Tymczasowy podział funkcji w wydziałach, oddziałach i referatach finansowych prezydiów rad narodowych.

INSTRUKCJA
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 10 lipca 1951 r.
w sprawie tymczasowego podziału funkcji w wydziałach, oddziałach i referatach finansowych prezydiów rad narodowych.

Na podstawie § 11 uchwały Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 1950 r. - Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr A-70, poz. 814 z późniejszymi zmianami) oraz w związku z § 19 uchwały Nr 195 Rady Ministrów z dnia 17 marca 1951 r. - Instrukcja Nr 15 w sprawie podziału większych miast na dzielnice oraz zakresu działania dzielnicowych rad narodowych i ich organów (Monitor Polski Nr A-43, poz. 543) ustala się następujące tymczasowe wytyczne podziału funkcji w wydziałach, oddziałach i referatach finansowych prezydiów rad narodowych:

A.

W prezydiach wojewódzkich rad narodowych oraz Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi:

I.

Podział organizacyjny.

§  1.
Wydział finansowy dzieli się na oddziały i referaty jak niżej:
1)
oddział budżetowy:
a)
referat planowania budżetowego,
b)
referat budżetów administracyjnych,
c)
referat finansowania urządzeń społecznych i kulturalnych,
d)
referat budżetów zbiorczych;
2)
oddział księgowości:
a)
referat nadzoru rachunkowego,
b)
referat rachunkowości zbiorczej,
c)
referat rachuby;
3)
oddział finansów gospodarki narodowej:
a)
referat przedsiębiorstw przemysłowych,
b)
referat przedsiębiorstw handlowych i usługowych,
c)
referat gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
d)
referat gospodarki drogowej i budowlanej,
e)
referat gospodarki rolnej i leśnej;
4)
oddział dochodów państwowych:
a)
referat administracji dochodów państwowych,
b)
referat planowania dochodów,
c)
referat podatku obrotowego i podatku od operacji nietowarowych,
d)
referat wpłat z zysku i podatku dochodowego,
e)
referat różnych dochodów,
f)
referat rejestru przedsiębiorstw państwowych;
5)
oddział podatków miejskich:
a)
referat administracyjny,
b)
referat podatku obrotowego i dochodowego,
c)
referat podatków majątkowych, od wynagrodzeń i opłat,
d)
referat podatków terenowych,
e)
referat egzekucyjny;
6)
oddział inspekcji etatów i płac:
a)
referat analizy etatów i płac,
b)
referat inspekcji;
7)
oddział karny skarbowy:
a)
referat ogólny,
b)
referat orzecznictwa;
8)
oddział kadr i szkolenia:
a)
referat osobowy,
b)
referat szkolenia zawodowego;
9)
oddział ogólny:
a)
referat administracyjny,
b)
referat organizacyjny;
10)
oddział rent inwalidzkich:
a)
referat rent inwalidzkich,
b)
referat rent pozostałych rodzin,
c)
referat likwidacji rent;

Oddziały rent inwalidzkich istnieją tylko w wydziałach finansowych Prezydiów Wojewódzkich Rad Narodowych w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie i Poznaniu oraz Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi.

11)
samodzielny referat likwidacyjny.

Jeżeli rozmiar agend likwidacyjnych to uzasadnia, prezydium wojewódzkiej rady narodowej może za zgodą Ministra Finansów powołać w wydziale finansowym oddział likwidacyjny zamiast samodzielnego referatu likwidacyjnego. W tym przypadku oddział likwidacyjny może się dzielić na referaty:

a)
referat ewidencyjno-kwalifikacyjny,
b)
referat powiernictwa,
c)
referat rozrachunku,
d)
referat przepadku mienia.

II.

Podział czynności.

§  2.
1.
Oddział budżetowy obejmuje sprawy: planowania budżetowego, budżetów administracyjnych, finansowania urządzeń społecznych i kulturalnych oraz budżetów zbiorczych.
2.
Referat planowania budżetowego załatwia sprawy:
a)
planowania budżetowego i współdziałania w tym zakresie z wojewódzką komisją planowania gospodarczego,
b)
sporządzania projektu jednostkowego budżetu województwa oraz zestawienia zbiorczego budżetu wojewódzkiego,
c)
sporządzania wojewódzkiego planu regulowania,
d)
przygotowania projektów uchwał wojewódzkiej rady narodowej i postanowień prezydium w sprawach budżetowych i finansowych,
e)
sporządzania okresowych planów wykonania jednostkowego budżetu województwa i zleceń otwierania kredytów w zakresie tego budżetu oraz zatwierdzania okresowych planów wykonania budżetów terenowych niższego stopnia,
f)
nadzoru nad wykonaniem budżetu przez wydziały prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
g)
zbiorczej statystyki budżetowej i finansowej,
h)
nadzoru i instruowania wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty w zakresie gospodarki budżetowej i finansowej.
3.
Referat budżetów administracyjnych załatwia sprawy:
a)
wnioskowania co do podziału limitów wydatków na płace i rzeczowo-administracyjnych między jednostkowy budżet województwa i budżety terenowe niższego stopnia,
b)
rozpatrywania i wnioskowania co do wstępnego zatwierdzania przedłożonych przez wydziały fachowe prezydium preliminarzy wydatków na płace i rzeczowo-administracyjnych w zakresie jednostkowego budżetu województwa i zbiorczego budżetu wojewódzkiego,
c)
analizy i opiniowania przedłożonych przez wydziały fachowe prezydium planów wykonania budżetu co do wydatków na płace i rzeczowo-administracyjnych w zakresie jednostkowego budżetu województwa i zbiorczego budżetu wojewódzkiego,
d)
opiniowania wniosków o otwarcie i przeniesienie kredytów na wydatki na płace i rzeczowo-administracyjne w zakresie jednostkowego budżetu województwa,
e)
nadzoru i instruowania wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty w zakresie opracowywania projektów i wykonywania budżetów administracyjnych,
f)
emerytur dla pracowników b. związków samorządu terytorialnego oraz ich zakładów i przedsiębiorstw.
4.
Referat finansowania urządzeń społecznych i kulturalnych załatwia sprawy:
1)
w zakresie wydatków na oświatę, naukę, szkolenie kadr, kulturę i sztukę, ochronę zdrowia, kulturę fizyczną, higienę i bezpieczeństwo pracy oraz pomoc społeczną:
a)
współdziałania przy podziale limitów wydatków na cele społeczne i kulturalne między jednostkowy budżet województwa i budżety terenowe niższego stopnia,
b)
rozpatrywania i wnioskowania co do wstępnego zatwierdzania przedłożonych przez wydziały fachowe prezydium preliminarzy wydatków na cele społeczne i kulturalne w zakresie jednostkowego budżetu województwa i zbiorczego budżetu wojewódzkiego,
c)
analizy i opiniowania przedłożonych przez wydziały fachowe prezydium planów wykonania budżetu co do wydatków na cele społeczne i kulturalne w zakresie jednostkowego budżetu województwa i zbiorczego budżetu wojewódzkiego,
d)
opiniowania wniosków o otwarcie i przeniesienie kredytów na wydatki społeczne i kulturalne w zakresie jednostkowego budżetu województwa,
e)
nadzoru i instruowania wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty w zakresie wydatków na cele społeczne i kulturalne;
2)
w zakresie finansowania przedsiębiorstw społecznych i kulturalnych objętych budżetem (dz. 1 - gospodarka terenowa) - wydziały: oświaty, kultury, zdrowia oraz pracy i pomocy społecznej:
a)
współdziałania przy ustalaniu wytycznych dla terenowych planów gospodarczych,
b)
rozpatrywania projektów wstępnych planów finansowych i sporządzanych na ich podstawie indywidualnych i zbiorczych preliminarzy wydatków i dochodów w zakresie jednostkowego budżetu województwa i zbiorczego budżetu wojewódzkiego,
c)
kontroli wykonania planów finansowych na podstawie sprawozdawczości,
d)
nadzoru i instruowania wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty w zakresie finansów przedsiębiorstw społecznych i kulturalnych.
5.
Referat budżetów zbiorczych załatwia sprawy:
a)
współdziałania w sporządzaniu planu regulowania,
b)
współdziałania w sprawach zatwierdzania okresowych planów wykonania budżetów terenowych niższego stopnia,
c)
sporządzania zestawienia zbiorczego budżetów terenowych,
d)
kontroli wykonania budżetów terenowych niższego stopnia,
e)
nadzoru i instruowania wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty w zakresie wykonania budżetów.
§  3.
1.
Oddział księgowości obejmuje sprawy: nadzoru nad rachunkowością budżetową wydziałów prezydium i prezydiów rad narodowych niższego stopnia, nadzoru nad rachunkowością podatkową organów finansowych prezydiów rad narodowych niższego stopnia, prowadzenia zbiorczej rachunkowości budżetu, wykonywania budżetu wydziału finansowego oraz w zakresie zleconym budżetów innych wydziałów prezydium.
2.
Referat nadzoru rachunkowego załatwia sprawy:

a)

czuwania w drodze szerokiego instruktażu nad realizowaniem wykonawstwa i rachunkowości budżetowej,

