ust. 38 ma odpowiednie zastosowanie do preliminarzy środków specjalnych na cele nieinwestycyjne.
42. 7
Ustala się następującą klasyfikację dochodów i wydatków preliminarzy środków specjalnych na cele nieinwestycyjne:

Dochody:

§ 6 - Równowartość pieniężna świadczeń w naturze, które mają być dostarczone w robociźnie, materiałach i środkach przewozowych,

§ 7 - Wpływy pieniężne, które mają być uzyskane w zamian za świadczenia w naturze,

§ 8 - Dochody budżetu dodatkowego.

W §§ 8 i 9 należy nadto podawać ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej, przeliczonej na wartość pieniężną.

Wydatki powinny być oparte na jednolitej klasyfikacji paragrafów i pozycji, ustalonej dla budżetu Państwa. Ponadto po stronie wydatków należy podawać rodzaj zadania, na którego wykonanie świadczenia mają być użyte.

VIII.

Zasady wykonywania preliminarzy środków specjalnych.

43.
Prezydia gminnych (miejskich) rad narodowych, powołane do wymiaru i poboru świadczeń, odprowadzają osiągnięte na swoim terenie wpływy pieniężne z tytułu tych świadczeń do terytorialnie właściwego oddziału Narodowego Banku Polskiego na odpowiedni rachunek akumulacyjny (ust. 13).
44.
Prezydia gminnych (miejskich) rad narodowych, uprawnione do dysponowania rachunkiem akumulacyjnym (ust. 12), dokonują, na wniosek inwestora lub wykonawcy, w granicach ogółu środków przewidzianych dla niego w planie zużycia świadczeń, przelewu z tego rachunku do banków finansujących inwestycje limitowe bądź na rachunki środków specjalnych, otwierane dla każdej inwestycji pozalimitowej w bankach finansujących te inwestycje, bądź wreszcie na rachunki środków specjalnych na cele nieinwestycyjne w Narodowym Banku Polskim, w trybie przewidzianym przepisami §§ 6, 7 i 8 zarządzenia Ministra Finansów.
45.
Wykonane w poszczególnych miesiącach świadczenia w naturze w postaci robocizny, dostarczenia materiałów i środków przewozowych powinny być przez inwestora lub wykonawcę zadań budżetowych ujęte w zestawieniu wykonanych świadczeń w naturze według wzoru Nr 5. Zestawienia te inwestor sporządza w trzech, a wykonawca zadań budżetowych w dwóch egzemplarzach - dla każdego preliminarza oddzielnie, na podstawie odbitek pokwitowań, wydanych przez organ przeprowadzający roboty.
46.
Zestawienia wykonanych świadczeń w naturze (ust. 45) podlegają sprawdzeniu przez referat finansowy prezydium gminnej (miejskiej) rady narodowej co do zgodności wykazanej ogólnej sumy równowartości wykonanych świadczeń w naturze. Uzgodnienie zestawień powinno być dokonane w ciągu 5 dni po upływie każdego miesiąca sprawozdawczego.
47.
Jeden egzemplarz zestawienia wykonanych świadczeń w naturze pozostaje w aktach prezydium gminnej (miejskiej) rady narodowej, drugi zaś egzemplarz służy za podstawę do księgowego ujęcia przez inwestora lub wykonawcę zadań budżetowych wartości wykonanych świadczeń w naturze. Wysokość dokonanych nakładów na inwestycje ze środków, otrzymanych w formie efektywnie wykonanych świadczeń w naturze (praca, środki przewozowe, materiały oddane do robót), podlega zgłoszeniu przez inwestorów w banku finansującym inwestycje w okresach kwartalnych, w ciągu 5 dni po upływie każdego kwartału. Zgłoszenie świadczeń wykonanych w IV kwartale powinno nastąpić najpóźniej dnia 31 grudnia. Do zgłoszenia inwestor obowiązany jest dołączyć trzecie egzemplarze sprawdzonych przez referat finansowy prezydium gminnej (miejskiej) rady narodowej zestawień wykonanych świadczeń w naturze. W przypadku gdy wysokość dokonanych nakładów, wykazana w zgłoszeniu, różni się od ogólnej sumy równowartości świadczeń, wykazanej w zestawieniach wykonanych świadczeń w naturze (co może się zdarzyć wówczas, gdy w danym kwartale dostarczone materiały nie zostały w całości zużyte), inwestor obowiązany jest uzasadnić w zgłoszeniu zachodzącą różnicę w danych cyfrowych. Banki finansujące inwestycje księgują wartość wykonanych świadczeń, wykazaną w zgłoszeniu, jako akumulację środków własnych i jako wypłaty. Analogiczne księgowania przeprowadzają u siebie inwestorzy. Świadczenia w naturze wykonane na cele nieinwestycyjne nie podlegają zgłoszeniu do banku.
48.
Pozostałość gotówkową na koniec okresu budżetowego na rachunku akumulacyjnym środków specjalnych (ust. 14) Narodowy Bank Polski przelewa w dniu 31 grudnia na dochód budżetu tej rady narodowej, której prezydium rachunkiem tym dysponuje (ust. 12).
49.
Pozostałość gotówkowa na koniec okresu budżetowego na rachunku środków specjalnych poszczególnej inwestycji pozalimitowej w banku finansującym tę inwestycję (ust. 44) podlega przelaniu na rok następny. Zasady wykorzystania tej pozostałości w następnym roku budżetowym regulują przepisy § 11 ust. 3 i 4 zarządzenia Ministra Finansów.
50.
Pozostałość gotówkową na koniec okresu budżetowego na rachunku środków specjalnych, na cele nieinwestycyjne (ust. 44) Narodowy Bank Polski przelewa w dniu 31 grudnia na dochód tego budżetu, z którym środki te są powiązane.
51.
Zasady rachunkowości i sprawozdawczości finansowej środków specjalnych pochodzących z obowiązkowych świadczeń w naturze określą odrębne przepisy.

