Struktura organizacyjna Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

UCHWAŁA NR 344
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 maja 1951 r.
w sprawie struktury organizacyjnej Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 10 lutego 1949 r. o zmianie organizacji naczelnych władz gospodarki narodowej. (Dz. U. R. P. Nr 7, .poz. 43) uchwala się, co następuje:
§  1.
Ustala się strukturę organizacyjną Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.
§  2.
Traci moc uchwała Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Monitor Polski Nr A-46, poz. 519).
§  3.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STRUKTURA ORGANIZACYJNA PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO

§ 1. 1
Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego składa się z:

Gabinetu Przewodniczącego,

Gabinetów zastępców Przewodniczącego,

Departamentów:

Personalnego,

Współpracy Gospodarczej,

Organizacyjno-Prawnego,

Administracyjno-Budżetowego,

Górnictwa,

Hutnictwa,

Energetyki,

Przemysłu Maszynowego,

Planowania Finansowego,

Bilansów Maszyn,

Przemysłu Chemicznego,

Przemysłu Lekkiego i Materiałów Budowlanych,

Przemysłu Rolnego i Spożywczego,

Rolnictwa i Leśnictwa,

Budownictwa,

Komunikacji i Łączności,

Urządzeń Kulturalnych i Socjalnych,

Drobnej Wytwórczości,

Handlu,

Planów Terenowych i Lokalizacji,

Gospodarki Wodnej,

Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej,

Inwestycji,

Importu Inwestycyjnego,

Zatrudnienia,

Płac i Norm,

Techniki,

Zaopatrzenia i Bilansów Materiałowych,

Kosztów i Polityki Cen,

Koordynacji Planów Gospodarczych.

§  2.
Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego podlegają:
1) 2
urzędy i instytucje:

Urząd Rezerw Państwowych,

Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej,

Główny Urząd Miar,

Polski Komitet Normalizacyjny,

Centralny Instytut Ochrony Pracy,

Główny Instytut Pracy,

Główny Instytut Dokumentacji Naukowo-Technicznej,

Pełnomocnik Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do Spraw Gospodarki Wodą Pitną i Przemysłową;

2) 3
przedsiębiorstwa:

Biuro Dokumentacji Technicznej,

Centralne Biuro Obrotu Maszynami,

Przedsiębiorstwo Upłynnienia Remanentów.

§  3. 4
Przy Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego działają:

Państwowa Rada Telekomunikacyjna,

Główna Komisja do Spraw Upaństwowienia Przedsiębiorstw,

Główna Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych.

§  4.
Gabinet Przewodniczącego składa się z:

Wydziału Kontroli,

Kancelarii Tajnej,

Radców Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,

Sekretariatu Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,

Biblioteki.

§  5.
Gabinety zastępców Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego posiadają organizację bezwydziałową.
§  6.
Departament Personalny składa się z:

Wydziału Osobowego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,

Wydziału Osobowego Urzędów,

Instytucji i Przedsiębiorstw Podległych,

Wydziału Szkolenia,

Wydziału. Ewidencji.

§  7.
Departament Współpracy Gospodarczej składa się z:

Wydziału Ekonomicznego,

Wydziału Radzieckiego,

Wydziału Czechosłowackiego,

Wydziału Węgierskiego,

Wydziału Niemieckiego,

Wydziału Naddunajskiego.

§  8.
Departament Organizacyjno-Prawny składa się z:

Działu Organizacji Gospodarki Narodowej,

Grupy Radców Prawnych.

§  9. 5
Departament Administracyjno-Budżetowy składa się z:

Wydziału Etatów i Organizacji Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,

Wydziału Ogólnego,

Wydziału Inwestycyjnego,

Wydziału Zaopatrzenia,

Wydziału Socjalnego,

Wydziału Obsługi Technicznej Gmachów Resortów Gospodarczych,

Wydziału Transportowego,

Wydziału Rachunkowo-Kasowego,

Wydziału Budżetu i Nadzoru Finansowego,

Samodzielnego Referatu Rozdziału Bonów.

§  10.
Departament Górnictwa składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych i Sprawozdawczości,

Wydziału Przemysłu Węglowego,

Wydziału Przemysłu Naftowego,

Wydziału Geologii.

§  11. 6
(skreślony)
§  11a. 7
Departament Bilansów Maszyn składa się z:

Wydziału Bilansów Zbiorczych,

Wydziału Maszyn do Obróbki Metali,

Wydziału Urządzeń dla Przemysłu Ciężkiego i Górnictwa,

Wydziału Urządzeń dla Przemysłu Chemicznego, Lekkiego i Spożywczego,

Wydziału Urządzeń Energetycznych,

Wydziału Maszyn i Urządzeń Budowlanych, Rolniczych i Transportowych,

Wydziału Urządzeń Łączności, Aparatury Precyzyjnej i Pomiarowej,

Wydziału Maszyn i Urządzeń Ogólnego Przeznaczenia.

§  12.
Departament Przemysłu Chemicznego składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych i Sprawozdawczości,

Wydziału Chemii Nieorganicznej i Syntezy Chemicznej,

Wydziału Chemii Organicznej.