b)
czuwania nad prawidłowym stosowaniem przepisów przez jednostki budżetowe,
c)
wyjaśniania podniesionych przez jednostki budżetowe wątpliwości w zakresie rachunkowości,
d)
kasowej obsługi budżetu przez organa Narodowego Banku Polskiego,
e)
normowania zagadnień z dziedziny rachunkowości i kasowego wykonania budżetu o charakterze lokalnym i zleconym,
f)
wykonania zleconych zadań w zakresie szkolenia zawodowego na kursach,
g)
instruowania i bezpośredniego usprawniania organizacji i podziału pracy w komórkach rachunkowości budżetowej,
h)
projektowania zarządzeń w sprawach nie unormowanych lub wymagających zmiany,
i)
ustalania i opiniowania norm pracy,
j)
systematycznej kontroli rachunkowości budżetowej i rachunkowości podatków,
k)
kontroli oddziałów Narodowego Banku Polskiego w zakresie kasowego wykonania budżetu oraz w zakresie właściwego podziału wpływów, regulujących budżety,
l)
kontroli kas specjalnych,
ł)
składania Ministerstwu Finansów sprawozdań o stanie agend rachunkowo-kasowych w okręgu.
3.
Referat rachunkowości zbiorczej załatwia sprawy:
a)
prowadzenia rachunkowej kontroli równowagi budżetowej jednostkowego budżetu województwa,
b)
prowadzenia zbiorczych rachunków kredytów budżetowych i wykonania budżetu jednostkowego oraz zbiorczego województwa,
c)
otwierania kredytów na zlecenie oddziału budżetowego,
d)
sporządzania zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu jednostkowego i zbiorczego województwa,
e)
sporządzania zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu centralnego w zakresie wykonywanym przez organa finansowe,
f)
analizy wyników cyfrowych objętych sprawozdaniami.
4.
Referat rachuby załatwia sprawy wykonania budżetu wydziału finansowego oraz budżetów wydatków administracyjnych tych wydziałów prezydium, których budżety na zlecenie prezydium wykonuje wydział finansowy, a w szczególności:
a)
prowadzenia szczegółowej rachunkowości budżetowej,
b)
przestrzegania dyscypliny finansowo-budżetowej,
c)
dokumentacji księgowej i kwalifikowania dowodów księgowych,
d)
inwentaryzacji środków materialnych oraz należności i zobowiązań,
e)
rozliczenia zaliczek budżetowych i regulowania zobowiązań,
f)
prowadzenia kasy podręcznej,
g)
wydatkowania funduszu płac oraz przestrzegania ustalonych etatów i stawek,
h)
obliczania, potrącania i wpłacania podatków od wynagrodzeń pracowników oraz innych należności,
i)
obiegu, przechowywania i zabezpieczania dokumentów księgowych oraz przechowywania i zabezpieczania ksiąg,
j)
wystawiania czeków i poleceń przelewów,
k)
sprawozdawczości w zakresie wykonania budżetu.
§  4.
1.
Oddział finansów gospodarki narodowej obejmuje sprawy gospodarki finansowej przedsiębiorstw i zakładów budżetowych oraz na rozrachunku gospodarczym oraz finansowania zadań w zakresie objętym budżetami terenowymi (dz. 1 - gospodarka terenowa), a w szczególności:
a)
współdziałania przy opracowywaniu zasad systemu finansowego, czuwania nad ich przestrzeganiem, opiniowania o zaliczeniu przedsiębiorstw do typu przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym bądź do typu przedsiębiorstw budżetowych, przedstawiania wniosków bankom finansującym celem zastosowania właściwych sankcji w razie niestosowania się przedsiębiorstw do zasad dyscypliny finansowej,
b)
współdziałania przy ustalaniu wytycznych do terenowych planów finansowo-gospodarczych,
c)
rozpatrywania projektów wstępnych i szczegółowych planów finansowo-gospodarczych w zakresie jednostkowego budżetu województwa i zbiorczego budżetu wojewódzkiego przez analizę cen, norm, kosztów i marż zarobkowych, sprawdzanie pod względem poprawności formalnej oraz - w porozumieniu z miejscowym organem planowania - sprawdzania zgodności z wytycznymi terenowego planu gospodarczego,
d)
kontroli wykonania planów finansowych na podstawie sprawozdawczości pod względem formalnym oraz pod względem zharmonizowania ich z wykonaniem planów rzeczowych,
e)
badania wskaźników ekonomiczno-finansowych drogą porównawczych zestawień wskaźników planowanych i rzeczywistych,
f)
sporządzania zbiorczych sprawozdań oraz analizy sytuacji finansowej poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej w województwie,
g)
badania stanu rachunkowości przedsiębiorstw uspołecznionych, analizy bilansów i statystyki oraz współudziału w zatwierdzeniu bilansów,
h)
współpracy z właściwymi władzami i bankami przy ustalaniu normatywów środków obrotowych,
i)
badania i analizy stanu akumulacji amortyzacji, co do wysokości i terminowości wpłat oraz współdziałania w opracowywaniu planu rozprowadzania zakumulowanych środków według przeznaczenia,
j)
opiniowania wniosków wydziałów fachowych o otwarcie kredytów,
k)
opracowywania planów szkolenia kadr w zakresie finansów gospodarki narodowej,
l)
nadzoru i instruowania w powyższym zakresie wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych niższego stopnia oraz
ł)
w zakresie zleconym przez Ministerstwo Finansów sprawy finansów gospodarki narodowej dotyczące przedsiębiorstw i zadań budżetu centralnego.
2.
Oddział finansów gospodarki narodowej nie obejmuje swym zakresem działania spraw dotyczących przedsiębiorstw społecznych i kulturalnych należących do właściwości oddziału budżetowego.
3.
Sprawy, wymienione w ust. 1, załatwiają referaty utworzone dla poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej (§ 1 pkt 3).
§  5.
1.
Oddział dochodów państwowych obejmuje sprawy: postępowania, orzecznictwa i nadzoru w zakresie dochodów podatkowych i wpłat z zysków przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej, innych rozliczeń przedsiębiorstw i zakładów państwowych z budżetem Państwa, dochodów administracyjnych jednostek budżetowych oraz rejestracji przedsiębiorstw państwowych, jak również sprawy nadzoru podatkowego i współpracy w tym zakresie z organami gospodarczymi.
2.
Referat administracji dochodów państwowych załatwia sprawy:
a)
inspekcji referatów (oddziałów) dochodów państwowych i nadzoru podatkowego w wydziałach finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty,
b)
obsługi buchalteryjno-rewizyjnej referatów (oddziałów) dochodów państwowych w wydziałach finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty,
c)
orzecznictwa i nadzoru w zakresie przepisów o szczególnym nadzorze podatkowym i odrębnym postępowaniu podatkowym oraz związane z tym sprawy współpracy z organami gospodarczymi,
d)
związane z wpłatami i egzekucją należności z tytułu dochodów państwowych, nie należące do innych referatów,
e)
nie należące do właściwości pozostałych referatów.
3.
Referat planowania dochodów załatwia sprawy:
a)
planowania podatkowych i niepodatkowych dochodów z gospodarki uspołecznionej oraz dochodów jednostek budżetowych okręgu województwa, jak również sprawy prowadzenia statystyki i sprawozdawczości w tym zakresie,
b)
rejestracji podatkowej w gospodarce uspołecznionej,
c)
materiałów statystycznych, niezbędnych do ustalenia stawek podatkowych.
4.
Referat podatku obrotowego i podatku od operacji nietowarowych załatwia sprawy: orzecznictwa, ulg i nadzoru w zakresie podatku obrotowego oraz podatku od operacji nietowarowych.
5.
Referat wpłat z zysku i podatku dochodowego załatwia sprawy: orzecznictwa, ulg i nadzoru w zakresie wpłat z zysku przedsiębiorstw państwowych oraz w zakresie podatku dochodowego od przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej.
6.
Referat różnych dochodów załatwia sprawy:
a)
rozliczeń przedsiębiorstw i zakładów państwowych z budżetem Państwa z tytułu nadwyżek środków obrotowych i budżetów różnic wyrównawczych,
b)
nadzoru w zakresie poboru dochodów administracyjnych przez jednostki budżetowe,
c)
innych dochodów, nie objętych zakresem działania innych referatów.
7.
Referat rejestru przedsiębiorstw państwowych załatwia sprawy rejestracji przedsiębiorstw państwowych.
§  6.
1.
Oddział podatków miejskich obejmuje sprawy: postępowania, orzecznictwa i nadzoru w zakresie podatku obrotowego i dochodowego gospodarki nie uspołecznionej, podatku od wynagrodzeń, podatków majątkowych (z wyjątkiem podatku od wzbogacenia wojennego wynikającego z regulacji zobowiązań pieniężnych (z działu II) obciążającego gospodarstwa rolne), opłaty skarbowej, podatków terenowych, Społecznego Funduszu Oszczędnościowego funduszu A, b. funduszu G i funduszu D oraz egzekucji administracyjnej należności administrowanych przez wydział.
2.
Referat administracyjny załatwia sprawy:
a)
planowania wpływów podatkowych i statystyki podatkowej,
b)
inspekcji referatów (oddziałów) podatków miejskich w wydziałach finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty,
c)
orzecznictwa w zakresie postępowania podatkowego,
d)
obsługi buchalteryjno-rewizyjnej referatów (oddziałów) podatków miejskich w wydziałach finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty,
e)
zbierania informacji do ustalania zobowiązań podatkowych,
f)
współdziałania z innymi władzami w zwalczaniu przestępczości podatkowej,
g)
inne nie należące do pozostałych referatów.
3.
Referat podatku obrotowego i dochodowego załatwia sprawy:
a)
orzecznictwa i nadzoru w zakresie podatku obrotowego, dochodowego i wkładów na rzecz Społecznego Funduszu Oszczędnościowego uczestników funduszu A i funduszu D,
b)
analizy wymiaru i poboru należności objętych lit. a),
c)
komisji odwoławczej oraz obywatelskich komisji podatkowych.
4.
Referat podatków majątkowych, od wynagrodzeń i opłat załatwia sprawy:
a)
orzecznictwa i nadzoru w sprawach podatków majątkowych, od wynagrodzeń i opłaty skarbowej oraz wkładów na rzecz Społecznego Funduszu Oszczędnościowego uczestników b. funduszu C,
b)
analizy wymiaru i poboru należności objętych lit. a).
5.
Referat podatków terenowych załatwia sprawy:
a)
