Nadanie statutu Polskiej Izbie Handlu Zagranicznego.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 października 1949 r.
w sprawie nadania statutu Polskiej Izbie Handlu Zagranicznego.

Na podstawie art. 17 dekretu z dnia 28 września 1949 r. o utworzeniu Polskiej Izby Handlu Zagranicznego (Dz. U. R. P. Nr 53, poz. 403) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Polskiej Izbie Handlu Zagranicznego, utworzonej dekretem z dnia 28 września 1949 r. (Dz. U. R. P. Nr 53, poz. 403) nadaje się statut, stanowiący załącznik niniejszej uchwały.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Handlu Zagranicznego.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT POLSKIEJ IZBY HANDLU ZAGRANICZNEGO.

§ 1.
Polska Izba Handlu Zagranicznego, utworzona dekretem z dnia 28 września 1949 r. (Dz. U. R. P. Nr 53, poz. 403), działa na podstawie przepisów tego dekretu oraz niniejszego statutu.
§  2.
Władzami Izby są: Ogólne Zebranie, Rada, Prezes, Prezydium oraz Komisja Rewizyjna.

Ogólne Zebrania Izby.

§  3.
Do zakresu działania Ogólnego Zebrania należy:

1. wybór Rady, wiceprezesa oraz pozostałych członków Prezydium i Komisji Rewizyjnej,

2. wybór członków honorowych,

3. zatwierdzanie sprawozdań z czynności Prezydium i Rady oraz zatwierdzanie zamknięć rachunkowych,

4. ustalanie wytycznych dla planu pracy Izby,

5. uchwalanie projektów budżetów,

6. uchwalenie projektów zmian statutu,

7. uchwalanie regulaminów obrad Ogólnego Zebrania i Rady,

8. inne sprawy przedłożone przez Prezydium.

§  4.
Zwyczajne Ogólne Zebrania Izby odbywają się corocznie w miesiącach: marcu i grudniu, Nadzwyczajne Ogólne Zebranie w miarę potrzeby. Prezes Izby ustala datę, miejsce i porządek obrad Ogólnych Zebrań.
§  5.
Porządek obrad Ogólnego Zebrania w marcu obejmuje: sprawozdanie z czynności Prezydium i Rady, zamknięcie rachunkowe i sprawozdanie Komisji Rewizyjnej za rok ubiegły.

Porządek obrad Ogólnego Zebrania w grudniu obejmuje sprawy wymienione w i 3 pkt. 1, 4 i 5.

Jedna czwarta członków zwyczajnych Izby lub Rada ma prawo żądania umieszczenia innych spraw na porządku obrad Ogólnego Zebrania, żądanie to należy zgłosić na piśmie Prezesowi Izby najpóźniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem Ogólnego Zebrania z podaniem brzmienia proponowanego wniosku.

§  6.
Prezes Izby zwoła Nadzwyczajne Ogólne Zebranie Izby na zlecenie Ministra Handlu Zagranicznego, albo na wniosek Rady Izby lub połowy członków Izby. Do wniosków Rady lub połowy członków Izby ma zastosowanie przepis § 5 ust. 3.

Porządek obrad Nadzwyczajnego Ogólnego Zebrania Izby powinien obejmować sprawy, dla których je zwołano.

§  7.
W Ogólnych Zebraniach Izby biorą udział z czynnymi prawami członków Izby (art. 11) przedstawiciele delegowani po jednym przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrów: Handlu Zagranicznego, Spraw Zagranicznych, Skarbu, Żeglugi, Handlu Wewnętrznego, Rolnictwa i Reform Rolnych, Komunikacji, Przemysłu Rolnego i Spożywczego, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Ciężkiego, Górnictwa i Energetyki oraz Leśnictwa.
§  8.
Jako przedstawiciele osób prawnych, będących członkami zwyczajnymi Izby, biorą udział w Zebraniach Ogólnych osoby umieszczone na liście delegatów.
§  9.
Każdy członek zwyczajny Izby posiada na Ogólnym Zebraniu ilość delegatów zależnie od ilości pracowników, zatrudnionych w działach obrotów z zagranicą:

do 100 pracowników - jednego delegata,

do 500 pracowników - dwóch delegatów,

powyżej 500 pracowników - trzech delegatów.

