Nadanie tymczasowego statutu Dyrekcjom Osiedli Robotniczych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ODBUDOWY
z dnia 14 kwietnia 1949 r.
w sprawie nadania tymczasowego statutu Dyrekcjom Osiedli Robotniczych.

Na podstawie art. 4 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 i 2 dekretu z dnia 26 kwietnia 1948 r. o Zakładzie Osiedli Robotniczych (Dz. U. R. P. Nr 24, poz. 116) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do czasu nadania poszczególnym Dyrekcjom Osiedli Robotniczych odrębnych statutów nadaje się tym Dyrekcjom tymczasowy statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT DYREKCJI OSIEDLI ROBOTNICZYCH

Zakres uprawnień i obowiązków Dyrekcji.
§ 1.
1.
Dyrekcja Osiedli Robotniczych podejmuje w ramach obowiązujących przepisów i niniejszego statutu wszelkie czynności dla spełnienia zadań określonych w art. 5 pkt 4)-10) dekretu z dnia 26 kwietnia 1948 r. o Zakładzie Osiedli Robotniczych (Dz. U. R. P. Nr 24, poz. 166).
2.
Dyrekcja Osiedli Robotniczych, jako organ wykonawczy Zakładu, spełnia zadania zlecane jej przez Zarząd Zakładu.
3.
Dyrekcja podlega w zakresie swej działalności nadzorowi i kontroli Zakładu.

Zakres działania władz Dyrekcji.

