Wzory sprawozdań przedsiębiorstw państwowych w przedmiocie rozliczeń z budżetem Państwa z tytułu środków obrotowych.

INSTRUKCJA
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 19 lipca 1951 r.
w sprawie wzorów sprawozdań przedsiębiorstw państwowych w przedmiocie rozliczeń z budżetem Państwa z tytułu środków obrotowych.

Na podstawie § 18 ust. 3 i § 24 uchwały Nr 99 Rady Ministrów z dnia 10 lutego 1951 r. w sprawie rozliczeń przedsiębiorstw państwowych z budżetem centralnym z tytułu środków obrotowych (Monitor Polski Nr A-17, poz. 226) oraz § 12 ust. 3 i § 18 uchwały Nr 308 Rady Ministrów z dnia 28 kwietnia 1951 r. w sprawie rozliczeń terenowych przedsiębiorstw państwowych z tytułu środków obrotowych z budżetami terenowymi (Monitor Polski Nr A-39, poz. 469) zarządza się, co następuje:
Przepisy wstępne.
§  1.
1.
Ilekroć w niniejszej instrukcji jest mowa bez bliższego określenia:
1)
o jednostkach centralnych bądź o przedsiębiorstwach - rozumieć przez to należy jednostki centralne i przedsiębiorstwa, określone w § 1 ust. 2 bądź w § 2 uchwały Nr 99 Rady Ministrów z dnia 10 lutego 1951 r. w sprawie rozliczeń przedsiębiorstw państwowych z budżetem centralnym z tytułu środków obrotowych (Monitor Polski Nr A-17, poz. 226);
2)
o przedsiębiorstwach i zakładach - rozumieć przez to należy przedsiębiorstwa i zakłady, określone w § 2 ust. 1 uchwały Nr 308 Rady Ministrów z dnia 28 kwietnia 1951 r. w sprawie rozliczeń terenowych przedsiębiorstw państwowych z tytułu środków obrotowych z budżetami terenowymi (Monitor Polski Nr A-39, poz. 469).
2.
Powołane w niniejszej instrukcji paragrafy bez bliższego określenia oznaczają paragrafy powołanej w ust. 1 pkt 1 uchwały Nr 99 z dnia 10 lutego 1951 r., a z określeniem "t" po liczbie paragrafu (np. § 11 t.) - oznaczają paragrafy uchwały Nr 308 z dnia 28 kwietnia 1951 r.

Wzory sprawozdań i ich przeznaczenie.