Zrzeszenie eksporterów i importerów w Polsce posiada trzech delegatów.

Każdy delegat ma jeden głos.

§  10.
Członek Izby może w każdym czasie odwołać swego delegata z równoczesnym ustanowieniem innego.
§  11.
Zgłoszonych delegatów wpisuje się na listę delegatów, posiadających czynne prawo wyborcze na Ogólnych Zebraniach.
§  12.
W Ogólnych Zebraniach mogą brać udział, bez prawa głosu, inne osoby zaproszone przez Prezesa Izby.
§  13.
Do ważności uchwał Ogólnego Zebrania wymagane jest, aby była reprezentowana co najmniej połowa zwyczajnych członków Izby.

Głosowanie na Ogólnych Zebraniach.

§  14.
Ogólne Zebranie wybiera w tajnym głosowaniu oddzielnie: wiceprezesa, trzech członków Prezydium, 2-ch zastępców członków Prezydium, 15-tu członków Rady, 3-ch członków Komisji Rewizyjnej i 2-ch ich zastępców.

Głosowanie odbywa się za pomocą kartek, na których uprawnieni do głosowania umieszczają tyle nazwisk spośród kandydatów zgłoszonych przez uczestników Ogólnego Zebrania, ile stanowisk jest wybieranych w danym głosowaniu.

Jako wybranych uznaje się osoby, które uzyskały bezwzględną większość głosów obecnych.

Jeżeli głosowanie nie dało pełnego wyniku, przewodniczący Ogólnego Zebrania zarządza wybory uzupełniające.

W razie równości głosów rozstrzyga losowanie.

§  15.
Poza przypadkami, określonymi w § 14, głosowania odbywają się jawnie. Wniosek uważa się za uchwalony, jeżeli uzyskał największą liczbę oddanych głosów.

W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Ogólnego Zebrania.

Rada Izby.

§  16.
Do zakresu działania Rady należy:

1. ocena okresowych sprawozdań Prezydium,

2. opiniowanie spraw przedłożonych w tym celu przez Prezydium,

3. wybór i odwoływanie członków-korespondentów,

4. ustanawianie na wniosek Prezydium: sekcji i komisji oraz powoływanie przewodniczących i członków tych zespołów,

5. zatwierdzanie na wniosek Prezydium listy Kolegium Arbitrów,

6. zatwierdzanie nominacji Dyrektora,

7. zgłaszanie wniosków na Ogólne Zebranie w sprawach wyboru członków honorowych,

8. zgłaszanie wniosków co do wysokości składek członków,

9. uchwalanie taryfy opłat za czynności Izby,

10. ustalanie w porozumieniu z Ministrem Skarbu tabeli płac pracowników Izby i skali wynagrodzeń za prace zlecone,

11. tworzenie i zwijanie oddziałów i przedstawicielstw.

Uchwały w sprawach przewidzianych w pkt. 9, 10, 11 wymagają zatwierdzenia Ministra Handlu Zagranicznego.

§  17.
Członkowie Prezydium nie mogą być członkami Rady.
§  18.
Posiedzeniom Rady przewodniczy z urzędu Prezes Izby lub wyznaczony przez niego członek Prezydium, inni członkowie Prezydium mogą brać udział w obradach Rady z głosem doradczym.

Prezes Izby lub Rada może zasięgać opinii osób fachowych, zapraszając je na posiedzenia Rady.

W przypadku zmniejszenia się liczby członków Rady poniżej 10-ciu osób, Prezes Izby zwołuje Ogólne Zebranie celem dokonania wyborów uzupełniających.