orzecznictwa w zakresie odwołań i zażaleń od wymiarów dokonanych przez oddziały (referaty) podatków miejskich wydziałów finansowych (oddziałów terenowych) prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty w przedmiocie podatków od nieruchomości, od lokali, targowego i innych podatków terenowych oraz sprawy nadzoru w zakresie tych podatków,
b)
analizy wymiaru i poboru podatków objętych lit. a).
6.
Referat egzekucyjny załatwia sprawy:
a)
ulg, umorzeń oraz orzecznictwa i nadzoru w zakresie czynności egzekucyjnych referatów (oddziałów) egzekucyjnych w wydziałach finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty,
b)
analizy wyników w zakresie egzekucji.
§  7.
1.
Oddział inspekcji etatów i płac obejmuje sprawy rejestracji i kontroli etatów i płac jednostek administracyjnych.
2.
Referat analizy etatów i płac załatwia sprawy:
a)
zbierania i opracowywania materiałów do ustalania norm etatów, funduszu płac i wydatków rzeczowo-administracyjnych,
b)
analizy kształtowania się etatów, funduszu płac i wydatków rzeczowo-administracyjnych,
c)
koordynacji prac organów kontroli etatów i funduszu płac oraz wydatków rzeczowo-administracyjnych,
d)
zastosowania sankcji w przypadkach nieprzestrzegania dyscypliny finansowej przy rejestracji etatów i funduszu płac oraz wydatków rzeczowo-administracyjnych,
e)
sprawozdawczości i statystyki w zakresie rejestracji i kontroli.
3.
Referat inspekcji załatwia sprawy:
a)
nadzoru i stałego instruowania wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty w zakresie rejestracji i kontroli etatów, funduszu płac i wydatków rzeczowo-administracyjnych,
b)
rejestracji i kontroli etatów, funduszu płac i wydatków rzeczowo-administracyjnych wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty.
§  8.
1.
Oddział karny skarbowy obejmuje sprawy postępowania i orzecznictwa w sprawach karnych skarbowych, sprawy nagród za wykrywanie przestępstw skarbowych oraz ochrony interesów Skarbu Państwa w postępowaniu karnym skarbowym przed sądami.
2.
Referat ogólny załatwia sprawy:
a)
sprawozdawczości i statystyki,
b)
współdziałania w zakresie ścigania przestępstw skarbowych z zainteresowanymi wydziałami i oddziałami prezydium wojewódzkiej rady narodowej, organami celnymi, władzami sądowymi i prokuratorskimi oraz innymi władzami,
c)
inspekcji referatów ogólnych w wydziałach finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty w zakresie załatwiania spraw karnych skarbowych,
d)
nagród za przyczynienie się do wykrycia przestępstw skarbowych.
3.
Referat orzecznictwa załatwia sprawy:
a)
postępowania, orzecznictwa i ulg w zakresie spraw karnych skarbowych,
b)
obrony interesów Skarbu Państwa w postępowaniu karnym skarbowym przed sądami.
§  9.
1.
Oddział kadr i szkolenia obejmuje sprawy osobowe pracowników wydziału finansowego prezydium oraz organizuje i realizuje szkolenie zawodowe pracowników wydziałów (referatów) finansowych na terenie województwa.
2.
Referat osobowy załatwia sprawy:
a)
wnioskowania w sprawach: przyjmowania, mianowania, zwalniania i awansowania pracowników, obsadzania stanowisk kierowniczych oraz przenoszenia pracowników w obrębie województwa,
b)
przenoszenia pracowników w obrębie wydziału finansowego,
c)
kwalifikacji pracowników,
d)
podróży służbowych i delegacji,
e)
wynikające z przepisów o dyscyplinie pracy,
f)
prowadzenia wstępnych dochodzeń w sprawach o naruszenia obowiązków służbowych,
g)
akcji socjalnej,
h)
ewidencji i statystyki osobowej.
3.
Referat szkolenia zawodowego załatwia sprawy:
a)
planowania, organizowania i prowadzenia szkolenia zawodowego, planowanego terenowo,
b)
organizowania i prowadzenia szkolenia zawodowego pracowników finansowych, planowanego centralnie na podstawie planów i programów ustalonych przez Ministerstwo Finansów dla potrzeb prezydiów rad narodowych,
c)
współdziałania w opracowywaniu preliminarzy budżetowych dla szkolenia zawodowego, planowanego terenowo,
d)
prowadzenia kursów i innych form szkolenia zawodowego przy wydziałach finansowych oraz współdziałania przy ustalaniu w części dotyczącej tematyki finansowej programów szkolenia pracowników innych wydziałów prezydium,
e)
zatwierdzania programów w zakresie przedmiotów zawodowych i nadzorowania kursów szkoleniowych organizowanych przez wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty oraz zaopatrywania ich w niezbędne podręczniki, skrypty i pomoce,
f)
ewidencji i statystyki pracowników posiadających wykształcenie zawodowe i specjalne oraz przeszkolonych na kursach dla pracowników finansowych,
g)
ewidencji kursów i wykładowców.
§  10.
1.
Oddział ogólny obejmuje sprawy: administracyjne, gospodarcze i organizacyjne wydziału oraz inne nie należące do pozostałych oddziałów wydziału.
2.
Referat administracyjny załatwia sprawy:
a)
planowania i wnioskowania w zakresie zaopatrzenia wydziału w sprzęt inwentarzowy i urządzenia oraz materiały biurowe i gospodarcze,
b)
obsługi gospodarczej wydziału łącznie ze sprzętem technicznym (przyrządy i narzędzia miernicze) dla użytku nadzoru podatkowego oraz zlecone w zakresie zaopatrzenia centralnego w znormalizowane księgi, druki, maszyny i inne pomoce techniczne wydziałów finansowych (oddziałów) i referatów finansowych prezydiów rad narodowych na obszarze województwa,
c)
opracowywania zbiorczych zestawień na papier i druki fachowe wydziału oraz współpracy w tym zakresie z wydziałem ogólnym prezydium,
d)
nadzoru nad racjonalną gospodarką drukarni i papierem w wydziałach finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty,
e)
sporządzania preliminarza budżetowego wydziału finansowego,
f)
umarzania prywatno-prawnych wierzytelności państwowych na wnioski innych władz na podstawie ustawy z dnia 9 kwietnia 1938 r. o umarzaniu prywatno-prawnych wierzytelności państwowych (Dz. U. R. P. z 1938 r. Nr 26, poz. 228 i z 1949 r. Nr 9, poz. 49) i w oparciu o zarządzenie Ministra Skarbu z dnia 20 stycznia 1949 r. (Monitor Polski Nr A-4, poz. 40),
g)
skarg i zażaleń ludności,
h)
zabezpieczenia tajemnicy państwowej i służbowej,
i)
sprawozdawczości i statystyki gospodarczej wydziału,
j)
inne nie należące do pozostałych oddziałów wydziału.
3.
Referat organizacyjny załatwia sprawy:
a)
organizacji wewnętrznej i podziału czynności w wydziale i jego oddziałach oraz opracowywania w tym zakresie wytycznych dla wydziałów (oddziałów) i referatów finansowych prezydiów rad narodowych na obszarze województwa,
b)
projektowania etatów osobowych wydziału i etatów służby finansowej województwa,
c)
organizacji i techniki pracy oraz racjonalizacji druków w oddziałach wydziału,
d)
ogólnych planów pracy wydziału i sprawozdawczości w zakresie ich wykonania.
§  11.
1.
Oddział rent inwalidzkich obejmuje sprawy przyznawania, wymiaru i wypłaty zaopatrzeń inwalidzkich oraz związanej z tym sprawozdawczości.
2.
Referat rent inwalidzkich załatwia sprawy:
a)
rozpatrywania roszczeń inwalidzkich inwalidów wojennych i wojskowych oraz osób powołanych do świadczeń osobistych na podstawie orzeczeń inwalidzkich komisji rewizyjno-lekarskich bądź odwoławczych jak również przyznawania i wymierzania tym osobom rent inwalidzkich oraz dodatków,
b)
przyznawania i wymierzania zapomóg pogrzebowych,
c)
orzekania w porozumieniu z właściwymi wydziałami w sprawach kapitalizacji rent i ustalania wysokości kwot przypadających z tytułu kapitalizacji,
d)
orzekania o wygaśnięciu prawa do zaopatrzenia i o zawieszeniu prawa od pobierania rent i dodatków,
e)
orzekania o administracyjnym zajęciu zaopatrzenia pieniężnego oraz o potrąceniu i zwrocie nieprawnie pobranych rent i dodatków,
f)
prowadzenia ewidencji inwalidów wojennych, którym zostało przyznane zaopatrzenie inwalidzkie.
3.
Referat rent pozostałych rodzin załatwia sprawy:
a)
rozpatrywania roszczeń osób pozostałych oraz przyznawania i wymierzania tym osobom zaopatrzenia pieniężnego,
b)
przyznawania i wymierzania zaopatrzeń rodzinom inwalidów przebywających w zakładach opiekuńczych lub których prawo do zaopatrzenia pieniężnego wygasło na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sadowym,
c)
przyznawania i wymierzania wdowom odpraw z powodu powtórnego zamążpójścia,
d)
stwierdzania uprawnień do zasiłków rodzinnych na sieroty uprawnione do pobierania rent sierocych,
e)
orzekania o wygaśnięciu prawa do zaopatrzenia i o zawieszeniu prawa do pobierania rent i dodatków,
f)
orzekania o administracyjnym zajęciu zaopatrzenia pieniężnego oraz o potrąceniu i zwrocie nieprawnie pobranych rent i dodatku specjalnego,
g)
prowadzenia ewidencji osób, którym została przyznana renta wdowia, sieroca lub rodzicielska.
4.
Referat likwidacji rent załatwia sprawy:
a)
prowadzenia ewidencji zaopatrzeń inwalidzkich,
b)
wypłat zaopatrzeń inwalidzkich,
c)
prowadzenia rachunku wydatków i zwrotów z tytułu zaopatrzeń inwalidzkich.
§  12.
1.
Samodzielny referat (oddział) likwidacyjny załatwia sprawy orzecznictwa i nadzoru w zakresie ustalania, zabezpieczania i likwidacji majątków opuszczonych i poniemieckich, zapisów, spadków, darowizn i innych przechodzących na rzecz Państwa a przeznaczonych do likwidacji oraz rozliczeń z tym związanych jak również orzecznictwa w zakresie zwrotu majątku. Referat (oddział) prowadzi statystykę majątków opuszczonych i poniemieckich przeznaczonych do likwidacji.
2.
Samodzielne referaty likwidacyjne w wydziałach finansowych Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi obejmują odpowiednio sprawy wymienione w ust. 1, a ponadto nadzorują i sprawują orzecznictwo w sprawach załatwianych przez terenowe oddziały likwidacyjne wydziału finansowego.
§  13.
Wydziały finansowe Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi obejmują odpowiednio sprawy wymienione w §§ 2-11 z tym, że przez wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych (miast stanowiących powiaty) należy rozumieć oddziały finansowe prezydiów dzielnicowych rad narodowych tych miast.