§  2.
1.
Ustala się wzory Nr Nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6, które stanowią część składową niniejszej instrukcji.
2.
Wzory Nr Nr 1, 2, 3 i 4 obowiązują jednostki centralne (§ 1) i przedsiębiorstwa (§ 2), a wzory Nr Nr 5 i 6 - przedsiębiorstwa i zakłady (§ 2 t.).
3.
Nakładu druków według wzorów ustalonych w ust. 1 nie zarządza się i zainteresowane jednostki centralne i przedsiębiorstwa oraz przedsiębiorstwa i zakłady (§ 1 ust. 1 instrukcji) obowiązane są sporządzać je w miarę potrzeby we własnym zakresie.
§  3.
1.
Wzór Nr 1 jest przeznaczony do sporządzenia przewidzianego w § 17 zestawienia planowanych nadwyżek własnych środków obrotowych oraz dotacji na pokrycie niedoborów własnych środków obrotowych, zarówno przez jednostki centralne jak i przez przedsiębiorstwa (§ 19).
2.
Według wzorów Nr Nr 2 i 3 jednostki centralne sporządzać mają sprawozdania kwartalne o obrotach na rachunku rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu środków obrotowych z tym, że wzór Nr 3 stanowi załącznik do wzoru Nr 2.
3.
Według wzoru Nr 4 przedsiębiorstwa (§ 2) obowiązane są sporządzać sprawozdania kwartalne o wpłatach (przelewach) na rachunek dochodów budżetowych z tytułu środków obrotowych oraz o otrzymanych dotacjach na pokrycie niedoborów własnych środków obrotowych.
4.
Wzór Nr 5 służy do sporządzania przez przedsiębiorstwa i zakłady przewidzianych w § 11 t. zestawień planowanych nadwyżek własnych środków obrotowych oraz dotacji na pokrycie niedoborów własnych środków obrotowych.
5.
Według wzoru Nr 6 sporządzać będą przedsiębiorstwa i zakłady przewidziane w § 12 t. sprawozdania kwartalne z rozliczeń z budżetami terenowymi z tytułu środków obrotowych.
6.
Sprawozdania wymienione w ust. 2, 3 i 5, sporządzone za IV kwartał roku, ze względu na układ wzorów Nr Nr 2, 3, 4 i 6, służyć będą równocześnie jako sprawozdania roczne i w tym celu powinny być przedkładane za ten kwartał przez jednostki centralne i przedsiębiorstwa (§ 1 ust. 2 lub § 2) oraz przez przedsiębiorstwa i zakłady (§ 2 ust. 1 t.) według przynależności do dnia 25 stycznia roku następnego (zamiast w terminie do dnia 15 po upływie kwartału).
§  4.
1.
Jednostki centralne przesyłają zestawienia wg wzoru Nr 1 w terminie określonym w § 17, a sprawozdania wg wzorów Nr Nr 2 i 3 w terminach określonych w § 18 - wydziałom finansowym prezydiów tych wojewódzkich rad narodowych bądź Rad Narodowych m. st. Warszawy lub m. Łodzi, w okręgu których mieści się siedziba jednostki centralnej. Natomiast przedsiębiorstwa (§ 2) przesyłają w tych samych terminach zestawienia wg wzoru Nr 1 oraz sprawozdania wg wzoru Nr 4 wydziałom finansowym prezydiów tych powiatowych lub miejskich rad narodowych bądź 1 oddziałom wydziałów finansowych Rad Narodowych m. st. Warszawy bądź m. Łodzi, w okręgu których mieści się siedziba przedsiębiorstwa.
2.
Przedsiębiorstwa i zakłady (§ 2 t.) przesyłają zestawienia wg wzoru Nr 5 w terminie określonym w § 11 t. oraz sprawozdania wg wzoru Nr 6 w terminach określonych w § 12 t. - wydziałom (oddziałom, referatom) finansowym prezydiów: wojewódzkich rad narodowych bądź Rad Narodowych m. st. Warszawy lub m. Łodzi, bądź powiatowych, miejskich lub gminnych, w zależności od tego, czy stosownie do rodzaju i zasięgu swej działalności w myśl § 2 uchwały Rady Ministrów z dnia 6 września 1950 r. w sprawie zasad organizacji finansowej i systemu finansowego państwowych przedsiębiorstw podlegających władzom terenowym (Monitor Polski Nr A-102, poz. 1284) - podlegają radom narodowym wojewódzkim, powiatowym, miejskim, dzielnicowym lub gminnym.
3.
Za ubiegłe dwa kwartały 1951 r. sporządzić należy jedno łączne sprawozdanie według każdego wzoru (Nr Nr 2, 3, 4 i 6) z tym, że odpowiednie dane cyfrowe za kwartał II wykazać należy w rubrykach "w kwartale sprawozdawczym", a za kwartał I w rubrykach "w kwartałach poprzedzających". W rubrykach "uwagi" podać należy uzasadnienie ewentualnych odchyleń od planu osobno w kwartale sprawozdawczym i osobno w kwartałach poprzedzających. W następnych kwartałach obowiązuje normalne, bieżące sporządzanie sprawozdań.
§  5.
1.
Równocześnie z wysyłką zestawień i sprawozdań, wymienionych w § 4 ust. 1 instrukcji, drugie egzemplarze (odpisy) tychże zestawień i sprawozdań jednostki centralne i przedsiębiorstwa przedkładają Ministerstwu Finansów (Departament Dochodów Państwowych). Ponadto zaś odpisy (trzecie egzemplarze) sprawozdań wg wzorów Nr Nr 2 i 3 jednostki centralne przesyłają w tym samym czasie Narodowemu Bankowi Polskiemu (Departament Kredytowy, Wydział Planowania Kredytowego) za pośrednictwem oddziału banku prowadzącego rachunek rozliczeń (§ 4).
2.
Odpisów zestawień i sprawozdań, wymienionych w § 4 ust. 2 niniejszej instrukcji, nie należy przedkładać wydziałom finansowym prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) w tych wszystkich przypadkach, w których wymienione materiały sprawozdawcze są im przedkładane już z tego tytułu, iż dane przedsiębiorstwa lub zakłady objęte są ich budżetem (§ 13 t.).