§  19.
Ze skreśleniem z listy delegatów na Ogólne Zebrania automatycznie wygasa mandat członka Rady.
§  20.
Na pierwszym posiedzeniu Rada ustala stałą datę swych miesięcznych posiedzeń.

Poza tym Prezes Izby zwołuje posiedzenia Rady z własnej inicjatywy, albo na zlecenie Ministra Handlu Zagranicznego lub na wniosek połowy członków Rady.

§  21.
Do powzięcia uchwał Rady potrzebna jest obecność 8-miu członków Rady.
§  22.
Głosowania na posiedzeniach Rady odbywają się jawnie, o ile przewodniczący posiedzenia Rady nie zarządzi innego sposobu głosowania.
§  23.
Uchwały Rady zapadają bezwzględną większością głosów.
§  24.
Członkowie Rady mają prawo zdanie swoje uzasadnić na piśmie. Uzasadnienie to zostanie dołączone do protokółu posiedzenia Rady, o ile zostanie zapowiedziane na posiedzeniu i doręczone w Biurze Izby w ciągu trzech dni od daty odbycia posiedzenia.
§  25.
Wnioski na Radę przedkłada Prezydium.

Inne sprawy mogą być przedmiotem obrad Rady tylko w przypadku, gdy przewodniczący uzna je za nagłe.

Prezes Izby i Prezydium Izby.

§  26.
Prezes Izby reprezentuje Izbę na zewnątrz, jest stale urzędującym organem Izby, kieruje pracami Izby, wykonuje lub czuwa nad wykonaniem uchwał Ogólnych Zebrań, Rady i Prezydium i zwołuje Ogólne Zebrania oraz posiedzenia Rady i Prezydium, ustala porządek obrad i przewodniczy na powyższych zebraniach i posiedzeniach oraz jest zwierzchnikiem pracowników Izby.

Prezes Izby ma prawo uczestniczenia we wszystkich posiedzeniach sekcji i komisji z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej.

§  27.
Prezesa Izby może zastępować wiceprezes, w miarę potrzeby także inni członkowie Prezydium wyznaczeni przez Prezesa Izby.

Wiceprezes załatwia sprawy poruczone mu przez Prezesa Izby i zastępuje go z urzędu w razie czasowej niemożności pełnienia przez Prezesa jego czynności.

Członkowie Prezydium Izby uczestniczą w posiedzeniach Prezydium oraz spełniają zadania poruczone im przez Prezesa Izby lub Prezydium.

W razie dłuższej nieobecności członka Prezydium, Prezes powołuje na czas jego nieobecności zastępcę spośród wybranych zastępców członków Prezydium.

§  28.
Prezydium podejmuje uchwały co do angażowania pracowników Izby oraz zawierania umów o pracę i umów o dzieło z pracownikami i doradcami.
§  29.
Prezydium załatwia wszystkie sprawy niezastrzeżone Ogólnemu Zebraniu, Radzie i Prezesowi i może kierować poszczególne zagadnienia wprost do istniejących sekcji i komisji.

Dla ważności uchwał Prezydium potrzebna jest obecność trzech członków Prezydium, a w tym Prezesa lub jego zastępcy.

§  30.
Posiedzenia Prezydium odbywają się raz na tydzień, w dzień ustalony uchwałą Prezydium.

W sprawach nagłych Prezes Izby może zwoływać posiedzenie i w innym terminie.

§  31.
Sprawozdania okresowe z działalności Izby Prezes Izby składa bezpośrednio Ministrowi Handlu Zagranicznego.

Komisja Rewizyjna.

§  32.
Członkowie Prezydium i Rady nie mogą być członkami Komisji Rewizyjnej.
§  33.
Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest dokonywanie kontroli ksiąg i dokumentów Izby i składanie sprawozdań Ogólnemu Zebraniu.