IX.

Postanowienia końcowe.

52.
Do planowania budżetowego środków specjalnych, pochodzących z obowiązkowych świadczeń, stosują się terminy, ustalone dla opracowania projektów budżetów terenowych.
53.
Przewidziane w instrukcji niniejszej druki według wzorów Nr Nr 1, 2, 3 i. 5 sporządzają we własnym zakresie prezydia rad narodowych, druki zaś według wzoru Nr 4 - jednostki wymienione w ust. 19.
54.
Na rok budżetowy 1952 r. ustala się następujący terminarz prac przy planowaniu w zakresie środków specjalnych, pochodzących z obowiązkowych świadczeń w naturze:
a)
opracowanie planów wymiaru świadczeń i przesłanie ich do prezydiów rad narodowych wyższego stopnia (ust. 6, 7 i 8) - do 14 czerwca,
b)
zgłoszenie zapotrzebowań na świadczenia (ust. 18) - do 14 czerwca,
c)
przesłanie Narodowemu Bankowi Polskiemu decyzji o wyodrębnieniu środków specjalnych akumulowanych (ust. 10 i 11) - do 20 czerwca,
d)
opracowanie i ustalenie (zatwierdzenie) planów zużycia świadczeń oraz preliminarzy środków specjalnych akumulowanych (ust. 22 i 23) - do 30 czerwca,
e)
zatwierdzenie szczegółowych preliminarzy środków specjalnych (ust. 40 i 41) - do 15 lipca,
f)
opracowanie przez prezydia powiatowych rad narodowych zbiorczego preliminarza środków specjalnych akumulowanych. (ust. 25) i przesłanie go do prezydium wojewódzkiej rady narodowej - do 25 lipca,
g)
opracowanie przez prezydia wojewódzkich rad narodowych zbiorczego preliminarza środków specjalnych akumulowanych (ust. 26) i przesłanie go do Ministerstwa Finansów - do 5 sierpnia.
55.
W planach wymiaru świadczeń na rok budżetowy 1952 należy podać - wobec dokonania już wymiaru tych świadczeń - ostatecznie ustaloną ich wysokość.
56.
Planami zużycia świadczeń na rok budżetowy 1952 należy objąć przede wszystkim zadania (art. 4 dekretu) już wykonane w roku 1952 przed ogłoszeniem niniejszej instrukcji.
57.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1952 r.

