Ogłoszenie statutu Instytutu Badań Literackich.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 18 lipca 1951 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Instytutu Badań Literackich.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 lipca 1951 r. zmieniającego rozporządzenie o utworzeniu Instytutu Badań Literackich (Dz. U. R. P. Nr 40, poz. 301) ogłasza się w załączeniu statut tego Instytutu.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU BADAŃ LITERACKICH

§ 1.
Instytut Badań Literackich, zwany dalej w skróceniu "Instytutem", działa na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 1948 r. o utworzeniu Instytutu Badań Literackich (Dz. U. R. P. Nr 37, poz. 266, z 1949 r. Nr 34, poz. 246 i z 1951 r. Nr 40, poz. 301) oraz niniejszego statutu.
§  2.
1.
Instytut posiada osobowość prawną.
2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
3.
Instytut może za zgodą Ministra Szkół Wyższych i Nauki posiadać oddziały oraz placówki także w innych miejscowościach.
§  3.
Instytut jest samodzielną placówką naukowo-badawczą obejmującą swą działalnością całokształt badań w zakresie nauki o literaturze i nauk pomocniczych historii literatury.
§  4.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
prowadzenie samodzielnych prac naukowo-badawczych w ramach ustalonego planu pracy;
2)
prowadzenie akcji społeczno-oświatowej w dziedzinach nauki objętych działalnością Instytutu;
3)
opracowywanie wydań tekstów i komentarzy do użytku szkolnego i oświatowego;
4)
redagowanie i wydawanie publikacji periodycznych i nieperiodycznych z zakresu nauki o literaturze i nauk pomocniczych historii literatury oraz współpraca w tych dziedzinach z zainteresowanymi instytucjami;
5)
wyrażanie opinii na żądanie władz i instytucji państwowych;
6)
organizowanie i utrzymywanie sieci korespondentów oraz przeprowadzanie ankiet;
7)
prowadzenie bibliotek i centralnego katalogu dzieł z zakresu działania Instytutu oraz ośrodka dokumentacji historyczno-literackiej;
8)
nadzorowanie i koordynowanie prac naukowo-badawczych, związanych z działalnością Instytutu;
9)
współpraca przy ustalaniu programów nauczania historii literatury na uniwersytetach oraz przy ustalaniu planów wydawniczych w zakresie nauki o literaturze i reedycji klasyków;
10)
organizowanie konferencji i zjazdów naukowych, wykładów, odczytów, wystaw itp.;
11)
utrzymywanie łączności z odpowiednimi instytucjami i organizacjami za granicą, wykorzystywanie zagranicznych doświadczeń, a zwłaszcza doświadczeń praktycznych i zdobyczy teoretycznych Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich oraz krajów demokracji ludowej;
12)
przygotowywanie i doskonalenie kadr badaczy literatury przez pracę naukowo-badawczą i samokształcenie w dziedzinie materializmu dialektycznego i historycznego;
1)
prowadzenie innych prac zleconych przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki w zakresie działalności Instytutu.
§  5.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor, powołany w trybie art. 109 ust. 2 dekretu z dnia 27 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 415), który kieruje samodzielnie działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępców: naukowego i administracyjnego, powoływanych i zwalnianych przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki.
3.
Każdy z zastępców ma przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiada przed dyrektorem.
§  6.
Do zakresu działania dyrektora Instytutu należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych Instytutu;
2)
ustalanie i przedstawianie do zatwierdzenia Ministrowi Szkół Wyższych i Nauki planu prac i projektów budżetów oraz sprawozdań z ich wykonania;
3)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych przewidzianych w § 4 pkt 10;
4)
podawanie do wiadomości publicznej sprawozdań rocznych z wykonania planu i działalności Instytutu.
§  7.
W Instytucie czynna jest Rada Naukowa.
§  8.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego oraz członków powoływanych na okres 3 lat spośród działaczy nauki i wybitnych znawców w dziedzinie literatury.
2.
Przewodniczącego i członków Rady Naukowej powołuje i odwołuje Minister Szkół Wyższych i Nauki.
3.
Liczba członków Rady Naukowej nie może przekraczać łącznie z przewodniczącym 30 osób.
4.
W skład Rady Naukowej wchodzą ponadto przedstawiciele Ministrów: Szkół Wyższych i Nauki, Oświaty oraz Kultury i Sztuki.
§  9.
Do zadań Rady Naukowej należy:
1)
opiniowanie planów pracy, projektów budżetu oraz sprawozdań z działalności Instytutu,
2)
inicjowanie prac naukowo-badawczych,
3)
omawianie zagadnień naukowych mających zasadnicze znaczenie dla prac Instytutu,
4)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji Instytutu,
5)
uchwalenie regulaminu swych prac, który podlega zatwierdzeniu przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki,
6)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra Szkół Wyższych i Nauki lub na wniosek dyrektora Instytutu.
§  10.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady Naukowej przynajmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku, przewidzianego w ust. 2, przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady Naukowej:
1)
na żądanie Ministra Szkół Wyższych i Nauki;
2)
na wniosek co najmniej 1/4 liczby członków;
3)
na żądanie dyrektora Instytutu.
§  11.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  12.
Przewodniczący i członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie według norm ustalonych przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  13.
Udział w Radzie Naukowej nie stoi na przeszkodzie w wykonywaniu prac specjalnych lub wyrażaniu opinii indywidualnych na podstawie umowy, zawartej z Instytutem.
§  14.
1.
Instytut spełnia swoje zadania przy pomocy działów i pracowni naukowych, w obrębie których pracują stałe i zmienne zespoły naukowo-badawcze, oraz komórek ogólno-administracyjnych.
2.
Organizację wewnętrzną Instytutu zatwierdza Minister Szkół Wyższych i Nauki na wniosek dyrektora Instytutu zaopiniowany przez Radę Naukową. Podziału na zespoły w obrębie pracowni dokonuje dyrektor Instytutu.
3.
Dyrektor Instytutu może dla całego Instytutu jak i dla poszczególnych jego komórek wydać szczegółowe regulaminy pracy. Regulaminy i ich zmiany podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki.
§  15.
1.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki.
2.
Instytut prowadzi rachunkowość i sporządza preliminarz i sprawozdanie budżetowe według zasad przyjętych w administracji państwowej.
§  16.
1.
Na rzecz osób, nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej, nie wolno zbywać środków trwałych Instytutu, ani też ustanawiać na nich praw rzeczowych ograniczonych.
2.
W poszczególnych przypadkach gospodarczo uzasadnionych Minister Szkół Wyższych i Nauki w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego może zezwolić Instytutowi na zbycie poszczególnych środków trwałych lub określonych ich rodzajów osobom, nie będącym jednostkami gospodarki uspołecznionej, albo na ustanowienie na tych środkach praw rzeczowych ograniczonych.
§  17.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, zastępca dyrektora i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępca dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Szkół Wyższych i Nauki ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  18.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.
§  19.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego upoważniona i starszy księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  20.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-67.885

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Ogłoszenie statutu Instytutu Badań Literackich.
Data aktu: 18/07/1951
Data ogłoszenia: 04/08/1951
Data wejścia w życie: 04/08/1951