Przepis końcowy.

§  6.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1951 r.

Wzór Nr 1

(do § 17 wzgl. 19 uchwały Nr 99)

..................................................

(Nazwa i adres jednostki centralnej wzgl. przedsiębiorstwa rozliczającego się bezpośrednio z budżetem centralnym)

ZESTAWIENIE

planowanych nadwyżek własnych środków obrotowych oraz dotacji na pokrycie niedoborów własnych środków obrotowych

na rok 195 ...

Otrzymują:

1.
Wydział Finansowy - I Oddział Finansowy Wydziału Finansowego Prezydium Wojewódzkiej - m. st. Warszawy, m. Łodzi - Powiatowej * Miejskiej Rady Narodowej

w .........................

2.
Ministerstwo Finansów

Departament Dochodów Państwowych

w Warszawie

Nr kolejny Dokładna nazwa (pełna i skrócona) przedsiębiorstwa (zakładu) Adres Kwoty nadwyżek własnych środków obrotowych wg kwartałów na podstawie zatwierdzonego planu finansowego Suma nadwyżki (roczna) Kwoty dotacji budżetowych na pokrycie niedoborów własnych środków obrotowych wg kwartałów na podstawie zatwierdzonego planu finansowego Suma dotacji (roczna) UWAGI
I II III IV I II III IV
Razem

....................... dnia .......... 195 ... r.

Główny (starszy) księgowy:

...........................................

Dyrektor:

...........................................

Wzór Nr 2

(do § 18 uchwały Nr 99)

.....................................................

(Nazwa i adres jednostki centralnej)

SPRAWOZDANIE

o obrotach na rachunku rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu środków obrotowych za .......... kwartał 195 ... r.

1.
Wymienienie oddziału banku, w którym rachunek otwarto ..........

...................................

2.
Data otwarcia rachunku ........................

......................................

3.
Ilość przedsiębiorstw (zakładów) objętych rachunkiem ..........

......................................

Otrzymują:

1.
Wydział Finansowy Prezydium Wojewódzkiej (m. st. Warszawy i m. Łodzi) Rady Narodowej

w ............................................

2.
Ministerstwo Finansów Departament Dochodów Państwowych

w Warszawie

3.
Narodowy Bank Polski - Departament Kredytowy

w Warszawie.

Suma wpłat (przelewów) z tytułu planowych nadwyżek własnych środków obrotowych Razem rubr. 1+2 Suma wpłat (przelewów) z tytułu dotacji budżetowych na pokrycie planowych niedoborów własnych środków obrotowych Razem rubr. 4+5 Suma wpłat (przelewów) z tytułu ponadplanowych nadwyżek własnych środków obrotowych Razem rubr. 7+8 Sama rubr. 3+6+9
w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Wypłacono (przekazano) na pokrycie planowych niedoborów własnych środków obrotowych Razem rubr. 11+12 Wypłacono (przekazano) na pokrycie ponadplanowych niedoborów własnych środków obrotowych Razem rubr. 14+15 Suma rubr. 13+16 Przelano na rachunek dochodów budżetowych Razem rubr. 18+19 Suma rubr. 17+20 Saldo dodatnie na koniec kwartału sprawozdawczego (rubr. 10+21) Uwagi

Tu podać uzasadnienie odchyleń od planu w kwartale bieżącym (sprawozdawczym) (por. dane z wzoru Nr 1)

w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

.........................., dnia .......... 195 ... r.

Główny (starszy) księgowy:

.......................................

Dyrektor:

.......................................

Wzór Nr 3

(załącznik do wzoru Nr 2)

.........................................

(Nazwa i adres jednostki centralnej)

W Y K A Z

wpłat nadwyżek własnych środków obrotowych dokonanych przez poszczególne przedsiębiorstwa (zakłady) oraz otrzymanych przez nie dotacji na pokrycie planowych jak również ponadplanowych niedoborów własnych środków obrotowych

w .................... kwartale 195 ... r.

