Rozporządzenie delegowane 2024/3214 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących monitorowania emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore oraz współczynnika zero dla zrównoważonych paliw

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/3214
z dnia 16 października 2024 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących monitorowania emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore oraz współczynnika zero dla zrównoważonych paliw
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) 2015/757 ustanawia przepisy mające na celu dokładne monitorowanie, raportowanie i weryfikację emisji gazów cieplarnianych oraz innych istotnych informacji ze statków przybywających do portów podlegających jurysdykcji państw członkowskich, przebywających w tych portach lub wypływających z tych portów, w celu przyczyniania się do redukcji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego w sposób efektywny pod względem kosztów.

(2) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2015/757 określono metody monitorowania emisji gazów cieplarnianych na podstawie zużycia paliwa. W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2015/757 ustanowiono przepisy dotyczące monitorowania innych istotnych informacji.

(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 2  zmieniono rozporządzenie (UE) 2015/757, w szczególności w celu włączenia emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore do zakresu stosowania tego rozporządzenia od dnia 1 stycznia 2025 r. Sprecyzowanie terminu "statki typu offshore" jest jednak konieczne, aby zapewnić jego jednolite stosowanie, jeśli chodzi o określanie emisji gazów cieplarnianych objętych rozporządzeniem poza tymi, które są już objęte jego zakresem, jeżeli są one związane z przemieszczaniem się statków i działalnością w zakresie transportu ładunków lub pasażerów w celach handlowych. Należy zatem ustanowić przepisy w celu zapewnienia jasności co do statków i emisji gazów cieplarnianych, które powinny być objęte takim włączeniem. W celu ustalenia, czy dany statek jest zaprojektowany lub certyfikowany do prowadzenia działalności usługowej na obszarach morskich lub w instalacjach przybrzeżnych, należy wziąć pod uwagę świadectwa ustawowe statku lub wszelkie inne stosowne dokumenty, w tym symbole klasy.

(4) Od dnia 1 stycznia 2027 r. statki typu offshore o pojemności brutto 5 000 jednostek i większej są włączone do działalności w zakresie transportu morskiego objętej załącznikiem I do dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Zgodnie z art. 3gg ust. 5 tej dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 2026 r. Komisja powinna przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie, w którym powinna przeanalizować wykonalność oraz skutki gospodarcze, środowiskowe i społeczne włączenia do tej dyrektywy emisji ze statków, w tym statków typu offshore, o pojemności brutto poniżej 5 000, ale nie mniejszej niż 400 jednostek. W sprawozdaniu tym należy również uwzględnić wzajemne powiązania między dyrektywą 2003/87/WE a rozporządzeniem (UE) 2015/757 i wykorzystać doświadczenia zebrane przy stosowaniu tego rozporządzenia. W stosownych przypadkach sprawozdaniu temu mogą towarzyszyć wnioski ustawodawcze oparte na doświadczeniach zdobytych w pierwszych latach włączenia emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore w zakres rozporządzenia (UE) 2015/757.

(5) Przepisy zawarte w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2015/757 należy zaktualizować w celu dalszego dostosowania ich do przepisów mających zastosowanie do innych sektorów objętych systemem handlu uprawnieniami do emisji (ETS) w odniesieniu do paliw kwalifikujących się do stosowania współczynnika zero na podstawie dyrektywy 2003/87/WE, w szczególności w celu uwzględnienia możliwości stosowania współczynnika zero do syntetycznych paliw niskoemisyjnych.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2015/757.

(7) Ponieważ emisje gazów cieplarnianych ze statków typu offshore są objęte rozporządzeniem (UE) 2015/757 od dnia 1 stycznia 2025 r., odpowiednie przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie analogicznie od dnia 1 stycznia 2025 r.

