Tryb udzielania inwestorom przejściowych kredytów krótkoterminowych przez banki specjalne.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 24 kwietnia 1952 r.
w sprawie trybu udzielania inwestorom przejściowych kredytów krótkoterminowych przez banki specjalne.

Na podstawie § 3 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1949 r. w sprawie zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 26, poz. 190) i § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 22, poz. 188) w celu zapewnienia należytej rotacyjności środków obrotowych w zakresie dostaw, robót i usług inwestycyjnych zarządza się, co następuje:
§  1.
Upoważnia się banki specjalne do udzielania inwestorom przejściowych kredytów krótkoterminowych na sfinansowanie potrzeb inwestycyjnych w trybie i na warunkach określonych w dalszych przepisach zarządzenia.

I.

Kredyty przejściowe w ramach rocznego limitu finansowania.

§  2.
Banki specjalne udzielają kredytów przejściowych w ramach rocznego limitu finansowania w przypadkach, gdy:
1)
kwartalny limit finansowania, zakumulowany zgodnie z kwartalnym planem pokrycia finansowego, został wyczerpany lub
2) 1
(uchylony).
§  3.
Banki specjalne udzielają kredytów przejściowych określonych w § 2 w następującym trybie i na warunkach:
1)
kredytu udziela się na wniosek inwestora bezpośredniego za pisemną gwarancją nadrzędnego dysponenta kredytów budżetowych, że spłata kredytu nastąpi w terminie ustalonym przez bank i z określonych w gwarancji środków;
2)
kredytu udziela się tylko w okresie I, II i III kwartału danego roku i w każdym przypadku tylko do wysokości wolnych (nie uruchomionych jeszcze) środków zatwierdzonego rocznego planu pokrycia finansowego inwestycji;
3)
z kredytu pokrywa się nakłady oraz wydatki podlegające zapłacie bezpośrednio ze środków inwestycyjnych, zgodne rzeczowo ze składnikami aktualnych tytułów inwestycyjnych;
4)
kredyt podlega spłacie w terminie ustalonym przez bank ze środków planu pokrycia finansowego inwestycji bieżącego kwartału, a najpóźniej ze środków planu pokrycia finansowego inwestycji następnego kwartału; termin ten nie może być przedłużony;
5) 2
(uchylony).

II.

Kredyty przejściowe na inwestycje nie objęte tytułami inwestycyjnymi.

§  4.
Banki specjalne udzielają kredytów przejściowych na sfinansowanie inwestycji pilnych i niezbędnych z punktu widzenia bezpieczeństwa publicznego lub bezpieczeństwa pracy, co stwierdzone zostało przez właściwą władzę, powołaną do wydawania decyzji (nakazów) w tym zakresie.
§  5.
1.
W przypadkach określonych w § 4 banki specjalne udzielają kredytu przejściowego na podstawie:
1)
wniosku inwestora bezpośredniego;
2)
załączonej do wniosku gwarancji inwestora naczelnego, którą inwestor naczelny zobowiązuje się w terminie wyznaczonym przez bank zwiększyć - w obowiązującym trybie postępowania - limit inwestycyjny i roczny limit finansowania danego inwestora oraz zapewnić odpowiednie środki na spłatę kredytu przejściowego w najbliższym kwartalnym planie pokrycia finansowego inwestycji;
3)
zaświadczenia właściwej władzy nakazującej wykonanie inwestycji, o których mowa w § 4.
2.
Kredytu udziela się tylko w I, II i III kwartale danego roku i na okres nie przekraczający 60 dni. Spłata kredytu nie może być przeniesiona na następny rok.

III.

Postanowienia wspólne dla wszystkich rodzajów kredytów.

§  6.
Kredyty przejściowe określone w poprzednich paragrafach są oprocentowane w wysokości 4% w stosunku rocznym. Kredyty nie spłacone w terminach ustalonych przez bank stają się kredytami przeterminowanymi i podlegają oprocentowaniu w wysokości 8% w stosunku rocznym.
§  7.
Upoważnia się banki specjalne do pokrywania kredytów przeterminowanych ze środków rezerwy dysponentów drugiego stopnia. Pokrycie to następuje z końcem kwartału, w którym kredyt stał się przeterminowany.
§  8.
W przypadkach stwierdzonej przez banki specjalne niegospodarności inwestorów lub braku uzasadnienia gospodarczego inwestycji i kredytu banki specjalne mają prawo odmówić udzielenia kredytu. Inwestycje nie objęte tytułem inwestycyjnym, na które bank odmówił kredytu, nie mogą być zlecone i wykonywane.
§  9.
Banki specjalne zapewniają ewidencjonowanie wypłat z powyższych kredytów z podziałem na poszczególne rodzaje kredytów i w układzie odpowiadającym planowi inwestycyjnemu oraz zorganizują odpowiednią sprawozdawczość miesięczną.
§  10.
1.
Ubieganie się o kredyty, wydawanie zaświadczeń i gwarancji na kredyty, bez istotnej konieczności i potrzeby gospodarczej, niedotrzymanie terminu spłaty kredytu stanowi naruszenie dyscypliny inwestycyjnej, podlegające badaniu przez komisję przekroczeń, powołaną odrębnymi przepisami.
2.
Banki specjalne o przekroczeniach tych zawiadamiają komisję przekroczeń oraz inwestorów centralnych i naczelnych.
§  11.
1.
Władze inwestorów są obowiązane badać przekroczenia, usuwać przyczyny i skutki przekroczeń oraz stosować przewidziane odrębnymi przepisami sankcje jak również w terminie dwutygodniowym od daty zawiadomienia informować właściwy bank o sposobie załatwienia zaawizowanego przekroczenia.
2.
Brak właściwego ustosunkowania się władz inwestorów do przekroczeń stanowi naruszenie dyscypliny inwestycyjnej, powodujące zastosowanie odpowiednich sankcji. W takich przypadkach banki specjalne o przekroczeniach zawiadamiają Państwową Komisję Planowania Gospodarczego - w przypadkach przekroczeń resortów, lub właściwy resort w przypadkach przekroczeń władz niższych.

IV.

Postanowienia przejściowe i końcowe.

§  12.
Do czasu sporządzenia i przekazania do banków specjalnych rocznych planów pokrycia finansowego inwestycji podstawą dla ustalenia granicy kredytu (§ 3 lit. b) jest limit inwestycyjny, a w przypadku nieposiadania przez inwestora tytułu inwestycyjnego w roku bieżącym - faktyczna wysokość zobowiązań budowy przechodzących na rok bieżący.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 pkt 2 uchylony przez § 1 zarządzenia z dnia 3 lipca 1952 r. (M.P.52.A-64.991) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 lipca 1952 r.
2 § 3 pkt 5 uchylony przez § 1 zarządzenia z dnia 3 lipca 1952 r. (M.P.52.A-64.991) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 lipca 1952 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024