Pozycja zestawienia Nr 1 Dokładna nazwa (pełna i skrócona) przedsiębiorstwa (zakładu) Adres Kwoty dokonanych wpłat nadwyżek własnych środków obrotowych (z wyłączeniem kwot objętych rubr. 7 do 10) Razem rubr. 4+5 Kwoty przelane przez bank we własnym zakresie lub na wniosek organu finansowego lub jednostki centralnej (§ 9 uchwały) Kwoty przelane na skutek obliczenia organu finansowego lub banku finansującego (§ 21 uchwały) Razem rubr. 7+8+9+10 Suma rubr. 6+11 Kwoty otrzymanych dotacji na pokrycie planowych niedoborów własnych środków obrotowych Razem rubr. 13+14 Kwoty otrzymanych dotacji na pokrycie ponadplanowych niedoborów własnych środków obrotowych Razem rubr. 16+17 Suma rubr. 15+18 UWAGI Tu podać należy nazwę władzy naczelnej oraz datę i Nr jej decyzji, na podstawie której otrzymano dotację na pokrycie ponadplanowych niedoborów własnych środków obrotowych (§ 12 uchwały)
w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Razem

........................... dnia .......... 195 ... r.

Główny (starszy) księgowy:

...........................

Dyrektor:

...........................

Wzór Nr 4

(do §§ 18 i 19 uchwały Nr 99)

...............................................

(Nazwa i adres przedsiębiorstwa jednozakładowego rozliczającego się bezpośrednio i budżetem centralnym)

SPRAWOZDANIE

o wpłatach (przelewach) na rachunek dochodów budżetowych z tytułu środków obrotowych oraz o otrzymanych dotacjach na pokrycie niedoborów własnych środków obrotowych za .......... kwartał 195 ... r.

Wymienienie oddziału banku, do którego dokonano wpłat (przelewów) ..........

......................................................

Otrzymują:

1.
Wydział Finansowy Prezydium Powiatowej, (Miejskiej) Rady Narodowej wzgl. I Oddział Wydz. Finans. Prezydium Rady Narodowej m. st. Warszawy - m. Łodzi *

w .........................

2.
Ministerstwo Finansów

Departament Dochodów Państwowych

w Warszawie

Suma wpłat (przelewów) z tytułu planowych nadwyżek własnych środków obrotowych (z wyłączeniem kwot objętych rubr. 7 do 10) Razem rubr. 1+2 Suma wpłat (przelewów) z tytułu ponadplanowych nadwyżek własnych środków obrotowych (z wyłączeniem kwot objętych rubr. 7 do 10) Razem rubr. 4+5 Kwoty przelane przez bank finansujący we własnym zakresie lub na wniosek organu finansowego albo jednostki centralnej (§ 9 uchwały) Kwoty przelane na skutek obliczenia organu finansowego lub banku finansującego (§ 21 uchwały)
w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

(d.c. zestawienia)

Razem rubr. 7+8+9+10 Suma rubr. 3+6+11 Otrzymano tytułem dotacji budżetowych na pokrycie planowych niedoborów własnych środków obrotowych Razem rubr. 13+14 Otrzymano tytułem dotacji budżetowych na pokrycie ponadplanowych niedoborów własnych środków obrotowych Razem rubr. 16+17 Suma rubr. 15+18 Uwagi

Tu podać uzasadnienie odchyleń od planu w kwartale bieżącym (sprawozdawczym) (por. dane z wzoru Nr 1). Podać też należy nazwę władzy naczelnej oraz datę i Nr jej decyzji, na podstawie której otrzymano dotację na pokrycie ponadplanowych niedoborów własnych środków obrotowych (§ 12 uchwały)

w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

.........................., dnia .......... 195... r.

Główny (starszy) księgowy:

...........................

Dyrektor:

...........................

Uwaga: Do niniejszego sprawozdania zbędne jest dołączanie wykazów, wymienionych w § 18 ust. 2 pkt 1, 2 i 3, uchwały Nr 99.

Wzór Nr 5

(do § 11 uchwały Nr 308)

..................................................................

(Nazwa i adres przedsiębiorstwa (zakładu)

ZESTAWIENIE

planowanych nadwyżek własnych środków obrotowych oraz dotacji na pokrycie niedoborów własnych środków obrotowych

na rok 195 ... r.