Komisja Rewizyjna ma prawo w każdym czasie dokonywać przeglądu książek buchalteryjnych i dokumentów kasowych Izby oraz badać zgodność wydatków z budżetem Izby.

W ciągu roku Komisja Rewizyjna komunikuje swe wnioski i spostrzeżenia Prezydium i Radzie.

Odpis rocznego sprawozdania Komisja Rewizyjna przesyła Radzie na dwa tygodnie przed marcowym Ogólnym Zebraniem.

Wszystkie swoje sprawozdania Komisja Rewizyjna składa w odpisach bezpośrednio Ministrowi Handlu Zagranicznego.

Sekcje i Komisje.

§  34.
Dla poszczególnych zagadnień Rada na wniosek Prezydium powołuje sekcje lub komisje.
§  35.
Sekcje są kolegialnymi ciałami doradczymi w dziedzinie zagadnień poruczonych im przez Radę.

Dla poszczególnych zagadnień Rada może powoływać komisje.

§  36.
Rada powołuje członków sekcji i komisji, wyznacza przewodniczących i ich zastępców i może ustanowionym sekcjom i komisjom nadawać regulamin.
§  37.
Przewodniczący sekcji i komisji ustala porządek obrad, wyznacza terminy posiedzeń i przewodniczy na posiedzeniach.

Prawo zwołania posiedzenia służy także Prezesowi Izby.

§  38.
Przedstawiciele władz wymienieni w § 7 mogą brać udział w posiedzeniach sekcji i komisji na zaproszenie Prezesa Izby lub z własnej inicjatywy.

Prezes Izby i przewodniczący sekcji lub komisji może zasięgać opinii osób fachowych, zapraszając je na posiedzenia sekcji i komisji.

§  39.
Zbieranie i przygotowywanie wszelkich materiałów dla sekcji i komisji, prowadzenie protokółów z posiedzeń i zestawienie wyników działalności sekcji i komisji dla użytku władz Izby należy do Biura Izby.

Przyjmowanie członków Izby.

§  40.
Zgłoszenia o przyjęcie w poczet członków zwyczajnych na podstawie art. 7 ust. 2 Prezydium rozstrzyga w ciągu 2-ch tygodni i uchwałę o przyjęciu przedstawia niezwłocznie Ministrowi Handlu Zagranicznego.

Budżet Izby i składka.

§  41.
Członkowie zwyczajni Izby opłacają składki w wysokości ustalanej corocznie w miesiącu październiku na rok następny przez Ministra Handlu Zagranicznego.
§  42.
Składki są płatne z góry w równych ratach kwartalnych.
§  43.
Budżet ustala się na przeciąg roku kalendarzowego.

W razie powstania nowych agend Izby lub rozszerzenia działalności Izby w ciągu roku, wymagającej zwiększenia budżetu, Prezydium przedkłada najbliższemu Ogólnemu Zebraniu projekt budżetu dodatkowego.

Prezes Izby przedkłada Ministrowi Handlu Zagranicznego projekty budżetów uchwalone przez Ogólne Zebranie, a to: roczne - najpóźniej do dnia 15 grudnia każdego roku, dodatkowe - w ciągu dwóch tygodni po ich uchwaleniu przez Ogólne Zebranie.

§  44.
Członkowie Izby korzystają bezpłatnie ze świadczeń Izby nieobjętych taryfami.
§  45.
Przenoszenie kredytów pomiędzy poszczególnymi paragrafami budżetu w obrębie działu wymaga uchwały Prezydium.

Przenoszenia kredytów pomiędzy działami budżetu wymagają uchwały Rady, zatwierdzonej przez Ministra Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

Podpisywanie.

§  46.
Pisma do władz centralnych podpisuje Prezes Izby.

Akty, umowy i zobowiązania podpisują pod pieczęcią Izby: Prezes Izby lub wyznaczony przez niego zastępca łącznie z Dyrektorem Izby, lub wyznaczonym przez Prezesa Izby zastępcą Dyrektora.

