Ogłoszenie statutu Instytutu Reumatologicznego.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 17 marca 1951 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Instytutu Reumatologicznego.

Na podstawie § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Reumatologicznego (Dz. U. R. P. Nr 15, poz. 120) ogłasza się w załączeniu statut Instytutu Reumatologicznego.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU REUMATOLOGICZNEGO.

§ 1.
1.
Instytut Reumatologiczny, zwany w dalszych postanowieniach "Instytutem", działa na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Reumatologicznego (Dz. U. R P. Nr 15, poz. 120) oraz na podstawie niniejszego statutu.
2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa. Instytut może za zgodą Ministra Zdrowia posiadać oddziały terenowe oraz placówki pomocnicze (zakłady lecznicze i zapobiegawcze, pracownie itp.) także w innych miejscowościach.
3.
Nadzór nad działalnością Instytutu sprawuje Minister Zdrowia:
§  2.
1.
Instytut planuje, organizuje i prowadzi badania naukowe w zakresie chorób reumatycznych oraz w zakresie ich zwalczania, a ponadto koordynuje prace innych placówek naukowych i społecznych zakładów służby zdrowia na tym odcinku.
2.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
opracowywanie centralnego planu badań naukowych w zakresie chorób reumatycznych oraz w zakresie ich zwalczania;
2)
nadzorowanie i koordynowanie prac naukowo-badawczych, związanych z działalnością Instytutu, a prowadzonych przez placówki naukowe podległe poszczególnym ministrom - w zakresie zleconym przez tych ministrów w porozumieniu z Ministrem Zdrowia;
3)
badanie zagadnień biologicznych, klinicznych i społecznych chorób reumatycznych oraz metodologia tych badań;
4)
opracowywanie oraz ocena naukowa metod rozpoznawania, leczenia i zapobiegania chorobom reumatycznym oraz zasad praktycznego stosowania tych metod przy realizacji aktualnych potrzeb służby zdrowia;
5)
projektowanie nowych oraz ocena istniejących urządzeń dla potrzeb zakładów leczniczych w zakresie chorób reumatycznych;
6)
opracowywanie na podstawie wyników badań naukowych zasad organizacji i wzajemnej współpracy zakładów leczniczych oraz metod pracy w tych zakładach;
7)
współdziałanie w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lekarzy i pomocniczego personelu lekarskiego zatrudnionego przy zwalczaniu chorób reumatycznych;
8)
przygotowywanie kadr naukowych;
9)
udzielanie pomocy metodologicznej organom Ministra Zdrowia, placówkom naukowo-badawczym oraz zakładom społecznym służby zdrowia w zakresie spraw będących przedmiotem działania Instytutu;
10)
współdziałanie z instytucjami wydawniczymi w zakresie publikowania prowadzonych badań naukowych;
11)
współpraca z krajowymi oraz zagranicznymi placówkami naukowo-badawczymi, instytucjami i organizacjami, których działalność obejmuje zagadnienia wiążące się z zakresem działania Instytutu.
§  3.
1.
Instytut organizuje i prowadzi konieczne dla prac badawczych zakłady lecznicze i zapobiegawcze, a ponadto zbiera potrzebne do realizacji swych zadań materiały od akademii medycznych i od innych placówek naukowych oraz zakładów społecznych służby zdrowia.
2.
Instytut zgłasza Ministrowi Zdrowia wnioski co do zlecania podległym akademiom medycznym, placówkom lub zakładom społecznym służby zdrowia prac badawczych związanych z działalnością Instytutu.
3.
W przypadku, gdy poszczególne dziedziny działalności Instytutu są objęte zakresem działania innych placówek naukowych, nie podlegających Ministrowi Zdrowia, Instytut prowadzi swoje prace w porozumieniu z tymi placówkami.
4.
Zasady współpracy z tymi placówkami ustalają Minister Zdrowia oraz ministrowie sprawujący nadzór nad tymi placówkami w porozumieniu z Ministrem Szkół Wyższych i Nauki.
§  4.
1.
Instytut opracowuje roczne i wieloletnie centralne plany i przedstawia je Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia.
2.
Instytut składa Ministrowi Zdrowia sprawozdania ze swej działalności oraz sprawozdania finansowe w sposób i w terminach ustalonych przez Ministra Zdrowia.
§  5.
Organami Instytutu są: Dyrektor i Rada Naukowa.
§  6.
1.
Na czele Instytutu stoi Dyrektor, powołany w trybie art. 109 ust. 2 dekretu z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 415).
2.
Dyrektor kieruje działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
3.
W szczególności do zadań Dyrektora należy:
1)
reprezentowanie Instytutu na zewnątrz;
2)
opracowywanie centralnego planu prac naukowo-badawczych;
3)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych, organizacyjno-administracyjnych i gospodarczych Instytutu oraz oddziałów terenowych i placówek pomocniczych;
4)
przedkładanie Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia planów i sprawozdań określonych w § 4;
5)