B.

W prezydiach powiatowych i miejskich (miast stanowiących powiaty) rad narodowych.

I.

Podział organizacyjny.

§  14.
1.
Wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej i rady narodowej miasta stanowiącego powiat, a liczącego poniżej 100.000 mieszkańców, dzieli się na referaty, jak niżej:
a)
referat budżetowy,
b)
referat finansów gospodarki narodowej,
c)
referat dochodów państwowych,
d)
referat podatków miejskich,
e)
referat inspekcji etatów i płac,
f)
referat nadzoru podatkowego,
g)
referat księgowości,
h)
referat egzekucyjny,
i)
referat ogólny,
j)
referat likwidacyjny.
2.
Jeżeli rozmiar agend likwidacyjnych to uzasadnia, prezydium wojewódzkiej rady narodowej może zaniechać tworzenia referatu likwidacyjnego, a przekazać jego sprawy referatowi ogólnemu.
§  15.
1.
Wydział finansowy prezydium rady narodowej miasta stanowiącego powiat, a liczącego ponad 100.000 mieszkańców, dzieli się na oddziały, jak niżej:
1)
oddział budżetowy,
2)
oddział finansów gospodarki narodowej,
3)
oddział dochodów państwowych,
4)
oddział podatków miejskich,
5)
oddział inspekcji etatów i płac,
6)
samodzielny referat nadzoru podatkowego,
7)
oddział księgowości,
8)
oddział egzekucyjny,
9)
oddział ogólny,
10)
samodzielny referat likwidacyjny.
2.
Jeżeli rozmiar agend to uzasadnia, prezydia rad narodowych tych miast mogą utworzyć zamiast oddziału samodzielny referat.
3.
Prezydia rad narodowych tych miast mogą za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej tworzyć w miarę zachodzącej potrzeby dla określonych grup spraw referaty w ramach poszczególnych oddziałów.

II.

Podział czynności.