Otrzymują:

1.
Wydział (Oddział, Referat) Finansowy Prezydium Wojewódzkiej (m. st. Warszawy - m. Łodzi), Powiatowej, Miejskiej, Gminnej Rady Narodowej *

w .................................

2.
Wydział Finansowy

Prezydium Wojewódzkiej (m. st. Warszawy - m. Łodzi)

Rady Narodowej *

w ....................

Nr kolejny Dokładna nazwa (pełna i skrócona) przedsiębiorstwa (zakładu) Adres Kwoty nadwyżek własnych środków obrotowych wg kwartałów na podstawie zatwierdzonego planu finansowego Suma nadwyżki (roczna) Kwoty dotacji budżetowych na pokrycie niedoborów własnych środków obrotowych wg kwartałów na podstawie zatwierdzonego planu finansowego Suma dotacji (roczna) UWAGI
I II III IV I II III IV
RAZEM
|

........................... dnia .......... 195 ... r.

Główny (starszy) księgowy:

.............................

Dyrektor:

.............................

Wzór Nr 6

(do § 12 uchwały Nr 308)

...................................................................

(Nazwa i adres przedsiębiorstwa (zakładu)

SPRAWOZDANIE

z rozliczeń z budżetem terenowym z tytułu środków obrotowych

za .......... kwartał 195 ... r.

1.
Wymienienie oddziału banku, do którego dokonano wpłat (przelewów) ..........

..........................................

2.
Ilość zakładów, za które dokonano wpłat (przelewów) ..........

..........

Otrzymują:

1.
Wydział (Oddział, Referat) Finansowy Prezydium Wojewódzkiej (m. st. Warszawy - m. Łodzi), Powiatowej, Miejskiej, Gminnej Rady Narodowej *

w ................................

2.
Wydział Finansowy

Prezydium Wojewódzkiej (m. st. Warszawy - m. Łodzi) Rady Narodowej *

w ..........

Suma wpłat (przelewów) z tytułu planowych nadwyżek własnych środków obrotowych (z wyłączeniem kwot objętych rubr. 7 do 10) Razem rubr. 1+2 Suma wpłat (przelewów) z tytułu ponadplanowych nadwyżek własnych środków obrotowych (z wyłączeniem kwot objętych rubr. 7 do 10) Razem rubr. 4+5 Kwoty przelane przez bank we własnym zakresie lub na wniosek organu finansowego (§ 6 uchwały) Kwoty przelane na skutek obliczenia organu finansowego, w porozumieniu z bankiem finansującym lub na jego wniosek (§ 14 uchwały)
w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

(d.c. zestawienia)

Razem rubr. 7+8+9+10 Suma rubr. 3+6+11 Suma otrzymanych dotacji budżetowych na pokrycie planowych niedoborów własnych środków obrotowych Razem rubr. 13+14 Suma zaciągniętego kredytu normatywnego na sfinansowanie niedoboru własnych środków obrotowych (§ 9 uchwały) Razem rubr. 16+17 Uwagi

Tu podać uzasadnienie odchyleń od planu w kwartale bieżącym (sprawozdawczym) (por. dane ze wzoru Nr 5)

w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających w kwartale sprawozdawczym w kwartałach poprzedzających
11 12 13 14 15 16 17 18 19

......................, dnia .......... 195 ... r.

Główny (starszy) księgowy:

...........................................

Dyrektor:

...........................................

*) Skreślić wyrazy zbędne w danym przypadku.
*) Skreślić wyrazy zbędne w danym przypadku.
*) Wyrazy zbędne w myśl § 13 uchwały - należy skreślić.
*) Wyrazy zbędne w myśl § 13 uchwały - należy skreślić.
*) Wyrazy zbędne w myśl § 13 uchwały - należy skreślić.
*) Wyrazy zbędne w myśl § 13 uchwały - należy skreślić.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-67.884

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Wzory sprawozdań przedsiębiorstw państwowych w przedmiocie rozliczeń z budżetem Państwa z tytułu środków obrotowych.
Data aktu: 19/07/1951
Data ogłoszenia: 04/08/1951
Data wejścia w życie: 04/08/1951, 01/01/1951