§  13. 8
Departament Przemysłu Lekkiego i Materiałów Budowlanych składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych i Sprawozdawczości,

Wydziału Przemysłu Włókienniczego,

Wydziału Przemysłu Materiałów Budowlanych,

Wydziału Przemysłu Drzewnego, Skórzanego i Graficznego.

§  13a. 9
Departament Przemysłu Rolnego i Spożywczego składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych i Sprawozdawczości,

Wydziału Przemysłu Spożywczego,

Wydziału Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego,

Wydziału Drobnego Przemysłu Spożywczego,

Samodzielnego Referatu Przemysłu Chemicznego.

§  14.
Departament Rolnictwa i Leśnictwa składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych i Sprawozdawczości,

Wydziału Produkcji Roślinnej,

Wydziału Produkcji Zwierzęcej,

Wydziału Leśnictwa,

Wydziału Mechanizacji i Elektryfikacji,

Wydziału Ekonomicznego i Inwestycji,

Wydziału Gospodarstw Państwowych,

Wydziału Spółdzielczości Produkcyjnej,

Wydziału Kontraktacji.

§  15. 10
Departament Budownictwa składa ssę z:

Wydziału Planów Zbiorczych i Sprawozdawczości,

Wydziału Dokumentacji Technicznej,

Wydziału Budownictwa Miast i Osiedli,

Wydziału Budownictwa Przemysłowego i Specjalnego,

Wydziału Materiałów i Prefabrykacji,

Wydziału Sprzętu i Mechanizacji,

Wydziału Norm i Przepisów Prawnych.

§  16. 11
Departament Komunikacji i Łączności składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych i Sprawozdawczości,

Wydziału Kolejowego,

Wydziału Komunikacji Wodnej,

Wydziału Gospodarki Motoryzacyjnej,

Wydziału Transportu Drogowego i Lotnictwa,

Wydziału Planowania Przewozów,

Wydziału Łączności,

Samodzielnego Referatu Taboru Specjalnego,

Samodzielnego Referatu Komunikacji Lokalnej.

§  17.
Departament Urządzeń Kulturalnych i Socjalnych składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych i Sprawozdawczości,

Wydziału Szkolnictwa Podstawowego i Średniego,

Wydziału Kultury i Sztuki,

Wydziału Zdrowia,

Wydziału Akcji Socjalnej,

Wydziału Szkolnictwa Wyższego,

Samodzielnego Referatu Analiz i Studiów.

§  18.
Departament Drobnej Wytwórczości składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych,

Wydziału Przemysłu Miejscowego,

Wydziału Przemysłu Spółdzielczego,

Wydziału Rzemiosła i Przemysłu Prywatnego,

Wydziału Sprawozdawczości.

§  19. 12
Departament Handlu składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych i Sprawozdawczości,

Wydziału Handlu Wewnętrznego,

Wydziału Handlu Wiejskiego,

Wydziału Handlu Zagranicznego,

Wydziału Bilansów Artykułów Rolnych,

Wydziału Żywienia Zbiorowego,

Inspektorów.

§  20.
Departament Planów Terenowych i Lokalizacji składa się z:

Wydziału Planów Terenowych,

Wydziału Aktywizacji Gospodarczej,

Wydziału Lokalizacji,

Wydziału Zagospodarowania Przestrzennego.

§  20a. 13
Departament Gospodarki Wodnej składa się z:

Wydziału Koordynacji Gospodarki Wodnej,

Wydziału Planów Wieloletnich i Bilansów Wodnych,

Wydziału Gospodarki Wodą Przemysłową i Pitną.

§  21.
Departament Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych,

Wydziału Przedsiębiorstw i Urządzeń Komunalnych,

Wydziału Inwestycji Komunalnych i Budownictwa Osiedlowego,

Wydziału Gospodarki Mieszkaniowej i Lokali Użytkowych.

§  22.
Departament Inwestycji składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych,

Wydziału Inwestycji Przemysłowych,

Wydziału Inwestycji Rolnych i Usługowych,

Wydziału Inwestycji Różnych,

Wydziału Sprawozdawczości.

§  23.
Departament Importu Inwestycyjnego składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych i Sprawozdawczości,

Wydziału Radzieckiego,

Wydziału Krajów Demokracji Ludowej,

Wydziału Krajów Północno-Zachodnich,

Wydziału Krajów Południowo-Zachodnich.

§  24.
Departament Zatrudnienia składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych i Sprawozdawczości,

Wydziału Bilansów Sił Roboczych,

Wydziału Kadr Fachowych,

Wydziału Kwalifikowanych Sił Roboczych,

Wydziału Przysposobienia Zawodowego.

§  25.
Departament Płac i Norm składa się z:

Wydziału Planu i Kontroli Funduszu Płac,

Wydziału Normowania Pracy I (w przemyśle),

Wydziału Normowania Pracy II (poza przemysłem),

Wydziału Płac I (w przemyśle),

Wydziału Płac II (w gospodarce narodowej poza przemysłem),

Wydziału Płac III (pracowników administracji i działów kulturalno-socjalnych),

Wydziału Ubezpieczeń i Ochrony Pracy.