§  16.
1.
Referat (oddział) budżetowy załatwia sprawy:
1)
w zakresie planowania budżetowego:
a)
planowania budżetowego i współdziałania w tym zakresie z powiatową komisją planowania gospodarczego,
b)
sporządzania projektu - jednostkowego budżetu powiatu oraz zestawienia zbiorczego budżetu powiatowego,
c)
sporządzania powiatowego planu regulowania,
d)
przygotowania projektów uchwał powiatowej rady narodowej i postanowień prezydium w sprawach budżetowych i finansowych,
e)
sporządzania okresowych planów wykonania jednostkowego budżetu powiatu i zleceń otwierania kredytów w zakresie tego budżetu oraz zatwierdzania okresowych planów wykonania budżetów terenowych niższego stopnia,
f)
nadzoru nad wykonaniem budżetu przez wydziały prezydium powiatowej rady narodowej,
g)
zbiorczej statystyki budżetowej i finansowej;
2)
w zakresie budżetów administracyjnych:
a)
wnioskowania co do podziału limitów wydatków na płace i rzeczowo-administracyjnych między jednostkowy budżet powiatu i budżety terenowe niższego stopnia,
b)
rozpatrywania i wnioskowania co do wstępnego zatwierdzania przedłożonych przez wydziały fachowe prezydium preliminarzy wydatków na płace i rzeczowo-administracyjnych w zakresie jednostkowego budżetu powiatu i zbiorczego budżetu powiatowego,
c)
analizy i opiniowania przedłożonych przez wydziały fachowe prezydium planów wykonania budżetu co do wydatków na płace i rzeczowo-administracyjnych w zakresie jednostkowego budżetu powiatu i zbiorczego budżetu powiatowego,
d)
opiniowania wniosków o otwarcie i przeniesienie kredytów na wydatki na płace i rzeczowo-administracyjne w zakresie jednostkowego budżetu powiatu;
3)
w zakresie wydatków na oświatę, naukę, szkolenie kadr, kulturę i sztukę, ochronę zdrowia, kulturę fizyczną, higienę i bezpieczeństwo pracy oraz pomoc społeczną:
a)
współdziałania przy podziale limitów wydatków na cele społeczne i kulturalne między jednostkowy budżet powiatu i budżety terenowe niższego stopnia,
b)
rozpatrywania i wnioskowania co do wstępnego zatwierdzania przedłożonych przez wydziały fachowe prezydium preliminarzy wydatków na cele społeczne i kulturalne w zakresie jednostkowego budżetu powiatu i zbiorczego budżetu powiatowego,
c)
analizy i opiniowania przedłożonych przez wydziały fachowe prezydium planów wykonania budżetu co do wydatków na cele społeczne i kulturalne w zakresie jednostkowego budżetu powiatu i zbiorczego budżetu powiatowego,
d)
opiniowania wniosków o otwarcie i przeniesienie kredytów na wydatki społeczne i kulturalne w zakresie jednostkowego budżetu powiatu;
4)
w zakresie finansowania przedsiębiorstw społecznych i kulturalnych objętych budżetem (dz. 1 - gospodarka terenowa) - wydziały: oświaty, kultury, zdrowia oraz pracy i pomocy społecznej:
a)
współdziałania przy ustalaniu wytycznych dla terenowych planów gospodarczych,
b)
rozpatrywania projektów planów finansowych i sporządzanych na ich podstawie indywidualnych i zbiorczych preliminarzy wydatków i dochodów zarówno w zakresie jednostkowego budżetu powiatu jak i zbiorczego budżetu powiatowego,
c)
kontroli wykonania planów finansowych na podstawie sprawozdawczości;
5)
w zakresie budżetów terenowych niższego stopnia:
a)
zestawienia zbiorczego budżetów terenowych,
b)
kontroli wykonania budżetów terenowych,
c)
nadzoru i instruowania referatów finansowych prezydiów gminnych rad narodowych i rad narodowych miast nie stanowiących powiatów w zakresie gospodarki budżetowej i finansowej.
2.
Referaty (oddziały) budżetowe wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty, a nie dzielących się na dzielnice, załatwiają odpowiednio sprawy wymienione w pkt 1-4 w zakresie budżetów jednostkowych tych miast.
§  17.
1.
Referat (oddział) finansów gospodarki narodowej załatwia sprawy gospodarki finansowej przedsiębiorstw i zakładów budżetowych i na rozrachunku gospodarczym oraz finansowania zadań w zakresie objętym budżetami terenowymi (dz. 1 - gospodarka terenowa), a w szczególności:
a)
współdziałania przy opracowywaniu zasad systemu finansowego, czuwania nad ich przestrzeganiem, opiniowania o zaliczeniu przedsiębiorstw do typu przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym bądź do typu przedsiębiorstw budżetowych, przedstawiania wniosków bankom finansującym celem zastosowania właściwych sankcji w razie niestosowania się przedsiębiorstw do zasad dyscypliny finansowej,
b)
współdziałania przy ustalaniu wytycznych do terenowych planów finansowo-gospodarczych,
c)
rozpatrywania projektów wstępnych i szczegółowych planów finansowo-gospodarczych w zakresie jednostkowego budżetu powiatu i zbiorczego budżetu powiatowego przez analizę cen, norm, kosztów i marż zarobkowych, sprawdzanie pod względem poprawności formalnej oraz - w porozumieniu z miejscowym organem planowania - sprawdzanie zgodności z wytycznymi terenowego planu gospodarczego,
d)
kontroli wykonania planów finansowych na podstawie sprawozdawczości pod względem formalnym oraz pod względem zharmonizowania ich z wykonaniem planów rzeczowych,
e)
badania wskaźników ekonomiczno-finansowych drogą porównawczych zestawień wskaźników planowanych i rzeczywistych,
f)
sporządzania zbiorczych sprawozdań oraz analizy sytuacji finansowej poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej w powiecie,
g)
badania stanu rachunkowości przedsiębiorstw uspołecznionych, analizy bilansów i statystyki oraz współudziału w zatwierdzaniu bilansów,
h)
współpracy z właściwymi władzami i bankami przy ustalaniu normatywów środków obrotowych,
i)
badania i analizy stanu akumulacji amortyzacji co do wysokości i terminowości wpłat oraz współdziałania w opracowywaniu planu rozprowadzenia zakumulowanych środków według przeznaczenia,
j)
opiniowania wniosków wydziałów fachowych o otwarcie kredytów,
k)
opracowywania planów szkolenia kadr w zakresie finansów gospodarki narodowej,
l)
nadzoru i instruowania w powyższym zakresie referatów finansowych prezydiów gminnych rad narodowych i rad narodowych miast nie stanowiących powiatów oraz
ł)
w zakresie zleconym przez wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej sprawy finansów gospodarki narodowej dotyczące przedsiębiorstw i zadań budżetu centralnego.
2.
Referat (oddział) finansów gospodarki narodowej nie załatwia spraw dotyczących przedsiębiorstw społecznych i kulturalnych należących do właściwości referatu (oddziału) budżetowego (§ 16 ust. 1 pkt 4).
3.
Referaty (oddziały) finansów gospodarki narodowej wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty, a nie dzielących się na dzielnice, załatwiają odpowiednio sprawy wymienione w ust. 1 lit. a)-k) oraz lit. ł) w zakresie gospodarki i zadań objętych budżetami jednostkowymi tych miast.
§  18.
1.
Referat (oddział) dochodów państwowych załatwia sprawy: postępowania, orzecznictwa, ulg i nadzoru w zakresie dochodów podatkowych i wpłat z zysków przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej, innych rozliczeń przedsiębiorstw i zakładów państwowych z budżetem Państwa, dochodów administracyjnych jednostek budżetowych oraz rejestracji przedsiębiorstw państwowych, a w szczególności:
a)
sporządzania planów i prowadzenia statystyki podatkowych i niepodatkowych dochodów z gospodarki uspołecznionej oraz dochodów jednostek budżetowych jak również zbierania materiałów niezbędnych do ustalania stawek podatkowych,
b)
sporządzania wszelkich sprawozdań statystycznych, zbierania i opracowywania wszelkiego rodzaju materiałów ewidencyjnych i informacyjnych oraz współpracy w tym zakresie z właściwymi władzami i instytucjami jak również wydawania zleceń wymiarowych i poborowych oraz kontroli ilościowej ich wykonania,
c)
rejestracji podatkowej w gospodarce uspołecznionej,
d)
ustalania należności podatkowych i niepodatkowych od przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej,
e)
udzielania ulg w spłacie należności podatkowych i niepodatkowych,
f)
nadzorowania prawidłowości i terminowości w zakresie uiszczania należności podatkowych, wpłat z zysku i innych rozliczeń przedsiębiorstw i zakładów państwowych z budżetem Państwa z tytułu nadwyżek środków obrotowych i różnic wyrównawczych oraz innych dochodów, jak również w zakresie poboru dochodów administracyjnych przez jednostki budżetowe,
g)
współdziałania z referatem egzekucyjnym w sprawach egzekucji zaległości podatkowych i niepodatkowych, administrowanych przez referat (oddział) dochodów państwowych,
h)
rejestracji przedsiębiorstw państwowych.
2.
Właściwość referatu (oddziału) dochodów państwowych rozciąga się na wszystkie przedsiębiorstwa uspołecznione i jednostki budżetowe na terenie powiatu (miasta stanowiącego powiat).
§  19.
1.
Referat (oddział) podatków miejskich załatwia sprawy:
1)
w zakresie podatku obrotowego i dochodowego z gospodarki nie uspołecznionej, opłaty skarbowej, podatku od wynagrodzeń i podatków majątkowych (z wyjątkiem podatku od wzbogacenia wojennego wynikającego z regulacji zobowiązań pieniężnych (z dz. II) obciążającego gospodarstwa rolne) oraz funduszu A, b. funduszu C i funduszu D Społecznego Funduszu Oszczędnościowego:
a)
postępowania, orzecznictwa i nadzoru,
b)
sporządzania planów i prowadzenia statystyki wpływów podatkowych,
c)
rejestrowania podatników i płatników podatków,
d)
przeprowadzania kontroli prawidłowości obliczeń i wpłat podatków dokonywanych przez płatników,
e)
sporządzania sprawozdań statystycznych,
f)
zbierania i opracowywania wszelkiego rodzaju materiałów ewidencyjnych i informacyjnych oraz współpracy w tym zakresie z właściwymi władzami i instytucjami;
2)
w zakresie podatków od nieruchomości, od lokali, targowego i innych podatków terenowych:
a)
nadzoru oraz stałego instruowania referatów finansowych prezydiów gminnych rad narodowych i rad narodowych miast nie stanowiących powiatów oraz orzecznictwa w postępowaniu odwoławczym,
b)
przygotowania projektów uchwał powiatowej rady narodowej,
c)
rozpatrywania uchwał rad narodowych miast nie stanowiących powiatów,
d)
analizy wymiaru i poboru podatków na podstawie sprawozdań referatów finansowych prezydiów gminnych (miejskich) rad narodowych oraz sporządzania w tym zakresie sprawozdań statystycznych dla wydziału finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej;
3)
w zakresie walki z przestępstwami podatkowymi: ujawnianie przestępstw i prowadzenie dochodzeń.
2.
Referaty (oddziały) podatków miejskich wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty, a nie dzielących się na dzielnice, załatwiają odpowiednio sprawy wymienione w pkt 1 oraz w pkt 2 lit. b) i pkt 3, a ponadto dokonują wymiaru podatków od nieruchomości, od lokali, targowego i innych podatków terenowych wpływających na rzecz budżetów tych rad, załatwiają odwołania i zażalenia oraz sporządzają sprawozdania w zakresie tych podatków.
3.
Referaty (oddziały) podatków miejskich wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty, a dzielących się w całości na dzielnice, załatwiają sprawy:
a)
orzecznictwa w zakresie zażaleń i odwołań od wymiarów dokonanych przez referaty podatków miejskich oddziałów finansowych prezydiów dzielnicowych rad narodowych,
b)
przygotowywania projektów uchwał miejskiej rady narodowej w zakresie podatków terenowych,
c)
nadzoru i stałego instruowania oraz koordynacji pracy oddziałów finansowych prezydiów dzielnicowych rad narodowych w zakresie podatków miejskich,
d)
sporządzania zbiorczych planów wpływów podatków, opłat i innych należności oraz sprawozdań statystycznych,
e)
inne sprawy w zakresie podatków miejskich zastrzeżone do kompetencji prezydium miejskiej rady narodowej.
4.
Referaty (oddziały) podatków miejskich wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty, których tylko część obszaru jest wydzielona w dzielnice, załatwiają sprawy:
a)
wymienione w ust. 2 - dla części obszaru miasta nie objętej dzielnicami,
b)
wymienione w ust. 3 lit. b), c) i d) - dla części obszaru miasta objętej dzielnicami (dzielnicą).
5.
Orzecznictwo w zakresie zażaleń i odwołań od wymiarów dokonanych przez referaty podatków miejskich oddziałów finansowych prezydiów dzielnicowych rad narodowych miast, których tylko część obszaru jest wydzielona w dzielnice, należy do wydziałów finansowych prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
§  20.
Referat (oddział) inspekcji etatów i płac załatwia sprawy:
a)
rejestracji i kontroli etatów, funduszu płac i wydatków rzeczowo-administracyjnych w jednostkach administracyjnych objętych budżetem centralnym i budżetami terenowymi, a położonych na terenie powiatu,