(8) Emisje gazów cieplarnianych z transportu morskiego są objęte EU ETS od okresu sprawozdawczego rozpoczynającego się dnia 1 stycznia 2024 r. Przepisy mające zastosowanie do innych sektorów objętych ETS w odniesieniu do paliw kwalifikujących się do stosowania współczynnika zero na podstawie dyrektywy 2003/87/WE na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/2066 4  zmienionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/2493 5  stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r. W związku z tym, aby zapewnić spójność, jasność i równe warunki, ustanowione w niniejszym rozporządzeniu przepisy dotyczące monitorowania i raportowania emisji z mających zerowy współczynnik emisji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego, pochodzących z recyklingu paliw węglowych i syntetycznych paliw niskoemisyjnych powinny mieć również zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) 2015/757 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku I po części A dodaje się część AA w brzmieniu:

"AA. EMISJE GAZÓW CIEPLARNIANYCH ZE STATKÓW TYPU OFFSHORE

Emisje gazów cieplarnianych ze statków typu offshore obejmują emisje gazów cieplarnianych uwalniane podczas rejsów z ostatniego portu zawinięcia do portu zawinięcia podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego oraz z portu zawinięcia podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego do następnego portu zawinięcia, a także w obrębie portów zawinięcia podlegających jurysdykcji państwa członkowskiego przez następujące statki, inne niż lodołamacze, zaprojektowane lub certyfikowane do prowadzenia działalności usługowej na obszarach morskich lub w instalacjach przybrzeżnych:

a) holownik do obsługi kotwic (AHTS);

b) statek zaopatrzeniowy offshore;

c) statek dowozowy personelu/zaopatrzenia;

d) statek do przewozu rur;

e) statek zaopatrzeniowy platform morskich (PSV)

f) statek wiertniczy;

g) pływająca jednostka produkcyjno-magazynowo-przeładunkowa (FPSO), ropa naftowa;

h) statek do przetwarzania gazu

i) pływająca jednostka magazynowo-wyładunkowa (FSO), gaz;

j) FSO, ropa naftowa;

k) statek mieszkalny;

l) statek wsparcia prac nurkowych;

m) statek do budowy instalacji offshore;

n) statek wsparcia offshore;

o) statek do zakopywania rur;

p) statek do układania rurociągów;

q) dźwig pływający do układania rurociągów;

r) statek do testowania produkcji;

s) dozorowiec ratowniczy;

t) statek wsparcia kopania rowów;

u) statek do stymulacji odwiertów;

v) kablowiec;

w) statek do naprawy kabli;

x) statek wydobywczy;

y) statek do instalacji turbin wiatrowych (WTIV);

z) statek do uruchamiania i obsługi morskich farm wiatrowych (CSOV);

aa) statek do obsługi morskich farm wiatrowych (SOV);

ab) statek roboczy/naprawczy;

ac) statek badawczy;

ad) pogłębiarka;

ae) pogłębiarka nasiębierna.";

2)
w załączniku II część C pkt 1.2. akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Na zasadzie odstępstwa od pkt 1.1 przedsiębiorstwa nie stosują zasad określonych w części A załącznika I do niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do określania współczynników emisji CO2, w przypadku gdy przedsiębiorstwo stosuje odnawialne paliwa transportowe pochodzenia niebiologicznego (RFNBO), pochodzące z recyklingu paliwo węglowe (RCF) lub syntetyczne paliwo niskoemisyjne. W takich przypadkach współczynnik emisji CO2 określa się zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2066.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.

Jednakże art. 1 pkt 2 stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 października 2024 r.

1 Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/757/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dodatkowych gazów cieplarnianych i emisji z dodatkowych typów statków (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 105, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/957/oj).
3 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data. europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (Dz.U. L 334 z 31.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2066/oj).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2493 z dnia 23 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 w odniesieniu do aktualizacji monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L, 2024/2493, 27.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/ 2024/2493/oj).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3214

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/3214 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących monitorowania emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore oraz współczynnika zero dla zrównoważonych paliw
Data aktu: 16/10/2024
Data ogłoszenia: 27/12/2024
Data wejścia w życie: 30/12/2024, 01/01/2025, 01/01/2024