§  2.
Zarząd Dyrekcji działa kolegialnie bądź jednoosobowo.
§  3.
Wymagają uchwały kolegium Zarządu Dyrekcji:
1)
roczny plan działalności i kwartalne programy prac;
2)
budżety, plany finansowe i zamknięcia rachunkowe;
3)
roczne i kwartalne sprawozdania z wykonania prac;
4)
utworzenie oddziału Dyrekcji;
5)
powierzenie administracji osiedli i domów zarządowi, danej gałęzi gospodarki lub zakładu pracy;
6)
projekty lokalizacji budownictwa mieszkaniowego;
7)
upoważnienie pracownika Dyrekcji do zaciągania łącznie z członkiem zarządu zobowiązań;
8)
zajęcie stanowiska w stosunku do opinii Dyrektora Administracyjnego, że czynność Dyrekcji jest niegodna z przepisami normującymi gospodarkę finansową;
9)
sprawy przedstawione Radzie Dyrekcji do wypowiedzenia się oraz zajęcie stanowiska w stosunku do opinii Rady;
10)
sprawy wniesione przez Dyrektora Naczelnego.
§  4.
1.
Dyrektor Naczelny Dyrekcji sprawnie ogólne kierownictwo Dyrekcji, reprezentuje ją na zewnątrz i jest odpowiedzialny za całokształt działalności Dyrekcji.
2.
Do Dyrektora Naczelnego należą wszelkie sprawy z wyjątkiem zastrzeżonych kolegium Zarządu oraz przekazanych Dyrektorowi Administracyjnemu bądź Dyrektorowi Technicznemu.
3.
Dyrektor Naczelny Dyrekcji Osiedli Robotniczych określi w drodze szczegółowej instrukcji tymczasową organizację wewnętrzną Dyrekcji, podział czynności pomiędzy członkami Zarządu oraz zastrzeże, jakie pisma mają być podpisywane przez niego osobiście.
§  5.
Dyrektora Naczelnego zastępuje, wyznaczony przez Prezesa Zakładu Osiedli Robotniczych, członek Zarządu Dyrekcji.
§  6.
Dyrektor Techniczny jest odpowiedzialny za tok prac w zakresie przygotowania i wykonania robót budowlanych oraz za przestrzeganie przepisów normujących sposób ich technicznego wykonania.
§  7.
1.
Dyrektor Administracyjny jest odpowiedzialny za działalność Dyrekcji Osiedli Robotniczych w zakresie administracyjnym i gospodarczym oraz za przestrzeganie przepisów normujących gospodarkę finansową, a w szczególności za stan księgowości oraz za właściwe i terminowe sporządzenie budżetu, planu finansowego, zamknięć rachunkowych oraz sprawozdań finansowych.
2.
Dyrektor Administracyjny, gdy uzna, że czynność Dyrekcji jest niezgodna z przepisami normującymi gospodarkę finansową, przedstawia opinię z zastrzeżeniami i wnioskami na piśmie Kolegium Zarządu Dyrekcji, a w przypadku nieuwzględnienia wniosków przedstawia sprawę Zarządowi Zakładu Osiedli Robotniczych.
3.
Pomimo zgłoszenia Kolegium Zarządu zastrzeżeń, Dyrektor Administracyjny powinien zastosować się do pisemnego polecenia Naczelnego Dyrektora; w takim przypadku ma obowiązek przedstawić Zarządowi Zakładu Osiedli Robotniczych swoją opinię z zastrzeżeniami i wnioskami.
§  8.
W razie potrzeby Prezes Zakładu Osiedli Robotniczych może upoważnić pracowników Dyrekcji do czasowego zastępowania Dyrektorów Technicznego i Administracyjnego w zakresie określonych czynności.
§  9.
1.
Do ważności zobowiązań zaciąganych przez Dyrekcję Osiedli Robotniczych wymagane jest współdziałanie:
1)
dwóch członków Zarządu - albo
2)
jednego członka Zarządu łącznie z pełnomocnikiem Dyrekcji, wyznaczonym spośród pracowników uchwałą Zarządu do zaciągania określonych zobowiązań.
2.
Przepisy ust. 1 nie uchybiają możliwości udzielania pełnomocnictw samodzielnych lub łącznych do dokonywania poszczególnych czynności prawnych lub czynności określonego rodzaju.
3.
Umowy (zlecenia) na roboty budowlane, weksle, czeki, dokumenty stwierdzające zaciągnięcie lub udzielenie kredytu pieniężnego oraz udzielanie pełnomocnictw do tych czynności powinny być pod rygorem nieważności podpisywane przez dwie osoby wskazane w ust. 1, przy czym w każdym razie jedną z nich powinien być Dyrektor Administracyjny albo pracownik upoważniony do jego zastępstwa.
§  10.
1.
Rada Dyrekcji wykonuje nadzór nad działalnością Zarządu Dyrekcji pod względem celowości społecznej i gospodarczej.
2.
Do zakresu działania Rady Dyrekcji należy:
1)
opiniowanie opracowanych przez Zarząd Dyrekcji:
a)
preliminarza rocznego budżetu i planu finansowego,
b)
projektu rocznego planu działalności,
c)
programów prac na każdy kwartał,
d)
rocznych i kwartalnych sprawozdań z wykonania planu;
2)
wyrażanie opinii zarówno z własnej inicjatywy jak i na wniosek Zarządu Dyrekcji w innych sprawach o oznaczeniu zasadniczym.
§  11.
1.
W przypadku niemożności usunięcia różnic między Zarządem i Radą - Zarząd Dyrekcji przedstawia sprawę Zarządowi Zakładu Osiedli Robotniczych.
2.
Zastrzeżenia Rady Dyrekcji nie wstrzymują czynności Zarządu Dyrekcji.
§  12.
1.
Członkowie Rady Dyrekcji otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez Ministra Odbudowy.
2.
Regulamin Rady Dyrekcji określa Zarząd Zakładu Osiedli Robotniczych.

Majątek i rachunkowość Dyrekcji.