b)
zbierania i opracowywania materiałów do ustalania norm etatów, funduszu płac i wydatków rzeczowo-administracyjnych,
c)
analizy kształtowania się etatów, funduszu płac i wydatków rzeczowo-administracyjnych w jednostkach administracyjnych objętych lit. a),
d)
sprawozdawczości i statystyki w zakresie rejestracji i kontroli.
§  21.
1.
Referat (samodzielny referat) nadzoru podatkowego załatwia sprawy:
a)
nadzoru nad produkcją i obrotem artykułami podlegającymi szczególnemu nadzorowi i odrębnemu postępowaniu podatkowemu oraz współpracy w tym zakresie z organami gospodarczymi,
b)
walki z przestępstwami na szkodę dochodów państwowych przez ujawnianie przestępstw i prowadzenie w tym zakresie dochodzeń.
2.
Jeżeli w danym okręgu nie ma przedsiębiorstw produkujących bądź przetwarzających spirytus, prezydium właściwej rady narodowej może za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej zaniechać tworzenia referatu nadzoru podatkowego, a jego zakres działania włączyć do referatu dochodów państwowych.
§  22.
1.
Referat (oddział) księgowości załatwia sprawy:
1)
w zakresie nadzoru rachunkowego:
a)
czuwania w drodze szerokiego instruktażu nad realizowaniem wykonawstwa i rachunkowości budżetowej,
b)
czuwania nad prawidłowym stosowaniem przepisów przez jednostki budżetowe,
c)
wyjaśniania podniesionych przez jednostki budżetowe wątpliwości w zakresie rachunkowości,
d)
kasowej obsługi budżetu przez organa Narodowego Banku Polskiego,
e)
normowania zagadnień z dziedziny rachunkowości i kasowego wykonania budżetu o charakterze lokalnym i zleconym,
f)
wykonywania zleconych zadań w zakresie szkolenia zawodowego na kursach,
g)
instruowania i bezpośredniego usprawniania organizacji i podziału pracy w komórkach rachunkowości budżetowej,
h)
projektowania zarządzeń w sprawach nie unormowanych lub wymagających zmiany,
i)
ustalania i opiniowania norm pracy,
j)
systematycznej kontroli rachunkowości budżetowej i podatkowej w referatach finansowych prezydiów gminnych rad narodowych i rad narodowych miast nie stanowiących powiatów,
k)
kontroli kas specjalnych,
l)
kontroli oddziałów Narodowego Banku Polskiego w zakresie kasowego wykonania budżetu oraz w zakresie właściwego podziału wpływów regulujących budżety,
ł)
składania wydziałowi finansowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej sprawozdań o stanie agend rachunkowo-kasowych w okręgu;
2)
w zakresie rachunkowości zbiorczej:
a)
prowadzenia rachunkowej kontroli równowagi budżetowej jednostkowego budżetu powiatu,
b)
prowadzenia zbiorczych rachunków kredytów budżetowych i wykonania budżetu jednostkowego oraz zbiorczego powiatu,
c)
otwierania kredytów na zlecenie referatu (oddziału) budżetowego,
d)
sporządzania zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu jednostkowego i zbiorczego powiatu,
e)
sporządzania zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu centralnego w zakresie wykonywanym przez organa finansowe,
f)
analizy wyników cyfrowych, objętych sprawozdaniami;
3)
w zakresie rachunkowości podatkowej i likwidacyjnej:
a)
prowadzenia szczegółowej rachunkowości podatków, opłat i innych dochodów administrowanych przez wydział finansowy oraz wystawiania wniosków o przymusowe ściągnięcie zaległości w tych należnościach,
b)
sporządzania zestawień bilansowych podatków i innych dochodów oraz sprawozdań statystycznych;
4)
w zakresie wykonania budżetu wydziału finansowego oraz budżetów wydatków administracyjnych tych wydziałów prezydium, których budżety na zlecenie prezydium wykonuje wydział finansowy:
a)
prowadzenia szczegółowej rachunkowości budżetowej,
b)
przestrzegania dyscypliny finansowo-budżetowej,
c)
dokumentacji księgowej i kwalifikowania dowodów księgowych,
d)
inwentaryzacji środków materialnych oraz należności i zobowiązań,
e)
rozliczania zaliczek budżetowych i regulowania zobowiązań,
f)
prowadzenia kasy podręcznej,
g)
wydatkowania funduszu płac oraz przestrzegania ustalonych etatów i stawek,
h)
obliczania, potrącania i wpłacania podatków od wynagrodzeń pracowników oraz innych należności,
i)
obiegu, przechowywania i zabezpieczania dokumentów księgowych oraz przechowywania i zabezpieczania ksiąg,
j)
wystawiania czeków i poleceń przelewów,
k)
sprawozdawczości w zakresie wykonania budżetu.
2.
Referaty (oddziały) księgowości wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty, a nie dzielących się na dzielnice, załatwiają odpowiednio sprawy wymienione w ust. 1 pkt 1-4 w zakresie rachunkowości budżetów jednostkowych tych miast oraz w zakresie unormowanym specjalnym zarządzeniem sprawy składek na rzecz Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych.
§  23.
1.
Referat (oddział) egzekucyjny załatwia sprawy:
a)
egzekucji administracyjnej zaległych zobowiązań podatkowych i niepodatkowych administrowanych przez wydział, oraz należności obcych wierzycieli,
b)
postępowania zabezpieczającego,
c)
udzielania odroczeń i zezwoleń na spłaty ratalne oraz umarzania zobowiązań dodatkowych i innych należności niepodatkowych administrowanych przez referat (oddział) podatków miejskich,
d)
ulg i umarzania na wnioski referatów finansowych prezydiów gminnych rad narodowych i rad narodowych miast nie stanowiących powiatów w zakresie podatków od nieruchomości, od lokali, targowego i innych podatków terenowych,
e)
nadzoru nad referatami finansowymi prezydiów gminnych rad narodowych i rad narodowych miast nie stanowiących powiatów w zakresie poboru i egzekucji administracyjnej zaległości w podatkach od nieruchomości, od lokali, targowym i innych podatkach terenowych,
f)
sporządzania sprawozdań statystycznych w zakresie załatwianych spraw.
2.
Referaty (oddziały) egzekucyjne wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty, a dzielących się w całości na dzielnice, załatwiają sprawy:
a)
ulg, umorzeń, orzecznictwa i nadzoru oraz koordynacji w zakresie czynności referatów egzekucyjnych oddziałów finansowych prezydiów dzielnicowych rad narodowych,
b)
sporządzania zbiorczych sprawozdań statystycznych w zakresie egzekucji,
c)
inne sprawy egzekucyjne zastrzeżone do kompetencji prezydium miejskiej rady narodowej.
3.
Referaty (oddziały) egzekucyjne wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty, których tylko część obszaru jest wydzielona w dzielnice, załatwiają odpowiednio sprawy wymienione w ust. 1 lit. a), b), c) i f) oraz w ust. 2 lit. a) i b).
§  24.
1.
Referat (oddział) ogólny załatwia sprawy: administracyjne, osobowe i gospodarcze wydziału finansowego oraz nie należące do zakresu działania pozostałych referatów (oddziałów) wydziału, a w szczególności:
1)
w zakresie organizacyjno-administracyjnym:
a)
organizacji i techniki pracy,
b)
ogólnych planów pracy wydziału i sprawozdawczości z ich wykonania,
c)
sporządzania preliminarza budżetowego wydziału,
d)
dotyczące właściwości miejscowej i rzeczowej wydziału,
e)
skarg i zażaleń ludności;
2)
w zakresie osobowym:
a)
wnioskowania w sprawach przyjmowania, mianowania, zwalniania i awansowania pracowników zatrudnionych w wydziale finansowym oraz w referatach finansowych prezydiów gminnych rad narodowych i rad narodowych miast nie stanowiących powiatów, obsadzenia stanowisk kierowniczych oraz przenoszenia pracowników w obrębie powiatu,
b)
kwalifikacji pracowników,
c)
podróży służbowych i delegacji,
d)
dyscypliny pracy i naruszenia obowiązków służbowych,
e)
zabezpieczenia tajemnicy państwowej i służbowej,
f)
sprawy socjalne,
g)
ewidencji i statystyki osobowej,
h)
szkolenia zawodowego pracowników wydziału oraz referatów finansowych prezydiów gminnych i miejskiej rad narodowych;
3)
w zakresie obsługi gospodarczej:
a)
planowania i wnioskowania w zakresie zaopatrzenia wydziału w sprzęt inwentarzowy i urządzenia oraz materiały biurowe i gospodarcze,
b)
obsługi gospodarczej wydziału (łącznie z przyrządami i narzędziami mierniczymi dla użytku nadzoru podatkowego) oraz zlecone w zakresie zaopatrzenia centralnego w znormalizowane księgi, druki, maszyny i inne pomoce techniczne referatów finansowych prezydiów gminnych i miejskich rad narodowych,
c)
opracowywania zbiorczych zestawień na papier i druki fachowe wydziału oraz współpracy w tym zakresie z wydziałem ogólnym prezydium;
4)
w zakresie walki z przestępstwami skarbowymi:
a)
ewidencji przestępstw skarbowych,
b)
gromadzenia i opracowania materiałów statystycznych,
c)
współdziałania w zakresie ścigania przestępstw skarbowych z właściwymi wydziałami i referatami prezydium oraz innymi zainteresowanymi władzami,
d)
postępowania, orzecznictwa i ulg w sprawach karnych skarbowych,
e)
nagród za przyczynienie się do wykrycia przestępstw skarbowych,
f)
wykonywania prawomocnych orzeczeń karnych,
g)
przechowywania i likwidacji zajętych dowodów rzeczowych.
2.
Referaty (oddziały) ogólne wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty, a dzielących się w całości na dzielnice, załatwiają sprawy:
a)
wymienione w ust. 1 pkt 1-3 z tym, że przez referaty finansowe prezydiów gminnych rad narodowych (miast nie stanowiących powiatów) należy rozumieć oddziały finansowe prezydiów dzielnicowych rad narodowych,
b)
wymienione w ust. 1 pkt 4 w zakresie walki z przestępstwami skarbowymi na szkodę dochodów państwowych,
c)
nadzoru i koordynacji pracy oddziałów finansowych prezydiów dzielnicowych rad narodowych w zakresie walki z przestępstwami skarbowymi naruszającymi przepisy o podatkach miejskich,
d)
sporządzania zbiorczych sprawozdań statystycznych.
3.
Referaty (oddziały) ogólne wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty, których tylko cześć obszaru jest wydzielona w dzielnice, załatwiają odpowiednio sprawy wymienione w ust. 1, z wyjątkiem spraw dotyczących walki z przestępstwami skarbowymi w zakresie naruszenia przepisów o podatkach miejskich, załatwianych przez referaty ogólne oddziałów finansowych prezydiów dzielnicowych rad narodowych.
§  25.
Referat (samodzielny referat) likwidacyjny załatwia sprawy: ustalania, zabezpieczania i likwidacji majątków opuszczonych, poniemieckich, zapisów, spadków, darowizn i innych przechodzących na własność Państwa, a przeznaczonych do likwidacji, oraz rozliczeń z tym związanych, a w szczególności:
a)
przyjmowania zgłoszeń i ustalania majątków przy pomocy organów własnych,
b)
zabezpieczenia majątków i ustalania kosztów zabezpieczenia,
c)
sporządzania opisów majątków,
d)
sporządzania i kontroli spisów inwentarzy majątków,
e)
prowadzenia ewidencji majątków,
f)
ustalania charakteru prawnego majątków,
g)
przygotowywania materiałów dla wydziału finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej w sprawach o zwrot majątku,
h)
orzekania o zajęciu wierzytelności pieniężnych i innych praw majątkowych osób i spółek, których majątek przechodzi na własność Państwa lub innych osób prawnych prawa publicznego,
i)
sporządzania i składania wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych i innych rejestrach publicznych przejścia na rzecz Państwa i innych osób prawnych prawa publicznego nieruchomości i praw majątkowych,
j)
prowadzenia magazynu odebranych i zwiezionych ruchomości,
k)
ustalania wartości majątków i nakładów,
l)
sprzedaży, przekazania i nieodpłatnego oddawania majątków,
ł)
rozliczeń należności i zobowiązań obciążających majątki,
m)
ustalania wysokości roszczeń z tytułu nakładów i zabezpieczenia powstałych stąd należności Skarbu Państwa,
n)
kontroli działalności gospodarczej i finansowej zarządców majątków,
o)
rozliczeń za użytkowanie majątków,
p)
rozliczeń z osobami, którym przywrócono posiadanie lub wydano majątek, oraz zabezpieczeń kosztów nadzoru zabezpieczającego i zarządu majątków opuszczonych,
r)
prowadzenia statystyki majątków,
s)
wykonania orzeczeń o przepadku majątku i o zabezpieczeniu przepadku,
t)
udzielania ulg w spłacie należności - w ramach uprawnień określonych przepisami szczegółowymi,
u)
współdziałania z referatem egzekucyjnym w sprawach przymusowego ściągnięcia należności, ustalonych przez referat likwidacyjny.
§  26.
Wydziały finansowe prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty, a dzielących się na dzielnice, załatwiają odpowiednio sprawy wymienione w § 16 ust. 1, § 17 ust. 1, §§ 18, 20, 21, 22 ust. 1 oraz § 25 z tym, że przez referaty finansowe prezydiów gminnych rad narodowych (miast nie stanowiących powiatów) należy rozumieć oddziały finansowe prezydiów dzielnicowych rad narodowych tych miast.