§  26.
Departament Techniki składa się z:

Wydziału Zbiorczych Planów Technicznych i Sprawozdawczości,

Wydziału Postępu Technicznego,

Wydziału Racjonalizacji i Wynalazczości,

Wydziału Kontroli Technicznej,

Wydziału Prac Naukowo-Badawczych,

Wydziału Surowców i Tworzyw,

Wydziału. Wydawnictw i Filmów Technicznych,

Wydziału Normalizacji,

Wydziału Techniki Ruchu.

§  27. 14
Departament Zaopatrzenia i Bilansów Materiałowych składa się z:

Wydziału Planowania Zaopatrzenia,

Wydziału Surowców Hutniczych,

Wydziału Materiałów Importowych i Eksportowych,

Wydziału Metali,

Wydziału Paliw,

Wydziału Artykułów Chemicznych,

Wydziału Podstawowych Materiałów Budowlanych,

Wydziału Pomocniczych Materiałów Budowlanych,

Wydziału Artykułów Przemysłu Lekkiego,

Wydziału Odpadków i Opakowań,

Wydziału Gospodarki Materiałowej,

Wydziału Gospodarki Magazynowej.

§  28.
Departament Kosztów i Polityki Cen składa się z:

Wydziału Ekonomicznego,

Wydziału Przemysłu I (górnictwa i przemysłu ciężkiego),

Wydziału Przemysłu II (chemicznego i lekkiego),

Wydziału Drobnej Wytwórczości,

Wydziału Budownictwa,

Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Przemysłu Spożywczego,

Wydziału Komunikacji i Usług,

Wydziału Obrotu Towarowego Wewnętrznego,

Wydziału Obrotu Zagranicznego.

§  29.
Departament Koordynacji Planów Gospodarczych składa się z:

Wydziału Zbiorczego Planów Gospodarczych,

Wydziału Bilansu Gospodarki Narodowej,

Wydziału Programów Finansowych,

Wydziału Planów Perspektywicznych,

Wydziału Zbiorczego Produkcji Przemysłowej,

Wydziału Kontroli Wykonania Planu,

Samodzielnego Referatu Druków.

§  30.
W skład departamentów wchodzą sekretariaty, do których zakresu działania należą w szczególności sprawy:
a)
planów prac i sprawozdań ogólnych z działalności departamentu,
b)
osobowe departamentu,
c)
budżetowo-gospodarcze departamentu,
d)
ewidencji aktów normatywnych i wydawnictw urzędowych.
1 Załącznik § 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 327 z dnia 26 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-38.553) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 maja 1952 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 93 z dnia 24 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-12.171) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 11 lutego 1953 r.

2 Załącznik § 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 327 z dnia 26 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-38.553) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 maja 1952 r.
3 Załącznik § 2 pkt 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 784 z dnia 17 listopada 1951 r. (M.P.51.A-97.1372) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 października 1951 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 327 z dnia 26 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-38.553) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 maja 1952 r.

4 Załącznik § 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały nr 327 z dnia 26 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-38.553) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 maja 1952 r.

- zmieniony przez § 4 uchwały nr 521 z dnia 1 lipca 1952 r. (M.P.52.A-62.936) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 21 lipca 1952 r.

5 Załącznik § 9:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 784 z dnia 17 listopada 1951 r. (M.P.51.A-97.1372) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 października 1951 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr 327 z dnia 26 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-38.553) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 maja 1952 r.

6 Załącznik § 11:

- zmieniony przez § 1 pkt 6 uchwały nr 327 z dnia 26 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-38.553) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 maja 1952 r.

- skreślony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 93 z dnia 24 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-12.171) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 11 lutego 1953 r.

7 Załącznik § 11a dodany przez § 1 pkt 7 uchwały nr 327 z dnia 26 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-38.553) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 maja 1952 r.
8 Załącznik § 13 zmieniony przez § 1 pkt 8 uchwały nr 327 z dnia 26 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-38.553) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 maja 1952 r.
9 Załącznik § 13a dodany przez § 1 pkt 9 uchwały nr 327 z dnia 26 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-38.553) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 maja 1952 r.
10 Załącznik § 15 zmieniony przez § 1 pkt 10 uchwały nr 327 z dnia 26 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-38.553) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 maja 1952 r.
11 Załącznik § 16 zmieniony przez § 1 pkt 11 uchwały nr 327 z dnia 26 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-38.553) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 maja 1952 r.
12 Załącznik § 19 zmieniony przez § 1 pkt 12 uchwały nr 327 z dnia 26 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-38.553) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 maja 1952 r.
13 Załącznik § 20a dodany przez § 1 pkt 13 uchwały nr 327 z dnia 26 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-38.553) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 maja 1952 r.
14 Załącznik § 27 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 784 z dnia 17 listopada 1951 r. (M.P.51.A-97.1372) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 października 1951 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-43.548

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Struktura organizacyjna Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
Data aktu: 05/05/1951
Data ogłoszenia: 26/05/1951
Data wejścia w życie: 26/05/1951