§  13.
1.
Dyrekcje Osiedli Robotniczych mogą we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy tudzież zaciągać zobowiązania.
2.
Zarząd Zakładu Osiedli Robotniczych może określić w jakich przypadkach lub jakiego rodzaju czynności prawne Dyrekcji w zakresie dyspozycji o charakterze majątkowym lub powierzania robót wymagają zatwierdzenia Zarządu Zakładu.
§  14.
Prawa rzeczowe na nieruchomościach Dyrekcja Osiedli Robotniczych może nabywać w zakresie i na zasadach określonych przez Zarząd Zakładu.
§  15.
1.
Dyrekcje Osiedli Robotniczych zarządzają i użytkują majątek nieruchomy oddany im protokolarnie przez Zakład Osiedli Robotniczych. Protokolarne przekazanie majątku nieruchomego Dyrekcjom Osiedli Robotniczych, powołanym na podstawie art. 3 ust. 1 pkt. 2 dekretu z dnia 26 kwietnia 1948 r. (Dz. U. R. P. Nr 24, poz. 166) i zmiany w tym zakresie następują w porozumieniu z kierownictwem centralnej instytucji, będącej naczelną organizacją danej gałęzi przemysłu, lub zarządem zakładu pracy.
2.
Majątek nieruchomy Zakładu Osiedli Robotniczych znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu Dyrekcji Osiedli Robotniczych wykazuje się w aktywach Dyrekcji tak, jak gdyby stanowił jej własność.
§  16.
1.
Dyrekcja Osiedli Robotniczych organizuje i nadzoruje administrację wybudowanych przez siebie osiedli i domów w ramach instrukcji wydanych przez Zarząd Zakładu Osiedli Robotniczych.
2.
Dyrekcje Osiedli Robotniczych, powołane na podstawie art. 3 ust. 1 pkt. 2 dekretu z dnia 26 kwietnia 1948 r. (Dz. U. R. P. Nr 24, poz. 166) mogą powierzyć administrację wybudowanych przez siebie osiedli i domów zarządowi danej gałęzi gospodarki lub zakładu pracy.
§  17.
1.
Dyrekcja Osiedli Robotniczych czerpie środki finansowe na pokrycie wydatków inwestycyjnych z właściwych kredytów Państwowego Planu Inwestycyjnego, a na pokrycie wydatków administracyjnych:
1)
z udziału w dochodach Zakładu Osiedli Robotniczych ze źródeł określonych w art. 6 dekretu z dnia 26 kwietnia 1948 r. (Dz. U. R. P. Nr 24, poz. 166);
2)
z pomocy finansowej w ramach art. 8 tegoż dekretu.
2.
Wysokość środków przeznaczonych przez Zakład Osiedli Robotniczych na pokrycie wydatków administracyjnych Dyrekcji ustala corocznie Zarząd Zakładu.
§  18.
Przeznaczenie nadwyżek bilansowych Dyrekcji Osiedli Robotniczych będzie określone w trybie art. 8 pkt 1) dekretu z dnia 26 kwietnia 1948 r. (Dz. U. R. P. Nr 24, poz. 166).
§  19.
1.
Dyrekcja prowadzi rachunkowość, sporządza preliminarze budżetowe, plany finansowe oraz zamknięcia rachunkowe według zasad określonych przez Zarząd Zakładu Osiedli Robotniczych.
2.
Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
§  20.
Zatwierdzenia Zarządu Zakładu Osiedli Robotniczych wymagają:
1)
plan działalności;
2)
budżet, plan finansowy i zamknięcia rachunków;
3)
sprawozdania roczne;
4)
utworzenie oddziału Dyrekcji;
5)
powierzenie administracji osiedli i domów zarządowi danej gałęzi gospodarki lub zakładu pracy;
6)
lokalizacja budownictwa mieszkaniowego;
7)
instrukcje regulujące organizację wewnętrzną Dyrekcji i podział czynności, oraz zakres aprobaty członków Zarządu;
8)
zawarcie i rozwiązanie umowy o pracę z kierownikami działów podległymi bezpośrednio Dyrektorom;
9)
zawarcie umowy o pracę na warunkach specjalnych;
10)
czynności prawne Dyrekcji zastrzeżone przez Zakład Osiedli Robotniczych na podstawie § 13 ust. 2;
11)
zaciągnięcie zobowiązań ponad sumę określoną uchwałą Kolegium Zarządu Zakładu.
§  21.
Kontrola Dyrekcji przeprowadzona przez Zarząd Zakładu Osiedli Robotniczych dotyczyć będzie w szczególności:
1)
zgodności działania Dyrekcji z planem i budżetem;
2)
przestrzegania obowiązujących przepisów;
3)
przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.
§  22.
Zatwierdzenia Ministra Odbudowy wymagają:
1)
roczny budżet i plan finansowy Dyrekcji;
2)
bilans roczny Dyrekcji wraz z rachunkiem wyników;
3)
zasady prowadzenia rachunkowości i sporządzania preliminarzy, planów finansowych oraz zamknięć rachunkowych.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1949.A-25.403

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie tymczasowego statutu Dyrekcjom Osiedli Robotniczych.
Data aktu: 14/04/1949
Data ogłoszenia: 28/04/1949
Data wejścia w życie: 28/04/1949