C.

W prezydiach dzielnicowych rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi.

I.

Podział organizacyjny.

§  27.
Oddział finansowy dzieli się na referaty jak niżej:
a)
referat budżetowy,
b)
referat dochodów państwowych,
c)
referat podatków miejskich,
d)
referat księgowości,
e)
referat egzekucyjny,
f)
referat ogólny.

II.

Podział czynności,

§  28.
1.
Referat budżetowy załatwia sprawy:
1)
w zakresie planowania budżetowego:
a)
planowania budżetowego i współdziałania w tym zakresie z dzielnicową komisją planowania gospodarczego,
b)
sporządzania projektu budżetu dzielnicy,
c)
sporządzania dzielnicowego planu regulowania,
d)
przygotowania projektów uchwał dzielnicowej rady narodowej i postanowień prezydium, w sprawach budżetowych i finansowych,
e)
sporządzania okresowych planów wykonania budżetu dzielnicy i zleceń otwierania kredytów w zakresie tego budżetu,
f)
nadzoru nad wykonaniem budżetu przez oddziały prezydium dzielnicowej rady narodowej,
g)
zbiorczej statystyki budżetowej i finansowej;
2)
w zakresie budżetów administracyjnych:
a)
rozpatrywania i wnioskowania co do wstępnego zatwierdzania przedłożonych przez oddziały fachowe prezydium preliminarzy wydatków na płace i rzeczowo-administracyjnych w zakresie budżetu dzielnicy,
b)
analizy i opiniowania przedłożonych przez oddziały fachowe prezydium planów wykonania budżetu co do wydatków na płace i rzeczowo-administracyjnych w zakresie budżetu dzielnicy,
c)
opiniowania wniosków o otwarcie i przeniesienie kredytów na wydatki na płace i rzeczowo-administracyjne w zakresie budżetu dzielnicy,
d)
rejestracji i kontroli etatów, funduszu płac i wydatków rzeczowo-administracyjnych w jednostkach administracyjnych objętych budżetem centralnym i budżetami terenowymi, a położonych na terenie dzielnicy, oraz zbierania i opracowywania materiałów do ustalania norm w tym zakresie,
e)
sprawozdawczości i statystyki w zakresie rejestracji i kontroli;
3)
w zakresie wydatków na oświatę, naukę, szkolenie kadr, kulturę i sztukę, ochronę zdrowia, kulturę fizyczną, higienę i bezpieczeństwo pracy oraz pomoc społeczną:
a)
rozpatrywania i wnioskowania co do wstępnego zatwierdzania przedłożonych przez oddziały fachowe prezydium preliminarzy wydatków na cele społeczne i kulturalne w zakresie budżetu dzielnicy,
b)
analizy i opiniowania przedłożonych przez oddziały fachowe prezydium planów wykonania budżetu co do wydatków na cele społeczne i kulturalne w zakresie budżetu dzielnicy,
c)
opiniowania wniosków o otwarcie i przeniesienie kredytów na wydatki społeczne i kulturalne w zakresie budżetu dzielnicy;
4)
w zakresie gospodarki finansowej przedsiębiorstw i zakładów budżetowych i na rozrachunku gospodarczym oraz finansowania zadań w zakresie gospodarki narodowej objętych budżetem dzielnicy:
a)
współdziałania przy ustalaniu wytycznych do terenowych planów finansowo-gospodarczych,
b)
rozpatrywania projektów wstępnych i szczegółowych planów finansowo-gospodarczych i sporządzanych na ich podstawie indywidualnych i zbiorczych preliminarzy wydatków i dochodów w zakresie budżetu dzielnicy,
c)
kontroli wykonania planów finansowych na podstawie sprawozdawczości pod względem formalnym oraz pod względem zharmonizowania ich z wykonaniem planów rzeczowych,
d)
sporządzania zbiorczych sprawozdań oraz analizy sytuacji finansowej poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej w dzielnicy,
e)
badania stanu rachunkowości przedsiębiorstw uspołecznionych, analizy bilansów i statystyki,
f)
opiniowania wniosków oddziałów fachowych o otwarcie kredytów.
2.
Jeżeli ilość przedsiębiorstw i zakładów oraz zadań gospodarki narodowej objętych budżetem dzielnicy to uzasadnia, prezydia dzielnicowych rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi mogą za zgodą prezydiów rad narodowych tych miast powołać w oddziałach finansowych referaty dla spraw finansów gospodarki narodowej.
§  29.
1.
Referat dochodów państwowych załatwia sprawy:
1)
w zakresie dochodów podatkowych i wpłat z zysków przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej, innych rozliczeń przedsiębiorstw i zakładów państwowych z budżetem Państwa, dochodów administracyjnych jednostek budżetowych oraz rejestracji przedsiębiorstw państwowych:
a)
sporządzania planów i prowadzenia statystyki podatkowych i niepodatkowych dochodów z gospodarki uspołecznionej oraz dochodów jednostek budżetowych, jak również zbierania materiałów niezbędnych do ustalania stawek podatkowych,
b)
sporządzania wszelkich sprawozdań statystycznych, zbierania i opracowywania wszelkiego rodzaju materiałów ewidencyjnych i informacyjnych oraz współpracy w tym zakresie z właściwymi władzami i instytucjami jak również wydawania zleceń wymiarowych i poborowych oraz kontroli ilościowej ich wykonania,
c)
rejestracji podatkowej w gospodarce uspołecznionej,
d)
ustalania należności podatkowych i niepodatkowych od przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej,
e)
udzielania ulg w spłacie należności podatkowych i niepodatkowych,
f)
nadzorowania prawidłowości i terminowości w zakresie uiszczania należności podatkowych, wpłat z zysku i innych rozliczeń przedsiębiorstw i zakładów państwowych z budżetem Państwa z tytułu nadwyżek środków obrotowych i różnic wyrównawczych oraz innych dochodów, jak również w zakresie poboru dochodów administracyjnych przez jednostki budżetowe,
g)
współdziałania z referatem egzekucyjnym w sprawach egzekucji zaległości podatkowych i niepodatkowych, administrowanych przez referat dochodów państwowych,
h)
rejestracji przedsiębiorstw państwowych;
2)
w zakresie nadzoru podatkowego:
a)
nadzoru nad produkcją i obrotem artykułami podlegającymi szczególnemu nadzorowi i odrębnemu postępowaniu podatkowemu oraz współpracy w tym zakresie z organami gospodarczymi,
b)
walki z przestępstwami na szkodę dochodów państwowych przez ujawnianie przestępstw i prowadzenie w tym zakresie dochodzeń.
2.
Właściwość referatu dochodów państwowych rozciąga się na wszystkie przedsiębiorstwa uspołecznione i jednostki budżetowe na terenie dzielnicy.
3.
Jeżeli ilość przedsiębiorstw produkujących bądź przetwarzających spirytus to uzasadnia, prezydia dzielnicowych rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi mogą za zgodą prezydiów rad narodowych tych miast powołać w oddziałach finansowych referaty dla spraw nadzoru podatkowego.
§  30.
Referat podatków miejskich załatwia sprawy:
1)
w zakresie podatku obrotowego i dochodowego z gospodarki nie uspołecznionej, opłaty skarbowej, podatku od wynagrodzeń i podatków majątkowych (z wyjątkiem podatku od wzbogacenia wojennego wynikającego z regulacji zobowiązań pieniężnych (z dz. II) obciążającego gospodarstwa rolne), podatków od nieruchomości, od lokali, targowego i innych podatków terenowych oraz funduszu A, b. funduszu C i funduszu D Społecznego Funduszu Oszczędnościowego:
a)
postępowania, orzecznictwa i nadzoru,
b)
sporządzania planów i prowadzenia statystyki wpływów podatkowych,
c)
rejestrowania podatników i płatników podatków,
d)
przeprowadzania kontroli prawidłowości obliczeń i wpłat podatków dokonywanych przez płatników,
e)
sporządzania sprawozdań statystycznych,
f)
zbierania i opracowywania wszelkiego rodzaju materiałów ewidencyjnych i informacyjnych oraz współpracy w tym zakresie z właściwymi władzami i instytucjami;
2)
w zakresie walki z przestępstwami podatkowymi: ujawnianie przestępstw i prowadzenie dochodzeń.
§  31.
Referat księgowości załatwia sprawy:
1)
w zakresie rachunkowości zbiorczej:
a)
prowadzenia rachunkowej kontroli równowagi budżetowej budżetu dzielnicy,
b)
prowadzenia zbiorczych rachunków kredytów budżetowych i wykonania budżetu dzielnicy,
c)
otwierania kredytów na zlecenie referatu budżetowego,
d)
sporządzania zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu dzielnicy,
e)
sporządzania zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu centralnego w zakresie wykonywanym przez organa finansowe,
f)
analizy wyników cyfrowych, objętych sprawozdaniami;
2)
w zakresie rachunkowości podatkowej:
a)
prowadzenia szczegółowej rachunkowości podatków, opłat i innych dochodów administrowanych przez oddział finansowy oraz wystawiania wniosków o przymusowe ściągnięcie zaległości w tych należnościach,
b)
sporządzania zestawień bilansowych podatków i innych dochodów oraz sprawozdań statystycznych;
3)
w zakresie wykonania budżetu oddziału finansowego oraz budżetów wydatków administracyjnych tych oddziałów prezydium, których budżety na zlecenie prezydium wykonuje oddział finansowy:
a)
prowadzenia szczegółowej rachunkowości budżetowej,
b)
przestrzegania dyscypliny finansowo-budżetowej,
c)
dokumentacji księgowej i kwalifikowania dowodów księgowych,
d)
inwentaryzacji środków materialnych oraz należności i zobowiązań,
e)
rozliczania zaliczek budżetowych i regulowania zobowiązań,
f)
prowadzenia kasy podręcznej,
g)
wydatkowania funduszu płac oraz przestrzegania ustalonych etatów i stawek,
h)
obliczania, potrącania i wpłacania podatków od wynagrodzeń pracowników oraz innych należności,
i)
obiegu, przechowywania i zabezpieczenia dokumentów księgowych oraz przechowywania i zabezpieczenia ksiąg,
j)
wystawianie czeków i poleceń przelewów,
k)
sprawozdawczości w zakresie wykonania budżetu.
§  32.
Referat egzekucyjny załatwia sprawy:
a)
egzekucji administracyjnej zaległych zobowiązań podatkowych i niepodatkowych administrowanych przez oddział oraz należności obcych wierzycieli,
b)
postępowania zabezpieczającego,
c)
udzielania odroczeń i zezwoleń na spłaty ratalne oraz umarzania zobowiązań podatkowych i innych należności niepodatkowych administrowanych przez referat podatków miejskich,
d)
sporządzania sprawozdań statystycznych w zakresie załatwianych spraw.
§  33.
Referat ogólny załatwia sprawy administracyjne, osobowe i gospodarcze oddziału finansowego oraz nie należące do zakresu działania pozostałych referatów oddziału, a w szczególności:
1)
w zakresie organizacyjno-administracyjnym:
a)
organizacji i techniki pracy,
b)
ogólnych planów pracy oddziału i sprawozdawczości z ich wykonania,
c)
sporządzania preliminarza budżetowego oddziału,
d)
dotyczące właściwości miejscowej i rzeczowej oddziału,
e)
skarg i zażaleń ludności;
2)
w zakresie osobowym:
a)
wnioskowania w sprawach przyjmowania, mianowania, zwalniania i awansowania pracowników zatrudnionych w oddziale finansowym,
b)
kwalifikacji pracowników,
c)
podróży służbowych i delegacji,
d)
dyscypliny pracy i naruszenia obowiązków służbowych,
e)
zabezpieczenia tajemnicy państwowej i służbowej,
f)
sprawy socjalne,
g)
ewidencji i statystyki osobowej,
h)
szkolenia zawodowego pracowników oddziału;
3)
w zakresie obsługi gospodarczej:
a)
planowania i wnioskowania w zakresie zaopatrzenia oddziału w sprzęt inwentarzowy i urządzenia oraz materiały biurowe i gospodarcze,
b)
obsługi gospodarczej oddziału (łącznie z przyrządami i narzędziami mierniczymi dla użytku nadzoru podatkowego),
c)
opracowywania zbiorczych zestawień na papier i druki fachowe oddziału oraz współpracy w tym zakresie z oddziałem ogólnym prezydium;
4)
w zakresie walki z przestępstwami skarbowymi:
a)
ewidencji przestępstw skarbowych,
b)
gromadzenia i opracowania materiałów statystycznych,
c)
współdziałania w zakresie ścigania przestępstw skarbowych z właściwymi oddziałami i referatami prezydium oraz innymi zainteresowanymi władzami,
d)
postępowania, orzecznictwa i ulg w sprawach karnych skarbowych,
e)
nagród za przyczynienie się do wykrycia przestępstw skarbowych,
f)
wykonywania prawomocnych orzeczeń karnych,
g)
przechowywania i likwidacji zajętych dowodów rzeczowych.

