Tryb zatwierdzania budżetów Funduszu Socjalnego oraz sposób administrowania tymi funduszami w administracji państwowej.

ZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 7 kwietnia 1950 r.
w sprawie trybu zatwierdzania budżetów Funduszu Socjalnego oraz sposobu administrowania tymi funduszami w administracji państwowej.

W wykonaniu pkt. X uchwały Rady Ministrów z 20 stycznia 1950 r. w sprawie wyodrębnienia środków finansowych na Fundusz Socjalny (Monitor Polski Nr A-17, poz. 178), na wniosek Centralnej Rady Związków Zawodowych i w porozumieniu z Kancelarią Rady Państwa ustalam następujący tryb zatwierdzania budżetów Funduszu Socjalnego oraz sposób administrowania funduszami, objętymi tymi budżetami w urzędach i instytucjach państwowych.
1.
Preliminarze budżetowe Funduszu Socjalnego dla pracowników państwowych winny być opracowane przez referaty socjalne, utworzone stosownie do okólnika Nr 9 Prezesa Rady Ministrów z 18 lutego 1950 r. w sprawie akcji socjalnej dla pracowników państwowych i samorządowych (Monitor Polski Nr A-26, poz. 279) w porozumieniu z kierownikiem budżetowym danej jednostki organizacyjnej przy współudziale właściwego zarządu związku zawodowego.
2.
Podstawą do opracowania preliminarza budżetowego Funduszu Socjalnego są:
a)
istotne potrzeby pracowników,
b)
realne możliwości zaspokojenia potrzeb w ramach kredytów, przeznaczonych w budżecie na akcję socjalną i istniejących lub projektowanych urządzeń socjalnych,
c)
następujące normy (stawki) określające czasokres trwania poszczególnych form akcji socjalnej oraz nieprzekraczalną górną granicę wydatków na jednostkę:
1)
żłobki dzienne - zł 300 na jednostkę dziennie,
2)
żłobki sezonowe wiejskie - zł 200 na jednostkę dziennie,
3)
żłobki tygodniowe - zł 500 na jednostkę dziennie,
4)
stacje opieki nad matką i dzieckiem - zł 35 na jednostkę dziennie,
5)
przedszkola - zł 200 na jednostkę dziennie,
6)
świetlice dla dzieci i młodzieży - zł 100 na jednostkę dziennie,
7)
ogródki jordanowskie - zł 100 na jednostkę dziennie,
8)
kolonie - zł 330 na jednostkę dziennie,
9)
półkolonie - zł 210 na jednostkę dziennie,
10)
prewentoria - zł 525 na jednostkę dziennie,
11)
domy turnusowe - zł 400 na jednostkę dziennie,
12)
dziecińce - zł 160 na jednostkę dziennie,
13)
higiena osobista - zł 10 na jednego zatrudnionego miesięcznie,
14)
wczasy świąteczne - zł 25 na jednego zatrudnionego miesięcznie,
15)
wczasy doroczne - zł 180 na jednego wczasowicza dziennie,
16)
ogrody działkowe - zł 40 na jednego zatrudnionego rocznie.
3.
Kredyty, przeznaczone na Fundusz Socjalny, stanowią w ramach resortu (części budżetu) jedną całość niezależnie od tego, w którym dziale budżetu są preliminowane. Przesunięcia kredytów Funduszu Socjalnego w obrębie resortu z jednego działu do innego mogą nastąpić w trybie, ustalonym art. 10 ustawy skarbowej na rok 1950 (Dz. U. R. P. Nr 16, poz. 135). Wnioski w tych sprawach przedkładać będą właściwi Ministrowie w porozumieniu z Zarządami Głównymi zainteresowanych związków zawodowych.
4.
Wpłaty od pracowników z tytułu odpłatności za korzystanie z niektórych form akcji socjalnej mogą być za zezwoleniem Ministerstwa Finansów dokonywane na specjalny fundusz pozabudżetowy na rachunku, utworzonym przez Centralną Księgowość i urzędy skarbowe. Z tego też rachunku mogą być przez władze resortowe dysponowane odpowiednie wypłaty.
5.
Preliminarze budżetowe Funduszu Socjalnego w 1950 r. podlegają zatwierdzeniu przez właściwych Ministrów przy współudziale zainteresowanego Zarządu Głównego związku zawodowego.

Właściwi Ministrowie w porozumieniu z Zarz. Gł. Zw. Zaw. i z Prezydium Rady Ministrów (Biuro Organizacji) mogą upoważnić bezpośrednio podległych sobie kierowników urzędów do zatwierdzenia, przy współudziale zarządów okręgowych właściwych związków zawodowych, preliminarzy budżetowych Funduszu Socjalnego dla urzędów I instancji. W tych przypadkach należy scalić zatwierdzony preliminarz budżetowy Funduszu Socjalnego urzędów I instancji i przesłać go niezwłocznie do resortowego ministerstwa.

6.
O ustaleniu wysokości kredytów na Fundusz Socjalny i ich podziale na poszczególne formy akcji socjalnej należy niezwłocznie powiadomić zainteresowane zarządy związków zawodowych.
7.
Do dokonywania w ciągu roku przesunięć kredytów na poszczególne pozycje Akcji Socjalnej (świadczenia społeczne, kasy zapomogowo-pożyczkowe, wczasy pracownicze, administracja stołówek) upoważniony jest Minister Finansów w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych na wniosek resortowego Ministra i Zarządu Głównego właściwego związku zawodowego, a w odniesieniu do pozycji "administracja stołówek" ponadto w porozumieniu z Ministerstwem Handlu Wewnętrznego.
8.
Poszczególne Ministerstwa obowiązane są sporządzić scalone budżety Funduszu Socjalnego w ramach resortu i przesłać je do Prezydium Rady Ministrów (Biuro Organizacji).
9.
Administrowanie Funduszem Socjalnym w ramach zatwierdzonego budżetu oraz zawieranie umów w sprawie korzystania przez pracowników z urządzeń utrzymywanych i administrowanych przez Państwo lub organizacje społeczne, dopuszczone przez Państwo, należy do kompetencji organów prowadzących akcję socjalną w porozumieniu z zarządem właściwego związku zawodowego.
10.
Każda wypłata z Funduszu Socjalnego winna być parafowana przez upoważnionego przez zarząd właściwego związku zawodowego delegata.
11.
Decyzja, kto spośród pracowników lub członków ich rodzin ma prawo korzystać z poszczególnych form akcji socjalnej w ramach obowiązujących przepisów, norm i wytycznych Centralnej Rady Związków Zawodowych, należy do kompetencji właściwego zarządu związku zawodowego.
12.
Bliższe wytyczne w sprawie sporządzenia preliminarzy budżetowych Funduszu Socjalnego i w sprawie prowadzenia akcji socjalnej oraz sprawozdawczości wyda Prezydium Rady Ministrów (Biuro Organizacji) w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych.
13.
Właściwi Ministrowie wydadzą polecenia podległym organom, prowadzącym akcję socjalną, aby w pracach swych utrzymywały stały kontakt z zainteresowanymi związkami zawodowymi.
14.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-53.604

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb zatwierdzania budżetów Funduszu Socjalnego oraz sposób administrowania tymi funduszami w administracji państwowej.
Data aktu: 07/04/1950
Data ogłoszenia: 12/05/1950
Data wejścia w życie: 12/05/1950