Wzór Nr 1

Prezydium Gminnej (Miejskiej) Rady Narodowej

w ........................................................

pow. ....................................................

Plan wymiaru obowiązkowych świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne na rok ....

Lp. Grupa zobowiązanych do świadczeń Suma podstaw wymiaru Stawka wymiarowa Przypuszczalna wysokość wymiaru świadczeń Z ogólnej wysokości przypuszczalnego wymiaru świadczeń przypadnie: Uwagi
ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej równowartość pieniężna zł do wykonania w naturze (odrobienia) do uiszczenia gotówką
ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej równowartość pieniężna zł
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 Właściciele, posiadacze lub użytkownicy gospodarstw rolnych, jak również zrzeszenia uprawy ziemi oraz rolnicze spółdzielnie produkcyjne
2 Państwowe gospodarstwa rolne X
3 Właściciele, posiadacze lub użytkownicy gruntów nie zabudowanych, nie wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, oraz budynków nie związanych z gospodarstwem rolnym X X
4 Właściciele i posiadacze przedsiębiorstw przemysłowych, handlowych lub usługowych oraz osoby wykonujące wolne zajęcia zawodowe i wszelkie inne zatrudnienia o celach zarobkowych, które podlegają podatkowi obrotowemu
Razem przewidywany wymiar X X
Zaległości z lat ubiegłych X X
Ogółem X X
Odliczenia na nieściągalność ... % (najwyżej 20%) X X
Planowany wpływ świadczeń X X

Dnia .................................. 195.... r.

Przewodniczący Prezydium Gminnej

(Miejskiej) Rady Narodowej

................................................................

(podpis)

Uwaga: Stawka równowartości 1 dniówki pracy niewykwalifikowanej wynosi .......... zł.

Wzór Nr 2

Prezydium Wojewódzkiej - Powiatowej

Rady Narodowej

w .....................................................................

Plan zużycia obowiązkowych świadczeń na niektóre

cele publiczne na rok .................... dla gminy - miasta ........................ pow. ..........

Lp. Nazwa jednostki budżetowej zgłaszającej zapotrzebowanie na świadczenia Równowartość pieniężna świadczeń przeznaczonych na: Ogółem Uwagi
inwestycje limitowe inwestycje pozalimitowe cele nieinwestycyjne
razem w robociźnie, materiałach, środkach przewozowych i gotówce w tym w gotówce razem w robociźnie, materiałach, środkach przewozowych i gotówce w tym w gotówce razem w robociźnie, materiałach, środkach przewozowych i gotówce w tym w gotówce razem w robociźnie, materiałach, środkach przewozowych i gotówce w tym w gotówce
ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej (kol. 3+7+12) zł (kol. 4+8+11) ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej (kol. 5+9+13) zł (kol. 6+10+14)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Razem

Dnia .................................. 195.... r.

Przewodniczący Prezydium Wojewódzkiej -

Powiatowej Rady Narodowej

........................................................................

(podpis)

Wzór Nr 3

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór Nr 4

..................................................................................

(nazwa jednostki zgłaszającej zapotrzebowanie)

Zapotrzebowanie na obowiązkowe świadczenia w gminie- mieście .......... pow. ..........