D.

W prezydiach dzielnicowych rad narodowych miast stanowiących powiaty.

I.

Podział organizacyjny.

§  34.
Oddział finansowy dzieli się na referaty jak niżej:
a)
referat budżetowy,
b)
referat podatków miejskich,
c)
referat księgowości,
d)
referat egzekucyjny,
e)
referat ogólny.

II.

Podział czynności.

§  35.
Referat budżetowy załatwia odpowiednio sprawy wymienione w § 28 z wyjątkiem pkt 2 lit. d) i e).
§  36.
Referat podatków miejskich załatwia odpowiednio sprawy wymienione w § 30.
§  37.
Referat księgowości załatwia odpowiednio sprawy wymienione w § 31.
§  38.
Referat egzekucyjny załatwia odpowiednio sprawy wymienione w § 32.
§  39.
Referat ogólny załatwia odpowiednio sprawy wymienione w § 33 pkt 1-3 oraz pkt 4 w zakresie naruszenia przepisów o podatkach miejskich.

E.

Oddziały (terenowe) wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych.

I.

Podział organizacyjny.

§  40.
1.
Oddział (terenowy) dzieli się na referaty jak niżej:
a)
referat ogólny,
b)
referat podatków i opłat,
c)
referat księgowości podatkowej,
d)
referat egzekucyjny.
2.
W skład pierwszych oddziałów (terenowych) wydziałów finansowych Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi wchodzą ponadto referaty:
a)
referat dochodów państwowych,
b)
referat nadzoru podatkowego.

II.

Podział czynności.

§  41.
Referat ogólny załatwia odpowiednio sprawy wymienione w § 24 ust. 1.
§  42.
1.
Referat podatków i opłat załatwia odpowiednio sprawy wymienione w § 19 ust. 1 pkt 1 i 3, a ponadto dokonuje wymiaru podatków od nieruchomości, od lokali, targowego i innych podatków terenowych, załatwia odwołania i zażalenia oraz sporządza sprawozdania statystyczne w zakresie tych podatków.
2.
Sprawy podatków majątkowych i opłat są skupione w wydziale finansowym bądź - jeżeli miejscowe warunki to uzasadniają - w jednym z oddziałów (terenowych) wydziału finansowego.
§  43.
Referat księgowości podatkowej załatwia odpowiednio sprawy wymienione w § 22 ust. 11 pkt 3 (z wyjątkiem rachunkowości likwidacyjnej) oraz w zakresie unormowanym specjalnym zarządzeniem sprawy składek na rzecz Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych.
§  44.
Referat egzekucyjny załatwia odpowiednio sprawy wymienione w § 23 ust. 1 lit. a), b), c) i f).
§  45.
Referat dochodów państwowych załatwia odpowiednio sprawy wymienione w § 18 ust. 1 w stosunku do wszystkich przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej i jednostek budżetowych położonych na terenie m. st. Warszawy i m. Łodzi.
§  46.
Referat nadzoru podatkowego załatwia odpowiednio sprawy wymienione w § 21 w stosunku do wszystkich przedsiębiorstw położonych na terenie m. st. Warszawy i m. Łodzi.

III.

Postanowienia przejściowe.

§  47.
Oddziały (terenowe) wydziałów finansowych Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi oraz rad narodowych miast stanowiących powiaty, a dzielących się na dzielnice, działać będą przejściowo do czasu utworzenia w tych miastach oddziałów finansowych prezydiów dzielnicowych rad narodowych.
§  48.
Zakres działania oddziałów (terenowych) wymienionych w § 47 przejmą oddziały finansowe prezydiów dzielnicowych rad narodowych w granicach właściwości terytorialnej prezydiów tych rad.

F.

Terenowe oddziały likwidacyjne wydziałów finansowych Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi.

I.

Podział organizacyjny.

§  49.
Terenowy oddział likwidacyjny dzieli się na referaty jak niżej:
a)
referat powiernictwa,
b)
referat księgowości.

II.

Podział czynności.

§  50.
Referat powiernictwa załatwia sprawy wymienione w § 25.
§  51.
Referat księgowości załatwia sprawy:
a)
prowadzenia szczegółowej rachunkowości należności ustalonych przez oddział,
b)
wysyłania upomnień na zaległe należności i wystawianie wniosków o przymusowe ściągnięcie w trybie administracyjnym zaległości w tych należnościach,
c)
ustalania przypadków nieuiszczania w terminie należności za mienie, które podlega odebraniu przez referat powiernictwa.

G.

W prezydiach gminnych i miejskich (miast nie stanowiących powiatów) rad narodowych.

§  52.
1.
W prezydiach gminnych i miejskich (miast nie stanowiących powiatów) rad narodowych sprawy z omawianego niniejszą instrukcją zakresu działania załatwia referat finansowy, a mianowicie:
1)
w zakresie budżetu:
a)
sporządzania projektu budżetu,
b)
przygotowania projektu uchwał rady narodowej i postanowień prezydium w sprawach budżetowych i finansowych,
c)
wykonania budżetu (przestrzegania dyscypliny finansowo-budżetowej, rozliczania zaliczek budżetowych, wydatkowania funduszu płac itp.),
d)
prowadzenia rachunkowości budżetowej i sporządzania zamknięć rachunkowych,
e)
sprawozdawczości budżetowej;
2)
w zakresie finansów gospodarki narodowej:
a)
rozpatrywania projektów planów finansowych i wnioskowania w sprawach ich zatwierdzania,
b)
kontroli wykonania planów finansowych,
c)
sporządzania zbiorczych planów i sprawozdań;
3)
w zakresie księgowości podatkowej:
a)
prowadzenia szczegółowej rachunkowości opłat administracyjnych, podatków od nieruchomości, od lokali, targowego i innych podatków terenowych pobieranych na rzecz budżetu gminnej (miejskiej) rady narodowej i budżetu powiatowej rady narodowej,
b)
sporządzania zestawień bilansowych podatków i opłat administracyjnych oraz sprawozdań statystycznych;
4)
w zakresie wymiaru i poboru podatków:
a)
zbierania i opracowywania wszelkiego rodzaju materiałów ewidencyjnych i informacyjnych, potrzebnych do wymiaru podatków od nieruchomości, od lokali, targowego i innych podatków terenowych,
b)
rejestracji podatników oraz sporządzania planów i prowadzenia statystyki wpływów podatkowych,
c)
ustalania zobowiązań podatkowych w podatkach od nieruchomości, od lokali, targowym i innych podatkach terenowych wpływających na rzecz budżetu rady narodowej oraz w zakresie zleconym na rzecz budżetów powiatowych rad narodowych,
d)
załatwiania odwołań i zażaleń na wymiary dokonane przez referat oraz opracowywania i przedkładania w tym zakresie wniosków władzom odwoławczym,
e)
udzielania odroczeń i zezwoleń na spłaty ratalne oraz umarzania zobowiązań w podatkach terenowych wymierzanych przez referat - w granicach kompetencji prezydium gminnej (miejskiej) rady narodowej; w przypadkach przekraczających uprawnienia prezydium - po zaopiniowaniu - przedkładania tych spraw wydziałowi finansowemu prezydium powiatowej rady narodowej,
f)
sporządzania i ewidencji tytułów wykonawczych oraz realizacji zobowiązań podatkowych wymierzanych przez referat,
g)
przygotowania projektów uchwał gminnej (miejskiej) rady narodowej w sprawach podatków terenowych,
h)
sporządzania i przedkładania wydziałom finansowym prezydiów powiatowych rad narodowych rocznych i okresowych sprawozdań dotyczących wymiaru, poboru i egzekucji wymierzanych przez referat podatków terenowych.
2.
Ponadto referat finansowy załatwia w zakresie unormowanym specjalnym zarządzeniem sprawy składek na rzecz Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych.

II.

Postanowienia końcowe.

§  53.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Równocześnie traci moc instrukcja Ministra Finansów z dnia 18 lipca 1950 r. w sprawie tymczasowego podziału funkcji w wydziałach i referatach finansowych prezydiów rad narodowych.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-78.1073

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Tymczasowy podział funkcji w wydziałach, oddziałach i referatach finansowych prezydiów rad narodowych.
Data aktu: 10/07/1951
Data ogłoszenia: 05/09/1951
Data wejścia w życie: 05/09/1951