przedkładanie Radzie Naukowej spraw wymagających opinii Rady,
6)
przedstawianie Ministrowi Zdrowia do zatwierdzania uchwał Rady w sprawach wymienionych w § 9 pkt 3 i 4;
7)
wykonywanie uchwał Rady;
8)
organizowanie zakładów leczniczych i zapobiegawczych (§ 3 ust. 1).
§  7.
Zastępcą Dyrektora w zakresie spraw naukowych Instytutu jest wicedyrektor do spraw naukowych, powoływany w trybie art. 109 ust. 3 dekretu z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego, a w zakresie spraw administracyjnych - wicedyrektor administracyjny, powołany przez Ministra Zdrowia. Wicedyrektor do spraw naukowych jest jednocześnie kierownikiem jednego z działów naukowych Instytutu i zastępuje Dyrektora w razie niemożności pełnienia przez niego obowiązków. Wicedyrektor administracyjny jest jednocześnie kierownikiem działu administracyjnego.
§  8.
1.
W skład Rady Naukowej wchodzą:
1)
pracownicy naukowi i wybitni fachowcy powołani przez Ministra Zdrowia;
2)
Dyrektor Instytutu, kierownicy działów i dyrektorzy oddziałów terenowych;
3)
inni powołani przez Ministra Zdrowia pracownicy Instytutu, wyróżniający się praktyczną lub teoretyczną znajomością zagadnień wchodzących do zakresu działania Instytutu;
4)
przedstawiciele Centralnej Rady Związków Zawodowych i innych instytucji społecznych, zainteresowanych działalnością Instytutu, delegowani przez te instytucje na zaproszenie Ministra Zdrowia.
2.
W skład Rady Naukowej wchodzą ponadto przedstawiciele Ministrów Zdrowia oraz Szkół Wyższych i Nauki.
3.
Do udziału w posiedzeniach Rady Naukowej mogą być zapraszani przez jej przewodniczącego znawcy zagadnień będących przedmiotem obrad.
4.
Kadencja Rady Naukowej trwa 3 lata od dnia jej ukonstytuowania się.
5.
Rada Naukowa wybiera ze swego grona na okres kadencji przewodniczącego i jego zastępcę. Wybór tych osób wymaga zatwierdzenia Ministra Zdrowia.
§  9.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
czuwanie nad właściwym kierunkiem działalności naukowej Instytutu;
2)
rozpatrywanie i opiniowanie planu centralnego prac naukowo-badawczych i ocena jego wykonania;
3)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
4)
uchwalanie wniosków w sprawach tworzenia lub zwijania poszczególnych działów Instytutu, oddziałów terenowych i placówek pomocniczych (pracowni, zakładów leczniczych) oraz w sprawach tworzenia specjalnych zespołów badawczych;
5)
opiniowanie projektów budżetów Instytutu;
6)
opiniowanie kandydatów na stanowiska samodzielnych pracowników naukowych;
7)
rozpatrywanie innych spraw zleconych przez Ministra Zdrowia bądź przedstawionych przez Dyrektora Instytutu.
§  10.
Szczegółowy tryb prac Rady określi regulamin zatwierdzony przez Ministra Zdrowia.
§  11.
Członkowie Rady i rzeczoznawcy pobierają wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  12.
1.
Instytut spełnia swoje zadania przy pomocy działów naukowych, w obrębie których pracują stałe i zmienne zespoły badawcze, sekretariatu naukowego oraz działu administracyjnego. Zakres spraw wchodzących do poszczególnych działów oraz sekretariatu naukowego ustala Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Szkół Wyższych i Nauki na wniosek Rady Naukowej.
2.
Na czele sekretariatu naukowego oraz działów stoją kierownicy, na czele oddziałów terenowych - dyrektorzy. Kierownicy działów oraz dyrektorzy oddziałów terenowych podlegają Dyrektorowi.
3.
Organizację pracy sekretariatu naukowego oraz poszczególnych działów ustalają regulaminy zatwierdzone przez Ministra Zdrowia.
§  13.
Instytut jest jednostką budżetową i prowadzi rachunkowość oraz sporządza preliminarze i sprawozdania budżetowe według zasad ustalonych przez Ministra Finansów.
§  14.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie 2 upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: Dyrektor, wicedyrektor i ustanowieni pełnomocnicy. Wicedyrektor i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Zdrowia ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granicę umocowania wicedyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić Dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  15.
Instytut za swoje świadczenia może pobierać opłaty w wysokości i według zasad ustalonych przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów. Przepis ten nie dotyczy opłat za świadczenia zakładów leczniczych Instytutu, co do których stosuje się przepisy dotyczące opłat pobieranych w zakładach społecznych służby zdrowia.
§  16.
Instytut ma prawo używania pieczęci urzędowej z godłem państwowym pośrodku oraz napisem, zawierającym nazwę Instytutu w otoku.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-26.328

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Ogłoszenie statutu Instytutu Reumatologicznego.
Data aktu: 17/03/1951
Data ogłoszenia: 31/03/1951
Data wejścia w życie: 31/03/1951