Lp. Określenie przeznaczenia świadczeń na cele: Równowartość pieniężna świadczeń przeznaczonych na: Ogółem Uwagi
inwestycje limitowe inwestycje pozalimitowe cele nieinwestycyjne
razem w robociźnie, materiałach, środkach przewozowych i gotówce w tym w gotówce razem w robociźnie, materiałach, środkach przewozowych i gotówce w tym w gotówce razem w robociźnie, materiałach, środkach przewozowych i gotówce w tym w gotówce razem w robociźnie, materiałach, środkach przewozowych i gotówce w tym w gotówce
ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej (kol. 3+7+11) zł (kol. 4+8+12) ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej (kol. 5+9+13) zł (kol. 6+10+14)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
1 Rolnictwa i leśnictwa
2 Komunikacji
3 Gospodarki komunalnej
4 Oświaty i kultury
5 Zdrowia i kultury fizycznej
6 Pomocy społecznej
Razem
Szczegółowe uzasadnienie zapotrzebowania: (data) (podpis i pieczęć jednostki zgłaszającej)
............................................. ................... ........................................

Wzór Nr 5

..........................................................................................

(nazwa inwestora lub wykonawcy zadań budżetowych)

Rodzaj inwestycji (zadania budżetowego):

..........................................................................................

..........................................................................................

..........................................................................................

Zestawienie wykonanych obowiązkowych świadczeń

w naturze za miesiąc .......... 195.. r.

według wydanych kwitów od Nr ..... do Nr .....

włącznie z kwitariusza Nr .....

Lp. Rodzaj świadczeń w naturze Ilość wykonanych dniówek pracy oraz ilość dostarczonych środków przewozowych i materiałów, przeliczona na dniówki pracy niewykwalifikowanej Równowartość wykonanych świadczeń w naturze w zł Uwagi
1 Robocizna
2 Środki przewozowe konne
3 Środki przewozowe zmechanizowane
4 Materiały dostarczone* * )
Razem

Data ......................................... 195.. r. .......................................................

(podpis)

Sprawdzono pod względem merytorycznym:
................... ................. Sprawdzono pod względem formalnym i rachunkowym:
(data) (podpis)
Zatwierdzono na sumę zł .......... (słownie zł ................................................)
..................... .....................
(data) (podpis)
______

*) W kolumnie "Uwagi" w przedziałce 4 należy podać wartość w oddanych do robót w miesiącu sprawozdawczym.

1 Ust. 1 lit. d) według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 instrukcji z dnia 30 czerwca 1952 r. (M.P.52.A-60.915) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 14 lipca 1952 r.
2 Ust. 21 zmieniony przez § 1 pkt 2 instrukcji z dnia 30 czerwca 1952 r. (M.P.52.A-60.915) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 14 lipca 1952 r.
3 Ust. 32 zmieniony przez § 1 pkt 3 instrukcji z dnia 30 czerwca 1952 r. (M.P.52.A-60.915) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 14 lipca 1952 r.
4 Ust. 39 zmieniony przez § 1 pkt 4 instrukcji z dnia 30 czerwca 1952 r. (M.P.52.A-60.915) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 14 lipca 1952 r.
5 Ust. 40 zmieniony przez § 1 pkt 5 instrukcji z dnia 30 czerwca 1952 r. (M.P.52.A-60.915) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 14 lipca 1952 r.
6 Ust. 41 zmieniony przez § 1 pkt 6 instrukcji z dnia 30 czerwca 1952 r. (M.P.52.A-60.915) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 14 lipca 1952 r.
7 Ust. 42 zmieniony przez § 1 pkt 7 instrukcji z dnia 30 czerwca 1952 r. (M.P.52.A-60.915) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 14 lipca 1952 r.
*)W kolumnie "Uwagi" w przedziałce 4 należy podać wartość materiałów oddanych do robót w miesiącu sprawozdawczym.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-44.632

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Planowanie budżetowe w zakresie środków specjalnych, pochodzących z obowiązkowych świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne, oraz wykonywanie preliminarzy tych środków.
Data aktu: 12/05/1952
Data ogłoszenia: 29/05/1952
Data wejścia w życie: 29/05/1952, 01/01/1952