§  47.
Sposób podpisywania zwyczajnej korespondencji, zaświadczeń i certyfikatów określi regulamin, ustalony przez Prezydium Izby.

Biuro Izby.

§  48.
Przygotowawcze i wykonawcze prace wynikające z działalności Izby prowadzi Biuro Izby. Biuro Izby składa się z pracowników z Dyrektorem na czele. Członkowie władz Izby nie mogą być pracownikami Biura Izby.
§  49.
Dyrektor Izby bierze udział we wszystkich zebraniach i posiedzeniach odbywających się w ramach Izby i wypowiada swoje zdanie z własnej inicjatywy lub na wezwanie. Przepis ten nie ma zastosowania do Komisji Rewizyjnej.

Za zgodą Prezesa Izby Dyrektora może zastępować na poszczególnych posiedzeniach wyznaczony przez Dyrektora pracownik Biura Izby.

§  50.
Regulamin organizacyjny Biura Izby ustala Prezydium.
§  51.
Dyrektor kieruje pracami Biura i dba o prawidłowość jego funkcjonowania.
§  52.
Roczne zamknięcia rachunkowe Prezes Izby składa corocznie do 15-go marca następnego roku Ministrowi Handlu Zagranicznego.

Protokóły.

§  53.
Z ogólnych zebrań sporządza się protokóły, które Biuro Izby rozsyła wszystkim członkom Izby w terminie dwutygodniowym od daty Ogólnego Zebrania.
§  54.
Prowadzi się księgę uchwał Prezydium, w której wpisuje się również porządek oraz przebieg obrad w ważniejszych sprawach.

Członkowie Prezydium otrzymują na żądanie odpisy z wpisów zawartych w księdze uchwał.

§  55.
Z posiedzeń sekcji i komisji Biuro Izby sporządza protokóły, które stanowią wewnętrzne materiały sekcji i komisji dla użytku Biura i władz Izby.

Członkowie sekcji i komisji otrzymują na żądanie wypisy z tych protokółów.

Zaproszenia.

§  56.
Zaproszenia na Ogólne Zebranie Izby wysyła się najpóźniej na 10 dni przed jego terminem wszystkim uprawnionym do brania udziału w Ogólnych Zebraniach oraz członkom zwyczajnym Izby.

Zaproszenia zawierają porządek obrad i potrzebne materiały.

§  57.
Członkowie Rady otrzymują najpóźniej na 5 dni przed posiedzeniem Rady porządek obrad i potrzebne materiały.
§  58.
Zaproszenia na posiedzenia sekcji i komisji wysyła się z podaniem porządku obrad i potrzebnymi materiałami co najmniej na 5 dni przed datą posiedzenia.

Przepisy przejściowe.

§  59.
W pierwszym roku kalendarzowym istnienia Izby:
1.
Minister Handlu Zagranicznego ustali wysokość składki członkowskiej na okres czasu - do końca roku kalendarzowego 1949 bez opinii Rady Izby.
2.
Pierwsze zwyczajne Ogólne Zebranie zwołane będzie w ciągu miesiąca od ogłoszenia niniejszego statutu i uchwali projekt budżetu do końca roku 1949 i może również uchwalić projekt budżetu na r. 1950.

Przepisy końcowe.

§  60.
Przez artykuły wymienione w niniejszym statucie rozumie się artykuły dekretu z dnia 28 września 1949 r. o powołaniu Polskiej Izby Handlu Zagranicznego (Dz. U. R. P. Nr 53, poz. 403).

Przez paragrafy rozumie się paragrafy niniejszego statutu.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1949.A-83.1014

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Nadanie statutu Polskiej Izbie Handlu Zagranicznego.
Data aktu: 24/10/1949
Data ogłoszenia: 10/11/1949
Data wejścia w życie: 10/11/1949